Anxietatea lucrurilor definitive

Publicat în Dilema Veche nr. 1024 din 23 noiembrie – 29 noiembrie 2023
image

 Ion Mureșan, Introducere în poezie, Editura Charmides, 2023.

Aleg să scriu acum despre doi scriitori foarte diferiți ca formulă poetică ce au în comun totuși o anumită parcimonie editorială. Ambii au relativ puține cărți publicate, dar asta nu i-a împiedicat să devină, fiecare în contextul generației sale, nume de referință. Ion Mureșan a devenit o figură aproape legendară datorită manierei sale inconfundabile de a-și „juca” poemele, multe dintre ele intrate în conștiința cititorilor înainte de a fi publicate în volum. Florin Partene a convins încă de la debut, lăsîndu-și apoi cititorii în așteptare, a treia lui carte venind după un deceniu de la precedenta. Cele două cărți discutate în această pagină au în comun o anumită anxietate (aparentă sau nu) a definitivului. 

Ion Mureșan reușește în cartea amintită să creeze un mixaj între dimensiunea ludică și cea absurdă a unei realități pe care o întoarce pe toate fețele prin creionarea unor ipostaze poetice insolite ale instanței lirice. Poetul își schimbă măștile cu dexteritatea unui impersonator, cu toate că acestea nu sînt decît niște pretexte pentru explorarea mai multor variante ale sinelui. O particularitate a poeziei lui Ion Mureșan e aceea că reușește să combine neoexpresionismul de fond cu narativitatea poetică specifică generației ’80. În acest fel, se ajunge la permanenta pendulare între încifrare și deschidere, între expresia concentrată și diluarea ei cauzată de reluările succesive. 

Iată un fragment relevant pentu felul în care scriitorul dizolvă neoexpresionismul de esență în pasta postmodernă: „eram foarte trist, căci eram mahmur. / eram în starea aceea în care omul e casant, / e ca de sticlă, / încît se vede tot ce are în el și ca într-un acvariu / se vede un nenorocit de peștișor, / care e sufletul lui. / Iar aerul e tare ca piatra, încît, dacă faci mișcări bruște, / riști să ți se spargă o mînă, / riști să ți se spargă un picior și / să ți se spargă capul în mii de cioburi”(„Poem. Mahmur”). Situațiile existențiale provoacă limbajul poetic la diverse modulații ce ajută fraza poetică să pară simplă și sigură, în ciuda arborescenței sale sau a dialogurilor imersive. 

Acest fapt e evident mai ales în textul ce dă titlul volumului. Introducere în poezie, o pseudo-prolegomena, dacă mă pot exprima astfel. Dar această carte nu conține nimic prețios sau pretențios. Trăirile extreme sînt exprimate prin ricoșeu. Micile „istorii” ale lumii exterioare corespund unor povești personale de o gravitate sugerată. Ludicul funcționează ca o substanță de contrast pentru tragismul intrinsec și omniprezent: „acest om este foarte frumos îmbrăcat: / pantofi de lac, / pantaloni de stofă englezească, / cămașă albă, / pălărie neagră pe cap. / Dar el este foarte beat. / el trece clătinîndu-se prin pădure. / are într-o mînă o butelie de vin roșu / cu care lovește în dreapta și în stînga / în trunchiurile copacilor. / el încearcă să audă / minunatul sunet al lipsei de sens / a vieții sale” („Om beat în pădure”). 

Unele poezii conțin „descrieri” de natură suprarealistă, dar respectivele formule își află rezolvări de cu totul altă natură. Trecerile de la suprarealism la ludic și de la ludic la absurd sînt realizate natural, fără nimic artificios. Există și multe banalități prinse într-o scenografie ce le conferă un cu totul alt statut. Din acest motiv, elementele suprarealiste ajung să fie resimțite ca făcînd parte din contingent. În acest fel ajunge Ion Mureșan la o metaforizare insolită, originală: „Sînt un om bolnav. / În fiecare noapte îmi dispar, / pur și simplu îmi dispar / părți din cap. / Părțile frumoase ale capului meu / sînt înlocuite cu părți urîte. / Spiritul meu a ajuns să fie un fel de ax / în jurul căruia noaptea capul meu se rotește / și își schimbă forma” („Poem. Bolnav”).

Autorul practică o poezie vizionară în care irealul există pentru a evidenția și mai mult realul. Lucrurile intră în disoluție, la fel și acțiunile umane. Aceste aspecte devin vizibile cu precădere în poemele ample, în care autorul își acordă timp pentru dezarticularea și rearticularea realității. Jocul practicat de Ion Mureșan include și dezolarea de după încheierea acestuia. Esența și aparența sînt practic două stări identice ale materiei/spiritului. Privirea sau gîndurile creează o lume imposibil de suportat de simțiri. Are loc atunci o negociere între ce se întîmplă cu lucrurile trecute prin filtrul imaginației și cum e resimțită de individ realitatea imaginată chiar de el. Ar merita citat aici „Poem despre fericire”, unul dintre cele mai bune din întreaga carte. 

Un alt text foarte important în economia volumului este „Poem despre sufletul meu pereche sau despre cumplitul măcel la care am fost martor în trenul personal Cluj-Napoca – Bistrița”, un veritabil tur de forță prin imaginarul lui Ion Mureșan, un imaginar în care ironia, autoironia și componenta tragică coabitează foarte bine. La modul esențial, poetul clujean creează butaforii care se metamorfozează în funcție un anumit dicteu poetic interior. Acestea sînt deosebit de importante deoarece doar în aceste cadre își află manifestarea situațiile absurde sau paradoxale.

image

 Florin Partene, Poezii pentru începători, Editura Charmides, 2023.  

Florin Partene are în comun cu Ion Mureșan acea parcimonie editorială de care am vorbit la început. Poezia acestuia se caracterizează printr-o anumită reducție manifestată atît la nivelul textelor în ansamblul lor, cît și la nivelul versurilor. E ca și cum autorul și-ar expulza în mod voit din poezie chiar esențialul, lăsînd la vedere doar o anumită gestică poetică. Titlul, Poezii pentru începători, trimite din start cititorii pe o pistă greșită, Florin Partene mimînd doar acea naivitate de care suferă cei care abia încep să scrie poezie. Autorul joacă și o anumită carte a neseriozității, a neputinței de a-și concentra atenția și scrisul pe o singură direcție. 

De fapt, poezia lui Florin Partene devine relevantă prin aceste zone lăsate în suspensie, nearticulate pînă la capăt. Poezia lui pare a comunica acea anxietate a definitivului. Din acest motiv, atenția sa e distrasă de lucruri mărunte. Citită în acest fel, aceasta pare o distragere terapeutică: „suburbiile trupului / focul din privirea ta / filosofia și geografia constelaţiile / tiktok-ul și anafura / mașina, anatomia / apa de mare / și nostalgia / patrioţii / copilăria / poezia sau poezia / poezia și poezia / poezia” („Elementele”). Un cocktail bizar care își va demonstra relevanța mai tîrziu, pe parcursul lecturii.

Poezia lui Florin Partene oscilează între comunicare directă și ilizibilitate. O ilizibilitate ce nu are legătură cu ermetismul, ci mai degrabă cu intercalarea unor fraze poetice care bruiază discursul principal și care abate cititorul de la o anumită pistă de lectură. Deși nu e un procedeu tocmai nou, poetul bistrițean reușește foarte bine să dea contur ideii de dezordine care însoțește toate acțiunile umane. Texte precum „Sărbători de iarnă” sau „Posibilitate” sînt edificatoare din acest punct de vedere: „poţi cu toată bucătăria / poţi cu pixul, cuţitul, cu sexul / poţi strecura șoricioaică-n cafea / poţi să te îndopi cu pastile / să eliberezi gazul / cu poza veche să te tai / sau cu ecranul telefonului spart / poţi cu nesfîrșite metode / doar privește: / gramatica generativă a apus după un pix / telefonul e și el pe ducă / persoana la fel / suplimentele alimentare se schimbă / mai repede decît filosofiile de viaţă” („Posibilitate”). 

Dar filosofia de viață a lui Florin Partene ține de o anumită încremenire a tuturor lucrurilor și acțiunilor. Unele texte din această carte fixează ideea că orice încercare de depășire a unei anumite situații existențiale e absolut inutilă. Non-combat-ul e adevărata filosofie de viață. Înseși trăirile metafizice sînt luate în răspăr. „Cerul înstelat” kantian e trimis în desuetudine: „eram, unde altundeva, acasă / stăteam, unde altundeva, în pat / mă uitam, unde altundeva, la televizoare / nu era, ce altceva să fie, nimic / mă gîndeam, la ce altceva, la cerul înstelat / sub nici o formă, cum altfel, nu aveam chef / să ies pe balcon / să văd stele / să număr de unde am rămas”. 

Florin Partene creează un background ideatic solid care permite deversarea în textul cărții și a unor fragmente care, singure, nu ar semnifica mare lucru. Acest fapt îmi pare o manifestare paradoxală a parcimoniei sale. Așa-zisele poezii de dragoste exprimă un fel de absurd situațional, indică unele rupturi între cauză și efect. De altfel, ultimul text al cărții, „liber de causis”, restituie destul de clar conceptul cărții, dincolo de legătura directă cu volumul din 2013 al poetului. Poezii pentru începători nu e o carte a cauzelor, ci a fisurilor dintre cauză și efect, a refuzului aproape manifest de subordonare a existenței unei cauze anume. Nu doar din ultimul poem rezultă această idee, ci și din multe altele, precum „Această oază”, „Deplasarea spre roșu” sau „Viața rațională”. Ar mai fi multe de spus, mai ales despre legăturile dintre texte, despre evoluția unor idei poetice, dar, din lipsă de spațiu, mă opresc aici.

Atît Ion Mureșan, cît și Florin Partene sînt scriitori care nu și-au modificat în timp maniera de a scrie, dar au evoluat din punct de vedere valoric. În cazul lui Ion Mureșan putem vorbi de un adevărat continuum, imaginarul său poetic fiind original și ușor recognoscibil. În ceea ce-l privește pe Florin Partene, acesta și-a consolidat poziția în cadrul generației 2000 cîștigată odată cu apariția în 2007 a volumul Reverența

Șerban Axinte este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Scrîșnetul dinților, Editura Cartier, 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.