Anamneze și alte întîmplări de călătorie

Publicat în Dilema Veche nr. 983 din 9 februarie – 15 februarie 2023
image

● Cătălin Cioabă, Scrisoare din Tenerife. Povestea unei călătorii dincolo de închipuire, cu fotografii de Anamaria Mareș, Cristina Cioabă și Cătălin Cioabă, Editura Humanitas, 2022.

 Iulian Comănescu, Medina infinită. Călătorii la întîmplare și întîmplări de călătorie, cu fotografiile autorului, Editura Humanitas, 2022.

Pe Cătălin Cioabă îl știu din cu totul alte contexte publicistice decît cel despre care voi vorbi aici. Sînt un mare iubitor al cărților de călătorie, căci – nu-i așa? – despre ceea ce nu prea putem face în realitate pe cît de intens ne-am dori, scriem sau citim. Și, slavă Domnului, în ultimii ani am așezat pe raft destule eseuri on/about the road cu semnături autohtone, multe cu certe valori literare, ceea ce ne reamintește că avem o tradiție a genului, excelent sintetizată critic de Mircea Anghelescu nu demult. Atent mereu la ultimele apariții, așadar, am fost surprins să găsesc o carte cu un asemenea subiect la autorul unor volume „serioase“ despre Heidegger și Wittgen­stein și la traducătorul scorțos de filosofie germană. Demersul său, însă, e tot unul filosofic, pentru că Scrisoare din Tenerife. Povestea unei călătorii dincolo de închipuire nu e doar despre un exotic voiaj „părintesc“ alături de soție în țara de adopție a fiului, ci și prilejul (era să zic „mai ales prilejul“) unor experiențe intelectuale. Autorul extrage mai mereu din peisaje, întîlniri, degustări, excursii și contemplații frînturi de esențe ideatice sau, dacă nu face puțină filosofie, trimite măcar la referințe similare.

După modelul clasic al unei epistole imaginare (marcate prin adresarea către un presupus cititor), micul volum al lui Cătălin Cioabă caută să redefinească semnificația lui acasă, în contextul unor locuiri temporare în varii orașe ale lumii. Luat în posesie, cunoscut de-aproape, umplut de prezența proprie, orice loc străin devine în final un acasă, după cum orice călătorie se transformă, în opinia autorului, într-o mișcare între două locuri familiare. Detestînd turismul care doar punctează neutru pe hartă pentru simpla delectare (sau eventual pentru aducerea de like-uri pe rețelele sociale), Cătălin Cioabă crede că „un loc în care ai călcat, dar n-ai locuit e doar o coordonată iluzorie, cu un conținut mult prea precar, precum gara în care trenul nu oprește. La drept vorbind nu poți călători decît dinspre un acasă către un alt acasă, orice altceva este doar o iluzie inerentă deplasării în spațiu“. 

Pe această teză se construiește relatarea celor cîteva incursiuni în „paradisul vacanțelor“ europene, punctînd de fiecare dată ineditul cîte unui loc care, treptat, e împropriat cultural și personal din cît mai multe perspective. De la faptul că arhipelagul din vestul Africii e numit încă de la Homer Insulae Fortunatae (Insulele Fericiților), că a trecut apoi, datorită animalului venerat de băștinași, în Canariae Insulae (Insulele Cîinilor) și de la faptul că ajungerea acolo a presupus un zbor pe deasupra pustietății Saharei, autorul se plimbă și chiar locuiește la propriu în Tenerife. Explorează trasee montane, zăbovește cîteva zile în case ale nativilor din cătune izolate, ajunge pe buza unor vulcani sau stînci renumite, rulează pe șosele alpine, se plimbă prin porturi, orașe, păduri, plaje, lagune, parcuri și grădini, degustă bucătăria locală, descoperă vestigii ale strămoșilor guași și se confruntă cu alteritatea absolută în ce privește clima, oamenii și peisajele. 

De remarcat e că, reținut, auster și concentrat, discursul său iese frecvent din obișnuitul unei simple intenții descriptive, eventual prolixe, împănate de mirări zgomotoase sau hiperbolizări generate de analogii și paralele cu alte locuri declarate drept acasă. Vizibil inclusiv în dimensiunea voit modestă a cărții (în deplin contrast cu anvergura distanțelor parcurse)|, lucrul se datorează, cel mai probabil, dispoziției predominant reflexive a unui autor care a stat aproape timp îndelungat de texte filosofice „tari“, care i-au setat într-un anume fel modul de a scrie și de a ordona ideile. Astfel, în preajma Marelui Vulcan, El Teide, varietatea geomorfologică a pietrelor declanșează un gînd despre „devenirea întru ființă“; ploaia ambiguă de pe culmile Munților Anaga trimite la analitica semantică a propozițiilor de la Wittgenstein; un popas în orașul Fuerteventura îi amintește de exilul lui Miguel de Unamuno și de eseurile sale religioase; un vers din García Lorca, o afirmație a lui Alexander von Humboldt sînt, iarăși, cîteva din desele „stații“ intelectuale ale acestui eseu vagant despre un sejur de 14 zile pe pămînturile afro-spaniole. 

Format într-o țară socialistă („Coreea de Nord a Europei“, înainte de 1990), din care nu se putea ieși decît visînd, Cătălin Cioabă gustă călătoria ca pe ocazia supremă de a vedea dacă locurile visate chiar există aievea. Și încă, de-a vedea dacă nu cumva faptul că le-a vizitat prin experiențe atît de intense nu le-a transformat în momente de anamneză: „Nu mai fuseserăm oare acolo deja de două ori, fără să fim?“. Mulțimea de fotografii minunate care însoțesc textul cărții contribuie din plin la această senzație de vis devenit realitate, una, paradoxal, foarte cunoscută.

image

Conectare și planare

Cu totul altfel decît la Cătălin Cioabă stau lucrurile în cartea de călătorie a lui Iulian Comănescu. Antreprenor, jurnalist și specialist în imagine, autorul are o altă direcție de abordare a itinerariilor parcurse și a experiențelor pe care le-au presupus. Pornind tot de la un demers filosofic (mitul platonician al peșterii), autorul nu vizează vreun înțeles gnoseologic al călătoriei, dimpotrivă. E importantă confruntarea cu realitatea proiectată inițial doar ca o umbră pe perete, desigur, dar mai importantă e ieșirea din rutină, eliberarea de „întuneric“, „dezlănțuirea“, privitul în jur. „A cunoaște lumea la întîmplare e neprețuit, fiindcă nu presupune căutarea unor confirmări. Și tocmai lipsa unui vis director ne face mai expuși la lucruri și, în cele din urmă, mai bogați“. Lăsîndu-se, deci, la voia întîmplărilor (deloc anticipate sau pregătite minuțios, toate călătoriile descrise în carte sînt rodul unor fortuite însoțiri „de serviciu“, fie ale autorului, fie ale soției), personajul-narator „nu vînează nici un vis“, doar face „eforturi de conectare cu diferite locuri“, se miră, se entuziasmează, își testează limitele în a se dezgusta, a rîde, a critica sau a admira, încercînd să rămînă peste tot onest în ceea ce relatează. „Dacă există un numitor comun al lucrurilor din această carte“, afirmă el, „ăsta e un fel de planare cu picioarele, după cum te duce vîntul“.

Exact asta e Medina infinită, o antologie de povești absolut captivante din varii locuri ale pămîntului: Maroc, Republica Moldova, Israel, Ungaria, Albania, Belgia, Anglia, Armenia, Italia, Turcia. Iar în toate „planarea cu picioarele, după cum te duce vîntul“ mai are un corolar, la Iulian Comănescu: umorul și savoarea analogiilor comice. Întîmplările hazlii sînt nenumărate în carte, cum nenumărate sînt ocaziile de a sublinia ineditul vizual (fotografiile completează spectaculos textul) și misterul exotic al multora dintre destinații. În Basarabia sînt nunțile cu dedicații muzicale și toasturi, limbajul pitoresc al oamenilor, omniprezența femeilor frumoase, a băuturii și a politicii ruso-române. În Armenia se regăsesc confirmate la tot pasul bancurile cu Radio Erevan și ambiguitatea contururilor din lucruri, portrete și evenimente. Antalya turcească „este un Disneyland pentru adulți, de dimensiunile unui județ“, unde „toate hotelurile care se respectă încearcă să vîndă o ficțiune, o replică, o butaforie, fie ea Thailanda, Roma antică deja pomenită sau Titanicul“. În Rabatul marocan, negociatul cu vînzătorii se dovedește dificil (nici nu știi ce ar trebui negociat – „lucruri de piele, pălării de paie, tingiri, tobe de lut pentru copii și niște chestii multicolore între ștergare, cearșaf de plajă și cravatele lui Rareș Bogdan“), astfel încît, între varii discount-uri, cumpărătorul s-a trezit cu un rucsac plin de sandale. 

În Ierusalim, creștinismul amestecă kitsch-ul cu legenda, paradoxurile și adevărurile creștine (mahrama Sfintei Veronica e precursoarea ready-made-ului postmodern de genul Andy Warhol, Via Dolorosa e în cartierul arăbesc, iar Biserica Sfîntului Mormînt e construită pe locul Calvarului, adică al opririlor 10-14 din Drumul Crucii). La British Museum, în Londra, se poate vedea cum un divorț (al lordului Elgin) a dus la înstrăinarea cvasi-definitivă a bucăților din Partenonul atenian. În Veneția, karaoke se dovedește a fi „o muzică între prieteni, făcută așa cum se făcea înainte de inventarea gramofonului“, iar nu ca la noi, românii, „a zbiera fals chestii patetice după ce te-ai făcut praf“. 

În Erevan, străzile sînt o succesiune de stîncă-groapă, cam la fel cu alternanța blagiană deal-vale, oamenii fie nu vor să recunoască, fie chiar nu au auzit de Radio Erevan, și cînd, în sfîrșit, tîrziu în noapte, se pare că indicațiile te-au dus la presupusa clădire a renumitei instituții media, „prin sticla ușilor se zărea o tigaie Zepterian“. Și cel mai bine se poate testa persuasiunea propagandei de orice fel vizitînd în tur ghidat orașele Palestinei, în același timp cu cele ale evreilor de după zidurile care delimitează zonele arabe de cele ale celorlalte comunități etnico-religioase din vecinătate. Deloc în cele din urmă, o stabilire „definitivă“ în Bruxelles cu familia nu înseamnă neapărat că „te-ai ajuns“, dimpotrivă, mai sînt multe lucruri de învățat, de trecut, de suferit.

Metafora din titlul volumului lui Iulian Comănescu se potrivește perfect în­tîmplărilor variate din el. Medina e în Maroc ceea ce s-ar numi oriunde în altă parte Orașul Vechi – un imens bazar înconjurat de ziduri antice sau medievale, unde, pe traseele lui întortocheate ca niște meandre colorate, poți vedea orice, unde nu știi niciodată ce te așteaptă, pe cine vei întîlni și cu ce te vei alege. O „medina infinită“ este orice pornire la drum, căci nimeni nu garantează răsfățul sau satisfacția. Pornit dintr-o peșteră a lui Platon afară, orice călător are încă „ochii plini de întuneric“ și rămîne adesea confuz în confruntarea cu lucrurile ale căror umbre i-au servit drept adevăr. Nu „ajungerea“ contează, în opinia autorului, nu destinația e scopul, ci însuși drumul. În acest sens, „întîmplările de călătorie“ nu sînt altceva decît ceea ce par – niște surprinzătoare întîmplări.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Efectul îndelungat al pasiunilor de tinerețe, Editura Junimea, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.