Carnet incomplet de note răzleţe – Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

Publicat în Dilema Veche nr. 540 din 19-25 iunie 2014
Carnet incomplet de note răzleţe – Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu jpeg

Ca în fiecare an de peste două decenii, Festivalul este acelaşi rîu din ce în ce mai imens, ce curge în toate părţile, generos, plin de zgomot şi de culoare, unde te pierzi, dar te bucuri de pierzanie, te învinovăţeşti că renunţi, că trebuie să alegi, că nu poţi vedea tot, că nu poţi vorbi despre tot. Totuşi, o primă „despărţire de ape“ – sau de estetici – se impune cînd alegi să mergi doar la teatru, şi nu la tot ce te mai pîndeşte în margini: pe de o parte, estetica consacrată de marile nume şi, pe de altă parte, ceeea ce o carte recentă numeşte noile practici teatrale (Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est / News Performing Arts Practices in Eastern Europe, editată de Iulia Popovici, Editura Cartier). Includem aici, cu o formulă ce are tendinţa să devină clişeu, teatrul noului val, fie el românesc sau de pretutindeni, fără să excludem nici una din aceste estetici, cu riscul de a deveni hemiplegic. 

Să începem cu o estetică a anilor ’90, dar iremediabil intrată în secolul nostru, pe care nimeni n-o mai poate ignora. L-am regăsit pe Silviu Purcărete cu două mari spectacole despre care s-a spus deja aproape totul, monumentalul Faust şi neaşteptatele Călătorii ale lui Gulliver. Şi un Oidip în premieră la festival, pe un scenariu de Silviu Purcărete după Sofocle – Oidip rege şi Oidip la Colona, şi în decorurile lui Dragoş Buhagiar. (Autorii au ales această nouă ortografie, mai aproape, se pare, de greaca veche, decît clasicul Oedip, preluat din franceză.) Teatrul antic al Danaidelor a rămas departe, cu explozia sa de mijloace şi de colaje clasice. Purcărete face un Oidip modern, scăldat în muzica languroasă, obsedantă a anilor ’40-’50, filtrată de Vasile Şirli, unde povestea e tratată ca un imens flashback, ce nu lasă nici un suspans în ce priveşte finalul tragic. Spaţiul scenic construit de Buhagiar, extrem de funcţional, o adevărată boîte à jouer, devine astfel cutia de rezonanţă a tragediei, suplă ca un decor de cinema, se deschide spre o pădure mitică în proiecţie video sau spre terasa unui banchet ce sfîrşeşte în carnagiu ca un bal al damnaţilor... Visconti nu e departe. Personajele alunecă pe o bandă rulantă, de travelling, ca împinse de destin, „spurcăciunea“ ce apasă cetatea Thebei şi palatul ei e încarnată într-un uriaş om-vierme, umbră a nefericitului rege. E neaşteptată şi extrem de complexă apariţia lui Constantin Chiriac în rolul titlu, alături de Ofelia Popii – Iocastă, Antigona sau o femeie din cor...

Cu spectacolul Intrigă şi iubire de Schiller, pus în scenă de Lev Dodin, un text clasic german şi un mare regizor rus impus de o generaţie ce a năvălit pe scenele europene cu toată energia tinereţii, acum vreo două decenii, aveam garanţia de a ne situa fără riscuri într-o zonă securizată a unui teatru solid şi extrem de eficient. Cine nu a auzit de Gaudeamus sau de Viaţă şi destin, după romanul de război al lui Vasili Grossman, ambele puse în scenă de Dodin? Spectacolul Teatrului Malîi din Moscova era, pînă la un punct, aşa cum mă aşteptam, superb, deşi cam lent, de o eleganţă glacială, cu actori formidabili, cu soluţii regizorale simple şi clare. Finalul însă ne-a trezit ca un duş rece şi ne-a adus aminte de secolul în care trăim şi a adus în prim-plan o întrebare esenţială, pusă în numele unei generaţii sacrificate. Cei doi tineri îndrăgostiţi mor şi rămîn în faţa scenei, inerţi, pe două scaune, în timp ce de undeva de afară se aude, la difuzoare, o voce voioasă ce anunţă nunta ducelui şi promite o societate nouă, plină de justiţie şi fericire. Adică demagogia curentă. Cei doi tineri ridică capul şi privesc ţintă către noi: aşa să fie oare?

Wajdi Mouawad, născut în 1968 în Liban, izgonit – copil fiind – de războaiele civile, din ţara de naştere, în Franţa, apoi în Canada, astăzi om de teatru francofon ce se împarte între trei continente, vorbeşte şi el în numele unei generaţii sacrificate. Scrisul său are parfumul otrăvitor al poveştilor orientale, căci vine dintr-o lume plină de zgomot şi de furie, dar e perfect familiar cu tehnicile cinematografice sau ale noilor tehnologii. La Sibiu a venit cu două texte – Seuls, un monolog, şi Ciels, în lectură, ultima parte a unui quator – Le Sang des promesses sau Sîngele făgăduinţelor. În deschiderea quatorului se află un citat din Hölderlin: „Noi nu sîntem nimic. Ceeea ce căutăm este totul.“ Primele trei piese sînt, astfel, de fiecare dată, o lungă odisee sau peregrinare a unui personaj principal, uşor de identificat cu autorul, plecat în căutarea originilor sale, peregrinare ce-l scufundă într-o serie de coşmaruri şi de încercări limită, în căutarea identităţii sale pierdute. Litoral, prima piesă, porneşte de fapt de la moartea tatălui, al cărui cadavru fiul vrea să-l îngroape în ţara de baştină, niciodată numită. De fapt, trilogia e dominată de trei figuri literare legate de figura tatălui: Hamlet, Oedip şi prinţul Mîşkin. Reia, de altfel, o replică din Idiotul în Ciels, piesă catapultată în viitor, despre frumuseţea ce va salva lumea... speranţă pusă, de altfel, la îndoială într-o lume din ce în ce mai ameninţată de distrugere. Seuls reia aceeaşi temă obsedantă sau descindere către origini, dar naraţiunea se întoarce, la un moment dat, pe dos, ca o piele de şarpe jupuit, eroul narator se regăseşte închis în propria poveste: moartea sau coma tatălui se confundă cu propria sa moarte. Wajdi Mouawad însuşi este un actor uimitor, creator total, aş spune, dar care nu uită să specifice că lucrează şi scrie în echipă cu actorii săi, un stil de lucru ce face parte din noile practici ale tînărului teatru de pretutindeni.

Festivalul de la Sibiu a ştiut însă să rezerve o mare parte din repertoriul său noilor estetici, sau tinerilor creatori, aşa-zisul nou val. Fie că este vorba de valori sigure, şi pe care e chiar deplasat să le tot cităm la capitolul tinerelor mlădiţe, pline de promisiuni. Mă gîndesc la teatrul Gianinei Cărbunariu, extrem de inteligent, de original, de unic în peisajul românesc, şi chiar european. Spectacolele sale circulă peste hotare, la festivaluri şi alte întîlniri internaţionale. Vara aceasta va reprezenta România la Festivalul de la Avignon, tocmai cu un spectacol creat la Teatrul Naţional din Sibiu – Solitaritate, prezent şi anul acesta în festival alături de Tipografic Majuscul, spectacol ce reprezintă un moment de maturitate artistică al acestei tinere creatoare, care a ştiut ca întotdeauna să adune în jurul ei o echipă de actori ce încarnează perfect tipul său de teatru: direct, violent, cu picioarele pe pămîntul unei realităţi necosmetizate. Tot la Sibiu aş cita Punct triplu al lui Bogdan Georgescu, din aceeaşi familie a teatrului realităţii transfigurate fără să-şi piardă luciditatea.  

Mirella Patureau este critic de teatru şi traducătoare, cercetătoare la Atelier de recherche sur l’intermédialité et les arts du spectacle, CNRS, Paris. 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

image png
Un bărbat i-a oferit iubitei sale o casă de lux, apoi a aflat că aceasta îl înșală. Ce a decis instanța
La baza deciziei judecătorilor a stat nu doar infidelitatea conjugală, ci și „ingratitudinea” manifestată de femeie față de bărbat.
agricultura sera   foto pixabay jpg
Programul „Prima Seră”. Fermierii din România ar putea obține până la 200.000 de euro, fonduri nerambursabile
Fermierii din România ar putea accesa finanțări nerambursabile de până la 200.000 de euro prin noul program guvernamental intitulat „Prima Seră”. Proiectul de lege care susține această inițiativă a fost aprobat de Senat și urmează să fie supus dezbaterii și votului în Camera Deputaților.
carlsen jpg
Evenimentul care adună cele mai multe vedete din sport pe metru pătrat. Magnus Carlsen a fost văzut în Barcelona
Campionul mondial de șah Magnus Carlsen a fost prezent la ICE Barcelona, 20-22 ianuarie.
1737531230 6JNq jpeg
Facilități fiscale: oportunități esențiale pentru susținerea inovației și creșterii economice
Facilitățile fiscale reprezintă unul dintre cele mai puternice instrumente prin care statele stimulează investițiile în sectoare economice strategice.
Cati angajati mai lucreaza de acasa odata cu finalul pandemiei Covid 19 jpeg
Angajații din mediul privat pot să primească vouchere de vacanță în valoare de 24.300 de lei. Ce trebuie să știe aceștia
Angajații din mediul privat pot să primească și ei vouchere de vacanță, fiind suportate integral de către angajator. Față de cei de la stat, aceștia pot beneficia de vouchere de vacanță cu valoarea maximă a şase salarii de bază minime brute pe ţară, fiind vorba despre o sumă care se ridică la 24.300
Călin Georgescu la Curtea de Apel București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Călin Georgescu, după eșecul înregistrat la CEDO: „Mai presus de orice instituție, nimic nu este mai important decât determinarea noastră"
Călin Georgescu a răspuns pe Facebook deciziei CEDO de a respinge cererea sa de suspendare a anulării alegerilor prezidențiale, subliniind că procesul pe fond continuă și că lupta pentru dreptatea electorală nu s-a încheiat.
gigi becali facebook jpeg
Legătura ascunsă dintre Gigi Becali și nepoata lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Omul de afaceri ar fi avut prima experiență intimă alături de Camila Mândra
Puțini sunt cei care știu că Gigi Becali (66 de ani) a trăit o poveste de dragoste cu nepoata lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, fostul președinte.
banner loredana groza png
Care este parfumul preferat al Loredanei Groza! Și Simona Halep îl folosește! Cât trebuie să scoată doamnele din buzunar dacă își doresc să miroasă la fel ca cele două vedete
Vedetele din România sunt extrem de pretențioase atunci când vine vorba despre parfumuri. Loredana Groza și Simona Halep, de exemplu, se numără printre cele care adoră mirosurile rafinate și nu se uită la bani atunci când e vorba despre plăcerile lor.
image png
Vedeta care se întoarce la Antena 1. În curând va putea fi văzută pe micile ecrane: „Doresc să-mi fac treaba cât se poate de bine”
Actrița Doinița Oancea revine pe micile ecrane și își face simțită prezența într-un nou proiect de televiziune. Începând cu 21 ianuarie 2025, publicul o va putea urmări în rolul Chanela, un personaj complex din serialul „Iubire cu parfum de lavandă”.