Carnet incomplet de note răzleţe – Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

Publicat în Dilema Veche nr. 540 din 19-25 iunie 2014
Carnet incomplet de note răzleţe – Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu jpeg

Ca în fiecare an de peste două decenii, Festivalul este acelaşi rîu din ce în ce mai imens, ce curge în toate părţile, generos, plin de zgomot şi de culoare, unde te pierzi, dar te bucuri de pierzanie, te învinovăţeşti că renunţi, că trebuie să alegi, că nu poţi vedea tot, că nu poţi vorbi despre tot. Totuşi, o primă „despărţire de ape“ – sau de estetici – se impune cînd alegi să mergi doar la teatru, şi nu la tot ce te mai pîndeşte în margini: pe de o parte, estetica consacrată de marile nume şi, pe de altă parte, ceeea ce o carte recentă numeşte noile practici teatrale (Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est / News Performing Arts Practices in Eastern Europe, editată de Iulia Popovici, Editura Cartier). Includem aici, cu o formulă ce are tendinţa să devină clişeu, teatrul noului val, fie el românesc sau de pretutindeni, fără să excludem nici una din aceste estetici, cu riscul de a deveni hemiplegic. 

Să începem cu o estetică a anilor ’90, dar iremediabil intrată în secolul nostru, pe care nimeni n-o mai poate ignora. L-am regăsit pe Silviu Purcărete cu două mari spectacole despre care s-a spus deja aproape totul, monumentalul Faust şi neaşteptatele Călătorii ale lui Gulliver. Şi un Oidip în premieră la festival, pe un scenariu de Silviu Purcărete după Sofocle – Oidip rege şi Oidip la Colona, şi în decorurile lui Dragoş Buhagiar. (Autorii au ales această nouă ortografie, mai aproape, se pare, de greaca veche, decît clasicul Oedip, preluat din franceză.) Teatrul antic al Danaidelor a rămas departe, cu explozia sa de mijloace şi de colaje clasice. Purcărete face un Oidip modern, scăldat în muzica languroasă, obsedantă a anilor ’40-’50, filtrată de Vasile Şirli, unde povestea e tratată ca un imens flashback, ce nu lasă nici un suspans în ce priveşte finalul tragic. Spaţiul scenic construit de Buhagiar, extrem de funcţional, o adevărată boîte à jouer, devine astfel cutia de rezonanţă a tragediei, suplă ca un decor de cinema, se deschide spre o pădure mitică în proiecţie video sau spre terasa unui banchet ce sfîrşeşte în carnagiu ca un bal al damnaţilor... Visconti nu e departe. Personajele alunecă pe o bandă rulantă, de travelling, ca împinse de destin, „spurcăciunea“ ce apasă cetatea Thebei şi palatul ei e încarnată într-un uriaş om-vierme, umbră a nefericitului rege. E neaşteptată şi extrem de complexă apariţia lui Constantin Chiriac în rolul titlu, alături de Ofelia Popii – Iocastă, Antigona sau o femeie din cor...

Cu spectacolul Intrigă şi iubire de Schiller, pus în scenă de Lev Dodin, un text clasic german şi un mare regizor rus impus de o generaţie ce a năvălit pe scenele europene cu toată energia tinereţii, acum vreo două decenii, aveam garanţia de a ne situa fără riscuri într-o zonă securizată a unui teatru solid şi extrem de eficient. Cine nu a auzit de Gaudeamus sau de Viaţă şi destin, după romanul de război al lui Vasili Grossman, ambele puse în scenă de Dodin? Spectacolul Teatrului Malîi din Moscova era, pînă la un punct, aşa cum mă aşteptam, superb, deşi cam lent, de o eleganţă glacială, cu actori formidabili, cu soluţii regizorale simple şi clare. Finalul însă ne-a trezit ca un duş rece şi ne-a adus aminte de secolul în care trăim şi a adus în prim-plan o întrebare esenţială, pusă în numele unei generaţii sacrificate. Cei doi tineri îndrăgostiţi mor şi rămîn în faţa scenei, inerţi, pe două scaune, în timp ce de undeva de afară se aude, la difuzoare, o voce voioasă ce anunţă nunta ducelui şi promite o societate nouă, plină de justiţie şi fericire. Adică demagogia curentă. Cei doi tineri ridică capul şi privesc ţintă către noi: aşa să fie oare?

Wajdi Mouawad, născut în 1968 în Liban, izgonit – copil fiind – de războaiele civile, din ţara de naştere, în Franţa, apoi în Canada, astăzi om de teatru francofon ce se împarte între trei continente, vorbeşte şi el în numele unei generaţii sacrificate. Scrisul său are parfumul otrăvitor al poveştilor orientale, căci vine dintr-o lume plină de zgomot şi de furie, dar e perfect familiar cu tehnicile cinematografice sau ale noilor tehnologii. La Sibiu a venit cu două texte – Seuls, un monolog, şi Ciels, în lectură, ultima parte a unui quator – Le Sang des promesses sau Sîngele făgăduinţelor. În deschiderea quatorului se află un citat din Hölderlin: „Noi nu sîntem nimic. Ceeea ce căutăm este totul.“ Primele trei piese sînt, astfel, de fiecare dată, o lungă odisee sau peregrinare a unui personaj principal, uşor de identificat cu autorul, plecat în căutarea originilor sale, peregrinare ce-l scufundă într-o serie de coşmaruri şi de încercări limită, în căutarea identităţii sale pierdute. Litoral, prima piesă, porneşte de fapt de la moartea tatălui, al cărui cadavru fiul vrea să-l îngroape în ţara de baştină, niciodată numită. De fapt, trilogia e dominată de trei figuri literare legate de figura tatălui: Hamlet, Oedip şi prinţul Mîşkin. Reia, de altfel, o replică din Idiotul în Ciels, piesă catapultată în viitor, despre frumuseţea ce va salva lumea... speranţă pusă, de altfel, la îndoială într-o lume din ce în ce mai ameninţată de distrugere. Seuls reia aceeaşi temă obsedantă sau descindere către origini, dar naraţiunea se întoarce, la un moment dat, pe dos, ca o piele de şarpe jupuit, eroul narator se regăseşte închis în propria poveste: moartea sau coma tatălui se confundă cu propria sa moarte. Wajdi Mouawad însuşi este un actor uimitor, creator total, aş spune, dar care nu uită să specifice că lucrează şi scrie în echipă cu actorii săi, un stil de lucru ce face parte din noile practici ale tînărului teatru de pretutindeni.

Festivalul de la Sibiu a ştiut însă să rezerve o mare parte din repertoriul său noilor estetici, sau tinerilor creatori, aşa-zisul nou val. Fie că este vorba de valori sigure, şi pe care e chiar deplasat să le tot cităm la capitolul tinerelor mlădiţe, pline de promisiuni. Mă gîndesc la teatrul Gianinei Cărbunariu, extrem de inteligent, de original, de unic în peisajul românesc, şi chiar european. Spectacolele sale circulă peste hotare, la festivaluri şi alte întîlniri internaţionale. Vara aceasta va reprezenta România la Festivalul de la Avignon, tocmai cu un spectacol creat la Teatrul Naţional din Sibiu – Solitaritate, prezent şi anul acesta în festival alături de Tipografic Majuscul, spectacol ce reprezintă un moment de maturitate artistică al acestei tinere creatoare, care a ştiut ca întotdeauna să adune în jurul ei o echipă de actori ce încarnează perfect tipul său de teatru: direct, violent, cu picioarele pe pămîntul unei realităţi necosmetizate. Tot la Sibiu aş cita Punct triplu al lui Bogdan Georgescu, din aceeaşi familie a teatrului realităţii transfigurate fără să-şi piardă luciditatea.  

Mirella Patureau este critic de teatru şi traducătoare, cercetătoare la Atelier de recherche sur l’intermédialité et les arts du spectacle, CNRS, Paris. 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Ploaie Autostrada jpg
Vremea sâmbătă, 14 decembrie. Sunt anunțate ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) anunță ploi și ninsori în mare parte din țară. Temperaturile maxime se vor situa sâmbătă, în general, între 1 şi 8 grade.
calatori tren cfr gara de nord frig foto shutterstock 2229976057 jpg
Cadou de la CFR, de sărbători: călătorii cu trenul, mai scumpe, din 15 decembrie. Care sunt noile prețuri
Biletele de tren vor fi mai scumpe, anunță CFR Călători. Data de la care se va aplica majorarea este de 15 decembrie, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor.
Edi Iordanescu (Sportpictures) jpg
Spatiul Schengen FOTO Shutterstock
Ce ar fi însemnat pentru România un nou eșec în Schengen și cum putem depăși criza politică: „Am fost primii care am decis să-l susținem”
Profesorul Valentin Naumescu l-ar vrea președinte pe Nicușor Dan și spune că niciunul dintre cei care au candidat în primul tur nu ar trebui să se regăsească pe liste. Într-un interviu pentru „Adevărul”, Naumescu vorbește despre Schengen, criza politică din țară și problemele partidelor mainstream.
Vlad Predescu jpeg
Aşa eviţi accidentele la schi sau la alte sporturi de iarnă! Sfaturile dr. Vlad Predescu
Pregătirea fizică insuficientă și dorința de a impresiona sunt printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor grave pe pârtia de schi.
banner Titi Aur png
kaufland jpg
Programul hipermarketurilor Carrefour și Kaufland de sărbători
Supermarketurile au început să anunțe care va fi programul de funcționare în perioada sărbătorilor de iarnă, majoritatea menționând libere sau program scurt pentru angajați.
 Victor Pițurcă FOTO Mediafax
coada comunism
Cum au fost românii înfometați sistematic pe baze „științifice”. Cât trebuia să mănânce un român conform nutriționiștilor lui Ceaușescu
În anul 1984, Nicolae Ceaușescu se juca de-a nutriționistul cu românii și introducea un plan sistematic de înfometare a populației. Acest plan era făcut de specialiștii vremii sub oblăduirea „marelui cârmaci”. În tot aceste „contrabandiștii” care aducea mâncare de la țară erau vânați cu milițienii.