Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
Victor Brauner, Amintire de călătorie, 1957
Victor Brauner, Amintire de călătorie, 1957

Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist (Hans Holländer, „Ars inveniendi et ars investigandi: zur surrealistischen Methode“, Wallraf-Richartz-Jahrbuch, XXXII, 1970). Opera lui Llull este dominată de ideea descoperirii principiilor unei cunoașteri care presupune găsirea unei clavis universalis, alăturînd cabala și alchimia, scrierile artificiale și un sistem universal de memorare. În Ars magna, Ramon Llull descrie un sistem mnemotehnic și invenția unui dispozitiv rotativ compus din cercuri concentrice, pătrate și triunghiuri care combină literele alfabetului și diferite noțiuni „naturale“ și „supranaturale“, pentru a ajunge la cunoașterea armoniei universale. „Aparatul“ inventat de Llull în secolul al XIII-lea urma să demonstreze teoria potrivit căreia întregul univers se prezintă ca un ansamblu uriaș de simboluri ce pot fi ordonate sub forma unei scala naturale în vederea unei minuțioase reconstrucții, enciclopedice, a ierarhiilor lumii (Paolo Rossi, Clavis Universalis. Arts de la mémoire, logique combinatoire et langue universelle de Lulle à Leibniz, Édition Jérôme Millon, 1993). Ars magna inventată de Llull avea să aibă o influență deosebită asupra lui Paracelsus, Giovanni Battista della Porta, Athanasius Kircher și Abatelui Trithemius, autori ale căror scrieri erau apreciate de suprarealiști.

Ficțiunile Plimbare (Promenade) și Castelul Magilor (Château des Mages), pe care Victor Brauner le scrie la Marsilia în anul 1941, trimit la lecturile ezoterice de la care pictorul se inspiră: „Voi cunoşte memorabilul secret al ELIXIRULUI, «apa vieţii mele», care a pasionat alchimişti şi geometri, oameni de ştiinţă, artişti şi căutători minuţioşi din secolele trecute. Voi fi EU, în sfîrşit, cel care, pentru prima oară în istoria oamenilor, voi «cunoaşte» şi atunci nimic nu-mi va mai sta în cale, voi intercepta tot ceea ce era în întuneric, voi şti tot ceea ce nu se ştia. Nu va mai exista necunoscut (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Descrierea unui drum „iniţiatic“ pe care „căutătorul“ din ficţiunea Castelul Magilor îl parcurge corespunde întru totul imageriei suprarealiste: „Drumul pe care mergeam acum schimba tot ceea ce se ştie în acest domeniu, avea acea particularitate care-l făcea să dispară cu totul, era un drum lipsit de drum. (…) Mergeam prin aer şi era mai simplu şi mai agreabil, era aşa cum visăm cîteodată“. Situat pe un fel de insulă, locul unde se află Castelul Magilor poate fi întrevăzut foarte vag, în cer: „O întindere acoperită de plante geometrice, dar plantele, văzute de aproape, erau compuse, de fapt, din cercuri, cuburi, pătrate şi piramide, foarte regulate şi dintr-o materie cu totul alta decît cele cunoscute, le-am fi luat drept pietre preţioase, diamante, safire, ambrăDescrierea Castelului Magilor aminteşte construcţiile utopice de care se foloseşte arta mnemotehnică: „În sfîrşit, am ajuns în faţa unei construcţii somptuoase, care nu avea nimic comun cu ceea ce ne putem imagina ca locuinţă sau castel, era ca un desen minuţios, dînd impresia că totul se petrecea în două dimensiuni sau în plan. Acea construcţie din sticlă sau din alte elemente transparente era o imensă broderie şi amintea arhitecturile mediumnice, avînd, în acelaşi timp, consistenţa mirajului sau a ectoplasmei“. 

Robert Rius, Frappe de l’écho, 1940
Robert Rius, Frappe de l’écho, 1940

Practicile mnemotehnice presupun folosirea unor simboluri, imagini, litere sau semne care trimit la noţiunile care urmează a fi memorate. În ficțiunea Promenade, „marea paradă a celor 25 de semne premonitorii“, descrierea și etichetele obiectelor enumerate amintesc de sistemul de cunoaștere și memorare al lui Llull: 1. o bucată de lemn (Cer); 2. încă o bucată de lemn (Culoare); 3. o bucată de pînză / rest al unui pansament (Furtună); 4. o floare uscată / probabil mac (Labirint); 5. o sîrmă neagră, cu interiorul de culoarea cuprului (Păr); 6. o piatră de rîu (Cîntec); 7. un deget de mănușă / probabil o mănușă de femeie (Inimă); 8. un băț de chibrit pe jumătate ars (Lacrimă); 9. un muc de țigară (Interzonă); 10. o bucată de biscuit / de genul biscuiților militari (Belladonna); 11. un șiret de pantof (Indiscreție); 12. o jumătate de coajă de ou (Jumătate); 13. un sîmbure de cireașă (Ciclop); 14. o floare de magnolie uscată (Castel); 15. o periuță de dinți (Perlă); 16. un creion de culoare verde (Tortură); 17. o peniță de scris de felul penițelor pentru scrierea rondă (Degete); 18. un flacon de apă de colonie fără apă de colonie (Spermă); 19. un plic gol care avea un timbru mexican (Cafea); 20. o gravură de mici dimensiuni fără ramă reprezentînd o frumoasă femeie pieptănîndu-și părul bogat (Vampira); 21. o fotografie veche a unui tînăr îmbrăcat în marinar (Omorît); 22. un biberon (Păun); 23. un lacăt (Saltea); 24. o cheie mică de valiză (Pește); 25. o bucată dintr-un tablou pictat pe lemn, un fragment în care putem distinge obrazul din profil al unei femei adormite, părul său terminîndu-se printr-un cap de animal. Totul lasă impresia că a trecut prin foc, deoarece este foarte patinat și ars pe margini și afumat (Iconoclast). Înșiruirea obiectelor și etichetele trimit la celebra asociere între o mașină de cusut, o umbrelă și o masă de disecție din scrierile lui Lautréamont, devenită emblemă a creației suprarealiste. 

Concepută pentru a sugera un parcurs iniţiatic, povestirea Castelul Magilor culminează prin descoperirea unui enorm Ou, unul dintre simbolurile pietrei filozofale în tratatele de alchimie: „Brusc, întregul aparat se punea în mişcare vertiginos şi, ca într-un desen, apărea o materie care devenea din ce în ce mai incandescentă, iar la momentul culminant, cu o mişcare centrifugă, de o rapiditate fulgerătoare, forma născîndă prindea viaţă şi eu urmăream apariţia acelei forme care avea să devină un enorm Ou“.

În opera lui Llull, operațiile alchimice reprezentau „transmutații de ordin spiritual“ al căror punct suprem este simbolizat prin „soarele terestru“ (piatra filozofală). Robert Rius publică, în placheta Frappe de lécho, un fragment din scrierile lui Ramon Llull (Arbre de la Science), în care o figură circulară este alcătuită din elementele primordiale: „Figura circulară este amestecul elementelor, focul intră în apă spre a-i transmite căldura lui, dar fără ca acea căldură să renunțe la scopul său inițial care e focul; aerul își ia din apă umiditatea, apa răcorește pămîntul pătrunzînd înăuntrul lui, iar pămîntul se usucă la foc pentru a atinge uscăciunea. Din această cauză, ciclul parcurs de elemente se regăsește în măr și în capul omului“ (Robert Rius, Frappe de lecho, Éditions surréalistes, 1940). Gravura realizată de Victor Brauner pentru placheta lui Rius prefigurează trei „stadii“ sau „trepte“ prin care o formă ovală, „piatră“ sau cristal, se transformă într-o figură înconjurată de mici flăcări care-i conferă un caracter solar fiindcă sugerează obrazul unei fiinţe delicate, al cărei cap este încununat de petalele florii-soarelui. Simbol al pietrei filozofale, „soarele terestru“ din gravură este omagiul adus de pictor misticului catalan, inventatorul artei universale

Spre sfîrșitul anilor 1950, Brauner realizează o serie de tablouri pe care le numește „portrete de substituție“ sau „unelte spirituale“ în care sentimente, emoții și amintiri sînt redate prin contururile unor „portrete“ imaginare (Lintelligence, 1956, Origine de lamour, 1957, Architecture de la génération, 1958, Résignation, 1959). Printre „portrete“ se numără și cel cu titlul Amintire de călătorie (Souvenir de voyage, 1957), în care silueta unui vapor navigînd pe ape se confundă cu trăsăturile figurii umane pentru a aminti un episod autobiografic, cel al călătoriei cu vaporul pe Dunăre întreprinsă de familia Brauner în anul 1914, călătorie care îl impresionase pe artist. Ansamblul lucrărilor realizate începînd cu anul 1955 sugerează construcția unui „alfabet de semne“ asemănător ramificaţiilor „arborelui“ lui Llull în care „imagini“, forme geometrice, simboluri, litere şi cifre trimit la noțiunile căutate pentru a fi memorate.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Jobul plătit cu peste 2.000 de euro în România, dar nepopular printre tineri. „Ai și pauze de țigară și cafea, dar nu abuza”
Românii sunt cei mai săraci europeni, conform Eurostat, iar la salarii suntem penultimii. Există totuși și locuri de muncă bine remunerate, dar uneori oamenii nu se prea înghesuie din cauză că nu vor să facă munci grele.
image
Este considerată o delicatesă, însă te poate ucide. Cea mai periculoasă brânză din lume se fabrică în Europa
Sezonul vacanţelor se apropie şi, odată cu el, şi şansele de a călători şi de a experimenta cultura şi produsele culinare ale altor ţări în toată splendoarea lor.
image
Un medic, triatlonist la 83 de ani, împărtășește reţeta sănătăţii sale: patru principii-cheie ale dietei
Un medic și triatlonist în vârstă de 83 de ani, care la 40 de ani a luat decizia să-şi schimbe regimul de viaţă, a împărtășit principiile unei diete despre care crede că l-au ajutat să trăiască o viață lungă și sănătoasă.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.