Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
image
Victor Brauner, Amintire de călătorie, 1957

Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist (Hans Holländer, „Ars inveniendi et ars investigandi: zur surrealistischen Methode“, Wallraf-Richartz-Jahrbuch, XXXII, 1970). Opera lui Llull este dominată de ideea descoperirii principiilor unei cunoașteri care presupune găsirea unei clavis universalis, alăturînd cabala și alchimia, scrierile artificiale și un sistem universal de memorare. În Ars magna, Ramon Llull descrie un sistem mnemotehnic și invenția unui dispozitiv rotativ compus din cercuri concentrice, pătrate și triunghiuri care combină literele alfabetului și diferite noțiuni „naturale“ și „supranaturale“, pentru a ajunge la cunoașterea armoniei universale. „Aparatul“ inventat de Llull în secolul al XIII-lea urma să demonstreze teoria potrivit căreia întregul univers se prezintă ca un ansamblu uriaș de simboluri ce pot fi ordonate sub forma unei scala naturale în vederea unei minuțioase reconstrucții, enciclopedice, a ierarhiilor lumii (Paolo Rossi, Clavis Universalis. Arts de la mémoire, logique combinatoire et langue universelle de Lulle à Leibniz, Édition Jérôme Millon, 1993). Ars magna inventată de Llull avea să aibă o influență deosebită asupra lui Paracelsus, Giovanni Battista della Porta, Athanasius Kircher și Abatelui Trithemius, autori ale căror scrieri erau apreciate de suprarealiști.

Ficțiunile Plimbare (Promenade) și Castelul Magilor (Château des Mages), pe care Victor Brauner le scrie la Marsilia în anul 1941, trimit la lecturile ezoterice de la care pictorul se inspiră: „Voi cunoşte memorabilul secret al ELIXIRULUI, «apa vieţii mele», care a pasionat alchimişti şi geometri, oameni de ştiinţă, artişti şi căutători minuţioşi din secolele trecute. Voi fi EU, în sfîrşit, cel care, pentru prima oară în istoria oamenilor, voi «cunoaşte» şi atunci nimic nu-mi va mai sta în cale, voi intercepta tot ceea ce era în întuneric, voi şti tot ceea ce nu se ştia. Nu va mai exista necunoscut (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Descrierea unui drum „iniţiatic“ pe care „căutătorul“ din ficţiunea Castelul Magilor îl parcurge corespunde întru totul imageriei suprarealiste: „Drumul pe care mergeam acum schimba tot ceea ce se ştie în acest domeniu, avea acea particularitate care-l făcea să dispară cu totul, era un drum lipsit de drum. (…) Mergeam prin aer şi era mai simplu şi mai agreabil, era aşa cum visăm cîteodată“. Situat pe un fel de insulă, locul unde se află Castelul Magilor poate fi întrevăzut foarte vag, în cer: „O întindere acoperită de plante geometrice, dar plantele, văzute de aproape, erau compuse, de fapt, din cercuri, cuburi, pătrate şi piramide, foarte regulate şi dintr-o materie cu totul alta decît cele cunoscute, le-am fi luat drept pietre preţioase, diamante, safire, ambrăDescrierea Castelului Magilor aminteşte construcţiile utopice de care se foloseşte arta mnemotehnică: „În sfîrşit, am ajuns în faţa unei construcţii somptuoase, care nu avea nimic comun cu ceea ce ne putem imagina ca locuinţă sau castel, era ca un desen minuţios, dînd impresia că totul se petrecea în două dimensiuni sau în plan. Acea construcţie din sticlă sau din alte elemente transparente era o imensă broderie şi amintea arhitecturile mediumnice, avînd, în acelaşi timp, consistenţa mirajului sau a ectoplasmei“. 

image
Robert Rius, Frappe de l’écho, 1940

Practicile mnemotehnice presupun folosirea unor simboluri, imagini, litere sau semne care trimit la noţiunile care urmează a fi memorate. În ficțiunea Promenade, „marea paradă a celor 25 de semne premonitorii“, descrierea și etichetele obiectelor enumerate amintesc de sistemul de cunoaștere și memorare al lui Llull: 1. o bucată de lemn (Cer); 2. încă o bucată de lemn (Culoare); 3. o bucată de pînză / rest al unui pansament (Furtună); 4. o floare uscată / probabil mac (Labirint); 5. o sîrmă neagră, cu interiorul de culoarea cuprului (Păr); 6. o piatră de rîu (Cîntec); 7. un deget de mănușă / probabil o mănușă de femeie (Inimă); 8. un băț de chibrit pe jumătate ars (Lacrimă); 9. un muc de țigară (Interzonă); 10. o bucată de biscuit / de genul biscuiților militari (Belladonna); 11. un șiret de pantof (Indiscreție); 12. o jumătate de coajă de ou (Jumătate); 13. un sîmbure de cireașă (Ciclop); 14. o floare de magnolie uscată (Castel); 15. o periuță de dinți (Perlă); 16. un creion de culoare verde (Tortură); 17. o peniță de scris de felul penițelor pentru scrierea rondă (Degete); 18. un flacon de apă de colonie fără apă de colonie (Spermă); 19. un plic gol care avea un timbru mexican (Cafea); 20. o gravură de mici dimensiuni fără ramă reprezentînd o frumoasă femeie pieptănîndu-și părul bogat (Vampira); 21. o fotografie veche a unui tînăr îmbrăcat în marinar (Omorît); 22. un biberon (Păun); 23. un lacăt (Saltea); 24. o cheie mică de valiză (Pește); 25. o bucată dintr-un tablou pictat pe lemn, un fragment în care putem distinge obrazul din profil al unei femei adormite, părul său terminîndu-se printr-un cap de animal. Totul lasă impresia că a trecut prin foc, deoarece este foarte patinat și ars pe margini și afumat (Iconoclast). Înșiruirea obiectelor și etichetele trimit la celebra asociere între o mașină de cusut, o umbrelă și o masă de disecție din scrierile lui Lautréamont, devenită emblemă a creației suprarealiste. 

Concepută pentru a sugera un parcurs iniţiatic, povestirea Castelul Magilor culminează prin descoperirea unui enorm Ou, unul dintre simbolurile pietrei filozofale în tratatele de alchimie: „Brusc, întregul aparat se punea în mişcare vertiginos şi, ca într-un desen, apărea o materie care devenea din ce în ce mai incandescentă, iar la momentul culminant, cu o mişcare centrifugă, de o rapiditate fulgerătoare, forma născîndă prindea viaţă şi eu urmăream apariţia acelei forme care avea să devină un enorm Ou“.

În opera lui Llull, operațiile alchimice reprezentau „transmutații de ordin spiritual“ al căror punct suprem este simbolizat prin „soarele terestru“ (piatra filozofală). Robert Rius publică, în placheta Frappe de lécho, un fragment din scrierile lui Ramon Llull (Arbre de la Science), în care o figură circulară este alcătuită din elementele primordiale: „Figura circulară este amestecul elementelor, focul intră în apă spre a-i transmite căldura lui, dar fără ca acea căldură să renunțe la scopul său inițial care e focul; aerul își ia din apă umiditatea, apa răcorește pămîntul pătrunzînd înăuntrul lui, iar pămîntul se usucă la foc pentru a atinge uscăciunea. Din această cauză, ciclul parcurs de elemente se regăsește în măr și în capul omului“ (Robert Rius, Frappe de lecho, Éditions surréalistes, 1940). Gravura realizată de Victor Brauner pentru placheta lui Rius prefigurează trei „stadii“ sau „trepte“ prin care o formă ovală, „piatră“ sau cristal, se transformă într-o figură înconjurată de mici flăcări care-i conferă un caracter solar fiindcă sugerează obrazul unei fiinţe delicate, al cărei cap este încununat de petalele florii-soarelui. Simbol al pietrei filozofale, „soarele terestru“ din gravură este omagiul adus de pictor misticului catalan, inventatorul artei universale

Spre sfîrșitul anilor 1950, Brauner realizează o serie de tablouri pe care le numește „portrete de substituție“ sau „unelte spirituale“ în care sentimente, emoții și amintiri sînt redate prin contururile unor „portrete“ imaginare (Lintelligence, 1956, Origine de lamour, 1957, Architecture de la génération, 1958, Résignation, 1959). Printre „portrete“ se numără și cel cu titlul Amintire de călătorie (Souvenir de voyage, 1957), în care silueta unui vapor navigînd pe ape se confundă cu trăsăturile figurii umane pentru a aminti un episod autobiografic, cel al călătoriei cu vaporul pe Dunăre întreprinsă de familia Brauner în anul 1914, călătorie care îl impresionase pe artist. Ansamblul lucrărilor realizate începînd cu anul 1955 sugerează construcția unui „alfabet de semne“ asemănător ramificaţiilor „arborelui“ lui Llull în care „imagini“, forme geometrice, simboluri, litere şi cifre trimit la noțiunile căutate pentru a fi memorate.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

965 15 Regele Lear foto J  L  Fernandez jpg
Bătrînețea: reacționară sau asumată?
Aceste gînduri sînt inspirate de propria-mi vîrstă, ca și de un recent spectacol cu Regele Lear semnat de Thomas Ostermeier la Comedia Franceză.
965 16 IAMANDI cop3 jpeg
În oglinda Holocaustului
Pe cît de consistentă, pe atît de necunoscută și ignorată este memorialistica „românească” a Holocaustului, care a avut parte la noi de două ratări de receptare, petrecute la patru-cinci decenii distanță.
p 17 jpg
O devenire complicată
Brotherhood este un documentar ce urmărește viața unei familii de păstori din Bosnia rurală.
965 17 Amanda Shires jpg
Amanda Shires și Brandi Carlile
Ambele au boicotat cel puțin cîte un eveniment în care Trump a încercat să se asocieze electoral cu scena country, dar mai mult decît asta ar trebui să conteze excelentele lor albume recente.
p 23 Dublul dublului, 1946 jpg
Victor Brauner – Hipnotism, o dimensiune specială a privirii
Pentru Brauner, relaţia specială pe care privitorul o poate întreţine cu opera de artă este asemănătoare cu aceea pe care o putem avea cu o „fiinţă vie“.
Ștefan Popescu Art Safari (2) jpg
964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.

Adevarul.ro

Ucraineană dintr un sat eliberat dezvăluie întrebarea pe care o pun mereu soldații rușii în satele pe care le invadează jpg
O ucraineancă face dezvăluiri: Ce întrebare pun soldații ruși în localitățile pe care le invadează VIDEO
O ucraineancă din satul Pisky-Radkivski, din regiunea Harkov, care a fost eliberat în urmă cu o săptămâna, a dezvăluit ce întrebare repetau în mod constant soldații ruși în localitățile pe care le invadau.
Alec Baldwin FOTO Profimedia/Instagram
Alec Baldwin a ajuns la o înțelegere cu familia Halynei Hutchins. Ce va primi soțul victimei
Familia Halynei Hutchins, directoarea de imagine ucisă pe platoul filmului „Rust”, în 2021, și Alec Baldwin au ajuns la o înțelegere, în procesul pentru ucidere din culpă intentat inclusiv actorului, potrivit unui comunicat al avocatului acestuia, citat de CNN.
Garry Kasparov FOTO Mediafax
Kasparov, despre Rusia lui Putin: „Este o dictatură fascistă care comite crime împotriva umanității”
Garry Kasparov, fostul campion mondial de șah și militant împotriva regimului lui Putin, a acordat un interviu revistei germane de știri Spiegel.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.