Victor Brauner – Retractarea sau „retragerea în sine“

Publicat în Dilema Veche nr. 979 din 12 ianuarie – 18 ianuarie 2023
Ființa retractată și refractată, spionată de conștiința sa, 1951
Ființa retractată și refractată, spionată de conștiința sa, 1951

La începutul anului 1950, Victor Brauner inițiază un nou ciclu de lucrări, cel al Retractaților, în care schiţarea unei mitografii personale reface parcursul traversat de pictor în căutarea unor prefaceri înnoitoare. „În Brauner – scrie Sarane Alexandrian, primul exeget al operei artistului –, același om trăiește și pictează, dorințele, decepțiile, conflictele sale intime trec tumultuos pe pînză, conferind tabloului o prezență halucinantă“ (Sarane Alexandrian, Victor Brauner lIlluminateur, Cahiers d’Art, 1954). Asemenea operelor unor creatori pentru care sondarea sinelui este o experiență constantă, precum Alberto Giacometti sau Antonin Artaud, în seria Retractaților se regăsește aceeași atmosferă tulburătoare. Considerat o „paranteză“ în creația artistului, ciclul de lucrări realizat între anii 1950 și 1952 surprinde prin figurile hieratice care evoluează într-un spațiu închis dominat de griuri. Retractarea este opusul dilatării, iar termenulretractat este preluat de artist dintr-o lucrare de morfopsihologie a lui L. Corman. 

Inițiată după excluderea lui Victor Brauner din grupul suprarealist, seria Retractaților amintește atît de aceea a Licantropilor, învăluiți într-o atmosferă „nebuloasă“, serie pictată în urma accidentului survenit în vara anului 1938, cît și de lucrările, dominate de brunuri, realizate în ceară în timpul exilului la Celliers-de-Rousset. Eviscerarea ochiului și războiul, urmate la sfîrșitul anului 1948 de despărțirea de André Breton și de grupul suprarealist, se numără printre evenimentele cele mai dureroase trăite de pictor. Prietenia lui Victor Brauner cu Roberto Matta, a cărui excludere din grupul suprarealist a avut ca urmare propria excludere, conduce la reprezentări picturale „asemănătoare“ în operele celor doi artiști. Construcția spațială din seria Retractaților amintește de compozițiile și de contururile oamenilor-roboți din pictura lui Roberto Matta, în timp ce „modeleul“ figurilor evocă siluetele filiforme și monocromia portretelor lui Alberto Giacometti. Lumea stranie a „retractaților“ este lumea necunoscută aflată în afara frontierelor realității, iar sondarea sinelui devine „retractare“. Pentru Brauner, „retractarea“ este un parcurs labirintic prin profunzimile sinelui, unde panica este suverană. Retractații sînt personificări ale interiorității, figuri terifiate și terifiante ale „eului ascuns“, „ființa secretă“ a cărei existență este evocată adeseori prin dedublare (Ființă retractată și refractată, spionată de conștiința sa, 1951; Uitarea morții, 1952). Pictorul adaugă un text explicativ tabloului intitulat Subiectivitate, realizat în 1952: „Fragmente ale unei clipe, sensibilitatea se află în irealitate, ființele, lucrurile, spațiile sînt într-o altă lume, ne-am rătăcit dincolo de frontierele realității. Spațiul irealității este acela al panicii“ (Victor Brauner, Musée National d’Art Moderne, Paris, 1972). Viziunea dezesperantă a retractării e însă compensată de faptul că panica, produsă de lumea exterioară, este creativă. „Ființele terifiate sînt creatoare, în timp ce altele sînt numai productive“, scrie Alain Jouffroy în articolul consacrat pictorului în anul 1951 (Alain Jouffroy, „Suprématie poétique de Victor Brauner“, Cahiers dArt, 1951). Tinerii scriitori Alain Jouffroy și Sarane Alexandrian, prieteni ai artistului, sînt martorii oculari ai confruntărilor pictorului cu încercările de a reprezenta omul în tot ce are mai ascuns sau singular. Pictura devine instrument de cercetare ontologică: „Ontologia fiind «ştiinţă a Fiinţei», estetica ontologică consta în a stabili felul în care pictura (şi în mod particular cea a lui Victor Brauner) ne permite să înţelegem Fiinţa. Heidegger, la care mă referisem, aplicase estetica ontologică unui poet, Hölderlin; eu urma să demonstrez că se poate face acelaşi lucru şi pentru un pictor“ (Sarane Alexandrian, „Une amitié surréaliste“, Mazotta, Milano, 1995). În textul publicat în catalogul expoziției de la Galleria Credito Valtelinese din Milano, Alexandrian menționează pregătirea timp de șase ani a monografiei dedicate artistului, a cărei versiune restrînsă avea să fie publicată sub titlul Victor Brauner l’Illuminateur în 1954. Al optulea capitol al unui „enorm material inițial“ era analiza apodictică a tuturor tablourilor din seria Retractaților, fără a fi omis nici unul.

Retractat explodînd, 1951
Retractat explodînd, 1951

Alain Jouffroy își amintește de discuțiile aproape zilnice care aveau loc în atelierul lui Victor Brauner din strada Lepic, cînd artistul, pictînd, explica conținutul ideatic al tablourilor sale. Prin „retractare“, retragerea conştiinţei interioare în sine reprezintă o „autoexpulzare“ a creatorului din lumedin zona conştiinţei exterioareFiința, pe care seria „retractaților“ o dezvăluie, trece prin nenumărate stări ale conștiinței pe care omul nu le cunoaște, iar revelarea lor necesită dezgolirea de sine. Fuga înspre zona nocturnă unde sălășluiește „subiectul subiectului“ înseamnă expulzarea lumii în afara cîmpului conștiinței, reprezentînd totodată o deschidere spre orizontul unui adevăr fără limite. Creativă, fuga este eliberarea din cotidian, de la care Brauner pleacă pentru a construi o lume proprie a fugiiRetractarea este „contracție“, iar în momentul în care ființa se retrage în locul cel mai îndepărtat cu putință, întreaga existență a individului se înfățișează ca o creație originală, scrie Jouffroy. Creaţia, vivificatoare, este comparabilă cu o „naştere chinuită“ sau cu o dezrădăcinare a obiectului operată de subiect. Bifurcat, spațiul interior nu este un habitat, ci expresia vidului, în care singura „scăpare“ este fuga în locul cel mai îndepărtat. Prin ea este exprimată contracţia în cel mai profund secret al fiinţei, într-un spaţiu pneumatic (Alain Jouffroy, „Victor Brauner, post scriptum infini“, Victor Brauner, Fall, 1996). Retractații sînt „emanatori“, consideră Alain Jouffroy, pentru că fiecare dintre ei „transmite“ sau „emană“ drama primordială a ființei:„Brauner este pictorul realității îndepărtate și care depășește limita suportabilului, pictorul celor mai ignorate și esențiale stări ale ființei, pictorul unei Ontologii poetice ai cărei termeni încă nu au fost găsiți și despre care avem, datorită lui, un presentiment disponibil și exacerbat“. În trei tablouri în care se succedă trei etape ale retractării psihofizice, Retractat absorbind, Retractat integrînd, Retractat explodînd, artistul reconstituie drama geniului creator. Lipsit de conştiinţă proprie, Retractatul explodînd este redus la stadiul de „catastrofă ameninţată“. Explozia este, într-un fel, o sinucidere în planul creației, permițîndu-i creatorului un nou început sau regăsirea sinelui. În urma exploziei, fiinţa secretă este pusă faţă în faţă cu propria sa conştiinţa împietrită. Deschisă „totalităţii“ fiinţei, prin care efectele conştiinţei exterioare sînt anihilate, creaţia devine „încarnare a imposibilului“, imagine a fiinţei secrete, aflată în dialog cu sine într-un moment de autocontemplare, scrie Alain Jouffroy în articolul publicat în anul 1951. Iar în 1959, în monografia consacrată artistului, el avea să scrie: „Victor Brauner a smuls omului actual unele dintre cele mai sfîşietoare secrete“.

Uitarea morții, 1952
Uitarea morții, 1952

În monografia consacrată pictorului, Didier Semin consideră că iconografia retractării ar putea avea ca sursă un principiu din mistica iudaică cunoscut sub numele de Zim-Zum: „Pentru a face loc creației sale, creatorul lumii se retractează repliindu-se la nesfîrșit asupra lui însuși, într-un divin și sublim gest de politețe“ (Didier Semin, Victor Brauner, Édition RMN/Filipacchi, 1990). Brauner poetizează mitul divinităţii care se „retrage în sine“, proiectîndu-l la scara fiinţei umane. Omul devine de fiecare dată un altul, emergenţă a unor noi „figuri“, mereu diferite, pentru a deveni metaforă a infinitului. Experienţa vieţii este percepută ca un continuum unde toate formele exterioare sînt revăzute pentru a ajunge la experienţa „căderii în abis“ la care ființa este condamnată spre a regăsi elementul anarhic al eliberării salePrin reinstaurarea imaginilor mitice, căderea este „răul eliberator“ care conduce la obţinerea elixirului vieţii (Gershom Scholem, La Kabbale et sa symbolique, Payot, Paris, 2003).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Feodor Dostoievski jpg jpeg
Scriitorul adorat de români care a fost condamnat la moarte. Cum a scăpat în ultimul moment
Scriitorul adorat de români care a fost condamnat la moarte. Cum a scăpat în ultimul moment.
Joe și partenera sa Jessica  Sursa Instagram Jessica si Daily Mail (1) jpg
Americanul care a suferit primul transplant de față din lume s-a logodit. Imagini emoționate publicate de partenera tânărului
Un tânăr din SUA care a suferit un transplant complet de față și un dublu transplant de brațe a reușit să își refacă viața, devastată după un accident tragic, și a publicat fotografii cu noua sa logodnică.
Şedinţa Consiliului Naţional al PNL în care Nicolae Ciucă a fost desemnat candidatul partidului pentru alegerile prezidențiale, la Palatul Parlamentului, în București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Ciucă: „Nu sunt candidat de profesie, sunt candidat cu profesie”. Apel lansat după îndemnul unui lider liberal
Președintele PNL, Nicolae Ciucă, a subliniat, într-un discurs în fața aleșilor locali de la Timișoara, că trebuie câștigată încrederea oamenilor și le-a spus colegilor săi să nu forțeze pe nimeni la vot.
nori ozn jpg
Pentagonul a analizat sute de raportări despre activități extraterestre. Concluzia celui mai recent raport
Cel mai recent raport al Pentagonului despre OZN-uri a dezvăluit sute de noi observări de fenomene aeriene neidentificate și inexplicabile.
Uniunea Europeana bancnote bani euro FOTO Shutterstock jpg
Bugetul UE pe anul 2025, cu 10,5 miliarde de lei mai mare decât anul trecut. Unde merg cei mai mulți bani
Negocierile dintre instituțiile Uniunii Europene pentru bugetul pe anul 2025 au ajuns la un acord, urmând să intre la votul din legislativ luna aceasta.
portest georgia 4 noiembrie jpg
Rezultatele finale ale alegerilor legislative din Georgia confirmă victoria partidului de guvernământ pro-rus. Opoziţia a acuzat guvernul că a cumpărat voturi
Rezultatele finale ale controversatelor alegeri legislative desfăşurate la sfârşitul lunii octombrie în Georgia au confirmat victoria partidului de guvernământ, Visul Georgian, a anunţat sâmbătă Comisia Electorală, după ce opoziţia a denunţat că votul a fost "furat"
batran Vasile Gorgos
Povestea unui român, printre cele mai enigmatice dispariții din lume. A reapărut brusc după 30 de ani, purtând aceleași haine
Unele dintre cele mai stranii și misterioase cazuri gravitează în jurul oamenilor care au dispărut, pur și simplu, de pe fața pământului. Cel mai ciudat lucru este că aceștia au reapărut, din senin, zeci de ani mai târziu.
zoia ceausescu jpg
De ce a murit Zoia Ceaușescu, la 57 de ani. Sfârșitul dureros al fiicei soților Ceaușescu
Pe 20 noiembrie, se fac 18 ani de când Zoia Ceaușescu, unica fiică a dictatorului comunist Nicolae Ceaușescu și a soției acestuia Elena, s-a stins din viață. În timpul Revoluției din 1989, fiica dictatorului a fost reținută împreună cu frații săi, Nicu și Valentin Ceaușescu.
image png
Cu tirul pe contrasens. Scene halucinante sâmbătă dimineață, pe Autostrada București-Pitești
Un șofer de tir a fost prins de polițiști sâmbătă dimineață, circulând pe contrasens, pe autostrada București-Pitești. Șoferul, cetățean polonez, s-a ales cu o amendă de trei mii de lei și permisul suspendat.