Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”

Publicat în Dilema Veche nr. 956 din 4 – 10 august 2022
image

Începînd cu anul 1940, explorarea diferitelor forme de manifestare ale tradițiilor culturilor primitive asociate interesului pentru mituri, legende și doctrinele secrete ale tradiției ermetice contribuie la îmbogățirea conținutului operelor plastice și literare suprarealiste. În aprilie 1942, pe coperta revistei View, primul organ de presă suprarealist la New York, este reprodusă o curioasă figură leonină, pentru a reprezenta steaua cu cinci brațe, alegorie a microcosmosului în scrierile lui Paracelsus. Figura leului cu cinci picioare pe care Kurt Seligmann o introduce în The Mirror of magic, volum publicat în 1948, cea a lui Asmodeu, cunoscut din mitologia sumeriană ca patron al geometriei, aritmeticii și astronomiei, se regăsește asociată cu un întreg cortegiu de ființe pendulînd între „bine“ și „rău“, de la imaginea unui zeu babilonian sau de la reprezentările antice ale zeului Apollo pînă la misterioasa Alegorie a Prudenței pictată de Tizian.

Lucrările realizate de Victor Brauner în timpul petrecut în exilul la Celliers-de-Rousset (1942-1945) trimit adeseori la arhetipuri și simboluri existente în alchimie și cabală, în vechi culte și ritualuri magice și în diverse forme de manifestare ancestrale care formează inepuizabilul „tezaur colectiv“ în sensul dat de C.G. Jung. Brauner realizează opere al căror conținut trimite la ipoteza existenței unor puteri divine (arborele sefirotic) sau a unor configurații planetare care ar putea influența evenimentele pămîntești. În Dublă vivificare (1943), corpul omulețului modelat în lut este împărțit prin culorile roșu (foc) și albastru (apă), și „dublat“ prin 14 orificii care simbolizează de două ori „șapte deschideri ale fluidelor vivificatoare“ sau „porțile“ prin care omul-microcosmos comunică cu universul. Numărul 7 corespunde „planetei negre“, Saturn, ultima și cea mai îndepărtată de Pămînt. Sexul dublu apare ca simbol al întăririi forțelor fizice și psihice, făcînd din micul „idol“ o figură cu care artistul se identifică, pentru a invoca propriile forțe creatoare.

„Dublă vivificare”, 1943
„Dublă vivificare”, 1943

„Magia“ căutată de suprarealiști în manifestările culturilor „vechi“ sau în cele „primitive“ îmbină imaginea și litera sau cuvîntul, numărul și sunetul (sau sunetele muzicale), care sînt puse în legătură cu evenimente cosmice sau constelații planetare. În utilizarea magico-muzicală a literelor alfabetului, fiecărei planete îi corespunde o vocală, în timp ce, în muzică, heptacordul este alcătuit din șapte sunete. Tot ceea ce este viu în univers e impregnat de „puterea astrelor“, de forța vitală a universului, participînd la viața comună a întregului dominat de guvernatorii planetari în număr de șapte.

În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor. Realizată între anii 1942 și 1945, sculptura în ghips Număr sau Domnul 45 este descrisă astfel de artist: „E un personaj straniu, în întregime construit din ghips, al cărui cap fără păr, cu ochi enormi, este așezat deasupra unui trunchi care se termină curbîndu-se, dînd în bună măsură la iveală partea pîntecului, printr-o coadă de pește. Pe spate, la nivelul omoplaților, putem vedea coarne foarte mici, cele din mijloc mai mari (mai importante). Pe partea din față a acestui corp se văd doi sîni; în pîntec, o mare deschizătură în care se află un alt personaj, care intră exact în această deschizătură și care este din plumb. Micul personaj din pîntec, care întinde mîinile înainte ca și cum ar ține cîteva obiecte imaginare, are aceeași deschizătură pătrată în pîntec și în această deschizătură se vede un al treilea personaj, și mai mic, în picioare, care este din porțelan. În partea de jos a pîntecului primului personaj se vede un sex de bărbat în erecție și care, fiind foarte ascuțit, ar putea fi cel al unui animal. Brațele și picioarele sînt unite independent și nu ating corpul în felul obișnuit (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris).

Lucrarea este menționată pentru prima oară într-o scrisoare din decembrie 1943 adresată lui André Gomès: „o sculptură de mari dimensiuni sau un obiect din ghips care va fi destul de senzațional“. „Acest obiect este de o precizie matematică“, îi scrie Brauner lui André Breton într-o scrisoare din 2 februarie 1944. „Negație a oricăror legi anatomice“, Număr sau Domnul 45 este transpunerea în tridimensional a unui „semn magic“ amintind de reprezentarea hermafroditului primordial, prefigurare a transmutațiilor alchimice și metaforă a pietrei filozofale din tratatul lui Michael Maier, Atalanta fugiens, reprodusă în anul 1942 în catalogul expoziției suprarealiste de la New York, First Papers of Surrealism. Sculptura este interpretarea „semnului“ care reprezintă, în tratatul despre magie al lui Agrippa din Nettesheim, „inteligența lui Saturn“, astrul melancoliei și protectorul oamenilor de geniu. O scrisoare adresată prietenilor Henriette și Andre Gomès anunță proiectul realizării obiectelor din anul 1943: „Sînt pe cale să realizez o serie de obiecte pe care ar fi greu să le descriu, dar care sînt cumva în afara a «ceea ce se cunoaște» în acest domeniu și au un caracter foarte aprofundat, hermetic și magic, apropiat de al tuturor tradițiilor pantaculare, firește cu mijloacele noastre moderne“.

„Număr”, 1945
„Număr”, 1945

Lucrările realizate de Victor Brauner în anul 1943 asociază numerelor formule magice și înscrisuri în literele alfabetelor ebraic și adamic. În Obiect de contra-vrajă (Objet de contre-envoûtement, 1943), alăturat „careului magic“ al lui Saturn, semnul „inteligenței lui Saturn“ este interpretat ca o hieroglifă magică, prin care artistul invocă spiritul contemplativ sau melancolia inspirată. Amintind gravura lui Dürer Melancolia I, invocarea „puterilor“ atribuite planetei este înţeleasă ca o conjurare poetică a forţelor creatoare. Criptată în semnele unui „cod magic“, semnătura artistului este inscripţionată în literele alfabetului adamic. Recursul la „magie“ e un mod poetic de a percepe lumea, iar creația este înțeleasă ca un proces al cunoașterii de sine.

Avînd inițial funcția de a păstra memoria, „careurile magice“ apar ca un joc în care numerele și literele alfabetului reprezintă un „tot“, oglindă a evenimentelor planetare. Fiecărei planete îi corespunde un „careu magic“, care simbolizează „forța“ sau „inteligența“ unui zeu planetar, al cărui nume este „transcris“ în combinația numerică din careu. „Careul magic“ din Obiect de contra-vrajă (1943) este format din nouă pătrate, cîte trei pe fiecare latură, iar literele care înlocuiesc cifrele corespund valorilor numerice atribuite „geniului planetar Saturn“. Suma cifrelor adiționate (vertical, orizontal sau diagonal) este 15, prin a cărei multiplicare (de trei ori cîte trei „pătrate“) se obține numărul 45 sau „numărul secret“ atribuit zeului planetar, număr inclus în titlul dat de artist sculpturii sale, Domnul 45.

Lucrările cu caracter magic din 1943 și sculptura amintesc de practica fabricării talismanelor din folclorul românesc. „Piatra înțelepților“, cunoscută sub numele de „Cartea lui Solomon“, nu este nici un volum, nici un text, ci mai degrabă o piatră-talisman conținînd un pătrat magic în care sînt înscrise nouă litere, spune Andrei Oișteanu în Ordine și Haos, lucrare care tratează despre mit și magie în cultura tradițională românească. Autorul explică diferitele înțelesuri pe care le are cuvîntul carte în limbaj popular. Prin carte poate fi numit orice obiect care cuprinde un text sau chiar o înșiruire de litere, o amuletă cu înscrisuri, o carte de ghicit sau o carte de joc. În înțeles popular arhaic, a citi înseamnă a descifra lucrurile ascunse în suflet sau în secretele Naturii, în timp ce a scrie poate fi o referire la o imagine desenată, zugrăvită, brodată ș.a.m.d. (Andrei Oișteanu, Ordine și Haos. Mit și magie în cultura tradițională românească, Editura Polirom, 2004).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.