Victor Brauner – Mitologie și Sărbătoarea Mamelor

Publicat în Dilema Veche nr. 1005 din 13 iulie – 19 iulie 2023
Aeroplapa
Aeroplapa

În 1965, Victor Brauner inițiază un nou ciclu de lucrări, Mitologie și Sărbătoarea Mamelor (Mythologie et La Fête des Mères), care avea să fie considerat testamentul plastic al artistului. Lucrările sînt expuse la începutul anului următor la Galeria Alexandre Iolas din Paris în ultima expoziție unde este prezent artistul, care se stinge din viață în ziua de 12 martie 1966. Desenat de Victor Brauner, planul expoziției indică cu precizie locul pe care urma să-l ocupe fiecare lucrare, cele din seria Mitologiei, în care sînt simbolizate episoade autobiografice imaginare, alternînd cu reprezentările „mamelor mitice“ din seria Sărbătoarea Mamelor. Ansamblul este compus din treisprezece pînze încastrate în rame decupate din lemn, patru aparținînd ciclului Sărbătoarea Mamelor și nouă Mitologiei, cărora le este adăugată o piesă intermediară în întregime din lemn, Frumos animal modern (Bel animal moderne). Artistul concepe lucrările în așa fel încît pînzele să poată fi înlocuite unele cu altele, creînd astfel un joc de puzzle între figura decupată (ramă), „contur“ al unei forme evocatoare, și tablou, „conținut“ sau imaginea pictată. Reunind marile teme care traversează întreaga operă brauneriană, ansamblul asociază autobiografia artistului și numeroasele sale întîlniri cu alchimia, gnoza și cabala, psihanaliza și filozofia, miturile, vechi și noi, alăturate cotidianului și fantasticului. „Opera mea fantastică – scria Victor Brauner la începutul anilor 1960 – deține secretul unei viziuni a lumii viitoare, al unei mitologii eterogene libere care există în subconștientul nostru și pe care o presimțim în chip obscur.“

Victor brauner, Galeria Iolas, 1966
Victor brauner, Galeria Iolas, 1966

Seria Mamelor simbolizează spațiile primitoare ale reveriilor primitive care conturează o nouă realitate înconjurătoare. Un ultim tablou, neterminat, ar fi urmat să reprezinte „mama universală“ ale cărei contururi pun accentul pe opoziția dintre umbră și o explozie de lumină. Originea miturilor este prefigurată în tabloul intitulat Mama miturilor (La Mère des mythes) al cărui cadru este conturul decupat în lemn al unui patruped, în timp ce imaginea pictată în interior trimite la totemurile oceaniene în care însușirile unor animale mitice sînt atribuite unui personaj feminin reprezentînd Marea Mamă. Mama viselor (La Mère de rêves) amintește de Alegoria Prudenței, tabloul lui Tizian în care trei portrete prin care sînt prefigurate vîrstele omului sînt însoțite de trei capete de animale. Mama florilor (La Mère des fleurs) unește umanul și vegetalul într-o reprezentare asemănătoare vechilor vanitas. Un minuscul craniu este vizibil în explozia florală ce conturează capul unei siluete feminine compuse ca un aranjament vegetal. Mama păsărilor (La Mère des oiseaux) este simbolul reveriei, al zborului inițiatic și al inspirației datorate viziunii. Mamei păsărilor îi corespund Aeroplapa, de forma unui avion, și Orizont pierdut (Horizon perdu), tablou a cărui ramă este decupată în forma unei gîște sălbatice pentru a aminti de călătoriile lui Nils Holgersson și de aspirațiile către zbor. Aeroplapa și Orizont pierdut din seria Mitologieireactualizează visul de reconciliere a științei moderne și a universului mitic. Umorul și jocul sînt alăturate în imaginile reprezentînd „călătoria inițiatică a micului Victor“ în căutarea unei imagini ideale proprii. O benefică energie erotică propulsează nacela Orgosputnik în călătoria către un spațiu infinit. Nacela sugerează „călătoria cosmică“ pentru a sublinia legăturile dintre om și univers. Alăturînd valorilor tradiționale noile cuceriri ale tehnicii, Automoma și Aeroplapa asociază automobilul și aeroplanul, iar prin titlurile conferite lucrărilor, artistul reactualizează utilizarea cuvintelor-valizăAeroplapa apare ca o prezență virilă, mecanomorfă, care reprezintă paternitatea, dar și viteza sau mișcarea în spațiu. Automoma este „automobilul-mamă“ sau refugiul „micului Victor“ din seria Onomatomanie (1949). „El își iubește mașina ca pe o mamă“, notează artistul într-un caiet. Automoma și Peștele cu roți (Le Poisson à roulettes) simbolizează locuirea terestră și o alta, acvatică, sau „deplasarea“ de la un regn la altul. În Peștele cu roți, prin filiația acvatică văzută ca „origine a manifestărilor vieții“ este regăsit locul protector al „pîntecului“ unui pește. Athanorul, sau vasul ermetic unde are loc întîlnirea contrariilor (apă și foc), reprezintă „căsătoria elementelor“ sau calea către armonia universală. Cadrul tabloului sugerează parcursul alchimic în trei etape succesive prin care este căutată „piatra filozofală“ sau totalitatea Ființei. Uniunea alchimică a contrariilor apare ca un proces psihologic în timpul căruia conștientul și inconștientul sînt reunite într-un întreg. La începutul anilor 1960, cînd Victor Brauner achiziționează o proprietate în Normandia, casa în care avea să trăiască pînă la sfîrșitul vieții este numită AthanorulCupa dragostei simbolizează deopotrivă uniunea contrariilor, iar în Tabloul cu patru picioare (Le Tableau à quatre pattes) perechile reprezintă elementele primordiale (apă/foc, aer/pămînt), anotimpurile, umorile și temperamentele angrenate într-un continuu circuit și încastrate în contururile unei figuri care amintește de idolii arhaici, reprezentări ale Marii Mame. Cadrul sculptat în lemn și pictat prefigureză o „uriașă“ siluetă feminină, „matricea“ sau originea tuturor lucrurilor. Tema „dublului“ din tabloul Sfîrșitul și începutul amintește de Janus bifrons, zeu al porților și deschizător de drumuri, către trecut și către viitor. Reversibilitatea timpului și „uniunea contrariilor“ sînt prefigurate prin șarpele alchimic, Ouroboros, emblemă în care se regăsesc reunite „întregul prezent, misterul trecutului și enigma viitorului“. În Frumos animal modern, granițele dintre pictură, relieful sculptat și obiect sînt desființate. Amintind de marionetele trase de sfori prin silueta decupată în lemn a unui hibrid, Frumosul animal modern simbolizează fuziunea dintre trecut și viitor într-o „emblemă“ prin care ideea de zbor este asociată cu cea a spațiului aerian, infinit. Eroul noului mit este „zburătorul“ timpurilor moderne.

Mărturie a întîlnirii dintre două lumi, cea a operei brauneriene și cea a unui tezaur de neprețuit și a inventivității creatoare pe care le regăsim în „artele primare“, tabloul neterminat În anotimpul lunii mușcătoare (À la saison de la lune mordante)amintește de obiectele cu caracter sacru ale creatorilor anonimi cu care artistul se înconjoară în ultimii ani ai vieții. Începînd cu anii 1950, Brauner colecționează artă precolumbiană, africană și oceaniană, considerînd aceste obiecte ca fiindu-i familiare. Pasiunea pentru artele primare dezvăluie apropierea viziunii pictorului de aceea a creatorilor anonimi. Artistul consideră „mitul“, asemenea lui C.G. Jung, o „oglindire“ în inconștientul individual a unor conținuturi care se raportează la memoria colectivă. Obiectele cotidiene și elementele Naturii, personificate, amintesc de viziunea creatorilor „primitivi“ prin care obiectele, „animate“, reprezintă ființe fabuloase sau personaje mitice. Victor Brauner conferă aceeași „viață“ obiectelor cotidiene, automobil, avion, Sputnik, devenite „fetișuri“ ale timpurilor moderne. Pictorul este un „inițiat“ în misterele autentice ale dragostei, ale cunoașterii, ale aventurii, iar Alain Jouffroy alătură creația brauneriană ideii moderne a sacrului în artă„Viziunea lui Brauner se deschidea ca un cîntec de dragoste improvizat, în căutarea unui nou mit al omenirii“ – scrie Jouffroy. Pictura sa era legată de simbologia mai multor civilizații, depășind clivajele tradiționale dintre vechi și nou, dintre occidental și oriental, dintre oniric și critic, dintre abstract și figurativ. Limbajul plastic al lui Victor Brauner dădea naștere unei noi viziuni, modernă și transparentă, asupra experienței ființei omenești.“ (Alain Jouffroy, Victor Brauner, Fall, 1996)

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum să vă actualizați acronimele învechite pentru a ține pasul cu generația Z. Ce înseamnă DIFTP
Fie că ne facem conturi pe platforme de socializare, inclusiv pe TikTok, unde urmărim tot ce este nou, fie că încercăm să fim la curent cu ultimele tendințe în materie de modă, muzică, filme, mulți dintre noi încercăm să facem tot posibilul pentru a rămâne „în pas cu copiii”.
image
Ce oraș din lume este primul pe listă să fie distrus în cazul unui război nuclear. Documentele au fost declasificate
Documente secrete, care abia acum au fost dezvăluite, au stabilit ce oraș va fi primul care va fi aruncat în uitare în cazul unui război nuclear.
image
Rușii au lovit instalațiile energetice din centrul și vestul Ucrainei. Zelenski: Aprovizionarea cu gaz a UE este în pericol
Volodimir Zelenski reiterează rugămințile pentru mai multe rachete defensive după al patrulea atac aerian de amploare asupra sistemului energetic în ultimele săptămâni.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.