Victor Brauner – Mitologie și Sărbătoarea Mamelor

Publicat în Dilema Veche nr. 1005 din 13 iulie – 19 iulie 2023
Aeroplapa
Aeroplapa

În 1965, Victor Brauner inițiază un nou ciclu de lucrări, Mitologie și Sărbătoarea Mamelor (Mythologie et La Fête des Mères), care avea să fie considerat testamentul plastic al artistului. Lucrările sînt expuse la începutul anului următor la Galeria Alexandre Iolas din Paris în ultima expoziție unde este prezent artistul, care se stinge din viață în ziua de 12 martie 1966. Desenat de Victor Brauner, planul expoziției indică cu precizie locul pe care urma să-l ocupe fiecare lucrare, cele din seria Mitologiei, în care sînt simbolizate episoade autobiografice imaginare, alternînd cu reprezentările „mamelor mitice“ din seria Sărbătoarea Mamelor. Ansamblul este compus din treisprezece pînze încastrate în rame decupate din lemn, patru aparținînd ciclului Sărbătoarea Mamelor și nouă Mitologiei, cărora le este adăugată o piesă intermediară în întregime din lemn, Frumos animal modern (Bel animal moderne). Artistul concepe lucrările în așa fel încît pînzele să poată fi înlocuite unele cu altele, creînd astfel un joc de puzzle între figura decupată (ramă), „contur“ al unei forme evocatoare, și tablou, „conținut“ sau imaginea pictată. Reunind marile teme care traversează întreaga operă brauneriană, ansamblul asociază autobiografia artistului și numeroasele sale întîlniri cu alchimia, gnoza și cabala, psihanaliza și filozofia, miturile, vechi și noi, alăturate cotidianului și fantasticului. „Opera mea fantastică – scria Victor Brauner la începutul anilor 1960 – deține secretul unei viziuni a lumii viitoare, al unei mitologii eterogene libere care există în subconștientul nostru și pe care o presimțim în chip obscur.“

Victor brauner, Galeria Iolas, 1966
Victor brauner, Galeria Iolas, 1966

Seria Mamelor simbolizează spațiile primitoare ale reveriilor primitive care conturează o nouă realitate înconjurătoare. Un ultim tablou, neterminat, ar fi urmat să reprezinte „mama universală“ ale cărei contururi pun accentul pe opoziția dintre umbră și o explozie de lumină. Originea miturilor este prefigurată în tabloul intitulat Mama miturilor (La Mère des mythes) al cărui cadru este conturul decupat în lemn al unui patruped, în timp ce imaginea pictată în interior trimite la totemurile oceaniene în care însușirile unor animale mitice sînt atribuite unui personaj feminin reprezentînd Marea Mamă. Mama viselor (La Mère de rêves) amintește de Alegoria Prudenței, tabloul lui Tizian în care trei portrete prin care sînt prefigurate vîrstele omului sînt însoțite de trei capete de animale. Mama florilor (La Mère des fleurs) unește umanul și vegetalul într-o reprezentare asemănătoare vechilor vanitas. Un minuscul craniu este vizibil în explozia florală ce conturează capul unei siluete feminine compuse ca un aranjament vegetal. Mama păsărilor (La Mère des oiseaux) este simbolul reveriei, al zborului inițiatic și al inspirației datorate viziunii. Mamei păsărilor îi corespund Aeroplapa, de forma unui avion, și Orizont pierdut (Horizon perdu), tablou a cărui ramă este decupată în forma unei gîște sălbatice pentru a aminti de călătoriile lui Nils Holgersson și de aspirațiile către zbor. Aeroplapa și Orizont pierdut din seria Mitologieireactualizează visul de reconciliere a științei moderne și a universului mitic. Umorul și jocul sînt alăturate în imaginile reprezentînd „călătoria inițiatică a micului Victor“ în căutarea unei imagini ideale proprii. O benefică energie erotică propulsează nacela Orgosputnik în călătoria către un spațiu infinit. Nacela sugerează „călătoria cosmică“ pentru a sublinia legăturile dintre om și univers. Alăturînd valorilor tradiționale noile cuceriri ale tehnicii, Automoma și Aeroplapa asociază automobilul și aeroplanul, iar prin titlurile conferite lucrărilor, artistul reactualizează utilizarea cuvintelor-valizăAeroplapa apare ca o prezență virilă, mecanomorfă, care reprezintă paternitatea, dar și viteza sau mișcarea în spațiu. Automoma este „automobilul-mamă“ sau refugiul „micului Victor“ din seria Onomatomanie (1949). „El își iubește mașina ca pe o mamă“, notează artistul într-un caiet. Automoma și Peștele cu roți (Le Poisson à roulettes) simbolizează locuirea terestră și o alta, acvatică, sau „deplasarea“ de la un regn la altul. În Peștele cu roți, prin filiația acvatică văzută ca „origine a manifestărilor vieții“ este regăsit locul protector al „pîntecului“ unui pește. Athanorul, sau vasul ermetic unde are loc întîlnirea contrariilor (apă și foc), reprezintă „căsătoria elementelor“ sau calea către armonia universală. Cadrul tabloului sugerează parcursul alchimic în trei etape succesive prin care este căutată „piatra filozofală“ sau totalitatea Ființei. Uniunea alchimică a contrariilor apare ca un proces psihologic în timpul căruia conștientul și inconștientul sînt reunite într-un întreg. La începutul anilor 1960, cînd Victor Brauner achiziționează o proprietate în Normandia, casa în care avea să trăiască pînă la sfîrșitul vieții este numită AthanorulCupa dragostei simbolizează deopotrivă uniunea contrariilor, iar în Tabloul cu patru picioare (Le Tableau à quatre pattes) perechile reprezintă elementele primordiale (apă/foc, aer/pămînt), anotimpurile, umorile și temperamentele angrenate într-un continuu circuit și încastrate în contururile unei figuri care amintește de idolii arhaici, reprezentări ale Marii Mame. Cadrul sculptat în lemn și pictat prefigureză o „uriașă“ siluetă feminină, „matricea“ sau originea tuturor lucrurilor. Tema „dublului“ din tabloul Sfîrșitul și începutul amintește de Janus bifrons, zeu al porților și deschizător de drumuri, către trecut și către viitor. Reversibilitatea timpului și „uniunea contrariilor“ sînt prefigurate prin șarpele alchimic, Ouroboros, emblemă în care se regăsesc reunite „întregul prezent, misterul trecutului și enigma viitorului“. În Frumos animal modern, granițele dintre pictură, relieful sculptat și obiect sînt desființate. Amintind de marionetele trase de sfori prin silueta decupată în lemn a unui hibrid, Frumosul animal modern simbolizează fuziunea dintre trecut și viitor într-o „emblemă“ prin care ideea de zbor este asociată cu cea a spațiului aerian, infinit. Eroul noului mit este „zburătorul“ timpurilor moderne.

Mărturie a întîlnirii dintre două lumi, cea a operei brauneriene și cea a unui tezaur de neprețuit și a inventivității creatoare pe care le regăsim în „artele primare“, tabloul neterminat În anotimpul lunii mușcătoare (À la saison de la lune mordante)amintește de obiectele cu caracter sacru ale creatorilor anonimi cu care artistul se înconjoară în ultimii ani ai vieții. Începînd cu anii 1950, Brauner colecționează artă precolumbiană, africană și oceaniană, considerînd aceste obiecte ca fiindu-i familiare. Pasiunea pentru artele primare dezvăluie apropierea viziunii pictorului de aceea a creatorilor anonimi. Artistul consideră „mitul“, asemenea lui C.G. Jung, o „oglindire“ în inconștientul individual a unor conținuturi care se raportează la memoria colectivă. Obiectele cotidiene și elementele Naturii, personificate, amintesc de viziunea creatorilor „primitivi“ prin care obiectele, „animate“, reprezintă ființe fabuloase sau personaje mitice. Victor Brauner conferă aceeași „viață“ obiectelor cotidiene, automobil, avion, Sputnik, devenite „fetișuri“ ale timpurilor moderne. Pictorul este un „inițiat“ în misterele autentice ale dragostei, ale cunoașterii, ale aventurii, iar Alain Jouffroy alătură creația brauneriană ideii moderne a sacrului în artă„Viziunea lui Brauner se deschidea ca un cîntec de dragoste improvizat, în căutarea unui nou mit al omenirii“ – scrie Jouffroy. Pictura sa era legată de simbologia mai multor civilizații, depășind clivajele tradiționale dintre vechi și nou, dintre occidental și oriental, dintre oniric și critic, dintre abstract și figurativ. Limbajul plastic al lui Victor Brauner dădea naștere unei noi viziuni, modernă și transparentă, asupra experienței ființei omenești.“ (Alain Jouffroy, Victor Brauner, Fall, 1996)

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

1025 16 coperta corin braga jpg
Străinătăți, stranietăți și alte fantasme literare
Mi‑e greu să cred că proza lui Mircea Eliade ar putea fi înțeleasă pe deplin fără dialectica sacru‑profan.
p 17 2 jpg
Pînă la capătul drumului
Filmul vorbește despre condiția de a ajunge mereu prea tîrziu.
1025 17b cover1 jpg
Solo & solos
Curînd ne vor vizita artiști de la celălalt capăt al lumii, din Noua Zeelandă și Australia, care au acumulat cu sîrguință simpatie internațională și și-au făcut în cele din urmă curaj să ne caute și pe noi pe hartă.
image png
O călătorie narativă ajunsă la final: Asociația Heart a încheiat cu succes proiectul „Povești de familie”
Asociația Hearth are plăcerea de a anunța încheierea cu succes a proiectului cultural “Povești de familie” – o inițiativă recuperatoare și artistică
1024 16 cop1 png
Anxietatea lucrurilor definitive
Cele două cărți discutate în această pagină au în comun o anumită anxietate (aparentă sau nu) a definitivului.
1024 17 Am avut o livada foto Sabina Costinel jpg
Livezile noastre de vișini
Într-un fel sau altul, noile perspective asupra Livezii de vișini explorează răsturnarea vremurilor de care tot avem parte în ultimii ani.
Doru Covrig Doua maini,model cu roșu și negru, polimer, 17x25x18cm, 1995 jpg
Expoziție personală DORU COVRIG - sculptură mică și desene - la un an de la dispariția artistului
Doru Covrig este pentru arta contemporană un reper al sculpturii conceptuale
Poster orizontal 23 11 2023 Gianni Gagliardi Nomadic Nature jpg
„NOMADIC NATURE”: jazz cu saxofonistul spaniol GIANNI GAGLIARDI, la Sala Radio
A înregistrat peste 40 de albume, dintre care 5 ca solist, albume ce au primit aprecieri foarte bune din partea presei internaționale.
1023 16 antologia palatina cartea a v a produs galerie mare jpg
p 17 2 jpg
Bîrfoteca
Jeanne du Barry îneacă monarhia franceză în unsoarea tabloidelor.
1023 17 Kenny Garrett jpg
Jazz Syndicate Festival
Pentru un succes total însă, festivalul ar fi meritat o promovare mai extinsă.
1023 21 Iamandi coperta jpg
Adio, Europa de Est!
Aș adăuga: poate noua formă a folclorului est-european.
1022 16 donnatela jpg
Black Hole Sun
Cred că o iniţiativă a traducerii lui ar fi cu profit pentru literatura română contemporană.
p 17 2 jpg
Zeița
Și ne arată că această utopie e la îndemînă.
1022 17 The Beatles Now And Then jpg
Beatleși și Stoneși în 2023
The Rolling Stones este o formație în (plină) activitate, niciodată întreruptă, niciodată scurtcircuitată de ego-urile supraexpandate ale componenților.
1022 21 Florescu jpg
Brâncuși, Picasso: artiști, expoziții, efecte în paralelă
Dar acesta e un alt artist, un alt efect în paralel, un alt posibil subiect al unei alte expoziții „în paralelă” care va avea loc cîndva, în viitor.
Poster orizontal09 11 2023 Contemporan în România 2 jpg
„CONTEMPORAN ÎN ROMÂNIA” – seară de jazz și vernisajul expoziției „Centaur”, la Sala Radio
Prin Proiectul Cultural dorim să oferim o revelatoare experiență multimedia
1021 16 coperta jpg
„Grecia călătorește, călătorește mereu”
Grecia călătorește, călătorește mereu.
p 17 jpg
Detalii
Frumusețea filmului e inseparabilă de o stare de plutire a tuturor lucrurilor.
1021 17 cover1 jpg
Încredere
Lansările din acest an au arătat un grup în formă maximă.
1021 21 moscova inhata romania robert bishop e s crayfield editura corint istorie 01 jpg
Origini românești ale Războiului Rece
Ordinele noastre erau să ne ocupăm de naziști, dar am aflat curînd că urgia comunistă „este mai rea decît cea nazisă”, au mărturisit autorii.
1020 16 catre paradis jpg
Paradisul uitat
Negarea radicală a „binarității”
1020 17 Cea care priveste lumea foto Jonathan Michel jpg
Un festival nou în oraș
Minunați performerii cehi, care au făcut slalom prin muzica acelor ani, cu o reconfortantă autoironie, jonglînd cu imagini, costume, coregrafii și mai ales muzică.
BUN MRM 15 noiembrie landscape jpg

Adevarul.ro

image
Regina Letizia, în centrul unui scandal amoros. Fostul cumnat pretinde că a avut o relație cu ea
Un scandal amoros zdruncină liniștea familiei regale spaniole, iar protagoniști sunt regina Letizia și fostul său cumnat Jaime Del Burgo, care susține că a trăit o poveste de dragoste cu soția regelui Felipe al VI-lea, relatează Wionnews.com.
image
Activist civic, sperietoarea polițiștilor somnoroși. Îi filmează dormind în post VIDEO
Mai mulți polițiști au fost surprinși în timp ce dormeau în post, de către un activist civic din Buzău, care cutreieră țara. La Suceava sau Covasna, câțiva oameni ai legii au fost filmați în timp își făceau siesta chiar în timpului programului de lucru.
image
Hagi, afaceri de Dosarele X: Culisele unor mutări demne de zona crepusculară a fotbalului ANALIZĂ
Managerul Farului a dat o veritabilă lovitură financiară, transferându-l pe Enes Sali (17 ani) la FC Dallas în Major League Soccer. Mutarea lungește lista unor plecări spectaculoase, pe sume mari, cu fotbaliști supraevaluați, ca să păstrăm o exprimare elegantă.

HIstoria.ro

image
Cine este și de unde vine Moş Nicolae?
În noaptea de 5 spre 6 decembrie tradiţia spune că Moş Nicolae vine la geamuri şi vede copiii care sunt cuminţi, lăsându-le în cizmuliţe dulcuri şi alte daruri. Spre deosebire de Moş Crăciun, Moş Nicolae nu se arată niciodată iar copiii care au fost cuminţi vor găsi în ghetuţe diverse cadouri.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.
image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.