Victor Brauner – Hipnotism, o dimensiune specială a privirii

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
Dublul dublului, 1946
Dublul dublului, 1946

„Ochiul ciclopic“ este tema unui tablou și a unei serii de litografii realizate în decursul anilor 1880 de Odilon Redon, pictor și gravor considerat un precursor al suprarealismului. Într-una dintre litografiile din seria Originile lumii, un uriaș glob ocular este plasat pe fruntea unei ființe care stîrnește deopotrivă repulsie și compasiune (Le polype flottait sur les rivages, sorte de Cyclope souriant et hideux). PentruGeorges Bataille, ochiul pineal, „fereastră a sufletului“, este cel de-al treilea ochi, cel al cunoașterii de sine (L’Œil pinéal1927). Ochiul este asimilat „oului“, un ou totalizant, simbol al germinației și totodată al haosului primordial în romanul Histoire de lœil semnat cu pseudonimul Lord Auch în 1928. Eviscerarea ochiului matadorului Manolo Granero, care-și pierde viața în timpul unei coride, la care Bataille asistase în anul 1922, este descrisă în roman. Tema „ochiului mutilat“ este una dintre cele mai terifiante scene din filmul Un chien andalou, realizat de Salvador Dalí și Louis Buñuel în 1929. În Pointe à lœil, obiect creat de Alberto Giacometti în 1932, atracția și repulsia, viața și moartea sînt sugerate prin obiectul ascuțit îndreptat asupra „ochiului“ unui craniu. Ochiul domină contururile Portretului automat al lui Federico García Lorca realizat de Roberto Matta în anul 1940. Atribuindu-i poetului calitatea de a vedea ceea ce este invizibil, Matta imaginează trăsăturile „portretului“ sugerîndgeografia peisajului psihic prin care este dezvăluită sursa miraculosului.

Obraz, îmbrățișarea corpului iubit, 1961
Obraz, îmbrățișarea corpului iubit, 1961

Ochiul mutilat, perforat de un obiect ascuțit, este prezent în opera lui Victor Brauner într-un desen acuarelat din anul 1925, iar în 1927 sexul unui tors feminin este înlocuit printr-un mare ochi în desenul Lumea tihnită (Le monde paisible) care avea să fie publicat în revista Discontinuité în 1928. Începînd cu anul 1930, ochiul eviscerat este o prezență obsesivă în desene, acuarele și tablouri. Considerată „un fapt unic în istoria picturii“, pierderea ochiului stîng în vara anului 1938, care fusese „imaginată“ în Autoportretul pictat în 1931, este tema unui amplu articol publicat de Pierre Mabille într-unul dintre numerele revistei Minotaure în 1939. Premoniția eviscerării ochiului în lucrările anilor 1930 îi va aduce pictorului renumele de „văzător“ (voyant) în cercul suprarealiștilor din jurul lui André Breton. Dosarul întocmit de Victor Brauner în anul 1944 reunește documentele privind eviscerarea ochiului și mărturiile artistului: Ani la rînd, în toate tablourile mele, într-o parte sau alta, apăreau ochi, schimbați, deformați, ochi desființați pînă la antiteza foarte violentă a înlocuirii lor cu niște coarne, și o întreagă perioadă, în tablourile mele, acest atac predominant asupra ochilor devenise o obsesie(Le Cas Victor Brauner, 1944, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris). Recunoscînd caracterul „premonitoriu“ al operei sale, pictorul consideră eviscerarea ochiului ca pe un fapt eliberator. În tablourile realizate începînd cu anul 1939, ochiul mutilat este înlocuit de „ochiul vizionar“. Prin suprapunere, ochiul orizontal și cel vertical sînt prefigurarea ochiului pineal sau cel de-al treilea ochi (Totintot sau marea metamorfoză, 1940). Flacăra inspirației și ochiul pineal așezat la mijlocul unui dublu profil (uman și animalier) au menirea de a accentua calitățile vizionare ale unui misterios personaj feminin în tabloul Mitotomie din anul 1942. Profilul uman și cel a unui animal în Dublul dublului (Le double du double, 1946) sînt îngemănate prin „ochiul“ luminos care amintește de „roza vînturilor“ pentru a indica vederea lucrurilor vizibile și invizibile. Personajele văzute din profil au ochiul văzut din față, așa cum el apare în reprezentările egiptene. Ochiul, considerat dintotdeauna ca avînd puteri apotropaice, este chintesenţa forţelor reunite în imagine. 

La sfîrșitul anilor 1950, ceea ce-l interesează în mod deosebit pe artist este privirea, „pentru că ea conţine scînteia sau viaţa subiectului“, declară Brauner în dialogul purtat cu Alain Jouffroy și publicat de scriitor în anul 1996 (Alain Jouffroy, Victor Brauner, Le Tropisme totémique, Éditions Dumerchez). Ochiul este purtătorul intensităţii „vieţii interioare“, mărturisește artistul, ochiul rămîne cheia misterului unei fiinţe: „Ne putem întreba, firește, de ce ochii evocă misterul lăuntric al unei ființe. Dar ochiul este cu adevărat cel mai tulburător, el rămîne cheia misterului unei ființe. () Privirea este tot ce poate fi mai tulburător.

Urcarea privirii, 1960
Urcarea privirii, 1960

În tablourile anilor 1958-1961, Victor Brauner reia tema ochiului, pentru a pune accentul pe ceea ce el numește o dimensiune specială a privirii. Pentru a însufleți formele, pentru a le aduce din lumea obiectelor în cea a sentimentelor, am ales ochiul, prin care tabloul devenea altceva decît un obiect, răspunde pictorul întrebărilor puse de scriitor. Artistul explică prezența unui „al treilea ochi“ în tablouri: Asta se întîmplă dincolo de aparența sa, în ceva care se află înăuntrul său și pe care caut să-l captez pentra a da o viață interioară tablouluiFascinația unui „portret“ compus din forme geometrice este subliniată de prezența unui al treilea ochi plasat între buzele unui obraz cu trăsături feminine pentru a sublinia forța comunicării tăcute a „privirii“ (Urcarea privirii / La montée du regard, 1960). Tabloul Orizont interior (Horizon intérieur, 1961) este dominat de privirea „hipnotică“ a ochilor plasați în centrul unei compoziții care suprapune contururile unui obraz și pe cele ale unui peisaj care sugerează transformări geologice subterane. „Hipnotismul este o dimensiune specială a privirii. () E una dintre acele forțe extraordinare – forțele halucinatorii – și cu aceste forțe am încercat să hrănesc obiectul care este un tablou, explică artistul. În tabloul Obraz, îmbrățișare a corpului iubit (Visage, étreinte du corps aimé) din anul 1961, în care îmbrățișarea amoroasă se confundă cu contururile obrazului, Brauner adaugă „doi ochi suplimentari“, iar în Portret unealtă spirituală (Portrait outil spirituel), „privirea“ este înţeleasă ca o dimensiune în plus, pe care artistul o conferă imaginii: Simţisem nevoia de a da o dimensiune în plus tabloului(...) Am pus doi ochi suplimentari în centru pentru a accentua voinţa de hipnotism. De altminteri, există o voinţă inocentă de umanizare a formei. Ea posedă într-adevăr o dimensiune în plus, prin simplul fapt că este umanizată de ochi.

Pentru Brauner, relaţia specială pe care privitorul o poate întreţine cu opera de artă este asemănătoare cu aceea pe care o putem avea cu o „fiinţă vie“. Privitorul şi imaginea (tabloul) intră într-un dialog prin care este stabilit un contact de genul fascinaţiei, amintind de fenomenele puse pe seama magiei:„E vorba despre o relație cu ceea ce există ca substanță în interiorul unei ființe vii, în acel domeniu al contactelor cum sînt fascinația, magia, înăuntrul elementelor care acționează pe un alt plan decît cel al relației obișnuite dintre subiect și obiectTabloul este învestit cu o viaţă proprie, o viață interioară, un „suflet“: „Apropiindu-mă cît se poate de precaut de cuvîntul «suflet», îi dau un suflet,mărturisește Brauner în dialogul cu Alain Jouffroy. Fiecare tablou poartă o marcă individuală, care contribuie la acel fascinum exercitat de operă, în ansamblul ei: Apoi, tabloul devine un obiect autonom care are un cuvînt de spus şi propria sa eficacitate asupra privitoruluiÎn același dialog, artistul precizează: Dacă tabloul meu poate fi nu doar plăcut ochiului, ci are o încărcătură enigmatică și se deschide gîndirii, ce mi-aș putea dori mai mult?.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
p 23 Intilnirea golului plin cu plinul gol, 1959 jpg
„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian
De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor.
Afiș spectacol „Interior Exterior” png
„Interior/Exterior” – Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
O radiografie a spaimei, dar și o fotografie a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricînd în pași de dans. Dar cine ne învață să dansăm?

Adevarul.ro

Volodimir Zelensky FOTO Profimedia
The Economist: Încercările armatei ucrainiene de a ocupa Crimeea ar putea duce la disensiuni serioase între Zelensky și liderii occidentali
Revista britanică a relatat că Occidentul se teme de o escaladare a conflictului în cazul unei ofensive a Forțelor Armate ale Ucrainei în Crimeea și de posibila utilizare a armelor nucleare de către Federația Rusă, ca răspuns.
vaccin covid foto Pixabay
COVID-19. Unde putem face vaccinul bivalent în România
La finalul săptămânii trecute a sosit în România vaccinul anti-COVID bivalent, care în statele din Vest se administrează încă din septembrie.
Zimbru Romsilva jpg
Un zimbru impunător, filmat la masă într-o pădure din Parcul Natural Vânători Neamț VIDEO
Cel mai mare mamifer terestru din Europa, zimbrul, are în Parcul Natural Vânători Neamț toate condițiile de hrană și adăpost. Este „la el acasă”, după ce specia a fost reintrodusă în urmă cu câteva decenii.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.