Victor Brauner – Hipnotism, o dimensiune specială a privirii

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
Dublul dublului, 1946
Dublul dublului, 1946

„Ochiul ciclopic“ este tema unui tablou și a unei serii de litografii realizate în decursul anilor 1880 de Odilon Redon, pictor și gravor considerat un precursor al suprarealismului. Într-una dintre litografiile din seria Originile lumii, un uriaș glob ocular este plasat pe fruntea unei ființe care stîrnește deopotrivă repulsie și compasiune (Le polype flottait sur les rivages, sorte de Cyclope souriant et hideux). PentruGeorges Bataille, ochiul pineal, „fereastră a sufletului“, este cel de-al treilea ochi, cel al cunoașterii de sine (L’Œil pinéal1927). Ochiul este asimilat „oului“, un ou totalizant, simbol al germinației și totodată al haosului primordial în romanul Histoire de lœil semnat cu pseudonimul Lord Auch în 1928. Eviscerarea ochiului matadorului Manolo Granero, care-și pierde viața în timpul unei coride, la care Bataille asistase în anul 1922, este descrisă în roman. Tema „ochiului mutilat“ este una dintre cele mai terifiante scene din filmul Un chien andalou, realizat de Salvador Dalí și Louis Buñuel în 1929. În Pointe à lœil, obiect creat de Alberto Giacometti în 1932, atracția și repulsia, viața și moartea sînt sugerate prin obiectul ascuțit îndreptat asupra „ochiului“ unui craniu. Ochiul domină contururile Portretului automat al lui Federico García Lorca realizat de Roberto Matta în anul 1940. Atribuindu-i poetului calitatea de a vedea ceea ce este invizibil, Matta imaginează trăsăturile „portretului“ sugerîndgeografia peisajului psihic prin care este dezvăluită sursa miraculosului.

Obraz, îmbrățișarea corpului iubit, 1961
Obraz, îmbrățișarea corpului iubit, 1961

Ochiul mutilat, perforat de un obiect ascuțit, este prezent în opera lui Victor Brauner într-un desen acuarelat din anul 1925, iar în 1927 sexul unui tors feminin este înlocuit printr-un mare ochi în desenul Lumea tihnită (Le monde paisible) care avea să fie publicat în revista Discontinuité în 1928. Începînd cu anul 1930, ochiul eviscerat este o prezență obsesivă în desene, acuarele și tablouri. Considerată „un fapt unic în istoria picturii“, pierderea ochiului stîng în vara anului 1938, care fusese „imaginată“ în Autoportretul pictat în 1931, este tema unui amplu articol publicat de Pierre Mabille într-unul dintre numerele revistei Minotaure în 1939. Premoniția eviscerării ochiului în lucrările anilor 1930 îi va aduce pictorului renumele de „văzător“ (voyant) în cercul suprarealiștilor din jurul lui André Breton. Dosarul întocmit de Victor Brauner în anul 1944 reunește documentele privind eviscerarea ochiului și mărturiile artistului: Ani la rînd, în toate tablourile mele, într-o parte sau alta, apăreau ochi, schimbați, deformați, ochi desființați pînă la antiteza foarte violentă a înlocuirii lor cu niște coarne, și o întreagă perioadă, în tablourile mele, acest atac predominant asupra ochilor devenise o obsesie(Le Cas Victor Brauner, 1944, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris). Recunoscînd caracterul „premonitoriu“ al operei sale, pictorul consideră eviscerarea ochiului ca pe un fapt eliberator. În tablourile realizate începînd cu anul 1939, ochiul mutilat este înlocuit de „ochiul vizionar“. Prin suprapunere, ochiul orizontal și cel vertical sînt prefigurarea ochiului pineal sau cel de-al treilea ochi (Totintot sau marea metamorfoză, 1940). Flacăra inspirației și ochiul pineal așezat la mijlocul unui dublu profil (uman și animalier) au menirea de a accentua calitățile vizionare ale unui misterios personaj feminin în tabloul Mitotomie din anul 1942. Profilul uman și cel a unui animal în Dublul dublului (Le double du double, 1946) sînt îngemănate prin „ochiul“ luminos care amintește de „roza vînturilor“ pentru a indica vederea lucrurilor vizibile și invizibile. Personajele văzute din profil au ochiul văzut din față, așa cum el apare în reprezentările egiptene. Ochiul, considerat dintotdeauna ca avînd puteri apotropaice, este chintesenţa forţelor reunite în imagine. 

La sfîrșitul anilor 1950, ceea ce-l interesează în mod deosebit pe artist este privirea, „pentru că ea conţine scînteia sau viaţa subiectului“, declară Brauner în dialogul purtat cu Alain Jouffroy și publicat de scriitor în anul 1996 (Alain Jouffroy, Victor Brauner, Le Tropisme totémique, Éditions Dumerchez). Ochiul este purtătorul intensităţii „vieţii interioare“, mărturisește artistul, ochiul rămîne cheia misterului unei fiinţe: „Ne putem întreba, firește, de ce ochii evocă misterul lăuntric al unei ființe. Dar ochiul este cu adevărat cel mai tulburător, el rămîne cheia misterului unei ființe. () Privirea este tot ce poate fi mai tulburător.

Urcarea privirii, 1960
Urcarea privirii, 1960

În tablourile anilor 1958-1961, Victor Brauner reia tema ochiului, pentru a pune accentul pe ceea ce el numește o dimensiune specială a privirii. Pentru a însufleți formele, pentru a le aduce din lumea obiectelor în cea a sentimentelor, am ales ochiul, prin care tabloul devenea altceva decît un obiect, răspunde pictorul întrebărilor puse de scriitor. Artistul explică prezența unui „al treilea ochi“ în tablouri: Asta se întîmplă dincolo de aparența sa, în ceva care se află înăuntrul său și pe care caut să-l captez pentra a da o viață interioară tablouluiFascinația unui „portret“ compus din forme geometrice este subliniată de prezența unui al treilea ochi plasat între buzele unui obraz cu trăsături feminine pentru a sublinia forța comunicării tăcute a „privirii“ (Urcarea privirii / La montée du regard, 1960). Tabloul Orizont interior (Horizon intérieur, 1961) este dominat de privirea „hipnotică“ a ochilor plasați în centrul unei compoziții care suprapune contururile unui obraz și pe cele ale unui peisaj care sugerează transformări geologice subterane. „Hipnotismul este o dimensiune specială a privirii. () E una dintre acele forțe extraordinare – forțele halucinatorii – și cu aceste forțe am încercat să hrănesc obiectul care este un tablou, explică artistul. În tabloul Obraz, îmbrățișare a corpului iubit (Visage, étreinte du corps aimé) din anul 1961, în care îmbrățișarea amoroasă se confundă cu contururile obrazului, Brauner adaugă „doi ochi suplimentari“, iar în Portret unealtă spirituală (Portrait outil spirituel), „privirea“ este înţeleasă ca o dimensiune în plus, pe care artistul o conferă imaginii: Simţisem nevoia de a da o dimensiune în plus tabloului(...) Am pus doi ochi suplimentari în centru pentru a accentua voinţa de hipnotism. De altminteri, există o voinţă inocentă de umanizare a formei. Ea posedă într-adevăr o dimensiune în plus, prin simplul fapt că este umanizată de ochi.

Pentru Brauner, relaţia specială pe care privitorul o poate întreţine cu opera de artă este asemănătoare cu aceea pe care o putem avea cu o „fiinţă vie“. Privitorul şi imaginea (tabloul) intră într-un dialog prin care este stabilit un contact de genul fascinaţiei, amintind de fenomenele puse pe seama magiei:„E vorba despre o relație cu ceea ce există ca substanță în interiorul unei ființe vii, în acel domeniu al contactelor cum sînt fascinația, magia, înăuntrul elementelor care acționează pe un alt plan decît cel al relației obișnuite dintre subiect și obiectTabloul este învestit cu o viaţă proprie, o viață interioară, un „suflet“: „Apropiindu-mă cît se poate de precaut de cuvîntul «suflet», îi dau un suflet,mărturisește Brauner în dialogul cu Alain Jouffroy. Fiecare tablou poartă o marcă individuală, care contribuie la acel fascinum exercitat de operă, în ansamblul ei: Apoi, tabloul devine un obiect autonom care are un cuvînt de spus şi propria sa eficacitate asupra privitoruluiÎn același dialog, artistul precizează: Dacă tabloul meu poate fi nu doar plăcut ochiului, ci are o încărcătură enigmatică și se deschide gîndirii, ce mi-aș putea dori mai mult?.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.