Victor Brauner, Hélène Smith și „limba marțienilor“

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
Victor Brauner, Hélène Smith și „limba marțienilor“ jpeg

Interesat de fenomenele mediumnice, André Breton publică în revista Minotaure articolul „Mesajul automat“ („Le Message automatique“, Minotaure, 1933) în care producția spiritistă, văzută prin prisma automatismului, este introdusă în sfera creației plastice și literare suprarealiste. Alături de o serie de picturi și de producții literare, de procesele-verbale ale ședințelor mediumnice din anii 1922-1923 și de selecția unor desene atribuite scriitorului Victor Hugo, printre exemple se numără și cel al „scrierii marțiene“ și al unui caz de somnambulism cunoscute prin intermediul unei publicații apărute în 1899 sub semnătura psihologului Théodore Flournoy. În 1922, poemele lui Robert Desnos sînt primele creații suprarealiste realizate în stare de hipnoză, iar ședințele de „somn hipnotic“, la care participă Breton, Péret, Éluard, Crevel, Ernst, Man Ray, au loc pînă în anul 1923. Probabila existenţă a unor fiinţe care scapă sistemului de referinţă senzorial, existenţă sesizată numai cu ajutorul facultăţii imaginative, este ideea dezvoltată de Breton, ani mai tîrziu, în Marii Transparenţi. Pentru suprarealiști, aerul, sau granița dintre ceea ce cunoaștem și necunoscut, ar putea reprezenta calea către un posibil fără limite. Breton se inspiră din romanul lui Victor Hugo Les Travailleurs de la mer, în care sînt descrise ființe transparente, locuitori ai apelor, a căror existență „diafană“ este presupusă a fi posibilă și în aer. Contopite în lumină, lipsite de umbră și de contur, existența unor astfel de viețuitoare ar scăpa perceperii senzoriale: „Aerul e locuit de transparențe însuflețite, de aici începe necunoscutul. Acolo sînt alte făpturi, acolo faptele sînt altele. Nu e vorba de supranaturalism, ci de continuarea ocultă a naturii nesfîrșite“ (Victor Hugo, Les Travailleurs de la mer, 1866).

În 1933, anul în care Breton publică articolul în revista Minotaure, Victor Brauner realizează o serie de tablouri care amintesc de ședințele de spiritism organizate de Herman Brauner, la care pictorul fusese martor în copilărie. Pe lîngă negoțul cu cherestea, tatăl artistului este și proprietarul unui atelier de fotografie care reproduce vedute din împrejurimile urbei Neamțului. Este posibil ca el să se fi numărat printre pasionații de spiritism de la începutul veacului trecut care încercau să „prindă“ în fotografie aparițiile fugitive ale spiritelor, aburi sau contururile luminoase ale celor trecuți în lumea de dincolo. În tabloul intitulat Licuriciul (Le ver luisant, 1933), apariția unui hibrid este sursa unei proiecții de lumină îndreptate asupra unui corp feminin și generatorul unei materii poroase de felul ectoplasmei. Începînd cu anul 1938, Victor Brauner experimentează o tehnică picturală care ilustrează ceea ce pictorul numeşte „nebulos“ (flou), un „abur“ transparent, cețos, nedefinit, care învăluie personaje hibride aparţinînd deopotrivă lumilor reale şi imaginare. În seria Licantropilor sau a Amurgurilor, un abur luminos domină fundalul întunecat al compozițiilor (Spațiu psihologic, Viața interioară, Heron din Alexandria, 1939). Lumea „spectrală“ din tablourile Himeră (Chimère, 1938), În amurg (Au crépuscule, 1938) sau Mitsi (1939) este descrisă în notele consemnate de artist în „Caiete și carnete“ ca fiind lumea clarului-obscur în care lumina este „neagră“, iar „umbra“ este luminoasă, asemenea efectului produs de negativul fotografiei. „Tablouri hipnotice“, lucrările din seria Licantropilor reprezintă figuri spectrale (apariţii) care descind dintr-o lume crepusculară, sau fiinţe concrete, care dispar în ceață, într-o lume „nebuloasă“, imaginară. Reprezentînd un personaj feminin, seria lucrărilor create între anii 1938 și 1942 îmbină anatomia umană cu elemente vegetale, animaliere şi minerale, cărora le sînt adăugate inscripţii, „caractere magice“ şi „formule“ alchimice sau cabalistice. Somnambula, despre care Victor Brauner povestește într-un interviu de la începutul anilor 1960, este figura feminină căreia îi conferă „calităţi excepționale“. „Această femeie, al cărei păr se transformă în pasăre de pradă și ai cărei ochi sînt înconjurați de razele luminoase păstrînd lumina opacă a nevăzătorilor, este o clarvăzătoare care poartă pe rochia sa magică somptuoasă, de un albastru nocturn, semnele marii abundențe universale, în mîna dreaptă floarea de foc, care deschide secretele imaginației, în mîna stîngă vidul care o contrabalansează“ (Victor Brauner, 1942).

Refugiat în sudul Franţei în 1940, pictorul face parte, pentru o scurtă perioadă de timp, dintre suprarealiştii reuniţi la Marsilia, la Villa Air Bel, pusă la dispoziţia grupului de către Comitetul de salvare american al cărui reprezentant este un tînăr jurnalist, Varian Fry. André Breton descrie atmosfera de la Air Bel: „În număr mare, suprarealiştii se strîngeau împreună în fiecare zi, încercînd cu toţii să păcălim timpul cît puteam mai bine. Veneau Bellmer, Brauner, Char, Dominguez, Max Ernst, Hérold, Itkine, Lam, Masson, Péret, iar între noi, jocul era activitatea care ne preocupa atunci cel mai mult. Din această epocă datează, în special, elaborarea mai multor jocuri de cărţi desenate după noi simboluri corespunzînd dragostei, visului, revoluţiei, cunoaşterii…“ (André Breton, Entretiens, Gallimard, 1952). Noul joc deturnează valorile tradiționale ale Tarotului, Forța, Justiția, Curajul, Bogăția, Pudoarea, în spirit suprarealist. Arcanele vechiului joc divinatoriu sînt reinterpretate și puse sub semnul unei noi constelaţii, corespunzînd, fiecare, unei figuri alese din panteonul suprarealist: Lautréamont, Novalis, Paracelsus, Alice, Freud, Hegel, Lamiel, Sade, Călugăriţa portugheză şi Hélène Smith sau Baudelaire şi Pancho Villa. Emblemă a umorului, jokerul este Père Ubu. Fiecare „portret“ este însoţit de unul sau mai multe simboluri, steaua, roata destinului, flacăra sau cheia. Alese prin „tragere la sorţi“, două dintre cărţile de joc sînt ilustrate de Victor Brauner, Hegel şi Hélène Smith.

p 15 jpg jpeg

În lucrarea publicată în anul 1899 de psihologul Théodore Flournoy, De la Indii la planeta Marte (Des Indes à la planète Mars), Hélène Smith este „cazul de somnambulism complet“ pe care autorul îl descrie. Într-o scrisoare adresată lui André Breton în 1927, Flournoy se referă la stările de transă ale mediumului, pe care le studiase începînd cu anul 1895. În „Observațiile asupra unui caz de somnambulism“, autorul analizează „ședințele spiritiste“ punînd accentul pe descrierile pe care mediumul le face în timpul transei, asemuindu-le cu visul și bogăția imaginilor produse de inconștient. Mediumul este o „automatistă“, scrie Flournoy, menționînd celebrele „reîncarnări“ la care asistase, Maria Antoaneta, regina Franței, Lorenza Feliciani, mediumul lui Cagliostro, sau fiica unui șeic arab, purtînd numele de Simandini. Scrierile lui Victor Hugo sau Alexandre Dumas sînt printre sursele „inspirației“ a trei romane al căror conținut este „înscenat“ de Hélène Smith. Ciclul „marțian“, urmat de cel „ultramarțian“, de cel „uranian“ și de un altul, „lunar“, sînt produsul a ceea ce Flournoy numește „automatism“. Considerată o formă de glosolalie, „limba marțienilor“, pe care mediumul o „transmite“ în timpul transei, asociază mai multe limbi cunoscute, franceză, germană și maghiară. Născută în 1861, Catherine Élise Müller devine medium la vîrsta de treizeci de ani, cînd este apreciată în cercurile spiritiste din Elveția, unde îl întîlnește pe Théodore Flournoy, care o face cunoscută sub numele de Hélène Smith. Desenele ei reprezentînd „peisaje marțiene“, alfabetul și „scrierea marțienilor“ pe care mediumul le „reproduce“ în cursul ședințelor de spiritism sînt interpretate de suprarealiști ca o formă de cunoaștere a realității suprasensibile. „Sirenă a cunoașterii“ în jocul de Tarot suprarealist, Hélène Smith este figura feminină căreia Brauner îi atribuie calități vizionare. Artistul explică înţelesul pe care-l conferă figurii feminine, în care vede simbolul unei cunoaşteri „de ordin mai înalt“: „Somnambula are puterea de a manipula forţele magice care-i permit să atingă zonele înalte ale cunoaşterii, pe care realitatea le ignoră. Această cunoaştere este reprezentată în tablou prin formarea activă a pietrei filozofale“ (La somnambule, 1941). Pendulînd între „întuneric“ și „lumină“, Somnambula din tablourile lui Victor Brauner este „întruparea visului profund și a umbrei lucrurilor viitoare“.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

Foto: Hélène Smith și Théodore Flournoy

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.