Victor Brauner – Confesiune cu ocazia unei expoziții

Publicat în Dilema Veche nr. 990 din 30 martie – 5 aprilie 2023
image

În urmă cu cinzeci și șapte de ani, pe 12 martie 1966, Victor Brauner se stingea din viață la Paris.  Omagiat în numeroase expoziții internaționale, în acest an, România adăpostește prima expoziție, Victor Brauner – Invenții și magie, în care sînt prezente o serie de lucrări reprezentative pentru fiecare perioadă a creației sale. Expoziția, datorată colaborării dintre mai multe instituții culturale din Franța și din România, este un al doilea omagiu adus pictorului într-un cadru muzeal în țara în care s-a născut și a activat în rîndurile avangardei românești. În 1938 părăsește definitiv România pentru a se stabili în Franța, unde devine cetățean francez la începutul anilor 1960. O primă expoziție omagială în țara natală a avut loc, la inițiativa fratelui artistului, cunoscutul etno-muzicolog Harry Brauner, în lunile iulie-august 1976 la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, eveniment organizat de Comitetul de Cultură și Educație Socialistă al județului Bihor. Expoziția cuprindea douăsprezece lucrări în ulei, printre care Adam și Eva, Bătrînă între două fete, Muncitoarea din anul 1923, care se află astăzi în colecția Muzeului de Artă din Tulcea. Din catalogul pliant realizat cu ocazia expoziției de la Oradea aflăm că lucrările în ulei expuse făceau parte din colecția fratelui artistului, iar cele realizate pe hîrtie, o acuarelă și două desene în tuș, aparțineau colecționarului Tiberiu Petruț. Cuvîntul introductiv semnat de Hariton Clonaru îl prezintă pe Victor Brauner ca fiind puțin cunoscut în România, singurul loc unde puteau fi văzute cîteva pînze ale sale fiind Muzeul de Artă din București (Compoziție, 1929; Pasivitate curtenitoare, 1929-1935). Expoziția nu-l arată pe artist la valoarea lui europeană, scrie autorul textului introductiv, ea încearcă să aducă la cunoștința publicului românesc „un nume care, alături de alte nume faimoase, a răsturnat viziunea estetică tradițională și, împreună cu alte forțe din afara artelor plastice, a determinat un alt climat moral și politic“.

La Galeria Iolas, anii 1960
La Galeria Iolas, anii 1960

Începînd cu debutul pictorului pe scena avangardei românești, receptarea operei sale în România a fost contradictorie, adeseori ostilă. În 1924, Ilarie Voronca și Victor Brauner inițiază, în luna octombrie, revista 75 HP, în paginile căreia este anunțată prima expoziție personală a tînărului pictor. Mai multe articole apărute în presă sînt tot atîtea mărturii asupra interesului manifestat de cronicarii vremii față de expoziția în care erau prezentate cincizeci de lucrări. „Artistul este înainte de toate inventator“, scrie Voronca în paginile revistei, aducînd un elogiu creațiilor prietenului și colaboratorului său. Pictura lui Victor Brauner este „chezăşia unei conştiinţe suprasenzaţionale“, o conştiinţă a artistului modern care faceparte din „rasa marilor inventatori“. În timp ce prietenii de idei elogiau expoziția, cronicarii detractori deplîngeau direcția nesănătoasă în care pictorul o apucase. Lucrările, „pînze decorative, pînze impresioniste și cubiste“, erau puse sub semnul unor tendințe ce-și făcuseră apariția în arta românească din prima jumătate a secolului XX (Petre Oprea, „Unele date privind debutul pictorului Victor Brauner“, PRO ARTE, 2001). În timpul expoziției apar o serie de articole, în Cuvîntul Liber din 8 noiembrie, articolul semnat de Ion Vinea „Expoziția pictorului Victor Brauner“, două articole în Rampa, din 6 noiembrie, „Expoziția Victor Brauner“, și din 27 noiembrie, „Astăzi Expoziția V. Brauner la S.A.F.“, amîndouă sub semnătura cronicarului Luc, în Clipa un articol apărut pe 16 noiembrie semnat de Horia Igiroșanu și în Universul din 16 noiembrie un articol semnat cu inițialele V.B. (Bilciurescu). În articole, tînărului artist i se reproșează că „nerăbdarea l-a împins însă să treacă la alte varii încercări înainte de a fi reușit să cristalizeze rezultatele obținute“. Brauner nu poate fi considerat nici expresionist, nici cubist, nici constructivist, este concluzia cronicarului Luc (Sigismund Maur), care consideră că pictorul „e încă în stadiul premergător marilor decizii“. Toți cronicarii sînt de acord asupra talentului tînărului pictor, însă majoritatea lor găseau expoziția ca fiind prematură. În articolul publicat în Clipa, o poziție radical negativă este cea a lui Horia Igiroșanu, conducătorul Academiei Libere unde Brauner fusese înscris între anii 1919 și 1921: „Brauner nu vrea să se supună nici unei direcții, să se subordoneze nici unui curent“. Igiroșanu îl consideră pe tînărul pictor „un caz cu totul aparte (...), un tînăr care-și distruge talentul ocupîndu-se cu zidăria, tinichigeria, cazangeria și lemnăria“, încheind articolul cu verdictul: „Dacă dl. Brauner ar rămîne la decorațiune ar face ceva“. Lucrările „decorative“ corespund „construcțiilor“ elogiate de Ilarie Voronca în textul publicat în paginile revistei 75 HP. În privința „ocupațiilor“ lui Brauner care i-ar distruge talentul, Igiroșanu se referă la reclama făcută în revistă unui „nou fel de artă“ care ar fi urmat să contopească mai întîi pictura și poezia, apoi toate manifestările creatoare într-o formă de artă „integrală“. Diversitatea tendințelor care apar în lucrările expuse la Sala Sindicatului Artelor oglindea nu atît „nehotărîrea“ tînărului artist, cît un fapt deliberat. 

Afișul expoziției Victor Brauner, Oradea, 1976
Afișul expoziției Victor Brauner, Oradea, 1976

Manifestul pictopoeziei, publicat în unicul număr al revistei 75 HP, insistă asupra caracterului sintetic al noii forme de artă, iar pe ultima pagină este publicată o definiție-reclamă: „Pictopoezia revigorează toate curentele revelatoare noi. Pictopoezia realizează, în sfîrșit, adevărata sinteză a futurismelor, dadaismelor, constructivismelor“. Programul schițat în paginile revistei este continuat în paginile Integralului, care apare la începutul anului 1925 la inițiativa pictorilor M.H. Maxy, Corneliu Michăilescu și Victor Brauner. Pictura și poezia își contopeau forțele înaintînd înlănțuite către o formă de expresie „integrală“ care urma să includă și componente arhitecturale, muzicale, teatrale și coregrafice. Într-un interviu acordat lui Ionel Jianu în 1928, Victor Brauner declară că pictura sa este „în continuă evoluție“, el însuși neavînd un gen special sau o credință hotărîtă, lăsîndu-se mai degrabă condus de sensibilitate, ca singura modalitate de a face pictură (Ionel Jianu, „O contribuție la istoria modernismului la noi – Ce ne spune un pictor tînăr“, Rampa, 31 martie 1928). După sejurul petrecut la Paris între anii 1930 și 1934, Brauner se întoarce în România și expune la Sala Mozart din București lucrări realizate în spirit suprarealist. Publicul nu se arată receptiv la „noutatea“ picturii pe care artistul o expune, însă printre puținii admiratori se numără poetul Gellu Naum, care-i spune pictorului: „Aș vrea să scriu așa cum pictați“. Momentul a marcat începutul unei colaborări și al unei prietenii care a continuat după anul 1940, prin corespondență, pînă la stingerea din viață a pictorului. Odată cu recunoașterea lui Victor Brauner ca unul dintre creatorii de seamă ai mișcării suprarealiste în cadrul expoziției internaționale Suprarealismul în 1947, prima expoziție de anvergură care a avut loc la Paris după război, pictorul își exprimă dorința de a expune în România în corespondența pe care o poartă cu prietenii rămași în țară, eveniment care nu a avut loc. Pînă la surprinzătoarea expoziție de la Oradea din anul 1976, numele său nu a mai apărut în România printre cele ale creatorilor de artă a căror valoare a fost recunoscută pe plan internațional. Cu ocazia expoziției personale la Galeria Le Point Cardinal din Paris din anul 1962, Victor Brauner redactează un text intitulat Confesiune cu ocazia unei expoziții (Confession à l’occasion d’une exposition) în care „își aduce un omagiu“ (je me rends hommage) și care se încheie în felul următor: „Dacă lumea în care trăiesc nu mi-a hărăzit ca mediu decît teroarea, spaima și moartea, eu și Victor am putut rezista acestei lumi, iar un asemenea lucru este deja un triumf. E un triumf și faptul că nu am fost copleșiți de o faimă vulgară. () Așadar, nici prea cunoscut, nici prea necunoscut, dar îndeajuns pentru ca timpul să moară de curiozitate și să vrea să redescopere cu interes experiența aceasta a unui artist unic.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rezultatul protestelor împotriva turiștilor: stațiunile spaniole se golesc
Spaniolii furioși din cauza turismului în masă au primit exact ceea ce au cerut, deoarece Magaluf , unul dintre cele mai importante locuri de vacanță din Mallorca, este pe jumătate gol. De fapt, arată ca un oraş fantomă.
image
Alimentele pe care experții în siguranță alimentară nu le-ar mânca niciodată de la bufetul de mic dejun al unui hotel
Cu toţii suntem de acord că, în vacanţă, unul dintre avantajele de a sta la un hotel este bufetul de mic dejun inclus în pachetul achiziţionat. În acelaşi timp, ultimul lucru pe care ni-l dorim este să rămânem în cameră din cauza vreunei boli digestive.
image
Caravană electorală, atacată cu bâtele într-o comună din județul Buzău VIDEO
Lupta politică se duce și cu ciomagul, pe alocuri. O demonstrează filmarea realizată de membrii unei caravane electorale din comuna buzoiană Calvini, în care se vede cum sunt alergați și amenințați cu bâtele de un grup de săteni.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.