Victor Brauner – Alfa și Omega. Pictura în ceară și „desenul cu lumînarea“

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
Omul ideal, 1943
Omul ideal, 1943

În anul 1943, creația lui Victor Brauner se înnoiește printr-o invenție, cea a unei noi tehnici picturale. Exilat în munții Alpi la Celliers de Rousset, lipsit de materiale pentru pictură, artistul creează folosindu-se de ceea ce are la îndemînă, sfoară, lemn, ghips, plumb, miez de pîine sau de nucă, parafină și ceara de albine pe care o găsește la stupăriile din satul unde avea să trăiască izolat pînă în anul 1945. 

În plimbările sale pe malul rîului Durance, pictorul descoperă desenul liniilor albe pe fondul gri-negru-ardezie al pietrelor rîului, pe care le compară cu misterioase semne, stranii, asemănătoare unor graffiti desenate de mîna umană, o probabilă asemănare cu picturile preistorice parietale. Aspectul deosebit al pietrelor îi inspiră experimentarea unei noi tehnici pe care avea să o folosească în desen și în pictură: „M-a cuprins îndată dorința de a pune stăpînire pe acest efect de o mare frumusețe  și am început imediat, printr-o mulțime de experimente, să încerc a reconstitui legile acelui extraordinar asamblaj. Atunci mi-a venit ideea lumînării și cred că folosirea ei este cea mai potrivită pentru obținerea unei imagini desenate, pornind de la mariajul atît de perfect al albului cu negrul“, scrie Brauner într-o scrisoare din anul 1943 adresată prietenilor Henriette și André Gomès (Biblioteca Jacques Doucet, Paris). Amintind de uniunea contrariilor din alchimie, „mariajul“ alb/negru este numit „nunta chimică și optică“. Într-un caiet, artistul notează: „Atunci mi-a venit ideea lumînării și folosirea ei va rămîne foarte potrivită pentru obținerea unei imagini desenate, pornind de la acest mariaj care ar putea fi numit nunta chimică și optică“. Brauner experimentează noul procedeu mai întîi pe hîrtie, „desenul cu lumînarea“, care amintește de tehnicile gravurii, apoi în pictură. Procedeul constă în frecarea unei lumînări pe o foaie albă de hîrtie pe care apoi este aplicat un strat de tuș subțiat cu apă. Odată ce lichidul s-a uscat, desenul urmează să fie zgîriat cu un obiect ascuțit și acoperit din nou cu amestecul de tuș și apă. De îndată ce amestecul s-a uscat, stratul de ceară este îndepărtat cu un cuțit, iar ceea ce rămîne este un desen de o calitate originală necunoscută. „Acest procedeu corespunde incontestabil ritului magic complet al forțelor imaginii create“, notează pictorul în caietul unde introduce schema prin care explică „uniunea contrariilor“ alb și negru (Cahier long noir, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris:

1. Alb (hîrtie) + Alb (ceară) = Negru

2. Alb (prima zgîriere) + Negru (tuș) = Negru

3. Alb (îndepărtarea cerii cu cuțitul) = Negru + Alb

Schema amintește de teoria pitagoriciană a armoniei universale în care împărțirea numerelor în pare și impare este asemănătoare cu „formula“ inventată de artist. Prin înlocuirea albului cu Alfa și a negrului cu Omega (prima și ultima literă), „începutul“ și „sfîrșitul“ sînt reunite într-un TOT, o reunire a extremelor: Da și Nu, ceea ce există și ceea ce nu există, ceea ce va fi și ceea ce nu va fi, ființa și non-ființa, devenirea și non-devenirea, Nașterea și Moartea, Teza și Antiteza. Această formulă este cheia tuturor științelor hermetice, specifică Brauner în scrisoarea adresată soților Gomès. „Cu această formulă, în care Alfa este începutul, iar Omega sfîrșitul, regăsim, potrivit legilor corespondențelor, marea scară a extremelor. Schema aceasta redescoperă originea tuturor formulelor sintetice, găsim Nucleul care cuprinde ideea motrice a esenței universale a Totului în Tot, extremele care îl închid între ele“ (Victor Brauner, 1943).

Logodnica mecanică, 1945
Logodnica mecanică, 1945

„Desenul cu lumînarea“ amintește de procedeul folosit în antichitate prin care tăblițele acoperite cu un strat de ceară erau suportul scrierii prin incizarea semnelor cu ajutorul unui stilet. În creația brauneriană a anilor 1943-1945, desenul incizat în ceară devine o imagine magică adecvată timpurilor moderne. „Astfel, Victor Brauner, Michaux și Breton devin conștienți în același timp de energia pe care o captează metodele magice și fiecare dintre ei utilizează sau reînsuflețește, pentru a îndepărta o nenorocire generală, semnele, ritmurile și formulele care, din zorii civilizației, i-au îngăduit omului să atragă de partea sa forțele neștiute ale naturii (Alain Jouffroy, Brauner, Edition Fall, 1959).

„Cavaler al necunoscutului și al misterului“, Brauner aduce în prim-planul creației sale un „adevăr liric incontestabil“. Spontaneitatea și iraționalul se întîlnesc pe fundalul unui entuziasm mereu reînnoit: „Scufundările în sine vor fi înlesnite de vremea frumoasă și autoscafandrul va aduce noi documente despre necunoscutul lumii subiective, foarte bogat pentru pescuitul miraculos al stimulării imaginației (Victor Brauner, 1943). În scrisorile adresate soților Henriette și André Gomès și poetului René Char, pictorul atrage atenția asupra importanței pe care o acordă invenției sale, considerînd procedeul său „complet“ în comparație cu altele: colaj, fumaj, decalcomanie sau frotaj. Scrisorile sînt martorii căutărilor, descoperirilor, invențiilor, experimentelor și proiectelor prin care artistul dezvăluie procesul creator care aduce în opera sa o transformare. Victor Brauner trasează o punte între „lumea magică“ a creatorilor anonimi din diferite culturi îndepărtate în spațiu și în timp și modernitate. Desenul incizat pe suprafața unui suport (pînză sau lemn), acoperit cu culoare, pe care este aplicat un strat de ceară, conferă picturii un aspect arhaic, patinat, și o calitate deosebită. Amestecul de culori și ceară conduce la renunțarea sugerării perspectivale. „Iluzia spațială a făcut loc realității atotputernice a simbolului. Odată cu spațiul, semnul a absorbit lumea“, scrie Alain Jouffroy. Amintind de un mod arhaic de reprezentare, intensitatea și misterul lucrărilor realizate în ceară sînt comparate – în monografia pe care scriitorul o consacră pictorului – cu cele ale frescelor rupestre de la Lascaux sau Altamira, ale picturilor din Valea Regilor sau cele ale Templului din Ajanta.

Folosită în antichitate, encaustica, amestec din pigmenți și ceară, este menționată de Pliniu cel Bătrîn, în Istoria naturală, pentru calitățile deosebite și rezistența culorilor în timp. „Ceara a avut un rol admirabil în toate căutările hermetice, magice, talismano-pantaculare, ea era «legătura» ce unea materiile cele mai divergente, era casa corespondențelor prin intermediul materiei; la mine, ea redevine o «legătură» căreia eu îi dau un sens cu totul nou“, scrie Victor Brauner într-o scrisoare adresată poetului René Char în anul 1943 (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris). Caracterul artificial al imaginii pictate pe pînza fabricată industrial este transfigurat prin preluarea materialelor din natură. Amintind de vechi figurine cu caracter magic, o serie de lucrări sînt realizate din reliefuri în ceară pe un suport din lemn (Éruption palladique, 1943; Talisman, 1943). Adeseori, ceara este asociată cu alte materiale, hîrtie, sfoară, sîrmă sau bucăți de pînză (Lhomme idéal, 1943; Pour le lien, 1943; La nuit, 1946). „Astfel, fără doar și poate, esența acestui procedeu este magică, el punînd în mișcare forțele oculte universale ale imaginii“, încheie Brauner textul care avea să fie publicat în 1947 în catalogul primei sale expoziții personale la New York, la Galeria Julien Levy (Victor Brauner, MY DRAWINGS IN WAX, Julien Levy Gallery, 1947). Simbol al descoperirii sale este albina, pe care pictorul o introduce în chip de emblemă în tabloul intitulat Suprarealistul (1947), asociată cu simbolul uniunii contrariilor din alchimie, trandafirul sau „roza alchimică“. Într-o altă lucrare, albina poartă un nume, Poichali. Ea reprezintă „liantul“ prin care sînt alăturate invenția, poezia și magia. Realizate în tehnica inventată de artist în timpul războiului, tablourile anilor 1950 și 1960 dezvăluie interesul lui Victor Brauner pentru artele „primare“ și prin ele se naște un dialog între două lumi, asemănătoare și totodată diferite. Pictorul „s-a recunoscut acolo pe de-a-ntregul, într-o comuniune de gîndire, de suferință și de exaltare cu magicienii civilizațiilor îndepărtate și dispărute“(Didier Semin, „Brauner et les arts premiers“, în Connaissance des Arts, Paris, 2020).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.

Adevarul.ro

image
Ger de crapă pietrele în România: temperaturile de coșmar care se anunță. Cât ține episodul de vreme rea
Vremea rea pune stăpânire pe aproape toate regiunile. Va continua să ningă la munte, iar temperaturile vor scădea accentuat. Gerul ne va chinui toată săptămâna viitoare.
image
Închisoare pe viață pentru un român care a ucis o femeie pentru a-i lua averea. Cum s-a filmat în casa victimei
Mohammed El-Abboud, cetățean român în vârstă de 28 de ani, și Kusai Al-Jundi, cetățean sirian, în vârstă de 25 de ani, au păcălit-o pe Louise Kam, să semneze documente de împuternicire care, credeau ei, le-ar fi permis să controleze averea de milioane de euro a acesteia.
image
„Mirciulică“, filmul cu Mircea Bravo, locul 1 pe Netflix. Cât profit a făcut în cinema. „A trebuit să folosim înjurături“ VIDEO
La doar o zi de la lansarea pe platforma de streaming, comedia este deja preferata telespectatorilor din România.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.