Victor Brauner – Alfa și Omega. Pictura în ceară și „desenul cu lumînarea“

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
Omul ideal, 1943
Omul ideal, 1943

În anul 1943, creația lui Victor Brauner se înnoiește printr-o invenție, cea a unei noi tehnici picturale. Exilat în munții Alpi la Celliers de Rousset, lipsit de materiale pentru pictură, artistul creează folosindu-se de ceea ce are la îndemînă, sfoară, lemn, ghips, plumb, miez de pîine sau de nucă, parafină și ceara de albine pe care o găsește la stupăriile din satul unde avea să trăiască izolat pînă în anul 1945. 

În plimbările sale pe malul rîului Durance, pictorul descoperă desenul liniilor albe pe fondul gri-negru-ardezie al pietrelor rîului, pe care le compară cu misterioase semne, stranii, asemănătoare unor graffiti desenate de mîna umană, o probabilă asemănare cu picturile preistorice parietale. Aspectul deosebit al pietrelor îi inspiră experimentarea unei noi tehnici pe care avea să o folosească în desen și în pictură: „M-a cuprins îndată dorința de a pune stăpînire pe acest efect de o mare frumusețe  și am început imediat, printr-o mulțime de experimente, să încerc a reconstitui legile acelui extraordinar asamblaj. Atunci mi-a venit ideea lumînării și cred că folosirea ei este cea mai potrivită pentru obținerea unei imagini desenate, pornind de la mariajul atît de perfect al albului cu negrul“, scrie Brauner într-o scrisoare din anul 1943 adresată prietenilor Henriette și André Gomès (Biblioteca Jacques Doucet, Paris). Amintind de uniunea contrariilor din alchimie, „mariajul“ alb/negru este numit „nunta chimică și optică“. Într-un caiet, artistul notează: „Atunci mi-a venit ideea lumînării și folosirea ei va rămîne foarte potrivită pentru obținerea unei imagini desenate, pornind de la acest mariaj care ar putea fi numit nunta chimică și optică“. Brauner experimentează noul procedeu mai întîi pe hîrtie, „desenul cu lumînarea“, care amintește de tehnicile gravurii, apoi în pictură. Procedeul constă în frecarea unei lumînări pe o foaie albă de hîrtie pe care apoi este aplicat un strat de tuș subțiat cu apă. Odată ce lichidul s-a uscat, desenul urmează să fie zgîriat cu un obiect ascuțit și acoperit din nou cu amestecul de tuș și apă. De îndată ce amestecul s-a uscat, stratul de ceară este îndepărtat cu un cuțit, iar ceea ce rămîne este un desen de o calitate originală necunoscută. „Acest procedeu corespunde incontestabil ritului magic complet al forțelor imaginii create“, notează pictorul în caietul unde introduce schema prin care explică „uniunea contrariilor“ alb și negru (Cahier long noir, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris:

1. Alb (hîrtie) + Alb (ceară) = Negru

2. Alb (prima zgîriere) + Negru (tuș) = Negru

3. Alb (îndepărtarea cerii cu cuțitul) = Negru + Alb

Schema amintește de teoria pitagoriciană a armoniei universale în care împărțirea numerelor în pare și impare este asemănătoare cu „formula“ inventată de artist. Prin înlocuirea albului cu Alfa și a negrului cu Omega (prima și ultima literă), „începutul“ și „sfîrșitul“ sînt reunite într-un TOT, o reunire a extremelor: Da și Nu, ceea ce există și ceea ce nu există, ceea ce va fi și ceea ce nu va fi, ființa și non-ființa, devenirea și non-devenirea, Nașterea și Moartea, Teza și Antiteza. Această formulă este cheia tuturor științelor hermetice, specifică Brauner în scrisoarea adresată soților Gomès. „Cu această formulă, în care Alfa este începutul, iar Omega sfîrșitul, regăsim, potrivit legilor corespondențelor, marea scară a extremelor. Schema aceasta redescoperă originea tuturor formulelor sintetice, găsim Nucleul care cuprinde ideea motrice a esenței universale a Totului în Tot, extremele care îl închid între ele“ (Victor Brauner, 1943).

Logodnica mecanică, 1945
Logodnica mecanică, 1945

„Desenul cu lumînarea“ amintește de procedeul folosit în antichitate prin care tăblițele acoperite cu un strat de ceară erau suportul scrierii prin incizarea semnelor cu ajutorul unui stilet. În creația brauneriană a anilor 1943-1945, desenul incizat în ceară devine o imagine magică adecvată timpurilor moderne. „Astfel, Victor Brauner, Michaux și Breton devin conștienți în același timp de energia pe care o captează metodele magice și fiecare dintre ei utilizează sau reînsuflețește, pentru a îndepărta o nenorocire generală, semnele, ritmurile și formulele care, din zorii civilizației, i-au îngăduit omului să atragă de partea sa forțele neștiute ale naturii (Alain Jouffroy, Brauner, Edition Fall, 1959).

„Cavaler al necunoscutului și al misterului“, Brauner aduce în prim-planul creației sale un „adevăr liric incontestabil“. Spontaneitatea și iraționalul se întîlnesc pe fundalul unui entuziasm mereu reînnoit: „Scufundările în sine vor fi înlesnite de vremea frumoasă și autoscafandrul va aduce noi documente despre necunoscutul lumii subiective, foarte bogat pentru pescuitul miraculos al stimulării imaginației (Victor Brauner, 1943). În scrisorile adresate soților Henriette și André Gomès și poetului René Char, pictorul atrage atenția asupra importanței pe care o acordă invenției sale, considerînd procedeul său „complet“ în comparație cu altele: colaj, fumaj, decalcomanie sau frotaj. Scrisorile sînt martorii căutărilor, descoperirilor, invențiilor, experimentelor și proiectelor prin care artistul dezvăluie procesul creator care aduce în opera sa o transformare. Victor Brauner trasează o punte între „lumea magică“ a creatorilor anonimi din diferite culturi îndepărtate în spațiu și în timp și modernitate. Desenul incizat pe suprafața unui suport (pînză sau lemn), acoperit cu culoare, pe care este aplicat un strat de ceară, conferă picturii un aspect arhaic, patinat, și o calitate deosebită. Amestecul de culori și ceară conduce la renunțarea sugerării perspectivale. „Iluzia spațială a făcut loc realității atotputernice a simbolului. Odată cu spațiul, semnul a absorbit lumea“, scrie Alain Jouffroy. Amintind de un mod arhaic de reprezentare, intensitatea și misterul lucrărilor realizate în ceară sînt comparate – în monografia pe care scriitorul o consacră pictorului – cu cele ale frescelor rupestre de la Lascaux sau Altamira, ale picturilor din Valea Regilor sau cele ale Templului din Ajanta.

Folosită în antichitate, encaustica, amestec din pigmenți și ceară, este menționată de Pliniu cel Bătrîn, în Istoria naturală, pentru calitățile deosebite și rezistența culorilor în timp. „Ceara a avut un rol admirabil în toate căutările hermetice, magice, talismano-pantaculare, ea era «legătura» ce unea materiile cele mai divergente, era casa corespondențelor prin intermediul materiei; la mine, ea redevine o «legătură» căreia eu îi dau un sens cu totul nou“, scrie Victor Brauner într-o scrisoare adresată poetului René Char în anul 1943 (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris). Caracterul artificial al imaginii pictate pe pînza fabricată industrial este transfigurat prin preluarea materialelor din natură. Amintind de vechi figurine cu caracter magic, o serie de lucrări sînt realizate din reliefuri în ceară pe un suport din lemn (Éruption palladique, 1943; Talisman, 1943). Adeseori, ceara este asociată cu alte materiale, hîrtie, sfoară, sîrmă sau bucăți de pînză (Lhomme idéal, 1943; Pour le lien, 1943; La nuit, 1946). „Astfel, fără doar și poate, esența acestui procedeu este magică, el punînd în mișcare forțele oculte universale ale imaginii“, încheie Brauner textul care avea să fie publicat în 1947 în catalogul primei sale expoziții personale la New York, la Galeria Julien Levy (Victor Brauner, MY DRAWINGS IN WAX, Julien Levy Gallery, 1947). Simbol al descoperirii sale este albina, pe care pictorul o introduce în chip de emblemă în tabloul intitulat Suprarealistul (1947), asociată cu simbolul uniunii contrariilor din alchimie, trandafirul sau „roza alchimică“. Într-o altă lucrare, albina poartă un nume, Poichali. Ea reprezintă „liantul“ prin care sînt alăturate invenția, poezia și magia. Realizate în tehnica inventată de artist în timpul războiului, tablourile anilor 1950 și 1960 dezvăluie interesul lui Victor Brauner pentru artele „primare“ și prin ele se naște un dialog între două lumi, asemănătoare și totodată diferite. Pictorul „s-a recunoscut acolo pe de-a-ntregul, într-o comuniune de gîndire, de suferință și de exaltare cu magicienii civilizațiilor îndepărtate și dispărute“(Didier Semin, „Brauner et les arts premiers“, în Connaissance des Arts, Paris, 2020).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.