Spațiul intermediar. „Along the Lines“: o expoziție în Berlin

Natalia Irina ROMAN
Publicat în Dilema Veche nr. 765 din 18-24 octombrie 2018
Spațiul intermediar  „Along the Lines“: o expoziție în Berlin jpeg

Încă de acum mulți ani am observat aceste clădiri de la marginea liniilor ferate, căsuțe de multe forme și înălțimi. Sînt posturi de control sau de schimbare a macazului. Spații misterioase, a căror istorie am aflat-o tîrziu, după ce îmi imaginasem tot soiul de scenarii posibile, cu personaje fantastice, în viața altfel anostă. Aceste spații – numite Stellwerke în germană sau interlocking towers în engleză – sînt într-o perioadă de tranziție. Ele și-au pierdut progresiv funcția de control al macazului și, datorită localizării lor, prea aproape de calea ferată, rămîn de cele mai multe ori fără rost. Lars Molzberger se ocupă de website-ul berliner-stellwerke.de, unde inventariază aceste foste posturi de macaz din Berlin. El mi-a povestit cum își făcea temele cînd era mic, într-o astfel de căsuță în nordul Berlinului. Tatăl lui lucra acolo. Tot Lars estimează că, pînă în 2023, toate aceste spații din Germania își vor pierde funcția inițială, ca urmare a centralizării și automatizării rețelelor de tren. O realitate tragică pentru aceste spații, care, deși sînt presărate peste tot, devin invizibile pentru pasagerii care trec în fiecare zi pe lîngă ele cu trenul. În Berlinul de astăzi sînt în jur de o sută de astfel de clădiri, unele dintre ele, nu multe, încă folosite de rețeaua feroviară.

Along the Lines“ este un proiect cu multe straturi, care oferă o perspectivă nouă acestor clădiri: e stratul administrativ, e istoria clădirilor, e arhitectura lor eclectică, e potențialul lor neexplorat și e și o expoziție în patru astfel de spații în Berlin și Erkner. Drumul zilnic cu S-Bahn-ul devine în timpul expoziției o sală de spectacol neobișnuită. Peste un milion de călători iau S-Bahn-ul în Berlin zilnic și mulți dintre ei devin astfel spectatorii expoziției „Along the Lines“, o expoziție care reactivează și prezintă într-o altă lumină, la propriu și la figurat, aceste clădiri, prin instalații multimedia. Multe astfel de spații, după ce și‑au pierdut funcția de dirijare a trenurilor, de paznic al siguranței drumurilor cu trenul, au rămas închise, în lipsa altei utilități. Cînd nimeni nu le reinventează, se ocupă timpul de ele și le șubrezește. Deși unele sînt clasate monumente istorice, cînd devin un pericol pentru trafic, nici măcar acest statut nu le mai salvează de la demolare. Aceste căsuțe se află uneori între șine: sînt spații imposibile, care deși oferă încăperi largi, cu ferestre uriașe – numai bune de făcut ateliere din ele – rămîn nefolosite din cauza accesului dificil. Foucault probabil că ar fi numit aceste spații heterotopii: clădiri care există și nu există în același timp, care oglindesc timpurile în care au fost construite. Duchamp probabil că ar fi inclus aceste spații în conceptul de inframince: ca atunci cînd întorci pagina unei cărți, ca în momentul acela în care nu mai ești pe pagina tocmai parcursă, dar n-ai ajuns încă pe pagina următoare.

Pentru expoziția „Along the Lines“ lucrez în special cu lumina, cu obiecte găsite în fiecare din aceste spații, cu istoria acestor locuri, dar și cu imaginația călătorilor. Am fost instruită vreme de cîteva luni de angajații cu veste portocalii ai Deutsche Bahn cu privire la culorile permise în instalațiile mele, astfel încît să nu încurce traficul. Expoziția are loc în trei stații diferite: la S-Bahn Tempelhof, Frankfurter Allee și la stația de S-Bahn Erkner. Instalațiile sînt temporare, dar viziunea din spatele proiectului este de lungă durată: o platformă de artă în spațiul public în aceste foste căsuțe de tren. Stațiile Tempelhof și Frankfurter Alle se află pe linia inelară (Ring-Bahn), cea mai aglomerată din Berlin. Erkner este însă ultima stație a liniei de S-Bahn numărul 3, o stație care, foarte probabil, e prea departe pentru berlinezul care trăiește în Kreuzberg sau Charlottenburg. Am ales aceste stații pentru a lucra cu perspective diferite: și locurile cele mai aglomerate, dar și spații off the beaten track. Expoziția transformă călătoria cu trenul într-o călătorie în timp: cele patru spații incluse în proiect devin lumi conținute în ele însele. Într-o clădire ninge, în alta un copac își pierde frunzele, în fine, în alta un etaj întreg s-a transformat într-un peisaj acvatic văratic. Unele căsuțe îți vorbesc prin text luminos instalat la ferestre, cînd treci prin fața lor. Alte ferestre pîlpîie din cînd în cînd, ca și cum cineva acolo s-ar uita la televizor: o ființă fantastică, într-un loc în care nu e clar unde e intrarea, dar care face însă ceva banal, ceva atît de obișnuit ca mersul cu trenul. A fost important pentru mine să nu acopăr această arhitectură fabuloasă, ci să o reactivez: pentru că au fost construite în perioade diferite, căsuțele oglindesc societăți diferite. De exemplu, căsuța Tgl, unde Lars își făcea temele cînd era mic, construită la începutul lui 1900, reflectă acea splendoare arhitecturală și opulența statului prusac. Căsuța Wrs, din anii ’80 ai secolului trecut, e construită într-un stil minimalist și cenușiu. Clădirea B2 de la stația Frankfurter Alle, inclusă în expoziție, a fost construită în anii ’30 de Richard Brademan. Iar postul ERK de la stația Erkner a fost construit la începutul anilor 1900 de Karl Cornelius, unul dintre cei mai cunoscuți arhitecți feroviari germani. „Along the Lines“ este primul pas vizibil în direcția realizării platformei de artă în aceste spații. O numesc platformă, pentru că nu numai S-Bahn-ul conectează aceste clădiri. Și în imaginația călătorilor se stabilesc relații între aceste spații. Proiectul mai include două dezbateri, precum și un scurt film documentar despre potențialul acestor spații, care va fi lansat anul următor.

În tren, peisajele se îngrămădesc în fața ferestrei, timpul trece fie foarte încet, fie foarte repede și uneori acolo, stație după stație, apar rînduri noi în caietul de notițe pe care îl port mereu cu mine. Trenul este spațiul dintre stațiile vieții aglomerate, este o zona de tranziție. În tren ești de multe ori, de fapt, altundeva: acolo unde te duce gîndul. În proiectele mele am bătut Berlinul în lung și-n lat, din Spandau din vestul orașului pînă în Marzahn, din est. Instalațiile mele sînt un amalgam de materiale: lumină, text, video sau plante și alte elemente, pe care le controlăm mai puțin. „Along the Lines“ este un proiect de o scală uriașă, care își începe călătoria în timpul Berlin Art -Week de anul acesta. Cele două evenimente care însoțesc expoziția contextualizează soarta acestor foste posturi de macaz și contribuie la un discurs mai larg despre rolul organizației Deutsche Bahn în societatea germană. Miza este ca proiectul să ajute la conștientizarea potențialului acestor spații și să inspire alți artiști să lucreze cu ele. La începutul anului am predat un curs la Universitatea Bauhaus în Weimar, parte din programul de masterat de artă Public Art and New Artistic Strategies; pentru acest curs am călătorit cu trenul prin Thuringia, împreună cu 27 de studenți să vizităm foste posturi de macaz, să le descifrăm numele codate și să ne imaginăm împreună un viitor pentru ele. Trenul nu a mai fost un spațiu tranzitoriu, ci loja noastră de spectatori. 

Natalia Irina Roman este artist vizual. O găsiți la www.site-specific-ideas.eu.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Calin georgescu Sursa Youtube jpg
De ce peste 2 milioane de români au votat Călin Georgescu ? 10 adevăruri!
Cum a fost posibil ca Georgescu să fie votat masiv de romani, să ajungă în mod surprinzător și de necrezut, tacit chiar, pe locul 1 în 13 județe din Romania, în Alba, Arad, Argeș, Bistrița, Călărași, Constanța, Hunedoara, Maramureș, Neamț, Sibiu, Suceava, Prahova, Tulcea?
Peste 10 000 de sejururi au fost deja  cumpărate de părinţi ca să şi ducă  copiii la schi în vacanţa de iarnă jpeg
Când începe vacanța de iarnă 2024-2025. Perioada în care elevii și angajații se vor bucura de zile libere
Mai sunt doar câteva săptămâni până la Crăciun, iar mulți români și-au făcut deja un program de sărbători. Când încep sărbătorile de iarnă 2024-2025. În ce perioadă studenții și angajații vor fi liberi.
Protest al studentilor din bucuresti in fata TNB FOTO Edupedu.ro
Protest în Piața Universității împotiva lui Georgescu: „România e amenințată de o dictatură legionară”
Mai mulți oameni s-au strâns în fața Teatrului Național pentru a protesta față de Călin Georgescu, denunțând că „România e amenințată de o dictatură legionară”. Îndemnul la protest a fost lansat pe rețelele de socializare.
01 Nicusor Dan foto Facebook jpg
Rezultate finale la referendumul din Capitală. Întrebarea care a primit cele mai multe răspunsuri „DA”
Referendumul local cerut de Nicuşor Dan, edilul-şef al Bucureştiului, a întrunit criteriile pentru validare, atât în ceea ce priveşte prezenţa la urne, cât şi răspunsurile afirmative obţinute la cele trei întrebări la care au fost chemaţi să răspundă bucureştenii.
70871568 1004 webp
Au salvat România, pentru ca România să salveze R. Moldova
Basarabenii i-au dat Elenei Lasconi în primul tur al alegerilor prezidențiale de duminică 45.590 de voturi. Din cei 80.939 de români care au votat în Republica Moldova (număr record), 56,65% au optat pentru Lasconi.
banner prigoana bahmu copii png
„Pe primul loc erau copiii, indiferent de ce...”. Ce relație avea, de fapt, Silviu Prigoană cu băieții lui
Poate pare greu de crezut, mai ales că nu a arătat niciodată public, însă, Silviu Prigoană și-a iubit foarte mult copii. Deși omul de afaceri era mai strict cu băieții lui și le impunea anumite reguli, a avut grijă să nu le lipsească nimic și le-a dat maximă atenție. Un apropiat al familiei Prigoană
Calin Georgescu FOTO Facebook
Declarații controversate făcute de candidatul surpriză de la alegeri, Călin Georgescu: „Cezariana este o tragedie (...) Mă bucur că n-am intrat în Schengen”
Rezultatele din primul tur al alegerilor prezidențiale din țara noastră au luat prin surprindere nu numai românii, dar și presa internațională. Pe primul loc s-a aflat candidatul independent Călin Georgescu, care a obținut 22,94% din voturile românilor.
Elena Lasconi, președintele USR, face declarații de presă la încheierea primului tur al alegerilor pentru președinția României, la sediul partidului în București. FOTO Inquam Photos / Bogdan Buda
Elena Lasconi, discurs de prezidențiabil dupǎ ce a intrat în turul 2: ”O confruntare istorică între iubirea de țară și putinism”
Elena Lasconi, candidata USR la alegerile prezidențiale, a ținut un discurs despre viitorul României la câteva ore după ce a ajuns oficial în turul doi al alegerilor.
stormapproaching jpg
Furtuna Vine Din Est. Suntem Chemați Să Apărăm România
La fel ca mulți dintre dvs. m-am culcat târziu în noaptea alegerilor, n-am putut să dorm mai mult de 2-3 ore, și am revenit să înfrunt realitatea: un candidat pro-rus și cu simpatii legionare, care îl face pe George Simion să pară pro-european, a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale.