Picasso, Soulages, Boltanski sau ÔÇ×Drumul spre negruÔÇŁ

Publicat în Dilema Veche nr. 833 din 6 - 12 februarie 2020
Picasso, Soulages, Boltanski sau ÔÇ×Drumul spre negruÔÇŁ jpeg

Picasso a pictat, la mijlocul anilor ÔÇÖ30, un ciclu intitulat de reputatul critic Christian Zervos Tablouri magice. Ele s├«nt reunite ┼či expuse la muzeul ce ├«i este consacrat ├«n Marais. Le privesc ┼či, decep┼úionat, nu le recunosc ca merit dec├«t viteza gestului plastic, rapiditatea execu┼úiei ÔÇ×f─âcute repedeÔÇť, cum se spunea despre un mare pictor, Luca Giordano, ┼či el abil ├«n a combina motive ┼či a relua posturi plastice cu o celeritate admirat─â ┼či totodat─â ironizat─â. Din gravitatea ini┼úial─â a perioadelor ÔÇ×albastr─âÔÇť sau ÔÇ×rozÔÇť nu mai r─âm├«ne dec├«t o sistematic─â perturbare anatomic─â: ÔÇ×S─â deplasezi. S─â pui ochii ├«n picioare. S─â contrazici. S─â faci un ochi din fa┼ú─â ┼či unul din profilÔÇť, ├«i m─ârturisea Picasso lui Malraux. Doar aceast─â perturbare fizic─â e materia ÔÇ×tablourilor magiceÔÇť, dar c├«te cuvinte extraordinare ale artistului le ├«nso┼úesc! Vorbele s├«nt mai puternice dec├«t operele. Vorbe ale unui ÔÇ×artistÔÇť ce-┼či comenteaz─â str─âlucit condi┼úia chiar dac─â ceea ce prezint─â seduce mai pu┼úin dec├«t de obicei. Notez c├«teva citate memorabile: ÔÇ×Opera de art─â nu are alt─â ra┼úiune de a fi dec├«t evocarea magic─â a demonilor interioriÔÇť, ÔÇ×Pictura (ÔÇŽ) este o form─â de magie care se interpune ├«ntre universul ostil ┼či noi (ÔÇŽ), impun├«nd o form─â spaimelor noastre, ca ┼či dorin┼úelor noaste. C├«nd am ├«n┼úeles aceasta am ┼čtiut c─â mi-am g─âsit drumulÔÇť.

pi jpg jpeg

Picasso ÔÇô am intuit-o, cred, cu dreptate ÔÇô e un ÔÇ×Shakespeare al picturiiÔÇť c─âci, ca ╚Öi acesta, nu s-a prezentat niciodat─â ca prizonier al unei singure expresii, a derutat traiectoriile ┼či a surprins privitorii trec├«nd la rezultate geniale ÔÇô ce e Guernica dac─â nu o ÔÇ×tragedie istoric─âÔÇť shakespearian─â, iar melancolia Arlechinilor cere┼čti dac─â nu reverbera┼úia celei din Cum v─â place? Mi┼čcarea ├«i constituie identitatea, jocul inepuizabil al formelor care uneori, ca aici, poate se reduce la a fi doar ÔÇ×jocÔÇťÔÇŽ jocul unui artist energic lipsit de magie. Uneori, ca acum, putem regreta absen┼úa unui univers reperabil ┼či constituit ├«ntr-o lume proprie, ca aceea a lui Mir├│, Dal├ş sau Egon Schiele. C├«nd pe Picasso nu doar propria energie ├«l satisface ├«i putem regreta angajarea din opere ├«n care ├«i recunoa┼čtem pasiunile pentru tauromahie ┼či circ, satisfac┼úia erotic─â sau confruntarea cu istoria. Opere unde culoarea procur─â o senzualitate imprevizibil─â ┼či privirea recunoa┼čte par┼úial lumea, nu doar dezorganizarea produs─â de c─âtre artistul liber, de nimic constr├«ns. Nici monstruos, nici sentimental, el nu apare aici ca fiind ÔÇ×violentÔÇť, cum se autocalifica, ci doar ca un pictor ÔÇ×arbitrarÔÇť. Cu excep╚Ťia p├«nzelor unde ÔÇ×negrulÔÇť se infiltreaz─â premonitoriu.

C├«t de opus ├«i e Pierre Soulages, pictor prizonier al negrului! Nu al nop╚Ťii, cum credeam demult, ci al ÔÇ×negruluiÔÇť ca f├«nt├«n─â obscur─â ├«n care se reflect─â uneori sclipirile spiritului, al negrului ca o condi╚Ťie de via╚Ť─â, ca un destin iremediabil. Expus la Luvru, Soulages, azi centenar, seduce prin obsesia hipnotic─â a unui negru ÔÇ×materializatÔÇť plastic, agitat, striat, tratat ca o materie concret─â. E negrul asimilat unui motiv ÔÇ×sacruÔÇť, negrul secret al ├«ntreb─ârilor f─âr─â r─âspuns, negru care ne confrunt─â cu enigma ca ├«n Castelul lui Kafka, unde vizitatorul r─âm├«ne o via╚Ť─â ├«ntreag─â ├«n fa╚Ťa por╚Ťii ce nu se deschide ╚Öi nu ├«i reveleaz─â secretul. Dar c├«t─â putere eman─â din aceast─â rezisten╚Ť─â mut─â! Ea trimite la tine ├«nsu╚Ťi, la nelini╚Ötile pe care absen╚Ťa unui r─âspuns le produce, dar care, totodat─â, ├«i cultiv─â necesitatea. ├Änt├«lnirea cu ÔÇ×negrulÔÇť lui Soulages nu permite nici r─ât─âcirea nocturn─â a romanticilor, nici capitularea decep╚Ťionant─â a arti╚Ötilor ├«nfr├«n╚Ťi. El e zidul care se ridic─â la marginea de lume, ca o frontier─â de netrecut ├«n fa╚Ťa c─âreia ne imobiliz─âm ╚Öi ne confrunt─âm cu obscuritatea. ╚śi totu╚Öi, ultimele opere din perioda Outrenoir insereaz─â o lumin─â ascuns─â, o lumin─â ce se na╚Öte din deplasarea privitorului, o lumin─â pe care o produce doar pentru el: lumin─â singular─â, de ne├«mp─ârt─â╚Öit. O lumin─â de ÔÇ×dincolo de negruÔÇť ce se manifest─â ca un miracol pasager numai pentru mine. Aproapele meu trebuie s─â ╚Öi-o g─âseasc─â singur. O lumin─â a lui.

s jpg jpeg

Soulages e un Beckett al picturii. Am├«ndoi, pe fondul unei absolute ├«mpliniri artistice, invit─â la un dialog unde interoga╚Ťiile formulate nu-╚Öi g─âsesc niciodat─â r─âspuns. ╚śi Beckett, ╚Öi Soulages se ├«ncred ├«n art─â ca partener necurtenitor de via╚Ť─â. Am p─âr─âsit expozi╚Ťia de la Luvru cu satisfac╚Ťia produs─â uneori de marile reprezenta╚Ťii ale lui Godot. Gravitatea confrunt─ârii e aceea╚Öi. ├Äntrebarea conteaz─â mai mult dec├«t r─âspunsul. ╚śi, uneori, peticul de lumin─â ce apare ├«n pofida negrului.

Sub semnul negrului energic ├«╚Öi plaseaz─â ╚Öi Christian Boltanski expozi╚Ťia de la Beaubourg, intitulat─â concluziv Faire son temps, ÔÇ×S─â-╚Ťi faci socotelileÔÇť. Dar aici negrul suscit─â o indescriptibil─â emo╚Ťie, aceea a doliului. Doliul dispari╚Ťiei, doliul mor╚Ťilor ╚Öi al martiriilor moderne. Dac─â predominant─â r─âm├«ne referin╚Ťa la Shoah, cu tot ce implic─â ea pe plan uman, expozi╚Ťia, pornind de la aceast─â premis─â ini╚Ťial─â, tulbur─â ╚Öi pentru c─â se constituie ├«ntr-o adev─ârat─â ceremonie funebr─â, ├«ntr-o convocare subtil─â a fantomelor ce solicit─â reculegere ╚Öi concentrare. Portrete fotografice supradimensionate ├«n fizionomia c─ârora se insereaz─â un bec ÔÇ×ciclopicÔÇť ce lumineaz─â straniu, asemenea ÔÇ×unui disp─ârut nu ├«ntru totul disp─ârutÔÇť, ÔÇ×un mort r─âmas viuÔÇť, cum spune Electra. Le privesc ╚Öi ele m─â privesc. Schimb de dincolo de via╚Ť─â, dialog mut ├«n obscuritate. Altundeva, fragmente de chipuri ÔÇô ochi, buze ÔÇô s├«nt proiectate pe perdele transparente unde, translucide, ele cap─ât─â consisten╚Ťa oniric─â a fantomelor ce ne anim─â visele. Poate sub impactul lui Boltanski, ÔÇ×am visat prieteni mor╚Ťi c├«teva nop╚Ťi de-a r├«ndul, m─â cheam─âÔÇť ÔÇô Penciulescu, Eugen, Manea ÔÇô i-am spus so╚Ťiei mele Monique. ÔÇ×Nu, ei se g├«ndesc la tine ╚Öi vin s─â te vizitezeÔÇť, m-a lini╚Ötit ea. Figurile lui Boltanski ni se adreseaz─â, s├«nt senine ╚Öi evanescente, f─âcute din ÔÇ×materia viselorÔÇť. Cu emo╚Ťie, m─â opresc pentru a le privi ╚Öi pentru a mi le aminti ├«n nop╚Ťile mele. Pe un perete observ fotografia unui cuplu t├«n─âr reluat─â pe voalul izolat ag─â╚Ťat ├«n fa╚Ť─â: ÔÇ×Ultimul valsÔÇť e intitulat─â instala╚Ťia. Valsul logodnicilor evrei din Br─âila care se vor scufunda ├«n naufragiul unui vapor pe care se ├«mbarcaser─â pentru a pleca ├«n America. Altundeva, ca un altar se deseneaz─â luminile ce evoc─â dispari╚Ťia a zeci de copii, pe un fond policrom ╚Öi savant construit, ├«n timp ce ÔÇô imposibil s─â nu le observi ÔÇô ├«n alt─â parte, pe fondul panoramei pariziene, se aglutineaz─â cutii metalice purt├«nd un portret ╚Öi un nume. Aici ne confrunt─âm cu negrul mor╚Ťii ╚Öi nu doar cu acela al picturii, dar ele ├«╚Öi r─âspund. Soulages ╚Öi Boltanski.

C├«teva zile mai t├«rziu citeam m─ârturia sf├«╚Öietoare a Nadejdei Mandelstam despre Anna Ahmatova. Unei prietene care revine din Gulag dup─â cinci ani i se acord─â, ca o favoare, dreptul s─â divor╚Ťeze oficial de so╚Ťul decedat: ÔÇ×Nu pot divor╚Ťa de un mortÔÇť, r─âspunde ea. Nu ne putem separa de fantome, nu putem uita noaptea, nu putem tr─âda negrul. E o r─âspundere ╚Öi o demnitate pentru orice supravie╚Ťuitor confruntat cu apelul obscur al negrului. ÔÇ×Negrul nu-l voi tr─âda niciodat─âÔÇť, ├«mi m─ârturise╚Öte o prieten─â.

George Banu este eseist ┼či critic de teatru. Cele mai recente lucr─âri publicate: Iisu╚Öii mei (Editura Nemira, 2018) ╚Öi Pagini alese (Editura Nemira, 2018).

Foto (de sus ├«n jos): Boltanski, Picasso, Soulages

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

Adevarul.ro

image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei rom├ónce ucise ├«n Marea Ro┼čie a Egiptului
Periodic, rechinii atac─â turi┼čtii ├«n Marea Ro┼čie. Ultima victim─â este o rom├ónc─â de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio ┼čans─â ├«n fa┼úa Marelui Alb care la doar 600 de metri distan┼ú─â mai ucisese o turist─â din Austria.
image
Cum se vor impozita imobilele ┼či care este baza de calcul pentru contribu┼úiile la pensii ┼či s─ân─âtate
Modific─ârile Codului Fiscal prev─âd, printre altele, ┼či modific─âri ale modului de calcul pentru plata imobilelor, dar ┼či a bazei de calcul pentru contribu┼úiile la s─ân─âtate ┼či pensii.
image
Factur─â de aproape 15.000 de euro la telefonul mobil, dup─â accesarea unui link necunoscut
Este p─â┼úania unei familii din Sighetu Marma┼úiei, dup─â ce fiul lor a deschis un link necunoscut. Apelurile au ├«nceput s─â curg─â, ajung├ónd la c├óte 500, zilnic. Factura uria┼č─â de peste 70.000 de lei va trebui achitat─â de c─âtre titularul abonamentului.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.