Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București

Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
image

Festivalul Art Safari și-a deschis oficial porțile, iar cea de-a X-a ediție aduce în prim-plan lucrările peisagistului englez John Constable, găzduite azi de Victoria and Albert Museum din Londra. Muzeul londonez, care astăzi înregistrează în patrimoniul său peste douăzeci de colecții a căror amploare acoperă mai bine de cinci secole de istorie a artei europene, constituie capul de afiș al acestei ediții și este poate una dintre cele mai însemnate realizări ale acestui festival de artă, deja consacrat în România, și, cu siguranță, cel mai important moment în ceea ce privește importul picturii engleze în România. Pavilionul dedicat lucrărilor lui John Constable, curatoriate  de Emily Knight și Katharine Martin, însumează un număr impresionant de tablouri din portofoliul pictorului începînd cu lucrări de tinerețe, zeci de schițe în plein air și pînă la piese fundamentale, precum The Leaping Horse (1824-1825), prin care Constable marchează definitiv o inovație a tehnicilor picturale și reușește să impună un model expresiv, viu și liber de operare a culorii. 

John Constable, The Hay Wain © wikimedia commons
John Constable, The Hay Wain © wikimedia commons

Puternic influențat de peisajul rustic englez și de un ethos conservator în ceea ce privește reprezentarea cadrului natural, peisagismul lui John Constable se construiește în jurul unei organicități în ceea ce privește redarea spațiului autentic, în mare parte reprezentat de locul natal și de casa părintească, ce rămîn de-a lungul întregii sale cariere principalele surse de inspirație. Lucrările lui sînt în mare parte motivate biografic și definite atît prin prisma relației pe care o are cu marii maeștri din trecut, cu tradiția peisagismului și a artei plastice de secol XVI-XVII (căci Antonie Waterloo, Schelte a Bolswert sau Rembrandt constituie principalele repere în arta plastică la care John Constable se raportează referențial), cît și din punct de vedere al cadrului social și familial. Habitus-ul joacă un rol important în creația lui Constable. Provenit dintr-o familie prosperă de negustori din sud-estul Angliei, statutul profesional și social al părinților influențează puternic viziunea artistului, după cum a subliniat una dintre curatoarele expoziției, Emily Knight, la conferința de presă care a precedat deschiderea oficială a pavilionului. Esențialismul care mobilizează imaginarul vizual al lui John Constable contrapunctează, bunăoară, arta peisagistică și picturală a congenerului său, William Turner, al cărui temperament romantic se imbrică cu o viziune care prefigurează aproape un modernism avant la lettre, cu o oarecare deschidere spre o formă de expresie artistică impresionistă, căci apologia pentru bucolic din lucrările lui Constable e substituită în creația lui W. Turner de un model de reprezentare aproape abstract și care încorporează elogiul avansului marcat de începuturile industrializării. Descinși dintr-o tradiție academică a picturii, în raport cu Wiliam Blake, de exemplu, Constable și Turner reprezintă două fațete contrastante și complementare, totodată, ale picturii engleze de la începutul Revoluției industriale. Un alt lucru important care trebuie menționat în ceea ce privește expoziția John Constable a celei de-a X-a ediții a Festivalului Art Safari este că lucrările artistului sînt însoțite de alte opere importante din colecția personală a lui J. Constable, printre care se numără cîteva dintre tablourile lui J.M.W. Turner însuși (Warkworth Castle, 1799 sau South Wiev of Salisbury Cathedral from the Cloisters, 1802). De asemenea, expoziția găzduiește lucrările unor artiști peisagiști de talia lui Richard Wilson, Jacob van Ruisdael sau David Lucas, dar și reproduceri valoroase după Rembrandt (The Three Trees, 1643) sau chiar și după Peter Paul Rubens (Landscape by Moonlight, 1638).   

John Constable, Wivenhoe Park, Essex, 1816 © wikimedia commons
John Constable, Wivenhoe Park, Essex, 1816 © wikimedia commons

Firește, proiectul Art Safari nu se limitează deloc la expunerea unor artiști de referință din istoria artei mondiale, ci în egală măsură recuperează și revizitează arta plastică românească oferind un spațiu larg de (re)afirmare unor artiști români mai mult sau mai puțin vizibili. Prin urmare, ediția din acest an oferă un spațiu generos de expunere picturilor lui Ștefan Popescu, un maestru al artei românești, aproape necunoscut totuși în România, după cum îl prezintă curatoarea expoziției, Elena Olariu. Cunoscut mai degrabă ca grafician (Muzeul Național de Artă al României, Cabinetul de Desene și Gravuri găzduiește o importantă colecție de artă grafică Ștefan Popescu) și în foarte mică măsură ca pictor, în lipsa expozițiilor consacrate picturilor sale, pavilionul Art Safari dedicat exclusiv pictorului Ștefan Popescu este menit să recupereze portofoliul de picturi (uitate) ale artistului. Format la München, Ștefan Popescu pleacă la Paris la 1900, unde se va afirma prin tematicile orientale pe care le abordează și prin singularitate artistică, căci Ștefan Popescu, într-o primă fază, se demarcă de impresionismul care acaparează terenul ideilor și al  tehnicilor artistice la acel moment și, în cele din urmă, ajunge să fie consacrat în cîmpul artistic francez, fiind recompensat pentru activitatea sa efervescentă în anii ’20, cînd primește gradul de Cavaler al Ordinului Legiunea de Onoare la Paris. În cadrul expoziției „Povestea Călătoriilor” sînt în mare parte expuse lucrările inspirate din călătoriile artistului în Africa de Nord (Maroc, Algeria, Tunisia) și care ranforsează direcția picturală orientalistă din Franța ce a început să se instituie odată cu lucrările lui Eugène Delacroix. Profund inspirat de autenticitatea și frustețea vieții din Africa de Nord, reprezentarea acestui spațiu va ocupa un loc central în creația lui Ștefan Popescu, deși pictura lui este diversificată tematic, căci în egală măsură nu eludează reprezentarea spațiului bucolic al țăranului român. Expoziția din cadrul Art Safari dedică un spațiu larg lucrărilor lui Ștefan Popescu rezultate în urma călătoriilor în Africa de Nord.   

Alte două pavilioane din cadrul festivalului sînt dedicate unor artiști români contemporani cît se poate de promițători pe termen lung și singulari pe scena artistică de la noi, și anume lui Lilian Theil și lui Mihai Mureșan. Cel din urmă, Mihai Mureșan, descins din noul val al școlii de arte clujene, aflată sub tutela profesorului Ioan Sbîrciu, curatorul expoziției, se plasează în vîrful ultimului val de artiști proeminenți la nivel internațional într-o succesiune de nume deja consacrate (Victor Man, Mihai Pop și Mircea Suciu). Imaginarul artistic al lui M. Mureșan se definește în limitele peisagismului urban, iar expoziția „Lucruri mărunte” reflectă articularea viziunii și consacrarea discursului său artistic în acești termeni.  

De cealaltă parte, lucrările lui Lilian Theil emerg printr-o viziune și concepție unice care mixează problema unei identități duble, principiul unui fel de a fi nici/nici sau și/și în contextul politic al anilor ’70-’80, lucrările artistei nonagenare de origine germană încorporînd drama dublei identități etnice, laolaltă cu lupta femeii de a găsi un mod propriu de a se afirma în arta plastică. Lilian Theil este o artistă necunoscută și descoperită de curatoarea expoziției, Raluca Ilaria Demetrescu. Artista din Sighișoara este exmatriculată în anii ’50 de la Facultatea de Arte Plastice pe motiv de „origine nesănătoasă”, fiind nepoata medicului și profesorului Alexandru Obregia. Lilian Theil găsește prin intermediul artei o formă de a lupta cu crizele cauzate de un regim nedrept și absurd, dar și un mod de a crea artă prin instrumentul cel mai feminin posibil, cusutul. Obiectele lui Lilian Theil suportă indubitabil încadrarea într-o formă de artă conceptuală justificată prin elemente biografice și prin istorii personale. Ea reprezintă vocea singulară a unei femei care  reușește să creeze artă pe un ton angajat subversiv, fără a se revendica de la o agendă ideologică și dispensîndu-se de un discurs vădit feminist. 

Și, deloc în ultimul rînd, trebuie spus că și această ediție a Festivalului Art Safari reușește incontestabil să-și confirme statutul de fenomen artistic mondial și cosmopolit. Astfel, o altă secțiune importantă este dedicată artei contemporane coreene și, în mod particular, artistului Byoung-il Sun, deja consacrat de instituția premiului artistic nu doar în Coreea, ci și la nivel internațional. Expoziția „Korean Beauty in Poster Art” însumează cele mai valoroase și reprezentative lucrări ale artistului.

Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

iuri kovalciuk jpg
Mogulul de presă Iuri Kovalciuk, instigatorul lui Putin pentru războiul din Ucraina
Una dintre cele mai influente voci din spatele deciziei lui Vladimir Putin de a ataca Ucraina aparține unui miliardar de 71 de ani, care a susținut că războiul ar putea dovedi puterea Rusiei.
Submarinul Cetus  FOTO Guvernul Britanic png
Noul submarin-dronă, mândria armatei Marii Britanii. Cetus va domina spațiul de luptă subacvatic
Noul submarin de 18,7 milioane de dolari al Marinei Britanice va fi gata în 2024 și va contribui la „dominarea spațiului de luptă subacvatic”, transmite presa britanică.
GYORPLUSZ jpg
Presa maghiară, cucerită de fanii Rapidului la meciul cu Gyor. Cum i-a comparat cu fanii Japoniei de la Mondial
Presa maghiară a fost impresionată de comportamentul fanilor giuleșteni din timpul partidei dintre Gyor și Rapid, încheiată cu scorul de 32-30, în grupa B a Ligii Campionilor la handbal feminin.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.