Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București

Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
image

Festivalul Art Safari și-a deschis oficial porțile, iar cea de-a X-a ediție aduce în prim-plan lucrările peisagistului englez John Constable, găzduite azi de Victoria and Albert Museum din Londra. Muzeul londonez, care astăzi înregistrează în patrimoniul său peste douăzeci de colecții a căror amploare acoperă mai bine de cinci secole de istorie a artei europene, constituie capul de afiș al acestei ediții și este poate una dintre cele mai însemnate realizări ale acestui festival de artă, deja consacrat în România, și, cu siguranță, cel mai important moment în ceea ce privește importul picturii engleze în România. Pavilionul dedicat lucrărilor lui John Constable, curatoriate  de Emily Knight și Katharine Martin, însumează un număr impresionant de tablouri din portofoliul pictorului începînd cu lucrări de tinerețe, zeci de schițe în plein air și pînă la piese fundamentale, precum The Leaping Horse (1824-1825), prin care Constable marchează definitiv o inovație a tehnicilor picturale și reușește să impună un model expresiv, viu și liber de operare a culorii. 

John Constable, The Hay Wain © wikimedia commons
John Constable, The Hay Wain © wikimedia commons

Puternic influențat de peisajul rustic englez și de un ethos conservator în ceea ce privește reprezentarea cadrului natural, peisagismul lui John Constable se construiește în jurul unei organicități în ceea ce privește redarea spațiului autentic, în mare parte reprezentat de locul natal și de casa părintească, ce rămîn de-a lungul întregii sale cariere principalele surse de inspirație. Lucrările lui sînt în mare parte motivate biografic și definite atît prin prisma relației pe care o are cu marii maeștri din trecut, cu tradiția peisagismului și a artei plastice de secol XVI-XVII (căci Antonie Waterloo, Schelte a Bolswert sau Rembrandt constituie principalele repere în arta plastică la care John Constable se raportează referențial), cît și din punct de vedere al cadrului social și familial. Habitus-ul joacă un rol important în creația lui Constable. Provenit dintr-o familie prosperă de negustori din sud-estul Angliei, statutul profesional și social al părinților influențează puternic viziunea artistului, după cum a subliniat una dintre curatoarele expoziției, Emily Knight, la conferința de presă care a precedat deschiderea oficială a pavilionului. Esențialismul care mobilizează imaginarul vizual al lui John Constable contrapunctează, bunăoară, arta peisagistică și picturală a congenerului său, William Turner, al cărui temperament romantic se imbrică cu o viziune care prefigurează aproape un modernism avant la lettre, cu o oarecare deschidere spre o formă de expresie artistică impresionistă, căci apologia pentru bucolic din lucrările lui Constable e substituită în creația lui W. Turner de un model de reprezentare aproape abstract și care încorporează elogiul avansului marcat de începuturile industrializării. Descinși dintr-o tradiție academică a picturii, în raport cu Wiliam Blake, de exemplu, Constable și Turner reprezintă două fațete contrastante și complementare, totodată, ale picturii engleze de la începutul Revoluției industriale. Un alt lucru important care trebuie menționat în ceea ce privește expoziția John Constable a celei de-a X-a ediții a Festivalului Art Safari este că lucrările artistului sînt însoțite de alte opere importante din colecția personală a lui J. Constable, printre care se numără cîteva dintre tablourile lui J.M.W. Turner însuși (Warkworth Castle, 1799 sau South Wiev of Salisbury Cathedral from the Cloisters, 1802). De asemenea, expoziția găzduiește lucrările unor artiști peisagiști de talia lui Richard Wilson, Jacob van Ruisdael sau David Lucas, dar și reproduceri valoroase după Rembrandt (The Three Trees, 1643) sau chiar și după Peter Paul Rubens (Landscape by Moonlight, 1638).   

John Constable, Wivenhoe Park, Essex, 1816 © wikimedia commons
John Constable, Wivenhoe Park, Essex, 1816 © wikimedia commons

Firește, proiectul Art Safari nu se limitează deloc la expunerea unor artiști de referință din istoria artei mondiale, ci în egală măsură recuperează și revizitează arta plastică românească oferind un spațiu larg de (re)afirmare unor artiști români mai mult sau mai puțin vizibili. Prin urmare, ediția din acest an oferă un spațiu generos de expunere picturilor lui Ștefan Popescu, un maestru al artei românești, aproape necunoscut totuși în România, după cum îl prezintă curatoarea expoziției, Elena Olariu. Cunoscut mai degrabă ca grafician (Muzeul Național de Artă al României, Cabinetul de Desene și Gravuri găzduiește o importantă colecție de artă grafică Ștefan Popescu) și în foarte mică măsură ca pictor, în lipsa expozițiilor consacrate picturilor sale, pavilionul Art Safari dedicat exclusiv pictorului Ștefan Popescu este menit să recupereze portofoliul de picturi (uitate) ale artistului. Format la München, Ștefan Popescu pleacă la Paris la 1900, unde se va afirma prin tematicile orientale pe care le abordează și prin singularitate artistică, căci Ștefan Popescu, într-o primă fază, se demarcă de impresionismul care acaparează terenul ideilor și al  tehnicilor artistice la acel moment și, în cele din urmă, ajunge să fie consacrat în cîmpul artistic francez, fiind recompensat pentru activitatea sa efervescentă în anii ’20, cînd primește gradul de Cavaler al Ordinului Legiunea de Onoare la Paris. În cadrul expoziției „Povestea Călătoriilor” sînt în mare parte expuse lucrările inspirate din călătoriile artistului în Africa de Nord (Maroc, Algeria, Tunisia) și care ranforsează direcția picturală orientalistă din Franța ce a început să se instituie odată cu lucrările lui Eugène Delacroix. Profund inspirat de autenticitatea și frustețea vieții din Africa de Nord, reprezentarea acestui spațiu va ocupa un loc central în creația lui Ștefan Popescu, deși pictura lui este diversificată tematic, căci în egală măsură nu eludează reprezentarea spațiului bucolic al țăranului român. Expoziția din cadrul Art Safari dedică un spațiu larg lucrărilor lui Ștefan Popescu rezultate în urma călătoriilor în Africa de Nord.   

Alte două pavilioane din cadrul festivalului sînt dedicate unor artiști români contemporani cît se poate de promițători pe termen lung și singulari pe scena artistică de la noi, și anume lui Lilian Theil și lui Mihai Mureșan. Cel din urmă, Mihai Mureșan, descins din noul val al școlii de arte clujene, aflată sub tutela profesorului Ioan Sbîrciu, curatorul expoziției, se plasează în vîrful ultimului val de artiști proeminenți la nivel internațional într-o succesiune de nume deja consacrate (Victor Man, Mihai Pop și Mircea Suciu). Imaginarul artistic al lui M. Mureșan se definește în limitele peisagismului urban, iar expoziția „Lucruri mărunte” reflectă articularea viziunii și consacrarea discursului său artistic în acești termeni.  

De cealaltă parte, lucrările lui Lilian Theil emerg printr-o viziune și concepție unice care mixează problema unei identități duble, principiul unui fel de a fi nici/nici sau și/și în contextul politic al anilor ’70-’80, lucrările artistei nonagenare de origine germană încorporînd drama dublei identități etnice, laolaltă cu lupta femeii de a găsi un mod propriu de a se afirma în arta plastică. Lilian Theil este o artistă necunoscută și descoperită de curatoarea expoziției, Raluca Ilaria Demetrescu. Artista din Sighișoara este exmatriculată în anii ’50 de la Facultatea de Arte Plastice pe motiv de „origine nesănătoasă”, fiind nepoata medicului și profesorului Alexandru Obregia. Lilian Theil găsește prin intermediul artei o formă de a lupta cu crizele cauzate de un regim nedrept și absurd, dar și un mod de a crea artă prin instrumentul cel mai feminin posibil, cusutul. Obiectele lui Lilian Theil suportă indubitabil încadrarea într-o formă de artă conceptuală justificată prin elemente biografice și prin istorii personale. Ea reprezintă vocea singulară a unei femei care  reușește să creeze artă pe un ton angajat subversiv, fără a se revendica de la o agendă ideologică și dispensîndu-se de un discurs vădit feminist. 

Și, deloc în ultimul rînd, trebuie spus că și această ediție a Festivalului Art Safari reușește incontestabil să-și confirme statutul de fenomen artistic mondial și cosmopolit. Astfel, o altă secțiune importantă este dedicată artei contemporane coreene și, în mod particular, artistului Byoung-il Sun, deja consacrat de instituția premiului artistic nu doar în Coreea, ci și la nivel internațional. Expoziția „Korean Beauty in Poster Art” însumează cele mai valoroase și reprezentative lucrări ale artistului.

Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Ilie Bolojan a votat la alegerile prezidentiale, 4 mai 2025 FOTO Mediafax
Președintele interimar al României, mulțumit de organizarea acestui scrutin electoral: „Alegeri libere, corecte și transparente”
Ilie Bolojan, preşedintele interimar al României, a afirmat că au fost organizeze alegeri corecte şi transparente într-o perioadă în care încrederea cetăţenilor în instituţii este pusă la încercare.
gazprom conducta
UE vrea să interzică importurile de gaz ruseşti de la finele lui 2027
Uniunea Europeană va propune măsuri de interzicere a importurilor de gaze rusești până la sfârșitul anului 2027, în contextul în care blocul comunitar încearcă să rupă legăturile cu țara care a fost cândva cel mai mare furnizor de energie al său.
O stație de metrou cufundată în întuneric, în Lisabona, după pana majoră de curent FOTO AFP
Rețelele electrice învechite ale UE au nevoie de mii de miliarde pentru a evita un blackout
Reţelele electrice învechite din Europa au nevoie de investiţii în valoare de mii de miliarde de dolari pentru a evita un blackout precum cel din Spania, a declarat secretarul general de la Eurelectric, Kristina Ruby.
izolati raul siret (4) jpeg
Două persoane au rămas blocate pe o insulă a râului Siret. Pompierii încearcă să le salveze
Pompierii intervin, luni, în judeţul Vrancea, pentru a salva două persoane care au rămas izolate pe o insulă din râul Siret.
Tramvai FB nicușor dan jpg
Reorganizare în trasportul public din Capitală: vor fi înființate două noi linii de tramvai, alte două vor fi desființate
Transportul public în zona bulevardelor Basarabia și Chișinău din București va fi reorganizat, ca urmare a lucrărilor de reabilitare la calea de rulare a tramvaielor din intersecţia celor două artere.
Andrei Caramitru FOTO INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Andrei Caramitru crede că nu există niciun scenariu în care Nicuşor Dan ar putea să îl învingă pe George Simion: „E game over”
Andrei Caramitru, economist şi fost consilier politic, avertizează că nu există niciun scenariu în care Nicuşor Dan ar putea să îl învingă pe George Simion în turul al doilea al alegerilor prezidendiale, din 18 mai. „E game over”.
dacia 1300 foto renault group jpg
O Dacia 1300 folosită de Miliția comunistă, scoasă la vânzare în Germania. Prețul cerut de proprietar
Pe platforma germană mobile.de, recunoscută pentru vânzările de automobile clasice și second-hand, a apărut un anunț inedit: un colecționar pasionat din Villingen-Schwenningen (Baden-Württemberg) vinde o Dacia 1300 fabricată în România în urmă cu aproape o jumătate de secol.
vaci baltata romaneasca
Europa se confruntă cu cea mai gravă epidemie de febră aftoasă. Virusul dispăruse de o jumătate de secol
Europa se confruntă cu „cea mai gravă epidemie de febră aftoasă de la începutul secolului", iar Ungaria, principala ţară afectată acum, nu a semnalat acest virus de o jumătate de secol, a avertizat luni FAO.
rosii tomate istock jpg
Legumele pe care nu trebuie să le plantăm sub nicio formă lângă roșii. Ce culturi pot afecta dezvoltarea răsadurilor în grădină
Asocierea plantelor în grădină este o practică esențială pentru obținerea unor culturi sănătoase și productive, în special în cazul roșiilor, o cultură sensibilă și pretențioasă. Alegerea plantelor care cresc împreună în mod armonios poate spori randamentul și poate reduce riscurile de boli și dăună