Daniel Spoerri – Noul Realism, EAT ART și „tablourile-capcană“

Publicat în Dilema Veche nr. 996 din 11 mai – 17 mai 2023
image

În acest an, între 19 și 28 mai, are loc la Romaero Băneasa un nou tîrg internațional de artă contemporană, MoBU. Cu un an în urmă, am fost solicitată de inițiatori pentru a le oferi consultanță privind evenimentul central, punctul de atracție sau numele unui artist care, prin prezența sa la prima ediție a tîrgului de artă, ar putea atrage un număr important de vizitatori. Am propus o expoziție-omagiu avîndu-l ca invitat pe Daniel Spoerri, artist de renume internațional reprezentat într-un număr important de mari muzee din Europa și din Statele Unite, mai puțin însă în România, țara în care s-a născut. Am fost bucuroasă să aflu că artistul nonagenar, care trăiește astăzi la Viena, a acceptat să participe cu un număr de 120 de lucrări care vor fi prezentate pentru prima oară publicului din România.

Născut pe 27 martie 1930 la Galați, Daniel Isaac Feinstein părăsește România în 1942 pentru a se stabili în Elveția, unde își schimbă numele în Spoerri, nume purtat înainte de căsătorie de mama sa, Lydia. După ce lucrează ca vînzător de cărți, vînzător de fructe și fotograf, studiază dansul clasic și pantomima la Zürich și la Paris și este angajat ca prim dansator la teatrul de stat din Berna. În 1957 este asistent de regie la teatrul din Darmstadt. Doi ani mai tîrziu înființează la Paris, împreună cu Arman, Jean Tinguely, François Dufrène și Yves Klein, Edițiile MAT (Multiplication d’art transformable) ale primelor obiecte multiplicate. Face parte dintre fondatorii grupului Nouveau Réalisme înființat în jurul criticului de artă Pierre Restany în anul 1960. Membrii grupului urmăresc integrarea cotidianului în artă printr-un nou repertoriu de forme, tehnici și materiale. „O nouă privire asupra obiectului“ este punctul de plecare al „asamblajelor“ care caracterizează „acțiunile“ noului grup, amintind de obiectele găsite aduse de dadaiști la rangul de artă. În cadrul unor acțiuni-spectacol, opera de artă este construită – sau distrusă – în fața unui public numeros. Arta de a colecta și acumula elemente împrumutate din realitatea cotidiană și folosirea obiectelor în felul ready-made-urilor lui Marcel Duchamp se numără printre procedeele prin care artiștii Noului Realism preiau obiectele vieții de zi cu zi pentru a le transforma în relicve ale societății de consum. Este începutul unui demers prin care Spoerri se va face cunoscut pentru asamblajele sale care reflectă împreunarea dintre artă, poezie, filozofie și gastronomie. The art of Assemblage este titlul expoziției care a avut loc în 1961 la Muzeul de Artă Modernă din New York, unde Spoerri expune lucrarea Kichka’s Breakfest I, pe care muzeul o achiziționează. În 1970 are loc, la Milano, banchetul regizat de Daniel Spoerri și Guido Le Noci, galeristul milanez al grupării Noul Realism, prin care erau sărbătoriți zece ani de colaborare și, totodată, despărțirea membrilor grupului care urmau să activeze pe cont propriu fiecare. Intitulat „Ultima cină. Banchetul funerar al Noului Realism, afișul evenimentului conține desenele și semnăturile participanților la festin. La cererea lui Spoerri, bucatele au fost preparate pentru a reprezenta arta fiecăruia dintre cei prezenți la banchet. Pentru Arman a fost pregătită o „acumulare“ de anghile, pești și pulpe de broască țestoasă în aspic, pentru César, o „compresie“ de bomboane sub formă de budincă, „împachetarea“ mai multor soiuri de pește a fost pregătită pentru Christo, o „Nana“ din înghețată pentru Niki de Saint Phalle, o geantă de machiaj din marțipan pentru Martial Raysse, iar pentru Raymond Hains, un tort gigantic de forma unei tiare pontificale, dedicat în chip ironic criticului de artă Pierre Restany, inspiratorul mișcării pe care membrii grupului voiau să o „de-restanizeze“. „Ultima cină“ a grupului Noul Realism a fost „iluminată“ de o mie de lumînări, aflăm din textul purtînd titlul „Daniel Spoerri – L’ultima cena del Nouveau Réalisme, publicat de Galleria Gaburro în Box Art, pe 18 februarie 2021. Afișul, realizat de Spoerri în negru și argintiu, este ultimul document al membrilor grupului care prin arta lor înțelegeau o nouă percepție a realului, plasînd obiectele banale și evenimentele cotidianului în centrul artei lor, în care jocul și ironia subliniază critica societății de consum.

image

În decursul anilor 1960, Daniel Spoerri este inițiatorul unor întîlniri amicale la cîteva galerii pariziene unde organizează happening-uri culinare. Artistul este „bucătarul“ care prepară bucatele, în timp ce criticul de artă își însușește rolul „chelnerului“ care le oferă consumatorilor. Resturile rămase în urma dineurilor, banchete sau agape – în sensul întîlnirilor unui grup restrîns de prieteni – sînt fixate pe suporturi din lemn montate pe perete și prezentate sub denumirea de „tablouri-capcană“ (tableaux piège). În 1968, Spoerri deschide la Düsseldorf prima galerie-restaurant, EAT ART-Galerie sau galeria „celor șapte simțuri“. Caracterul exotic al meniurilor anunțate, șnițel de piton, omletă de furnici sau tocană de șarpe à la carte, are menirea de a diversifica gusturile și de a „condimenta“ seratele. Inspirat de palindromuri literare, Spoerri creează calambururi în prezentarea bucatelor oferite oaspeților banchetelor sale. EAT ART nu este însă „arta de mînca“ în sensul gusturilor sau al comportamentelor comesenilor, nici cea a aranjamentelor care precedă dineuri sau banchete, deși ele fac parte din orchestrația pregătitoare pentru ceea ce Daniel Spoerri numește „tablouri-capcană“, punctul final al happening-urilor sale. Lucrările lui amintesc de compozițiile „naturilor moarte“, vanitas sau memento mori, ale pictorilor din secolul al XVII-lea activi în Țările de Jos sau în Spania, unde picturile de acest fel erau numite bodegón. Spectaculoase aranjamente florale, fructe, mîncăruri gătite, păsări, mici animale, gîze și reptile (Abraham Mignon), recipiente prețioase din porțelan, sticlă sau bronz (Willem Kalf) sînt adeseori însoțite de cărți și de cranii sau de clepsidre și ceasuri aurite. Alături de flacăra care se stinge, clepsidra, un fruct putrezit sau o floare ofilită atrag atenția asupra unei lumi trecătoare. Deosebite de opulența și bogăția afișate în picturile maeștrilor flamanzi, obiectele banale, lipsite de valoare, care formează compozițiile lucrărilor lui Daniel Spoerri sînt, în ansamblul lor, „amprenta“, „umbra“ sau amintirea evenimentului inițiat de artist. „Tablourile“ sale, tridimensionale, sînt reprezentarea poetică a efemerului, a clipei trecătoare, „fixată“ de artist pentru o durată de timp nelimitată. Pornind de la obiectele ready-made, demersul lui Spoerri constă în crearea „acțiunii“ (happening gastronomic), „captarea“ momentului (finalul întîlnirii comesenilor) și „fixarea“ aranjamentului întîmplător al obiectelor (resturile rămase în urma ospățului), rezultat al interacțiunii dintre consumator și artist care-i conferă statutul de obiect de artă. Mărturii fantomatice, „tablourile-capcană“ devin vestigiile unui moment „fixat“ de artist pentru a le conferi perenitate. Spoerri este și creatorul unor rețete culinare mereu reinventate și în repetate rînduri publicate, punct de plecare al happening-urilor gastronomice care însoțesc în continuare expozițiile sale.

În anii 1970, Daniel Spoerri dezvoltă ideea „tablourilor-capcană“ printr-un nou concept expozițional, cel al unui Muzeu sentimental în care obiectele colectate, descrise și etichetate, fac parte dintr-un ansamblu care trimite la mărturiile unui nou fel de arheologie dominată de poezie. În 1979, creează în spațiul oferit de Asociația de Artă din Köln un astfel de „muzeu“ în care diferite obiecte, relicve sau deșeuri găsite la întîmplare sînt asociate cu amintiri personale. Aranjate alfabetic în cadrul mai multor expoziții, ele urmau să fie însoțite de anecdote lămuritoare pentru a deveni imagini evocînd istoria orașelor Paris, Köln, Basel sau Berlin, văzute prin prisma legăturilor sentimentale ale artistului cu fiecare dintre ele. Descrierea unui număr de obiecte adunate de Spoerri în 1961, așezate la întîmplare pe masa lui de lucru, poartă numele de Topografia anecdotică a întîmplării (Topographie anecdotée du hasard), titlu dat de artist unei publicații care trasează programul teoretic al lucrărilor sale, reluată și completată în decursul mai multor decenii. Referindu-se la diversitatea preocupărilor sale, artistul se autointitulează, plin de umor, „diletant universal“.

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.