„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
Întîlnirea golului plin cu plinul gol, 1958
Întîlnirea golului plin cu plinul gol, 1958

În luna martie 1964, ziarul Le Monde anunța croaziera inaugurală a pachebotului Shalom, construit în Franța la Chantiers de l’Atlantique pentru compania israeliană Zim. Trei punți purtau numele de „Ramura de măslin“, „Curcubeu“ și „Ophir“, piscinele se numeau „Salomon“ și „Sulamite“, restaurantele – „Sharon“ și „Carmel“, iar unul dintre saloanele rezervate pasagerilor a fost numit „Arca lui Noe“, pentru a cărui decorare Victor Brauner realizează în 1963 o suită de șapte tablouri. Compoziția lucrărilor trimite la reprezentările animaliere rupestre. Fiecare tablou înfățișează o serie de păsări și animale, printre care leul, cămila, cangurul, șarpele și porumbelul, crocodilul și broasca țestoasă. „Dacă nu cumva ești pasăre ca să zbori pe deasupra granițelor sau pește ca să înoți nevăzut în adîncuri, nu vei putea ajunge la locul libertății tale. Eu te fac pasăre-pește și cangur. Eu îți aduc aminte că toate aceste animale se află în tine…“, notează artistul într-un caiet din anul 1962 (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris).

Frumos animal modern, 1965
Frumos animal modern, 1965

De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor, îngemănînd contururile figurii umane sau asociate ei sub formă de hibrizi cu care artistul adeseori se identifică. În dialogul purtat cu Max-Pol Fouchet pentru emisiunea Terre des Arts în anul 1965, pictorul declară: Cînd pictez animale, în general mă identific cu eleCompozițiile dominate de figuri hibride sînt prezente în întreaga operă brauneriană. Șarpele este garant al inspirației poetice, albina – simbol al liantului, amestec de ceară și ulei prin care artistul experimentează o nouă tehnică picturală, cîinele – animalul în care te poți ascunde fără riscul de a fi recunoscut, bufnița și pisica – simboluri ale „vederii“ lucrurilor tainice sau necunoscute, pasărea – simbol al orizonturilor fără limite și al posibilității de a triumfa prin zbor, peștele – simbol al inconștientului și al nostalgiei depărtărilor, broasca țestoasă – simbol al longevității și al înțelepciunii. Episoade autobiografice sînt introduse în lucrări. În 1925, o lucrare pe hîrtie intitulată Paris est gran(d) asociază silueta Turnului Eiffel unui patruped care amintește de firma lăptăriei lui Enache Dinu pictată de Victor Brauner. Compoziția tabloului Plante și animale (1928) alătură pisica și bufnița pentru a simboliza sursa creației poetice în meandrele întunecate ale inconștientului. Desenul realizat de pictor în 1929 pentru numărul 20 al revistei unu o înfățișează pe Serafina, „cîinele-minune“ al grupului avangardist ai cărui membri se întîlneau la lăptărie. Un cîine al cărui cap este înlocuit printr-un pantof de damă apare în mai multe desene și într-un tablou plin de mister din anul 1930 (L’Éclair questionne).Cameleonul proiectat pe fundalul întunecat al unor ape tulburi domină compoziția tabloului intitulat Atracția morții (1930). Balaurul din tabloul Compoziție (1930-1934) trimite la miturile cosmogonice. La începutul anilor 1930, figurile hibride corespund imaginarului suprarealist. Amintind ședințele de spiritism, la care pictorul asistase în copilărie, Licuriciul (1933) este sursa unei proiecții de lumină asupra unei apariții fantomatice. În 1934, urechile lungi ale unui animal străpung un spațiu limitat, sub formă de cutie, pentru a pătrunde în lumea întunecată a inspirației (Prestigiul aerului). În tablourile anului 1937, ochii personajelor sînt înlocuiți prin simbolul viril al coarnelor de taur. Himera din seria Amurgurilor este „vizionara“ care anunță evenimente viitoare. Lupul-masă, obiect realizat pentru expoziția Suprarealismul în 1947, este prezent și în compoziția tabloului Fascinație (1939), alături de un personaj feminin al cărui păr are forma unui cap de pasăre. Cocoșul cu cap de pisică din desenul intitulat Mandragora (1939), așezat pe o piatră strălucitoare, anunță descoperirea „pietrei filozofale“ într-un tablou pictat în anul 1940 (Piatra filozofală). Androginul din Nașterea materiei (1940), prefigurare a uniunii contrariilor în alchimie, are un cap de animal pentru a reprezenta o „lume a începuturilor“. Figurile hibride din seria Leu Lumină Libertate (1941) sînt inspirate de scrierile suedezului Swedenborg. Capul dublu al unei zeități lunare, compus dintr-un profil uman și unul animalier, din tabloul Mitotomie (1942) este reluat în Totintot și marea metamorfoză și alăturat unui hibrid cu cap de pasăre răpitoare. Liliacul și cămila fac parte dintre simbolurile ezoterice din compoziția obiectului intitulat Îndrăgostiții (1943). În Anagogie animală (1945), fiecărei părți a corpului uman îi corespunde un animal, conform analogiilor din tratatele de magie. Cîinele de la miezul nopții (1946) anunță aparițiile nocturne. Părul colorat în albastru al Somnambulei (1946) se transformă într-un cap de animal feroce. Albina din tabloul Poichali (1946) înlocuiește masa Scamatorului din tabloul Suprarealistul (1947) pentru a simboliza uniunea contrariilor, cea dintre alb și negru, în seria „desenelor cu lumînarea“ pe care pictorul o inițiază în 1943. Flancat de două divinități protectoare, poetul ia naștere din trupul unui șarpe cu două capete în Mitologia poetului, a 2-a naștere(1947) pentru a trimite la uniunea dintre conștient și inconștient. Amintind de țesăturile din folclorul românesc, Întîlnirea cu mine însumi (1948) are loc la cele patru pisici ale lumii, care evocă punctele cardinale și elementele primordiale. Din pîntecul unei „mame ancestrale“ ia naștere noul sub forma unei păsări pentru a aminti de aspirațiile ființei către zbor (Acolo, 1949). Figurile compozite din Bestiar (1949) sînt apariții venite din lumea necunoscutului. În seria de tablouri intitulată Onomatomanie (1949), Victor Victorios la plimbarea de Paști este însoțit de păsările și animalele familiare. Cîinele apare în mai multe tablouri din seria Retractaților, la începutul anilor 1950. De exemplu, cîinele este un animal la care te uiți și pe care îl lași în pace. Dacă e vorba să te ascunzi în ceva, cel mai bine e s-o faci într-un cîine fiindcă se va spune: e un cîine și doar atît, nici o problemă, explică pictorul în dialogul purtat cu Max-Pol Fouchet pentru emisiunea Terre des Arts.

Shalom, 1963
Shalom, 1963

Inspirat de mituri și legende, artistul pictează în anul 1954 Preludiu la o civilizație, în care umanul și animalierul coabitează în spațiul închis în trupul unui patruped pentru a sugera o „epocă de aur“ situată atît în trecutul îndepărtat, cît și în viitor. Contururile animalelor „cizelate“ în ceară amintesc de picturile parietale ale creatorilor anonimi în tabloul intitulat Animalele (1957). Măștile zoomorfe africane și oceaniene, pe care pictorul le colecționează, sînt sursa inspirației unei lucrări care asociază pictura, relieful și obiectul găsit (Întîlnirea golului plin cu plinul gol, 1959). În anul 1962, Victor Brauner pictează tabloul Marele bestiar, iar în anul următor realizează seria de guașe pe hîrtie Bestiar, în care conferă reprezentărilor animaliere trăsături umane. „Pictura mea este totodată simbolică și întotdeauna ea este un mesaj, dar nu un mesaj metafizic, ci un mesaj direct și poetic. O pasăre înseamnă că ar trebui să fii o pasăre. Ești pasăre, ești liber. Ești pește, trăiești în apă (Victor Brauner, 1962).

Prefigurare a contrariilor reunite, o ultimă lucrare, Frumos animal modern, din ciclul Mitologii și Sărbătoarea Mamelorrealizat de pictor în anul 1965, este pasărea în zbor care aparține unei lumi viitoare. „Astfel, Victor Brauner, la apogeul experienței sale picturale  scrie Sarane Alexandrian –, nu descrie lucrurile așa cum sînt, ci calitățile pe care acestea le poartă înscrise în filigran, ca tot atîtea efigii analogice“ (Sarane Alexandrian, Les Dessins magiques de Victor Brauner, Éditions Denoël, 1965).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.