„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
Întîlnirea golului plin cu plinul gol, 1958
Întîlnirea golului plin cu plinul gol, 1958

În luna martie 1964, ziarul Le Monde anunța croaziera inaugurală a pachebotului Shalom, construit în Franța la Chantiers de l’Atlantique pentru compania israeliană Zim. Trei punți purtau numele de „Ramura de măslin“, „Curcubeu“ și „Ophir“, piscinele se numeau „Salomon“ și „Sulamite“, restaurantele – „Sharon“ și „Carmel“, iar unul dintre saloanele rezervate pasagerilor a fost numit „Arca lui Noe“, pentru a cărui decorare Victor Brauner realizează în 1963 o suită de șapte tablouri. Compoziția lucrărilor trimite la reprezentările animaliere rupestre. Fiecare tablou înfățișează o serie de păsări și animale, printre care leul, cămila, cangurul, șarpele și porumbelul, crocodilul și broasca țestoasă. „Dacă nu cumva ești pasăre ca să zbori pe deasupra granițelor sau pește ca să înoți nevăzut în adîncuri, nu vei putea ajunge la locul libertății tale. Eu te fac pasăre-pește și cangur. Eu îți aduc aminte că toate aceste animale se află în tine…“, notează artistul într-un caiet din anul 1962 (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris).

Frumos animal modern, 1965
Frumos animal modern, 1965

De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor, îngemănînd contururile figurii umane sau asociate ei sub formă de hibrizi cu care artistul adeseori se identifică. În dialogul purtat cu Max-Pol Fouchet pentru emisiunea Terre des Arts în anul 1965, pictorul declară: Cînd pictez animale, în general mă identific cu eleCompozițiile dominate de figuri hibride sînt prezente în întreaga operă brauneriană. Șarpele este garant al inspirației poetice, albina – simbol al liantului, amestec de ceară și ulei prin care artistul experimentează o nouă tehnică picturală, cîinele – animalul în care te poți ascunde fără riscul de a fi recunoscut, bufnița și pisica – simboluri ale „vederii“ lucrurilor tainice sau necunoscute, pasărea – simbol al orizonturilor fără limite și al posibilității de a triumfa prin zbor, peștele – simbol al inconștientului și al nostalgiei depărtărilor, broasca țestoasă – simbol al longevității și al înțelepciunii. Episoade autobiografice sînt introduse în lucrări. În 1925, o lucrare pe hîrtie intitulată Paris est gran(d) asociază silueta Turnului Eiffel unui patruped care amintește de firma lăptăriei lui Enache Dinu pictată de Victor Brauner. Compoziția tabloului Plante și animale (1928) alătură pisica și bufnița pentru a simboliza sursa creației poetice în meandrele întunecate ale inconștientului. Desenul realizat de pictor în 1929 pentru numărul 20 al revistei unu o înfățișează pe Serafina, „cîinele-minune“ al grupului avangardist ai cărui membri se întîlneau la lăptărie. Un cîine al cărui cap este înlocuit printr-un pantof de damă apare în mai multe desene și într-un tablou plin de mister din anul 1930 (L’Éclair questionne).Cameleonul proiectat pe fundalul întunecat al unor ape tulburi domină compoziția tabloului intitulat Atracția morții (1930). Balaurul din tabloul Compoziție (1930-1934) trimite la miturile cosmogonice. La începutul anilor 1930, figurile hibride corespund imaginarului suprarealist. Amintind ședințele de spiritism, la care pictorul asistase în copilărie, Licuriciul (1933) este sursa unei proiecții de lumină asupra unei apariții fantomatice. În 1934, urechile lungi ale unui animal străpung un spațiu limitat, sub formă de cutie, pentru a pătrunde în lumea întunecată a inspirației (Prestigiul aerului). În tablourile anului 1937, ochii personajelor sînt înlocuiți prin simbolul viril al coarnelor de taur. Himera din seria Amurgurilor este „vizionara“ care anunță evenimente viitoare. Lupul-masă, obiect realizat pentru expoziția Suprarealismul în 1947, este prezent și în compoziția tabloului Fascinație (1939), alături de un personaj feminin al cărui păr are forma unui cap de pasăre. Cocoșul cu cap de pisică din desenul intitulat Mandragora (1939), așezat pe o piatră strălucitoare, anunță descoperirea „pietrei filozofale“ într-un tablou pictat în anul 1940 (Piatra filozofală). Androginul din Nașterea materiei (1940), prefigurare a uniunii contrariilor în alchimie, are un cap de animal pentru a reprezenta o „lume a începuturilor“. Figurile hibride din seria Leu Lumină Libertate (1941) sînt inspirate de scrierile suedezului Swedenborg. Capul dublu al unei zeități lunare, compus dintr-un profil uman și unul animalier, din tabloul Mitotomie (1942) este reluat în Totintot și marea metamorfoză și alăturat unui hibrid cu cap de pasăre răpitoare. Liliacul și cămila fac parte dintre simbolurile ezoterice din compoziția obiectului intitulat Îndrăgostiții (1943). În Anagogie animală (1945), fiecărei părți a corpului uman îi corespunde un animal, conform analogiilor din tratatele de magie. Cîinele de la miezul nopții (1946) anunță aparițiile nocturne. Părul colorat în albastru al Somnambulei (1946) se transformă într-un cap de animal feroce. Albina din tabloul Poichali (1946) înlocuiește masa Scamatorului din tabloul Suprarealistul (1947) pentru a simboliza uniunea contrariilor, cea dintre alb și negru, în seria „desenelor cu lumînarea“ pe care pictorul o inițiază în 1943. Flancat de două divinități protectoare, poetul ia naștere din trupul unui șarpe cu două capete în Mitologia poetului, a 2-a naștere(1947) pentru a trimite la uniunea dintre conștient și inconștient. Amintind de țesăturile din folclorul românesc, Întîlnirea cu mine însumi (1948) are loc la cele patru pisici ale lumii, care evocă punctele cardinale și elementele primordiale. Din pîntecul unei „mame ancestrale“ ia naștere noul sub forma unei păsări pentru a aminti de aspirațiile ființei către zbor (Acolo, 1949). Figurile compozite din Bestiar (1949) sînt apariții venite din lumea necunoscutului. În seria de tablouri intitulată Onomatomanie (1949), Victor Victorios la plimbarea de Paști este însoțit de păsările și animalele familiare. Cîinele apare în mai multe tablouri din seria Retractaților, la începutul anilor 1950. De exemplu, cîinele este un animal la care te uiți și pe care îl lași în pace. Dacă e vorba să te ascunzi în ceva, cel mai bine e s-o faci într-un cîine fiindcă se va spune: e un cîine și doar atît, nici o problemă, explică pictorul în dialogul purtat cu Max-Pol Fouchet pentru emisiunea Terre des Arts.

Shalom, 1963
Shalom, 1963

Inspirat de mituri și legende, artistul pictează în anul 1954 Preludiu la o civilizație, în care umanul și animalierul coabitează în spațiul închis în trupul unui patruped pentru a sugera o „epocă de aur“ situată atît în trecutul îndepărtat, cît și în viitor. Contururile animalelor „cizelate“ în ceară amintesc de picturile parietale ale creatorilor anonimi în tabloul intitulat Animalele (1957). Măștile zoomorfe africane și oceaniene, pe care pictorul le colecționează, sînt sursa inspirației unei lucrări care asociază pictura, relieful și obiectul găsit (Întîlnirea golului plin cu plinul gol, 1959). În anul 1962, Victor Brauner pictează tabloul Marele bestiar, iar în anul următor realizează seria de guașe pe hîrtie Bestiar, în care conferă reprezentărilor animaliere trăsături umane. „Pictura mea este totodată simbolică și întotdeauna ea este un mesaj, dar nu un mesaj metafizic, ci un mesaj direct și poetic. O pasăre înseamnă că ar trebui să fii o pasăre. Ești pasăre, ești liber. Ești pește, trăiești în apă (Victor Brauner, 1962).

Prefigurare a contrariilor reunite, o ultimă lucrare, Frumos animal modern, din ciclul Mitologii și Sărbătoarea Mamelorrealizat de pictor în anul 1965, este pasărea în zbor care aparține unei lumi viitoare. „Astfel, Victor Brauner, la apogeul experienței sale picturale  scrie Sarane Alexandrian –, nu descrie lucrurile așa cum sînt, ci calitățile pe care acestea le poartă înscrise în filigran, ca tot atîtea efigii analogice“ (Sarane Alexandrian, Les Dessins magiques de Victor Brauner, Éditions Denoël, 1965).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
Afiș spectacol „Interior Exterior” png
„Interior/Exterior” – Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
O radiografie a spaimei, dar și o fotografie a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricînd în pași de dans. Dar cine ne învață să dansăm?

Adevarul.ro

1669494557875057 1XMKigNP jpg
Argentina-Mexic. Foștii campioni mondiali au jucat prost, dar au avut un jucător Messianic
Selecţionata Argentinei rămâne în cursă pentru optimile de finală ale Cupei Mondiale de fotbal din Qatar, după ce a învins echipa Mexicului cu scorul de 2-0 (0-0), sâmbătă seara, pe Lusail Stadium din Al Daayen, în Grupa C.
Bataie intre suporteri jpg
Bătaie între fanii englezi și cei galezi. Pumni, picioare și scaune folosite în ciocnire VIDEO
Două grupuri de fani, unul din Anglia, celălalt din Țara Galilor, după cum arată tricourilor pe care le purtau, s-au luat la bătaie în stațiunea spaniolă Tenerife. Meciul dintre cele două naționale va avea loc marți.
smurd masina foto shutterstock
Un șofer de 82 de ani a omorât doi pietoni, după ce, în urmă cu puțin timp, accidentase un biciclist
Un grav accident rutier a avut loc sâmbătă seara în Argeș. Doi pietoni accidentați pe DN7 au murit. Tragedia a fost provocată de un șofer în vârstă de 82 de ani, la scurt timp după ce mai provocase un accident.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.