Zigzaguri

Publicat în Dilema Veche nr. 614 din 18-25 noiembrie 2015
Zigzaguri jpeg

#cîntecdelebădă, după A.P. Cehov; regia: Ferenc Sinkó; dramaturg: Noémi Vajna; scenografia: Car­men­cita Brojboiu; costume: Gyo­pár Bocskai; muzica: Kata Bodoki-Hal­­­men; imagini video: Tihamér Tö­rök; efecte speciale: Levente Borsos. Cu: Sándor Keresztes, Csilla Albert, Enikö Györgyjakab, Kinga Ötvös. Teatrul Maghiar de Stat Cluj. FNT 2015.

Cunoscut pentru Parallel, un performance-hit care a făcut vîlvă din 2013 încoace, pe care l-a gîndit şi regizat împreună cu Leta Popescu, actorul Ferenc Sinkó continuă cu regia şi cu performance-ul şi creează la Teatrul Maghiar din Cluj o variantă de Cîntec de lebădă, mult după Cehov şi mult în afara tiparelor tradiţionale de spectacol. Preferinţa pentru performance – o formă de show care include vizual, dans contemporan, teatru etc., cu simboluri şi mesaje în legătură directă cu realitatea cotidiană – se consolidează la Ferenc Sinkó şi îi justifică nevoia de a regiza prin nevoia de a se exprima în alt mod şi cu alte instrumente decît cele folosite în teatrul oficial. #cîntecdelebădă porneşte de la textul lui Cehov, se îndepărtează de literă, dar rămîne în spiritul acestuia şi se coagulează sub forma unui discurs eterogen despre bătrîneţe. Cu Actorul costumat, pe „scena“ din scenă, performance-ul începe cu sfîrşitul „show-ului“ şi aplauzele pe bandă (fond sonor pentru intrarea în sală a publicului real), apoi demontarea decorului, curăţarea şi închiderea spaţiului. Claustrat în teatru – trimiterea la un mormînt anticipat se face de la sine –, Actorul se confruntă cu proximitatea morţii. Discursul scenic continuă în acest sens, fără textul lui Cehov, dar cu o multitudine de perspective asupra bătrîneţii. Ferenc Sinkó creează o succesiune de tablouri, fiecare cu un limbaj şi instrumente teatrale proprii. Pivotul spectacolului este Actorul (Sándor Keresztes), susţinut de un alter ego (Kinga Ötvös), tînăr şi feminin (sau androgin), care cîntă operă în timp ce corpul său flexibil experimentează mişcări frînte – de invidiat combinaţia între muzica clasică live şi dans contemporan din care rezultă o performanţă rară la noi – şi care devine, la un moment dat, un soi de memorie cu identitate care îi dictează Actorului viziunea asupra propriului trecut. În jurul acestui cuplu-reper gravitează mai multe perspective asupra bătrîneţii: ştiinţifică – „ilustrată“ de dans contemporan, personală şi emoţională – cu personaje aduse din trecut, media – cu exploatarea dramelor în spaţiul public (TV) etc. Csilla Albert şi Enikö Györgyjakab sînt personaje cu identitate fluidă, uneori construite teatral (caractere, fie şi ele schematice), alteori sînt performere care relaţionează cu Actorul, spaţiul şi universul sonor (creat de kata bodoki-halmen). Scenografia suferă un proces de minimalizare, de la încărcătura hiperteatrală a decorului din „show-ul“ din spectacol la spaţiul gol brookian în care performerii devin „purtători“ de decor (pe corpurile lor curg proiecţiile video). Nu numai textul clasic cehovian este deconstruit, ci şi spectacolul şi chiar ideea de teatru ca atare.

Ferenc Sinkó îşi afirmă un limbaj teatral personal, postmodern şi postdramatic (în sensul dat de Hans-Thies Lehmann, de folosire a unor instrumente teatrale eterogene pentru a produce spectatorului perceperea simultană a multiplelor perspective), coerent în formă şi viguros în conţinut, şi se anunţă ca unul dintre regizorii (noi) de urmărit.

FNT 2015 pe scurt

- Compania „Tompa Miklos“ a Teatrului Naţional din Tîrgu Mureş are una dintre cele mai bune trupe din ţară în acest moment. Actorii maghiari de la Mureş au făcut demonstraţie de forţă nu numai în Tihna lui Attila Bartis şi Radu Afrim, ci şi în Karamazovii, regia Istvan Albu, o dramatizare de Richard Crane în care filozofia şi teosofia converg către un conflict etic. Textul cere ca patru actori să joace rolurile fraţilor, al tatălui, al stareţului Zosima, dar şi al Katerinei Ivanovna şi al Gruşenkăi. Piesa devine ofertantă pentru interpreţi, iar regizorul speculează acest lucru, accentuînd ludicul versatil al actorilor mureşeni. Tollas Gábor, Bokor Barna, Galló Ernö şi László Csaba îşi transmit personajele variabile cu lejeritate, păstrîndu-le substanţa, în timp ce fiecare susţine şi cîte un personaj fix.

- UbuZdup şi Apolodor, spectacolele Teatrului Naţional din Cluj, sînt două anti-feerii, prima grotescă, în care anti-libertatea este o formă de putere, a doua comic-ludică, în care se reinventează un timp al copilăriei pentru copiii de toate vîrstele. Ambele spectacole sînt configurate muzical de Ada Milea şi impecabil jucate. Am remarcat-o în mod special pe Sînziana Tarţă, o tînără actriţă extrem de expresivă, cameleonică şi cu excelente aptitudini muzicale.

- Opera cerşetorilor, de John Gay (1728), este o satiră socială care arată exploatarea marginalilor – prostituate, cerşetori, infractori mărunţi – într-un sistem corupt în care sînt conectaţi politicienii, bogaţii, reţelele mafiote. Varianta scrisă de Bertolt Brecht două sute de ani mai tîrziu, Opera de trei parale, a făcut istorie. Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ a venit în FNT cu Opera cerşetorilor în regia sîrbului Kokan Mladenovici, cu muzică originală compusă de Irena Popovici. Regizorul a înşurubat textul în contemporaneitate, aducînd în discuţie statutul artiştilor, a căror situa­ţie socială este precară. Rateurile capitalismului şi ale valorilor morale duc la eşecul lumii contemporane, agonia unor clase sociale, victoria corupţiei şi a infracţiunilor, la amplificarea sărăciei şi, prin urmare, la creşterea masei de manevră pentru politicieni. Muzical, spectacolul este încîntător, dacă se poate spune asta despre cîntece care vorbesc despre putregaiul societăţii contemporane. Swing, tango, rock şi actorii maghiari de la Timişoara produc un cocktail muzical acid. Opera cerşetorilor (a cărei variantă timişoreană s-ar putea numi Opera actorilor) s-a jucat la Bucureşti în timp ce în ţară izbucniseră mai multe scandaluri în care se reclama abuzul politic asupra teatrelor. O (stranie) coincidenţă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă, A. Marineci

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Emigrarea este o decizie dificilă pentru multi romani  Foto Freepik com jpg
Țările din Vest unde românii ezită să se întoarcă: „Cei mai mulți sunt nostalgici. Vorbesc numai despre pământul matern”
Anual, peste 200.000 de români părăsesc țara ca emigranți. Mulți dintre cei întorși după câțiva ani susțin că, în ciuda unui nivel de trai mai ridicat, nu au reușit să se adapteze societăților occidentale, mai ales în comunități în care numărul românilor este redus.
masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.