Zholdak punct şi virgulă

Publicat în Dilema Veche nr. 607 din 1-7 octombrie 2015
Zholdak punct şi virgulă jpeg

● Electra, după Sofocle, regia: Andriy Zholdak, decor: Andriy Zholdak & Lukas Noll, costume: Lukas Noll & Dan Zholdak, muzica: Sergey Patramanskiy. Cu: Darya Rizova, Aleksandar Gorgieski, Zvezdana Angelovska, Slavisa Kajevski / Borce Nacev, Nicola Aceski, Aleksandar Mihajlovski, Anastasia Taskovska, Michaela Nikoloska, Arna Sijak. Teatrul Naţional al Macedoniei. Festivalul NETA.  

Artist de forţă, incomod, extremist în concepte şi cu un mod de lucru dur, ucraineanul Andriy Zholdak, adoptat o perioadă de Teatrul Naţional „Radu Stanca“ şi de Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, care i-au invitat aici spectacolele din Ucraina şi i-au produs show-urile din România, a dispărut un timp din atenţia publică autohtonă. Festivalul NETA din acest an (28 august – 4 septembrie, Teatrul Naţional Bucureşti) l-a readus pe Zholdak în România cu un spectacol realizat la Teatrul Naţional din Skopje, Macedonia:

după Sofocle. 

În

, Zholdak are o apropiere personală de religie, pe care o conectează cu un sîngeros şi exacerbat simţ al dreptăţii (şi răzbunării) şi cu o poetică a agresivităţii. Electra şi Oreste sînt rebeli nativi, mai mult ea decît el (de altfel, ea îi reproşează tot timpul că „eşti ca o fată“), afişează o violenţă determinată de devierile Clitemnestrei şi amplificată de propria furie, incontrolabilă, împotriva tuturor. Şi toate astea pînă la paroxism. Zholdak se focusează pe legătura complicată cu credinţa pe care Electra o descoperă în copilărie în prezenţa unui Christ şchiop, tatuat şi răstignit, cu care relaţia atinge imaginile clasice ale creştinismului (de la spălatul picioarelor la cina cea de taină), dar şi unele de-a dreptul blasfemiatoare (un act erotic şi asasinarea, de două ori, a lui Iisus). 

Trebuie spus că

se înscrie într-una din perioadele stilistice ale lui Zholdak din care face parte şi Viaţa cu un idiot, dramatizare după Viktor Erofeev, realizată la Sibiu în 2004. Zholdak îşi schimbă stilul la patru-cinci ani, însă în ultima perioadă, se pare că regizorul îşi revizitează stilisticile, folosindu-le în noile sale creaţii.

şi

au în comun conceptul scenografic (spaţii interioare multiple), personajele (un cuplu cu un personaj feminin, aflat în momentul unei rupturi de comportament şi unul simbolic – Îngerul la Sibiu şi Iisus la Skopje – care acompaniază/catalizează evoluţia primului), coloana sonoră (alcătuită preponderent din muzica Zemfirei) şi o mulţime de elemente de construcţie dramatică. 

Inventar Zholdak 

De la dimensiunea spectacolului (3 ore şi 30 de minute), gîndită atît din nevoia de a dezvolta întregul eşafodaj dramatic, dar mai ales pentru a da spectacolului un anume ritm (o anume respiraţie) şi nu în ultimul rînd pentru a pune spectatorul (răbdarea lui) la încercare (lucru declarat de Zholdak de mai multe ori), pînă la recuzită (precum borcanele), în

există un arsenal de elemente folosite deja de regizor în spectacolele sale anterioare. Sfeşnice, statul la masă (acţiuni/non-acţiuni în timpul cinei – în

, varianta teatrului din Harkov, exista o scenă de aproximativ 20 de minute în care vreo opt personaje, aşezate la o masă acoperită cu damasc alb, treceau de la unul la altul o supieră, într-un ritm foarte lent, aceasta fiind singura acţiune în acest timp), femeile îmbrăcate ca nişte fetiţe, cu şosete albe şi pantofi negri (ele conţin mai multe vîrste simultan), personajele multiplicate (sînt două Electre şi doi Oreste, cîte un adult şi un copil, în

erau şapte Ofelii, de diferite vîrste şi cu diferite aspecte fizice), multiple perspective (spaţii interioare suprapuse, cu acţiuni simultane, filmate live din diferite unghiuri şi pe planuri, transmise şi mixate de un VJ

pe două ecrane), coloana sonoră (Zemfira), personaje surescitate şi tăceri lungi, repetitivitatea (elemente care se reiau la nesfîrşit consecutiv sau care apar de mai multe ori pe parcursul show-ului-leitmotiv) şi pauza în spectacol (o perioadă de timp în care singura acţiune este alcătuită din unul sau cîteva elemente repetitive – a se vedea mai sus exemplul din

).

Ce face Zholdak cu aceste elemente? Le pune într-o viziune coerentă, care deconstruieşte şi reconstruieşte vizual textul lui Sofocle şi îl trimite în două direcţii: cea a noii generaţii care o distruge/ucide pe cea veche pentru a-şi impune propriile valori şi cea a credinţei ca parte din identitatea umană. Spectacolul începe cu un prolog în care Euripide şi soţia lui (interpretaţi de aceiaşi actori care îi joacă pe Agamemnon şi Clitemnestra) sînt ucişi de un grup de tineri furioşi (Electra, Oreste, Iisus) sub sloganul „Generaţia tînără vrea libertate!“. Dar omorul acela are un aer de gratuitate, pare un acces de adrenalină incontrolabil, care evocă

o formă de revoltă extremă, în care joaca, furia, rîsul şi moartea se contopesc. Şi, desigur, „copiii“ îşi ucid „părinţii“. Ce va face Zholdak în continuare este să dezvolte aceste idei, atît schimbarea generaţiilor şi a valorilor lor (pe care va altoi relaţia personală cu credinţa), cît şi poetica agresivităţii (dusă în extrem auditiv şi vizual – asasinarea lui Agamemnon, răstignit pe masă, cu sîngele împroşcînd fereastra, aluzie la Iisus ca figură paternă pentru Electra –, trecînd peste gradul de confort şi, uneori, chiar peste cel al suportabilităţii). 

Electra (Darya Rizova, o actriţă cu mare forţă de expresie) e o sălbăticiune, un pui de hienă (rînjeşte), care are o anume intimitate cu credinţa, posedă un apatic Iisus personal. Fiecare derapaj de la reperele existenţei sale (adulterul mamei, uciderea tatălui, abuzurile lui Egist) îi zdruncină credinţa (Clitemnestra şi Egist îl ucid fiecare pe Iisus, iar o ilustrare a pierderii credinţei de către Electra este una dintre cele mai bune scene din spectacol, cu Electra mică îngenuncheată în faţa Christului şi Electra adultă întorcîndu-i spatele) şi îi afectează corpul fizic (orbeşte oedipian şi o mînă îi este paralizată – ideea apare prima dată la Sibiu, în

unde Desdemona îşi pierde un picior, rănită de scrisoarea calomnioasă a lui Iago). Clitemnestra (Zvezdana Angelovska, o actriţă de mare precizie), o femeie împietrită, capabilă deopotrivă de crimă cu sînge rece şi de pasiune, ca gheaţa care arde, este bîntuită de soţul ucis şi de copiii care o vor ucide, iar apărarea ei este o nouă crimă, omorîrea sîngeroasă a lui Iisus (căruia îi scoate ochii, ca să nu mai vadă). La Zholdak,

este un spectacol al cruzimii feminine.

Zholdak are teoriile lui teatrale, contestabile, o poetică proprie, nervoasă, repetitivă, enervantă, agresivă, dar coerentă şi plină de forţă. Influenţat de teatrul vizual al lui Eimuntas Nekrosjus şi de cel postdramatic al lui Frank Castorf, Zholdak este un regizor obraznic, provocator, cu o mare forţă de argumentaţie şi cu un univers personal plin de demoni şi îngeri. Din lupta lor nu poate ieşi decît un teatru al extremelor. 

Oana Stoica este critic de teatru.  

Foto: F. Gioca

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Un oraș din România se află în topul celor mai ieftine orașe din Europa de vizitat în 2024. Pe ce poziție s-a clasat
De la Lisabona până în capitala Lituaniei, în urma unei analize făcută de specialiștii englezi, a reieșit o listă cu cele mai accesibile orașe europene pentru turism de weekend, printre care se află și unul din România.
image
Păţania de groază a unor nemți. Au rămas suspendaţi cu autorulota deasupra unei prăpăstii. „Dacă făceau asta românii în Germania...“
Salvamontiştii din Neamţ, care acţionează în zona masivului Ceahlău, au dat detalii despre o misiune care i-a avut în prim-plan pe membrii unei familii germane.
image
Turist speriat de prețurile din centrul unui mare oraș din România: „E prea mult“
Restaurantele, terasele și barurile reprezintă, fără îndoială, puncte importante de atracție pentru foarte mulți turiști. Cu toate acestea, mulți dintre ei se lovesc de prețurile piperate din marile orașe ale României.

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.