Vocile părinţilor: taţii

Publicat în Dilema Veche nr. 802 din 4-10 iulie 2019
Vocile părinţilor: taţii jpeg

● Cocoțat pe schele, scenariul și regia: Robert Bălan, cu texte de Andrei Doșa, Robert Șerban, Radu Pavel Gheo, Vasile Ernu, Igor Mocanu, Robert Bălan și alții. Cu: Virgil Aioanei, Nicu Rotaru, Robert Bălan. Cu participarea lui Rolando Matsangos. Video: Petre Fall. Scenografia: Ana Iulia Popov. Proiect cultural co-finanțat de AFCN. Sponsor: UNITER. Asociația Art No More în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika.

„La urma urmelor, am făcut un spectacol despre mame (n.a. Habemus bebe, 2014), de ce n-aș face și despre tați?“, zice Robert Bălan în prezentarea recentei sale premiere de la Centrul de Teatru Educaţional Replika. Cocoţat pe schele este o arheologie a tatălui, o panoramă a stării de paternitate în România contemporană. Cu bucurii, frici, responsabilităţii, frustrări şi stereotipuri de reprezentare şi percepţie, universul tatălui imaginat de Robert Bălan – pe baza documentării sale personale şi a actorilor, dar şi a unor texte scrise special de mai mulţi scriitori, toţi cei implicaţi avînd calitatea indispensabilă de a fi taţi – este desenat din cîteva tuşe.

Primul impuls în spectacol îl dă explorarea paternităţii de la poziţia secundă pe care tatăl o ocupă în viaţa copilului, poziţie care îi este „rezervată“ de mentalul colectiv: tatăl vine după mamă („dacă vorbeşti despre tată, automat vorbeşti şi despre mamă, dacă vorbeşti despre mamă, tatăl poate să nici nu apară“). Tatăl este nu doar o figură secundară în mitologia parentală, ci aproape palidă, aportul său fiind perceput şi acceptat doar la nivelul asigurării resurselor şi, eventual, al autorităţii. De aici însă lucrurile se complică destul de mult, căci în prezent societatea traversează o perioadă de răsturnare a rolului tatălui, pe fondul ralierii la tendinţe occidentale, în special cele scandinave. Tatăl îşi revendică şi proclamă egalitatea cu mama în relaţia cu copilul, dar mai ales – surpriză! – în responsabilităţile şi grija (munca) pentru cel mic. Pare că imaginea tatălui care aduce banii şi face legea în casă începe să pălească, lăsînd locul tatălui implicat. Fenomenul, impulsionat la noi şi de modificarea legii astfel încît să permită concediile de paternitate, e încă la început – se înregistrează mai ales în mediul urban –, iar tranziţia de la imaginea patriarhală, pasivă în raport cu copilul, la cea activă provoacă diferite reacţii. La pachet cu admiraţia pentru un bărbat implicat în creşterea copilului vine şi o oarecare (involuntară) desconsiderare pe motiv că „statul acasă, cu copilul“ i-ar diminua masculinitatea (machismul societăţii autohtone e încă puternic, iar percepţia demasculinizării se regăseşte şi în formatul „clasic“ al paternităţii, în teama bărbaţilor că vor pierde prima poziţie în inima partenerei în favoarea copilului).

În stilul său performativ, uneori derutant, în care inserţia firescului, a intimului este ostentativ nejucată astfel încît curgerea convenţională a spectacolului este scurtcircuitată, ceea ce uneori confuzează spectatorul („s-a terminat sau nu spectacolul?“, „astea sînt discuţii sau…?“), Robert Bălan, secondat de Virgil Aioanei, Nicu Rotaru şi (pe video) Rolando Matsangos, dezvăluie o serie de frămîntări ale tăticiei (un sinonim ad-hoc pentru paternitate – în spectacol se inventează termeni): teama de a îngriji un bebeluş fragil, dar şi cea de a nu-şi îndeplini responsabilităţile clasice (asigurarea resurselor financiare), dilemele legate de metodele de educaţie, reproducerea involuntară a modelului parental (negativ sau inadecvat prezentului) din copilăria proprie, modificările survenite în relaţiile cu partenera şi prietenii etc. Ca şi în cazul mamelor, aşa cum apare în spectacolul Baby Blues, despre care scriam săptămîna trecută, şi în cazul taţilor, parcul reprezintă turnanta mentalităţilor cu privire la paternitate, un spaţiu -eclectic, în care perspective (ultra)conservatoare şi progresiste se confruntă şi care poate deveni un teren minat, atît pentru părinte, cît şi pentru copil (o precizare pe lîngă subiect: oferirea de alimente unor copii necunoscuţi – se întîmplă des în parc – e problematică din cauza alergiilor, a problemelor medicale care implică dietă etc. pe care cei mici le pot avea, prin urmare ar fi de evitat). Statutul de tată şi, mai ales, cel de tată implicat este dublat de nesiguranţe şi frici, la fel ca şi cel al mamei, doar că, la bărbaţi, acestea sînt mai puţin verbalizate sau arătate. Unele sînt chiar neştiute: depresia postanatală are un echivalent masculin, depresia tatală (alt termen inventat în spectacol). Încă insuficient studiată, ea este însă atestată ca o stare psihică alterată de teama de paternitate.

Cum în a treia duminică din iunie se sărbătoreşte Ziua Internaţională a Tatălui în peste 50 de ţări, de curînd au apărut tot felul de articole despre paternitate. The Washington Times scrie cum paternitatea schimbă creierele şi mintea bărbaţilor, iar The New York Times, cum le schimbă corpurile. Subiectul pare complicat, dar spectacolul lui Robert Bălan nu îşi propune nici să facă un studiu ştiinţific pe această temă, nici să găsească reţeta perfectă de tăticie. Mai degrabă îndeamnă la discuţii amicale, la împărtăşirea experienţelor personale, la solidaritate şi validare reciprocă. Aici, formatul performativ „prietenos“, adică debuşeele non-teatrale – discuţiile pe marginea nu prea numeroaselor cărţi despre paternitate şi a ideilor promovate de acestea –, servesc perfect atmosferei de club sau grup de sprijin pe care o degajă spectacolul şi atrag spectatorii (mai ales pe taţi) în conversaţie. 

Poate că titlul spectacolului este o metaforă sugestivă pentru constructul paternităţii („acrobaţiile“ – sociale, emoţionale, psihologice – pe care le presupune tăticia), dar el are o sursă de inspiraţie prozaică: poezia Tatăl meu de Veronica Porumbacu, pe care unii dintre noi am studiat-o la şcoală înainte de 1990. Dacă sensul ei viza atunci o panoramare a eroilor anonimi, muncitorii, Robert Bălan o foloseşte acum pentru a demonstra patriarhalismul societăţii (tatăl munceşte, nu tăticeşte) care începe, deocamdată timid, să fie contestat. Să ne amintim: „Tatăl meu zideşte case, / Cocoţat pe schele. / El cu fruntea lui ajunge / Pînă sus la stele“. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Banner Carmen Harra Prigoana
Numerologul Carmen Harra dă verdictul. Silviu Prigoană a murit cu zile? „Se afla în anul morții. Avea în codul lui banii, cei patru copii și această cumpănă”
Numerologul Carmen Harra, despre decesul lui Silviu Prigoană: „Avea în codul lui banii, copiii și această cumpănă”
zodiac chinezesc jpeg
Horoscop miercuri, 13 noiembrie. O zodie trebuie să profite de momentele de inspiraţie, iar un nativ face proiecte legate de casă
Lorina, astrologul Click!, ştie ce le-au pregătit astrele celor 12 zodii miercuri, 13 noiembrie. Aflaţi care zodie trebuie să-şi pună ordine în priorităţi pentru a face faţă presiunii şi cine trebuie să profite de momentele de inspiraţie.
index webp
Cât costă colierul cu perlă purtat de Kate Middleton. Suma e accesibilă pentru toată lumea
În ultima vreme, colierele cu perle au devenit la modă, însă Kate Middleton a fost pasionată de asemenea accesorii dintoteauna. Recent, Prințesa de Wales a avut o apariție spectaculoasă în cadrul unui eveniment.
WhatsApp Image 2024 11 12 at 20 59 31 (1) jpeg
Dan Negru, anunț neașteptat. Cum putea să dea lovitura în afaceri: „Cumpăram acum Pro TV, Kanal D și Antena, dacă aveam atunci curaj”
Dan Negru, anunț neașteptat. „Regele Revelioanelor” a transmis că Parlamentul a adoptat un proiecte de lege care îi scutește pe anumiți români de impozit până în vara anului 2025.
Michael Hubner si Nelson Vails 1, foto Facebook Nelson Vails jpg
Michael Hubner, multiplul campion mondial la ciclism a murit, la 65 de ani
Michael Hubner, sextuplul campion mondial de ciclism pe pistă, unul dintre cei mai buni sprinteri de pistă din anii '90, a murit la vârsta de 65 de ani, a anunţat, marţi, Federaţia germană de ciclism.
Silviu Prigoană vrea tot ce e mai bun pentru copiii lui jpeg
Ce s-a întâmplat în restaurantul în care a murit Silviu Prigoană. Momentul în care i s-a făcut rău
Omul de afaceri Silviu Prigoană a murit subit marți, 12 noiembrie, într-un restaurant din Bran, după ce i s-a făcut rău la masă. Administratorul localului a sunat imediat la 112, iar echipajele de salvare l-au resuscitat timp de aproape o oră, dar fără succes.
Irakli Kobakhidze FOTO Civil ge webp
Însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Georgiei la Chișinău, convocat la MAE pentru declarațiile premierului georgian
Însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Georgiei la Chișinău a fost convocat la Ministerul moldovean al Afacerilor Externe în urma declarațiilor prim-ministrului georgian, Irakli Kobakhidze, făcute în marja Summit-ului Comunității Politice Europene de la Budapesta, unde a afirmat că scrutinul din Repub
prigoana  iii jpeg
Suport tehnic frauda hacker FOTO Shutterstock jpg
Cum a rămas un român fără 1.000 de euro după ce un străin l-a convins să-și instaleze o aplicație
Alt tip de înșelătorie, în România! Un bărbat, din Maramureș, a rămas fără aproape 5.000 lei, după ce un străin l-a convins să-și instaleze o aplicație pe telefonul mobil. Omul a fost convins să investească în acțiuni, crezând că așa va face profit.