Vizuina şacalului

Publicat în Dilema Veche nr. 826 din 19 decembrie 2019 - 2 ianuarie 2020
Vizuina şacalului jpeg

● Ținutul din miezul verii de Tracy Letts, traducere: Smaranda Nicolau, regie: Vlad Massaci, scenografie şi light design: Iuliana Vîlsan, muzică originală şi ilustraţie muzicală: Bibi Vongehr, producător delegat: Teodora Petre. Cu: Rodica Negrea, Andreea Grămoșteanu, Valentina Popa, Diana Cavallioti/Mădălina Ciotea, Mihai Călin/Virgil Aioanei, Dana Dembinski Medeleanu, Silvana Mihai, Claudiu Istodor, Ionuţ Vişan, Cuzin Toma, Cezar Grumăzescu/Tudor Aron Istodor, Viorica Mureşanu. Teatrul Mic.

Distinsă cu Premiul Pulitzer în 2008, piesa lui Tracy Letts Ţinutul din miezul verii (August: Osage County) a fost ecranizată în 2013, cu o distribuţie de excepţie: Meryl Streep, Julia Roberts, Ewan McGregor, Chris Cooper, Abigail Breslin, Benedict Cumberbatch, Juliette Lewis, Margo Martindale, Dermot Mulroney, Julianne Nicholson şi Sam Shepard. Textul a avut succes, filmul mai puţin, deşi interpretările sînt antologice, căci piesa lui Tracy Letts este ofertantă pentru actori prin panoplia de personaje complexe, cu evoluţii psihologice spectaculoase.

Rezultanta dintre cele Trei surori cehoviene şi Regele Lear shakespearian, Ţinutul din miezul verii cartografiază o familie în descompunere, în care relaţiile dintre generaţii sînt scurtcircuitate de traume ale trecutului. Odată cu dispariția tatălui, patriarhul familiei, în condiții misterioase, familia se adună și, ca la orice reuniune, tensiunile și frustrările acumulate în timp explodează și fac praf viaţa protagoniştilor. Tatăl decedat, Beverly, profesor şi scriitor de oarecare notorietate, care a abandonat scrisul, preferînd alcoolul şi femeile, şi mama, Violet (Rodica Negrea), o femeie cu ambiţii intelectuale şi materiale, par să reprezinte generaţia flower-power ajunsă la senectute. Dar imaginea nu e prea plăcută: urmările boemei hippiote din tinereţe se acumulează la nivelul infidelităţilor tatălui şi, în contrapartidă, al dependenţelor de droguri, pastile şi tutun ale mamei. Tatăl lipseşte deja din peisaj cînd începe spectacolul, aşa că imaginea lui este reconstituită din cioburi, unele contradictorii. În schimb, mama, o prezenţă sufocantă, domină universul familial cu o răutate proiectată în şarje rapide, avînd o plăcere patologică să-i distrugă pe toţi, în special pe fiicele sale. Cele trei fete îşi trăiesc, de altfel, propriile drame: Barbara (Andreea Grămoşteanu), fiica cea mare şi singura capabilă să opună rezistenţă atacurilor feroce ale mamei, se află în plină destrămare a mariajului şi se confruntă cu versiunea tînără a mamei în persoana fiicei sale (Silvana Mihai), adolescentă şi deja consumatoare de substanţe interzise. Ivy (Valentina Popa), care a rămas acasă, şi Karen (Diana Cavallioti), care a plecat la capătul Americii, sînt disperate să-şi găsească iubirea vieţii şi ratează spectaculos, prima fiind o victimă totală a trecutului sordid al părinţilor ei, cea de-a doua lăsîndu-se voit (din disperare) orbită de un personaj dubios (Toma Cuzin). Sora mamei, Mattie (Dana Dembinski Medeleanu), şi soţul ei, Charles (Claudiu Istodor), se luptă să evite scufundarea bărcii casnice. Mattie este şi ea o versiune a lui Violet, cu o atitudine toxică şi faţă de soţ, şi faţă de fiul ei, Micul Charles (Ionuţ Vişan), pe care îl dezaprobă consecvent, transformîndu-l într-un impotent social. Violet şi Mattie sînt femei castratoare şi chiar dacă par să fi fost motive în trecut care să le justifice evoluţia psihologică, comportamentul lor este pentru cei din jur, soţi, copii şi partenerii acestora, nociv ca bomba atomică. Violet este o mamă despotică ce îşi exercită autoritatea prin subtile intrigi otrăvite, capabilă şi de explozii conflictuale sinistre, un animal măcinat de o boală care îi intensifică răutatea şi o face să-şi devoreze, la rîndul ei, copiii, o mamă-şacal pe care Rodica Negrea o duce pe culmi într-unul dintre cele mai bune roluri ale carierei sale. Tehnica actriţei este impecabilă. Cum personajul suferă de cancer oral, care îi afectează vorbirea, handicapul este transformat în instrument de dominaţie: vorbeşte cu greutate, amînînd momentul în care scoate sunetele, astfel încît perioada de suspans, în care se asigură că i se acordă toată atenţia, amplifică veninul cuvintelor. Profită de boală pentru a-şi justifica dependenţa de medicamente şi a-şi teroriza fiicele, făcîndu-le să se simtă vinovate dacă i se opun sau o abandonează. Cea care echilibrează balanţa puterii este Barbara, excelent jucată de Andreea Grămoşteanu, raţională pînă la epuizare, permanent restrîngîndu-şi emoţiile, pînă cînd acestea refulează, fie şi pentru un scurt moment, cu forţa unui uragan.

1 rosencrantz credit foto mihaela tulea 3 jpg jpeg

Regizat cu delicateţe de Vlad Massaci, spectacolul radiografiază un univers feminin, al frustrărilor şi fragilităţilor transformate în putere, al ratărilor, în primul rînd pe plan intim, în raport cu condiţionările familiale. Bărbaţii sînt lăsaţi în plan secund, nu mai puţin suferinzi sau vinovaţi în această ţesătură relaţională maladivă, dar fiindu-le destinate trasee de emancipare de sub puterea feminină: tatăl se eliberează prin moarte, soţul Barbarei, Bill (Mihai Călin), partener înţelegător, dar vinovat de abandon, şi Micul Charles (Ionuţ Vişan), complexat de propria mamă, părăsesc acest teritoriu de luptă. Doar Charles pare să echilibreze forţele în căsnicia sa, rămînînd pe poziţii. Dar traumele se acumulează în cascade: adulter, incest, pedofilie, tentivă de viol şi înlesnirea sinuciderii, în timp ce fetele se desprind pe rînd de mama-matcă, dar nu pentru a-şi recăpăta dreptul la fericire, ci libertatea de a suferi.

Iuliana Vîlsan a imaginat un decor-vizuină pentru o mamă-animal, aglomerat de mobile, în care camera lui Ivy este proiectată perpendincular pe perete, iar cea a mamei se decupează din fundal, ca o fereastră (o intimitate la care tragem cu ochiul). În casa aceasta îmbîcsită, greoaie şi întunecată, fetele se topesc, confundîndu-se cu pereţii: rochiile lor au modelul tapiţeriilor. Singurul loc luminos este podul în care tăcuta menajeră indigenă asigură cultura de marijuana, adică necesarul de anestezic pentru supravieţuirea mamei.

Dramă despre eşecul familiei în lumea contemporană, Ţinutul din miezul verii este un spectacol cu partituri actoriceşti rafinate, excelent interpretate, un construct teatral echilibrat, coerent şi coagulat. Un spectacol clasic ca estetică, dar care, prin calitatea tuturor elementelor performative, este o reuşită rară în peisajul teatral local.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Lucian Muntean (sus), Mirela Tulea (jos)

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Arsenal nuclear Rusia FOTO Shutterstock jpg
Arsenalul nuclear al Rusiei. De ce arme dispune Moscova și cât de puternice sunt
Putin amenință cu arsenalul său nuclear, dar în constă acesta și cât de puternic este? Rusia poate lansa bombe nucleare de pe bombardiere strategice, rachete intercontinentale și submarine.
Generalul Mark Hertling FOTO EPA-EFE
Bătălia Crimeei va fi „dificilă” pentru armata ucraineană, afirmă fostul comandant al trupelor americane în Europa
Bătălia pentru Crimeea va fi „dificilă” pentru armata ucraineană în cazul în care va ajunge în situația de a elibera peninsula din Marea Neagră, apreciază fostul comandant al trupelor americane în Europa, generalul în rezervă Mark Hertling.
Ciupercile uriașe cântăreau mai bine de 3 kilograme, fiecare. FOTO. Eugen Panait
Recoltă bogată de ciuperci gigant, în curtea unui dâmbovițean. „Am fost uimit. E prima dată când văd”
Un bărbat din Cândești, Dâmbovița, a avut parte de o surpriză uriașă când a intrat în livada sa cu meri. Proprietarul a găsit mai multe ciuperci uriașe, cântărind fiecare mai bine de 3 kilograme.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.