Viaţa ca o furie

Publicat în Dilema Veche nr. 499 din 5-11 septembrie 2013
Viaţa ca o furie jpeg

● LSD theatre SHOW, de Christopher Durang, regia: Horia Suru, scenografia: Marian Vasii, cu: Isabela Neamţu, Matei Chioariu. O producţie Doctor’s Studio. Godot Café teatru. 

Dramaturgii americani (dar nu numai) dezbat de ani buni una dintre problemele omenirii contemporane: alienarea urbană. Metropola ca sursă de boală, cu efecte dezastruoase asupra psihicului uman: însingurare, depresie, isterie, dependenţe, consumul excesiv ca soluţie pentru umplerea golului identitar. Omul urban trăieşte dezarmonic, şi asta îi afectează grav mentalul şi îi pulverizează identitatea. Scrisă în 1987 (ceea ce face ca anumite referinţe să fie depăşite, de exemplu, cea la Maica Tereza), piesa lui Christopher Durang, Laughing Wild (cu titlul schimbat în spectacolul de la Godot – LSD theatre SHOW, iniţialele marchează cele trei părţi ale textului, „Laughing Wild“, „Seeking Wild“, „Dreaming Wild“) urmăreşte derapajul psihic al unei femei isterizate de uniformizarea prin consum şi al unui bărbat care nu-şi poate stăpîni furia, în ciuda practicilor gîndirii pozitive pe care le aplică. Instabilitatea lor este în mai mare măsură emoţională decît psihică, mecanismul urban le fragilizează afectele pînă devin un pachet de nervi. Textul jonglează cu monoloage şi scene în doi, cu viziuni subiective asupra realităţii şi obsesii care se prelungesc în oniric, însă scriitura este frustă, ironică, replicile sînt ascuţite şi au umor, vizează mai degrabă grotescul decît lirismul.

O dispută la supermarket – Femeia îl loveşte pe Bărbat din cauză că i-a obstrucţionat drumul spre mult dorita conservă de ton – declanşează o serie de incidente (taxiul pierdut „la mustaţă“ sau agresivitatea şoferului de taxi, probleme cotidiene recognoscibile în orice peisaj urban, inclusiv în România) şi pusee isterice care conduc spre un dezastru inevitabil. Femeia acuză pierderea sensului vieţii. Bărbatul este şi el în derivă, prins între furia indusă de societate şi zen-ul autoproclamat. Frustrările zilnice percepute hiperbolic angoasează personajele, care reacţionează într-un crescendo agresiv. Simbolurile consumismului – de tot felul – se transformă în fixaţii. Supermarket-ul, industria media cu eterna Oprah, rigiditatea Bisericii în problema SIDA şi a sexualităţii, pozitivismul şi practicile de autocontrol sînt factori de presiune care sufocă identitatea şi izolează individul. Pe măsură ce reperele existenţei devin vandabile pe scară mare, omul se depersonalizează. Christopher Durang previziona în acest text apariţia omului-marfă, pe care dramaturgia actuală (de la Rodrigo García şi al său Ronald, clovnul de la McDonald’s încoace) îl are ca personaj principal.

Spectacolul lui Horia Suru îmbracă maladia metropolitană în forma cea mai vizibilă a consumului – media. Expunerea în show-urile de televiziune a anxietăţilor, a falselor miracole, valorificarea senzaţionalului fabricat sînt parodiate exploziv, pînă la absurd. Demenţa urbană este exhibată purulent, prin toate mijloacele media. Ostentativitatea depresiei şi a obsesiilor are legătură cu nocivitatea societăţii de consum, dar şi cu pierderea intimităţii şi corolarul său, imposibilitatea de a te individualiza în jungla urbană. Cele două personaje-entertaineri îşi expun anxietăţile într-un show cu un public real. Nebunia vinde, omul dezaxat este clovnul modern. Regizorul italian Pippo Delbono foloseşte infirmităţile fizice sau retardul actorilor săi, în spectacole, dar o face pentru a demonta ipocrizia socială. La nivel de masă, televiziunea exploatează suferinţa ca marfă, pentru profit. Christopher Durang se referă la a doua variantă. Parodierea talk-show-urilor – cu agresivitate şi absurd – permite crearea unor supape pentru frustrările personajelor. Uciderea, măcar imaginară, a modelelor contemporane (Oprah), care concentrează atît afecţiunea, cît şi ura publică, are efectul unul antidepresiv puternic. Otrava răzbunării şi celebritatea de 15 minute (via Andy Warhol) sînt sublimate în acelaşi „medicament“.

Spectacolul de la Godot este zgomotos şi dinamic ca un show TV „adevărat“. Panourile luminate din fundal orbesc mai mult decît expun, şi asta este în spiritul consumului media, generat de strălucire, nu de substanţă. Isabela Neamţu creează o femeie nevrotică – poate un pic prea isterică încă de la început –, care îşi trăieşte cu voluptate şi dramele, şi frustrările şi, mai ales, gloria şi răzbunările imaginare. Există o plăcere a nefericirii, pe care personajul nu o afişează explicit, dar care se resimte printre crizele de nervi. Actriţa a mai jucat acest rol într-un spectacol al Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ (cu un titlu apropiat de cel original, Rîs nervos), în regia lui Szabo K. Istvan, avîndu-l partener pe Cezar Antal. Personajele din cele două spectacole sînt diferite, cel de la Piatra Neamţ era mai introvertit, povestea sa era mai mult dramatică decît comică, avea o gradaţie a demenţei care se acumula în timp. La Godot, personajul este exteriorizat, frustrările explodează zgomotos, toate odată, ca şi cum nu ar mai fi putut fi reţinute nici o clipă. Partenerul ei, Matei Chioariu, funcţionează în contrapunct. Bărbatul (interpretat de autorul însuşi, în SUA, în buna tradiţie a actorilor-dramaturgi care încearcă personajul pe propria piele) este un tip calm. Aparent calm. Discursul lui începe liniştit şi sfîrşeşte în spume, iar şi iar, la nesfîrşit, deşi recită în minte (voce din off), cu falsă credulitate, litaniile tîmpe ale teoriilor despre gîndirea pozitivă şi autosugestie, în timp ce cîntă pasaje calmante de muzică clasică. Furia lui comică este imaginea reverberată a unui eşec. Societatea îl scoate din minţi şi el ratează reprimarea aversiunii faţă de... toată lumea. Masca este una a toleranţei, dar de sub ea ţîşneşte revolta faţă de infirmăţile societăţii. Actorii se folosesc de toate posibilităţile unui show: cîntă, dansează, sparg convenţia de spaţiu, implică publicul în spectacol. Desigur, este un mod de captatio benevolentiae pentru un public care vine la café-teatru, cu posibila aşteptare de a fi „întreţinut“, dar conceptul de spectacol, ca show (TV, dar nu neapărat) susţine plauzibil această formulă. De altfel, autorii declară public: „LSD Theatre Show nu este teatru. Este spectacol.“

Ca orice poveste americană, piesa lui Christopher Durang are un final aparent optimist, doar că cei doi nu au trăit fericiţi pînă la adînci bătrîneţi, ci au venit, separat, să-şi găsească sensul vieţii la Harmonic Convergence în Central Park. Ironia dramaturgului este acidă. Ca orice altceva, în societatea de consum, sensul vieţii este o marfă. Ea se poate dobîndi prin cîteva meditaţii. Pînă la primul acces de furie. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Andries, D. Muscalu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
România, determinare, în loc de hăhăieli și fițe: explicația succesului cu Ucraina și demontarea unei idei ridicole
România s-a calificat, în premieră, la turneul final Billie Jean King Cup. Rezultatul se datorează cuplului Ana Bogdan – Jaqueline Cristian. Cele două au acceptat mereu convocarea și, inclusiv când au pierdut, au dat totul pe teren. Ceea ce nu se poate spune despre multe alte jucătoare.
image
Ursul care a ajuns la doi pași de București, căutat în continuare de jandarmi. De ce animalele sălbatice își părăsesc habitatul
Un pui de urs care a ajuns sâmbătă la doi pași de București era căutat aseară de jandarmi. Animalul sălbatic a fost văzut sâmbătă în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs, să nu se fotografieze cu el.
image
Coperta albumului „Cantafabule” al trupei Phoenix, reconstituită de autor. De ce a fost supusă cenzurii comuniste VIDEO
Primul dublu-album scos în România a aparținut trupei Phoenix și se numește „Cantafabule”. A fost scos în urmă cu 49 de ani, însă creația artiștilor pentru copertă nu a trecut de cenzura vremii.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.