Ura de după dealuri

Publicat în Dilema Veche nr. 748 din 21-27 iunie 2018
Ura de după dealuri jpeg

● Bucurie și fericire, text: Székely Csaba, traducerea: Varro Izabella, regia: Ándi Gherghe, asistent regie: Simon Attila, lumini: Szekely Tamas. Cu: Benedek Botond, Badics Petra, Piroska Nagy Fodor, Nagy Istvan, Károly Kovács, Orbán Levente, Szász Réka. Cofinanțat de AFCN și Municipiul Tîrgu Mureş. Teatru 3G din Tîrgu Mureş. 

De vreo doi ani, societatea autohtonă este divizată de iniţiativa Coaliţiei pentru Familie privind redefinirea familiei în Constituţie ca fiind uniunea între un bărbat şi o femeie, cu intenţia de a anula posibilitatea ca în viitor să fie legalizată căsătoria între persoane de acelaşi sex. Artiştii au reacţionat faţă de acest demers şi de ampla campanie care l-a însoţit prin spectacole care explorează tema LGBT în raport cu preconizatul referendum pentru „ocrotirea“ familiei tradiţionale (subiect deocamdată abandonat în discuţiile publice după ce Curtea de Justiţie a UE a decis că ţările membre trebuie să recunoască mariajele între persoane de acelaşi sex, oficializate în alte state). Abordările artistice sînt diferite, dar concluziile au ajuns în acelaşi punct: demersul CpF a stîrnit homofobia latentă a societăţii.

Una dintre perspectivele nu atît atipice, cît specifice asupra homofobiei vine de la Teatrul 3G din Tîrgu Mureş. Invitat de ActiveWatch la Gala Hate Awards (Teatrul Odeon, 23 mai), Bucurie şi fericire – text Csaba Székely, regie Ándi Gherghe – este o incursiune ficţională în viaţa aproape complet necunoscută a homosexualilor secui. Spectacolul explorează homofobia într-o comunitate etnică profund conservatoare, în care se respectă autoritatea, în special cea a Bisericii, mentalitatea este rigidă, viaţa personală este interiorizată, iar relaţiile de familie sînt caracterizate de o anume duritate prin care se traduce intransigenţa morală. Atitudinea inflexibilă a unor oameni care preferă să nege realitatea, dacă nu le convine, decît să şi-o asume sau măcar să admită că există, favorizează ierarhizarea discriminărilor astfel încît unele categorii de persoane stigmatizate public pot deveni acceptabile în raport cu altele. Dublu minoritarii – homosexuali şi secui – se confruntă cu poziţionarea pe cea mai joasă treaptă în acest clasament, ca o formă vie de superlativ negativ.

Csaba Székely ridica problema gradelor de discriminare şi în alt spectacol, MaRó, tot în regia lui Ándi Gherghe: din perspectiva naţionalismului maghiar, românii erau indezirabili, dar deveneau acceptabili (ba chiar parteneri de atitudini rasiste pentru maghiari, „compătimeau împreună“, vorba lui Caragiale) în raport cu romii. Fără să fie explicit exprimată, şi din Bucurie şi fericire transpare ierarhizarea discriminării: un extremist maghiar homofob s-ar putea împrieteni mai degrabă cu un naţionalist român decît cu un maghiar gay. De exemplu, un tată (Nagy Istvan) îşi „motivează“ copilul să facă diferite lucruri prin folosirea exemplului negativ, un prototip stigmatizat în mentalul colectiv („Ce-i cu tine, de ce nu cînți, ești poponar?“). De altfel, în spectacol există un inventar de idei homofobe vehiculate în spaţiul public cu funcţia de a legitima aversiunea (frica/furia) faţă de persoanele LGBT (exemplu: profesorii homosexuali şi operele de artă cu/despre gay pervertesc elevii). În plus, dramaturgul Csaba Székely se concentrează în special pe zona rurală sau mic urbană, acolo unde homofobia este puternică şi asumată (aşa cum, zic tradiţionaliştii, ţăranii români nu pot fi gay, nici cei secui nu sînt).

Construit fragmentar, din poveşti inspirate de cazuri reale (printre care cel al Adelei Stan, profesoara de la Turda concediată după ce a prezentat elevilor Eclipsă totală, un film despre Paul Verlaine şi Artur Rimbaud), care converg/explodează în final (artificiu dramaturgic necesar pentru a demonstra că situaţiile şi convingerile diferite există în acelaşi timp şi acelaşi loc, de unde şi necesitatea cultivării unei culturi a diversităţii), spectacolul panoramează intersecţia între viaţa obişnuită (iubiri fericite sau neîmpărtăşite, relaţii funcţionale sau destrămate etc.), aşa cum este ea, indiferent de orientarea sexuală, şi homofobia care grevează existenţa persoanelor LGBT. Cotidianul homosexualilor nu se poate derula normal într-un context homofob, iar spectacolul arată tocmai curgerea accidentată a vieţii de zi cu zi, acest trăit la marginea provizoratului, ascunsului, nespusului.

Este aici şi o privire solidară a heterosexualilor faţă de persoanele LGBT. Creat de un dramaturg şi un regizor heterosexuali, show-ul are mai puţin de-a face cu introspecţii care poetizează vulnerabilitatea (aşa cum se întîmplă în spectacole în care perspectiva este dinăuntru, personală) şi mai mult cu greutăţile concrete cu care se confruntă homosexualii (recunoaşterea, faţă de sine şi în faţa celorlalţi, a propriei identităţi de gen, marginalizarea la locul de muncă – inclusiv pierderea serviciului – şi în societate, exluderea din familie, agresiunile în spaţiul public etc.).

Spectacolul are o ramă vizibil convenţională: homosexualii sînt prezentaţi ca o specie bizară într-un documentar TV. Este o trimitere la absurdul pe care îl creează societatea contemporană prin etichetarea unor oameni ca fiind inferiori faţă de norma socială (radicalizarea acestei atitudini a făcut ca homosexualii să fie victime ale Holocaustului). Regizorul Ándi Gherghe configurează un spaţiu comun, unde se adună toate ideile, situaţiile şi personajele. Se întîlnesc aici un profesor (Benedek Botond) care are pobleme nu doar cu propria sexualitate, ci şi cu propria meserie, un fost elev plecat la oraş (Károly Kovács), un cuplu de lesbiene (Badics Petra şi Szász Réka) în criză, un cîrciumar de sat (Orbán Levente), refugiat de lîngă nevastă (Piroska Nagy Fodor) lîngă posterul cu Freddie Mercury, şi vocile/autorităţile publice (poliţist, asistentă, profesori etc.). Filtrul pus de regizor intersectează mai multe stiluri: realism, parodie, absurd, grotesc (bătaia coregrafiată pe muzică de operă este un debuşeu parodic al unei situaţii dramatice) şi prin el este exploatată abilitatea comediei de a spune lucruri grave într-o formă (aparent) neserioasă.

Prezentînd poveştile unor oameni negaţi de propria comunitate („şterşi“ din conştiinţa publică), Bucurie şi fericire arată cum societatea exercită diferite modalităţi de bullying asupra unor categorii sociale. Una dintre formulele de agresiune este procesul prin care victimele sînt făcute invizibile. Căci cine nu „există“ nu poate pretinde drepturi. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cristina Gânj

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Louis Ducruet Nice Matin png
Fiul prințesei Stéphanie de Monaco, bătut măr de către doi suporteri turci, după Galatasaray- AS Monaco. „Mi-a fost teamă că voi fi linșat”. Ce a declanșat scandalul
Louis Ducruet și doi dintre prietenii săi au fost agresați de suporteri ai echipei Galatasaray după meciul câștigat de AS Monaco în Liga Campionilor.
simona marinas foto catalin tolontan jpg
Inițiatoarea petiției pentru independența magistraților contrazice ideile din reportajul Recorder, într-o discuție cu colegii. „Poate îți dorești de ani de zile asta”
O discuție internă între magistrați, după reportajul Recorder care a făcut valuri, a ajuns în spațiul public. Judecătoarea Sorina Marinaș, inițiatoarea listei cu semnăturile de susținere pentru „Justiție capturată”, susține în realitate idei incompatibile cu cele pentru care pretinde că luptă.
politia jpg
Tragedie în Timișoara: tânăr găsit mort acasă, după ce s-a întors de la un majorat. Cum l-a lăsat mama sa în cameră
Un elev în vârstă de 18 ani din Timișoara a fost găsit mort, sâmbătă după-amiază, în locuința familiei. Tânărul fusese descoperit fără suflare chiar de mama sa, care a alertat imediat autoritățile.
Trump îl întâmpină pe Zelenski la Casa Albă Profimedia jpg
Zelenski adoptă tactica „da, dar…” în fața planului de pace al lui Trump - analiză The Wall Street Journal
Președintele Ucrainei încearcă să răspundă constructiv propunerii Washingtonului, fără a-l antagoniza pe Donald Trump și fără a-și pierde sprijinul intern.
pieton gif
Momentul în care o femeie este izbită violent pe trecerea de pietoni de un șofer de 20 de ani. Victima a murit pe loc
O femeie a murit după ce a fost spulberată pe trecerea de pietoni, în dimineața zilei de 14 decembrie, în municipiul Iași. Accidentul s-a produs pe Calea Chișinăului, potrivit informațiilor transmise de Poliția Municipiului Iași.
Trei persoane, printre care un copil de 9 ani, rănite pe o trecere de pietoni din Bragadiru FOTO Facebook
O familie cu un copil, spulberată pe o trecere de pietoni din Bragadiru
Doi adulți și un copil de 9 ani au fost răniți, duminică dimineață, după ce au fost loviți de un autoturism în timp ce traversau regulamentar o trecere de pietoni din orașul Bragadiru, județul Ilfov. Mașina era condusă de un bărbat în vârstă de 66 de ani.
Nicușor Dan și Emmanuel Macron FOTO Profimedia
De ce am primit din partea SUA mesajul „să vă apere francezii”. Expert: „În aceste condiții, nu este surprinzător”
Expertul în securitate Gabriel Done atrage atenția că România pare că nu-și definește singură agenda externă, ci o adoptă după ce o validează Parisul. În aceste condiții, spune el, nu este surprinzător că în relația cu SUA a primit mesajul implicit: „să vă apere francezii”.
Donald Trump s-a întâlnit cu liderii europeni la Casa Albă (© x.com / The White House)
Care ar fi, de fapt, strategia lui Trump privind UE: de ce sunt vizate Italia, Austria, Polonia și Ungaria
Administrația Trump intenționează să îndepărteze patru țări de Uniunea Europeană, conform unei versiuni scurse publicului a Strategiei Naționale de Securitate a SUA. Documentul vorbește despre consolidarea relațiilor cu state aliniate și sprijinirea liderilor pro-tradiție europeană.
ride-sharing-uber-bolt
12.000 de mașini folosite la ride-sharing, suspendate de la funcționare de ANAF
Peste 12.000 de mașini folosite la ride-sharing au fost suspendate de la funcționare de către ANAF, în urma verificărilor efectuate în perioada septembrie - noiembrie 2025, fiind totodată aplicate amenzi de peste 82 milioane de lei.