Un spectacol ubicuu

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
image

 #acedesiguranță. Regia: Bobi Pricop. Dramaturgia: Ionuț Sociu. Scenografia: Oana Micu. Muzica și coregrafia: Eduard Gabia. Imagine și montaj: Iustin Surpanelu. Cu adolescenții Alexandra Francu, Jacqueline-Alessia Crăciun, Raluca Tender, Adrian Săpăceanu, Andrei Sava, Cristian Corbu, Matei Stăncuța și actorii George Albert Costea / Ramona Drăgulescu / Cătălin-Mihai Miculeasa / Claudiu Mihail / Romaniţa Ionescu / Vlad Udrescu, Costi Apostol / Anca Pitaru / Anna Maria Popa, Ecaterina Lupu / Florin Aioane / Andrei Bibire / Cătălin Bucur / Cătălina Mihai / Ștefan Mihai / Theodor Șoptelea / Cristiana Luca, Ioana Cheregi / Bianco Erdei / Roxana Fînață / Andrei Gîjulete / Raluca Mara / Alexandra Odoroagă / Andrei Stan. Coproducție Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfîntu Gheorghe, Teatrul de Stat din Constanța, Teatrul de Nord din Satu Mare.

Pandemia a lăsat urme în teatru, bune și rele. Dintre cele bune, integrarea mediului virtual în spectacol este explorată în formule diverse, atît ca modalitate de difuzare, dar mai ales ca element cu diferite funcționalități în arhitectura spectacolului. În cei doi ani de funcționare restrictivă a teatrului, regizorul Bobi Pricop a fost unul dintre cei mai activi creatori români în găsirea unor formate de spectacole care să spargă bariera spațiului convențional de joc, inaccesibil în această perioadă. Regizorul nu a vizat doar o extindere a spectacolului de pe scenă în mediul online, transformînd platforma Zoom într-o sală virtuală de teatru (Work. No Travel, Centrul de Teatru Educațional Replika) sau filmarea unor scene derulate în exterior și integrarea lor în timp real în spectacol (Ziua Z, Teatrul de Stat Constanța), ci și ieșirea efectivă a teatrului în stradă (Exeunt, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca), în vitrinele instituțiilor, ca spații de expunere a performerilor, transformați în „obiecte” mobile de artă, care interoghează spectatorul prin ipoteticul al patrulea perete, aici transparent (de sticlă), dar materializat (INT. EXT, Teatrelli, București). Lucrurile au funcționat bine sau mai puțin bine în aceste producții, mai mult instalații și performance-uri căci ele au depășit standardele teatrului și au interferat cu forme performative neregulate. La Bobi Pricop este vizibilă nevoia de a căuta formate noi de spectacol, cu „ingrediente” neobișnuite sau folosite într-un mod diferit (altfel, nici mediul virtual, nici transmisia unor scene exterioare în timp real în spectacol nu sînt noutăți). Pentru regizor, asemenea evadări din formatul convențional de spectacol sînt importante nu atît (sau deloc) în sine, ca atracție pentru public, ci ca materiale de construcție spectaculară care pot genera idei. Instalația performativă #acedesiguranță este un exemplu în acest sens. 

La #acedesiguranță, formula de reprezentare este inedită: spectacolul are loc în patru teatre simultan, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfîntu Gheorghe, Teatrul de Stat din Constanța, Teatrul de Nord din Satu Mare, și online, în rețeaua TikTok. Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol. Fiecare actor „lucrează” cu șapte spectatori. Ce încearcă actorii și spectatorii, ambele categorii adulte (milenialii Y, generația X, chiar Baby Boomers), este să cunoască mai bine generația Z, adolescenții de azi, născuți în vremea rețelelor sociale. În mod neobișnuit, nu am văzut (nici nu aveam cum) „întregul” spectacol, ba mai mult, am vizionat exclusiv partea virtuală, „care adună materialele video postate pe TikTok de adolescenți, lucrate împreună cu echipa, montate într-un cadru narativ care contextualizează demersul”, după cum mi-a explicat regizorul. Din această frîntură de spectacol se deduc cîteva lucruri. 

image

Cei șapte adolescenți între 16 și 18 ani vorbesc despre sine și despre lucrurile care îi preocupă. De la identitate, inclusiv de gen, la bullying, inclusiv online, de la autocunoaștere la nevoia de validare, de la probleme cu propriul corp la cele cu propriile sentimente, multe dintre lucrurile pe care ei le povestesc arată un cadru de dezvoltare dificil, bîntuit încă de prejudecăți și discriminări. Anxietatea este unul dintre cuvintele care se repetă des, un disconfort de a trăi combinat cu teama de a-și dezvolta personalitatea, uneori anormativă. Fragilitatea acestei generații se amplifică pe fondul delegării unei laturi din existența ei în mediul online, pe rețelele de socializare, unde tinerii își exteriorizează uneori lucruri ascunse în viața reală, își satisfac nevoia de validare, dar se expun și unui fenomen pe care generațiile anterioare nu l-au trăit, cyberbullying (hărțuire, intimidare, hate speech, în general acțiuni agresive menite să sperie victima sau să îi distrugă reputația). De remarcat că fundalul social, și el generator de discriminări, are un impact considerabil asupra tinerilor.

Dramaturgul Ionuț Sociu face o bună caracterizare acestei generații, mult mai tolerantă decît precedentele, interesată de climă, funcționînd digital, dar cu tendințe depresive. De altfel, echipa lui Bobi Pricop, verificată și în alte producții, s-a închegat bine. Sociu este unul dintre cei mai activi dramaturgi în anii pandemici, are fler pentru teme nebătătorite și o scriitură proaspătă și profundă. Scenografa Oana Micu creează spații în care contemporanul se combină cu poeticul – aici, camera unui adolescent în care aglomerează elemente din spațiul fizic și din imaginarul/emoționalul acestuia (de exemplu, rochia vaporoasă roșie pe care o poartă Adrian, pasionat de vogue). Eduard Gabia, coregraf și muzician, creează un soundal intimității traversat de universul sonor, important în identitatea proprie, a fiecărui protagonist.

Între generațiile X și Y și generația Z există o diferență serioasă de mentalitate și o fractură de comunicare. Ar fi bine să încercăm să le depășim pentru că ei sînt generația care ar putea salva planeta.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.