Un Dumnezeu hippiot

Publicat în Dilema Veche nr. 459 din 29 noiembrie - 5 decembrie 2012
Un Dumnezeu hippiot jpeg

● I Am America & Electric Party Songs. Regia: Mario Biagini; cu participarea echipei de creaţie Open program; The Workcenter of Jerzy Grotowski & Thomas Richards. 

Prezenţi al doilea an în Festivalul „Viaţa e frumoasă“ organizat de Opereta bucureşteană, actorii de la The Workcenter Jerzy Grotowski & Thomas Richards din Pontedera (Italia) au prezentat două spectacole – I Am America şi Electric Party Songs. Spre deosebire de anul trecut cînd în Bucureşti a venit guru incontestabil de la Pontedera, Thomas Richards, în acest an a fost prezent un lider în devenire, Mario Biagini, şi echipa sa numită Open Program. Denumirea indică clar că avem de-a face cu latura profană a The Workcenter, căci cea mai importantă parte din munca de cercetare teatrală de acolo rămîne, ca pe vremea lui Grotowski, inaccesibilă publicului. Cum interdicţiile stîrnesc curiozitate, interesul pentru ceea se petrece la Pontedera a fost destul de ridicat în rîndul oamenilor de teatru. Prin urmare, după moartea lui Grotowski, noii lideri au început să creeze mici spectacole care pot fi reprezentate cu un număr redus de spectatori pentru a păstra caracterul intim, ceremonial al actului artistic. Aceste spectacole „comerciale“ au fost invitate în Festivalul „Viaţa e frumoasă“. Conexiunea s-a făcut în zona muzicală, căci festivalul se autodefineşte ca fiind unul al spectacolului muzical, iar performance-urile de la Pontedera sînt fundamentate pe incantaţii ritualice. E admirabil demersul Operetei de a facilita spectatorilor întîlnirea cu aceste show-uri – legendă care fac parte din istoria antropologiei teatrale, una necunoscută, aproape ocultă.

Performance-urile au mai degrabă o structură de concert decît una de teatru. Ambele glisează în jurul muzicii tradiţionale din sudul Statelor Unite, cu accent pe muzica neagră, cea religioasă, din bisericile afro-americane. Jazz, gospel, blues, cu tuşe rock şi punk sînt servite de poezia anticapitalistă a lui Allen Ginsberg în I Am America (o scanare pseudoistorică a SUA, cu un moment memorabil al redării perioadei flower power – multipli de Jimi Hendrix cîntă cu steagul american în fundal, printre zgîrie-nori făcuţi din lăzi tapetate cu hîrtie de copt şi luminate din interior). Acelaşi stil şi în Electric Party Songs, unde muzica religioasă este şi mai prezentă. Incantaţii preoţeşti menite să ducă la o revelaţie comună, la o construcţie energetică. A nu se înţelege că show-urile sînt mistice. Dimpotrivă. Teatrul se apropie de religie ca mister, ca procesiune. În buna tradiţie grotowskiană, misticismul este deconstruit, contestat, laicizat. „Cum de există mai mulţi zei: Dumnezeu, Allah, Buddha? Ce fac ei, la ce folosesc, se bat între ei? Tu eşti Dumnezeu, toţi sîntem Dumnezeu.“ O viziune panteistă ca pretext pentru studierea ritualurilor. Şi abia aici ajungem la esenţa acestor spectacole. Dezvoltate din teoria lui Grotowski „arta ca vehicul“, show-urile sînt demonstraţii de tehnică actoricească în care corpul funcţionează ca un canal energetic, este vibrant din creştetul capului pînă în vîrful degetelor de la picioare (excelentă condiţia fizică a actorilor). Cutia toracică, pieptul şi gîtul sînt vase rezonante prin care circulă vocea (armoniile vocale sînt impresionante). Mîinile sînt ţinute în poziţii care amintesc de ceremonialul religios, de gesturile largi ale preoţilor sau de mîinile sfinţilor din icoane. Nu e un detaliu coregrafic, ci o necesitate pentru parcursul energetic. Mîinile captează şi conduc energia. Aceeaşi ţinută corporală şi aceeaşi poziţie a mîinilor se regăsesc la cel mai cunoscut discipol al lui Grotowski, Eugenio Barba: deschiderea în căuş a palmelor, cambrarea lor cu degetele îndoite, încordarea trupului etc. Unele contorsiuni ale corpului reprezintă reflexia lui Ryszard Cieslak în Prinţul constant, legendarul spectacol al lui Grotowski în care actorul – fetiş al maestrului – are o poziţie arhetipală, stă jos, cu genunchii deschişi, vîrfurile degetelor de la picioare unite, trunchiul ridicat la 45º, ochii închişi. O astfel de poziţie este folosită în I Am America, de un actor care interpretează Poem de dragoste pe o temă de Whitman (de Allen Ginsberg). Pornind din această poziţie, actorul execută lent mişcări spasmodice, revenind la punctul iniţial. Traseul se repetă de cîteva ori şi împreună cu textul – o parafrază după Cîntarea cîntărilor care prezintă noaptea de dragoste a mirilor – creează o imagine expresivă a senzualităţii. Poziţia Cieslak se regăseşte şi în alte momente din ambele spectacole.

Ceea ce este remarcabil în producţiile demonstrative de la The Workcenter legat de tehnica actoricească, de capacitatea de a face corpul să vibreze, să fie pus în stare de acting. Ca în biserică, teatrul devine un ritual, o ceremonie care trebuie pregătită şi pentru care preotul/actorul se transformă într-un vehicul prin care curge energia. Toate simţurile actorului sînt în stare de alertă, corpul este conştientizat în fiecare milimetru şi folosit ca un instrument, în plinătatea expresivităţii sale. O astfel de implicare totală a trupului în actul artistic creează senzaţia de procesiune mistică, deşi – cum aminteam – nu există nimic religios în show-urile urmaşilor lui Grotowski. Şi totuşi, similaritatea cu biserica excede scenei. La Pontedera, Grotowski şi-a găsit un loc pentru laboratorul său de antropologie teatrală. Un loc ferit de ochii lumii unde a strîns actori de origini diferite cu care a lucrat într-un anonimat asumat. Modul de viaţă este asemănător cu cel monahal: actorii se grupează în jurul unui trainer, regizor şi actor, dar şi mentor, conducător de grup care impune reguli nu numai pe scenă, ci şi viaţă. Un guru. După moartea lui Grotowski, guru absolut a devenit Thomas Richards, pregătit din timp de maestru pentru asta. Acum, apare un al doilea lider, Mario Biagini. N-aş putea spune dacă modelul grotowskian al „mănăstirii“ teatrale se destramă, dar cu siguranţă se modifică.

Sigur, dincolo de admiraţia pentru modul în care au regîndit tehnicile teatrale şi pentru rezultatul obţinut prin punerea actorului în starea de joc (bioenergeticienii folosesc proceduri de punere a unui corp bolnav în starea de a fi vindecat; altfel, tratamentul nu dă rezultate, susţin ei), în urma spectacolelor rămîne o senzaţie de desuetitudine, de teatru flower power. Ca şi cum arta lor ar fi încremenit în timp. E vie, dar datată. Grotowski susţinea că un spectacol repetă de fiecare dată reprezentaţia iniţială, retrăieşte un moment istoric determinat deci trebuie păstrat în parametrii iniţiali de timp şi energie (el a reuşit asta, dovada constă în cele două înregistrări ale Prinţului constant, una exclusiv video, alta audio, făcute la doi ani distanţă şi care s-au suprapus perfect). Pare că urmaşii săi redescoperă aceleaşi tehnici actoriceşti pe care le folosesc demonstrativ, nu şi creativ. Şi atunci, cui prodest?  

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: J. Lyons, J. Etecheber

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

viscol la ranca   captura drdp craiova jpeg
Viscol în stațiunea Rânca. Apelul drumarilor către șoferi: „Nu va deplasați dacă nu este necesar”
Drumarii acționează cu utilaje de desăpezire pe drumul DN 67 C, în zona stațiunii Rânca, unde ninge viscolit. O alertă de vânt sever a intrat în vigoare la ora 14:18.
Gabriel Cotabita pe scena de la Mamaia
Întâmplarea care l-a făcut pe Gabriel Cotabiță vedetă în România. Cânta prin localurile din Craiova și primise o interdicție misterioasă
Gabriel Cotabiță s-a identificat total cu celebrul Festival de la Mamaia, emblematic pentru muzica românească.
gabi cotabita fiice  jpg
Drama lui Gabi Cotabiță. Fetele lui i-au interzis să aibă copii cu Alina, a doua lui soție. Povestea spusă chiar de el
Moartea lui Gabriel Cotabiță este o undă de șoc pentru lumea artistică și pentru toți românii care i-au ascultat piesele mai ales în anii 80-90. Gabi Cotabiță se retrăsese din lumina reflectoarelor de câțiva ani și ducea o viață liniștită alături de soția lui, Alina,
Marina Voica Pagina Artist FB jpg
Marina Voica, după moartea lui Gabriel Cotabiță: „Nu-mi vine să mai trăiesc. Sunt dărâmată!”
Moartea lui Gabriel Cotabiță i-a tulburat, sâmbătă, pe artiștii care i-au fost cântărețului nu doar colegi, ci și prieteni. Printre marile nume din lumea muzicii românești care îl deplâng se numără și Marina Voica.
alcohol cheers 2 jpg
„Moartea lichidă”. Un chirurg cardiolog împărtășește cele patru alimente și băuturi „absolut toxice” pentru inimă
Un chirurg cardiac a dezvăluit în mediul online care sunt cele patru alimente și băuturi comune care ar putea fi dăunătoare pentru inimă. Este vorba de alimentele fast-food, băuturile răcoritoare, produsele lactate și alcool.
banner dani de la insula iubirii png
Dany Boy de la Insula Iubirii, cel mai sincer interviu! Cum erau sărbătorile din copilărie, cum arată femeia ideală și cum l-a schimbat emisiunea de la Antena 1: „Nu tot ce zboară se mănâncă”
Dany Boy, unul dintre cei mai simpatici concurenți de la Insula Iubirii, din sezonul 8, și-a deschis sufletul și a vorbit despre tot ceea ce a însemnat, pentru el, experiența din Thailanda, dar și despre multe aspecte din viața lui de după participarea la emisiunea de la Antena 1.
Ionel Tudor di Cotabita FB ionel Tudor jpg
Reacții la moartea lui Gabriel Cotabiță. Marcel Ciolacu: „O voce senzațională și unul dintre cei mai îndrăgiți artiști români”
Gabriel Cotabiță a murit la vârsta 69 de ani, în urma unui accident vascular cerebral. Deși artistul a avut, în ultima perioadă, probleme mari de sănătate, vestea a șocat lumea muzicală și publicul. Pe rețelele sociale curg mesajele de condoleanțe.
Banner Marina Voica
banner cotabiță 1 2 2 2 png
Ce spunea Alina, soția lui Gabriel Cotabiță, în vara acestui an, despre starea de sănătate a artistului: „Nu ne-am putut descurca cu...”
Gabriel Cotabiță era internat la Spitalul Universitar București, iar sâmbătă dimineață, 23 noiembrie 2024, ar fi suferit un accident cerebral, potrivit unor informații venite din partea cunoscuților artistului. În vara acestui an, în luna iunie, Alina Munteanu, soția artistului, spunea care este, de