Un Dumnezeu hippiot

Publicat în Dilema Veche nr. 459 din 29 noiembrie - 5 decembrie 2012
Un Dumnezeu hippiot jpeg

ÔŚĆ I Am America & Electric Party Songs. Regia: Mario Biagini; cu participarea echipei de crea┼úie Open program; The Workcenter of Jerzy Grotowski & Thomas Richards. 

Prezen┼úi al doilea an ├«n Festivalul ÔÇ×Via┼úa e frumoas─âÔÇť organizat de Opereta bucure┼čtean─â, actorii de la The Workcenter Jerzy Grotowski & Thomas Richards din Pontedera (Italia) au prezentat dou─â spectacole ÔÇô I Am America ┼či Electric Party Songs. Spre deosebire de anul trecut c├«nd ├«n Bucure┼čti a venit guru incontestabil de la Pontedera, Thomas Richards, ├«n acest an a fost prezent un lider ├«n devenire, Mario Biagini, ┼či echipa sa numit─â Open Program. Denumirea indic─â clar c─â avem de-a face cu latura profan─â a The Workcenter, c─âci cea mai important─â parte din munca de cercetare teatral─â de acolo r─âm├«ne, ca pe vremea lui Grotowski, inaccesibil─â publicului. Cum interdic┼úiile st├«rnesc curiozitate, interesul pentru ceea se petrece la Pontedera a fost destul de ridicat ├«n r├«ndul oamenilor de teatru. Prin urmare, dup─â moartea lui Grotowski, noii lideri au ├«nceput s─â creeze mici spectacole care pot fi reprezentate cu un num─âr redus de spectatori pentru a p─âstra caracterul intim, ceremonial al actului artistic. Aceste spectacole ÔÇ×comercialeÔÇť au fost invitate ├«n Festivalul ÔÇ×Via┼úa e frumoas─âÔÇť. Conexiunea s-a f─âcut ├«n zona muzical─â, c─âci festivalul se autodefine┼čte ca fiind unul al spectacolului muzical, iar performance-urile de la Pontedera s├«nt fundamentate pe incanta┼úii ritualice. E admirabil demersul Operetei de a facilita spectatorilor ├«nt├«lnirea cu aceste show-uri ÔÇô legend─â care fac parte din istoria antropologiei teatrale, una necunoscut─â, aproape ocult─â.

Performance-urile au mai degrab─â o structur─â de concert dec├«t una de teatru. Ambele gliseaz─â ├«n jurul muzicii tradi┼úionale din sudul Statelor Unite, cu accent pe muzica neagr─â, cea religioas─â, din bisericile afro-americane. Jazz, gospel, blues, cu tu┼če rock ┼či punk s├«nt servite de poezia anticapitalist─â a lui Allen Ginsberg ├«n I Am America (o scanare pseudoistoric─â a SUA, cu un moment memorabil al red─ârii perioadei flower power ÔÇô multipli de Jimi Hendrix c├«nt─â cu steagul american ├«n fundal, printre zg├«rie-nori f─âcu┼úi din l─âzi tapetate cu h├«rtie de copt ┼či luminate din interior). Acela┼či stil ┼či ├«n Electric Party Songs, unde muzica religioas─â este ┼či mai prezent─â. Incanta┼úii preo┼úe┼čti menite s─â duc─â la o revela┼úie comun─â, la o construc┼úie energetic─â. A nu se ├«n┼úelege c─â show-urile s├«nt mistice. Dimpotriv─â. Teatrul se apropie de religie ca mister, ca procesiune. ├Än buna tradi┼úie grotowskian─â, misticismul este deconstruit, contestat, laicizat. ÔÇ×Cum de exist─â mai mul┼úi zei: Dumnezeu, Allah, Buddha? Ce fac ei, la ce folosesc, se bat ├«ntre ei? Tu e┼čti Dumnezeu, to┼úi s├«ntem Dumnezeu.ÔÇť O viziune panteist─â ca pretext pentru studierea ritualurilor. ┼×i abia aici ajungem la esen┼úa acestor spectacole. Dezvoltate din teoria lui Grotowski ÔÇ×arta ca vehiculÔÇť, show-urile s├«nt demonstra┼úii de tehnic─â actoriceasc─â ├«n care corpul func┼úioneaz─â ca un canal energetic, este vibrant din cre┼čtetul capului p├«n─â ├«n v├«rful degetelor de la picioare (excelent─â condi┼úia fizic─â a actorilor). Cutia toracic─â, pieptul ┼či g├«tul s├«nt vase rezonante prin care circul─â vocea (armoniile vocale s├«nt impresionante). M├«inile s├«nt ┼úinute ├«n pozi┼úii care amintesc de ceremonialul religios, de gesturile largi ale preo┼úilor sau de m├«inile sfin┼úilor din icoane. Nu e un detaliu coregrafic, ci o necesitate pentru parcursul energetic. M├«inile capteaz─â ┼či conduc energia. Aceea┼či ┼úinut─â corporal─â ┼či aceea┼či pozi┼úie a m├«inilor se reg─âsesc la cel mai cunoscut discipol al lui Grotowski, Eugenio Barba: deschiderea ├«n c─âu┼č a palmelor, cambrarea lor cu degetele ├«ndoite, ├«ncordarea trupului etc. Unele contorsiuni ale corpului reprezint─â reflexia lui Ryszard Cieslak ├«n Prin┼úul constant, legendarul spectacol al lui Grotowski ├«n care actorul ÔÇô feti┼č al maestrului ÔÇô are o pozi┼úie arhetipal─â, st─â jos, cu genunchii deschi┼či, v├«rfurile degetelor de la picioare unite, trunchiul ridicat la 45┬║, ochii ├«nchi┼či. O astfel de pozi┼úie este folosit─â ├«n I Am America, de un actor care interpreteaz─â Poem de dragoste pe o tem─â de Whitman (de Allen Ginsberg). Pornind din aceast─â pozi┼úie, actorul execut─â lent mi┼čc─âri spasmodice, revenind la punctul ini┼úial. Traseul se repet─â de c├«teva ori ┼či ├«mpreun─â cu textul ÔÇô o parafraz─â dup─â C├«ntarea c├«nt─ârilor care prezint─â noaptea de dragoste a mirilor ÔÇô creeaz─â o imagine expresiv─â a senzualit─â┼úii. Pozi┼úia Cieslak se reg─âse┼čte ┼či ├«n alte momente din ambele spectacole.

Ceea ce este remarcabil ├«n produc┼úiile demonstrative de la The Workcenter legat de tehnica actoriceasc─â, de capacitatea de a face corpul s─â vibreze, s─â fie pus ├«n stare de acting. Ca ├«n biseric─â, teatrul devine un ritual, o ceremonie care trebuie preg─âtit─â ┼či pentru care preotul/actorul se transform─â ├«ntr-un vehicul prin care curge energia. Toate sim┼úurile actorului s├«nt ├«n stare de alert─â, corpul este con┼čtientizat ├«n fiecare milimetru ┼či folosit ca un instrument, ├«n plin─âtatea expresivit─â┼úii sale. O astfel de implicare total─â a trupului ├«n actul artistic creeaz─â senza┼úia de procesiune mistic─â, de┼či ÔÇô cum aminteam ÔÇô nu exist─â nimic religios ├«n show-urile urma┼čilor lui Grotowski. ┼×i totu┼či, similaritatea cu biserica excede scenei. La Pontedera, Grotowski ┼či-a g─âsit un loc pentru laboratorul s─âu de antropologie teatral─â. Un loc ferit de ochii lumii unde a str├«ns actori de origini diferite cu care a lucrat ├«ntr-un anonimat asumat. Modul de via┼ú─â este asem─ân─âtor cu cel monahal: actorii se grupeaz─â ├«n jurul unui trainer, regizor ┼či actor, dar ┼či mentor, conduc─âtor de grup care impune reguli nu numai pe scen─â, ci ┼či via┼ú─â. Un guru. Dup─â moartea lui Grotowski, guru absolut a devenit Thomas Richards, preg─âtit din timp de maestru pentru asta. Acum, apare un al doilea lider, Mario Biagini. N-a┼č putea spune dac─â modelul grotowskian al ÔÇ×m─ân─âstiriiÔÇť teatrale se destram─â, dar cu siguran┼ú─â se modific─â.

Sigur, dincolo de admira┼úia pentru modul ├«n care au reg├«ndit tehnicile teatrale ┼či pentru rezultatul ob┼úinut prin punerea actorului ├«n starea de joc (bioenergeticienii folosesc proceduri de punere a unui corp bolnav ├«n starea de a fi vindecat; altfel, tratamentul nu d─â rezultate, sus┼úin ei), ├«n urma spectacolelor r─âm├«ne o senza┼úie de desuetitudine, de teatru flower power. Ca ┼či cum arta lor ar fi ├«ncremenit ├«n timp. E vie, dar datat─â. Grotowski sus┼úinea c─â un spectacol repet─â de fiecare dat─â reprezenta┼úia ini┼úial─â, retr─âie┼čte un moment istoric determinat deci trebuie p─âstrat ├«n parametrii ini┼úiali de timp ┼či energie (el a reu┼čit asta, dovada const─â ├«n cele dou─â ├«nregistr─âri ale Prin┼úului constant, una exclusiv video, alta audio, f─âcute la doi ani distan┼ú─â ┼či care s-au suprapus perfect). Pare c─â urma┼čii s─âi redescoper─â acelea┼či tehnici actorice┼čti pe care le folosesc demonstrativ, nu ┼či creativ. ┼×i atunci, cui prodest?  

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: J. Lyons, J. Etecheber

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?