Tu ce ai fi făcut?

Publicat în Dilema Veche nr. 661 din 20-26 octombrie 2016
Tu ce ai fi făcut? png

Calul alb: scurtă istorie a urii 2016-1944, text: Smaranda Nicolau, documentare: Laura Ștefănuț, performer: Ilinca Manolache, compozitie muzicală live: Diana Miron, regia: Ioana Păun. Terasa MNAC. Spectacol în cadrul proiectului „Torționar – Pact de responsabilitate colectivă“, finanțat de AFCN. 

La finalul stagiunii trecute, Ioana Păun a prezentat la Centrul Educaţional Replika un spectacol din proiectul de teatru investigativ „Torţionar – Pact de responsabilitate colectivă“. Versus România analizează situaţia închisorilor CIA de pe teritoriul României prin panoramarea tuturor perspectivelor şi contextelor pentru fiecare personaj implicat. Ioana Păun reclamă în acest performance un dublu standard al statului român: pe de o parte, acceptă tacit torturarea „teroriştilor“ pe teritoriul său de către CIA, pe de altă parte, condamnă torţionarii din regimul comunist. Un al doilea performance creat în acelaşi proiect intră în relaţie directă cu Versus România, din punctul de vedere al acestui standard dublu. Calul alb investighează, prin documentare şi ficţionalizare, condamnarea la 20 de ani de închisoare, pentru crime împotriva umanităţii, a lui Ion Ficior, comandantul (1960-1963) coloniei penitenciare de la Periprava (lagăr de muncă silnică). El a fost acuzat de torturarea şi uciderea mai multor persoane (103 cadavre au găsite într-o groapă comună şi mărturiile leagă multe dintre decese de acţiunile lui Ficior), deţinuţi politici şi de drept comun, care munceau în Delta Dunării în condiţii extreme. Cînd a fost condamnat, în primăvara acestui an, Ion Ficior avea 88 ani şi era preşedinte de bloc.

Ioana Păun foloseşte cazul Ficior pentru a explora un sindrom social care afectează negativ umanitatea. Ura ca impuls pentru acţiune socială, ca determinant istoric, pune în mişcare evenimente catastrofale la nivel macro şi configurează relaţiile la nivel micro. Regizoarea foloseşte documentarea Laurei Ştefănuţ despre caz – alte materiale despre Ion Fi­cior sînt disponibile pe Internet, inclusiv interviuri filmate – ca punct de plecare, ­căci scenariul ficţionalizat al performance-ului este scris de Smaranda Nicolau. Sînt păstrate liniile generale ale biografiei lui Ficior, dar evenimentele punctuale sînt fie reale cu detalii fictive, fie integral ficţionalizate. Ce se urmăreşte este demonstrarea faptului că Ion Ficior este o verigă dintr-un lanţ de cauzalităţi, că este produsul şi instrumentul unui sistem represiv, că îndoctrinarea şi contextul politic – schimbarea unui regim politic determină schimbarea valorilor impuse şi acceptate (chiar şi forţat) de către societate – au trasformat fundamental un individ, modificîndu-i complet moralitatea, crezurile şi acţiunile. Calul alb contextualizează pactul cu un regim opresiv, punînd o întrebare spectatorului: tu ce ai face într-o situaţie similară?

rosencrantz2 foto r leucea png png

Tema a fost tratată şi de alţii, un exemplu este romanul lui György Dragomán, Rugul, diferenţa esenţială faţă de performance-ul Ioanei Păun (pe lîngă faptul că personajele cărţii nu au fost torţionari, ci colaboratori ai poliţiei politice) fiind că scriitorul nu dă verdicte, nu susţine o variantă sau alta, nu justifică. Aici îmi pare a fi vulnerabilitatea demersului din Calul alb: faptul că încearcă să forţeze o justificare. Cred că meritul major al spectacolului este contextualizarea poveştii lui Ion Ficior, atît în perioada comunistă, cît şi după aceea (conexiuni cu media şi goana după audienţă), înţelegerea mecanismului care transformă un om într-un monstru. Problema care se ridică se referă, mai degrabă, la limita conştiinţei fiecăruia. Că au fost „spălări pe creier“ care au dus la transformarea unor indivizi în instrumente de tortură – deşi lui Fi­cior i se aplică această teorie doar parţial, abuzurile lui au depăşit sfera indicaţiilor de la partid, a se vedea orgiile sexuale din cauza cărora a fost mutat disciplinar – este incontestabil, dar că asta ar atrage după sine lipsa responsabilităţii este cel puţin discutabil. Dacă am accepta un asemenea raţionament, am ajunge la ideea că victimele lui Ficior răspund ele însele de propria moarte. Prin urmare, este o linie subţire, dar esenţială, de demarcaţie între contextualizare şi justificare. Dar ceea ce face acest spectacol este să pună problema în dezbatere.

Performance-ul beneficiază de o actriţă fabuloasă, Ilinca Manolache, care şi-a dezvoltat în ultima vreme abilităţile interpretative în zona noilor limbaje performative. Ea susţine o serie de episoade ficţionalizate din parcursul existenţial al lui Ficior, trecînd de la discursul torţionarului – în schimbare de-a lungul timpului – la cele ale diferitelor personaje. Actriţa foloseşte corpul ca pe un vehicul, inconfortabil şi periculos, putînd să atingă extremele, dar şi să nuanţeze cu subtilitate. Scena torturii unui deţinut, jucată prin similaritate cu scoaterea pe uscat a unui peşte din acvariu, este ilustrativă pentru echilibrul pe care Ilinca Manolache îl are în joc. Susţinută de pasajele muzicale ale Dianei Miron (reflector audio), performera parcurge acest traseu al devenirii monstruoase şi damnării lui Ion Ficior nu în ordine cronologică, ci într-una care îi revelează motivaţiile gesturilor extreme (foarte bune scenele cu două personaje care reflectă diferit o situaţie, atît ca nivel de performare, cît şi ca viziune, demontînd mitul „adevărului absolut“).

Calul alb este un performance care problematizează ura ca sindrom social în relaţie cu torţionarii regimului comunist şi condamnările lor (doar două deocamdată, Ion Ficior şi Alexandru Vişinescu, fost comandant al Penitenciarului Rîmnicu Sărat). Individul ca victimă a sistemului prin manipulare şi individul ca victimă a sistemului prin exterminare nu reprezintă acelaşi tip de victimă. În ciuda unor regimuri represive, există întotdeauna o conştiinţă umană. Şi dacă îndoctrinarea şi frica pot explica crima, eludînd vina, ele nu o pot justifica, anulînd responsabilitatea. Pentru cei ucişi există un ucigaş direct, dincolo de teoria vinovăţiei colective.

Ce e important la Calul alb este faptul că te pune pe gînduri. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: R. Leucea

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Gheorghe Hagi, „fiert“ din cauza lui Ianis: întrebarea care l-a iritat după România – Ucraina
Fostul căpitan al tricolorilor a asistat din tribune la marea victorie a naționalei.
image
Cântărețul Florin Decuseară a căzut de la înălțime la Centrala de la Cernavodă. Șanse minime de supraviețuire
Un bărbat de 46 de ani este în stare gravă, la spital, după ce a căzut de la 10 metri înălțime la Unitatea 3 a Centralei Nucleare de la Cernavoda, în timpul serviciului. Victima este Florin Decuseară, un cunoscut cântăreț local.
image
Scăldătoarea ursului din Parcul Național Retezat. Imagini rare surprinse în sălbăticia munților VIDEO
Temperaturile ridicate de la începutul verii au fost resimțite și în Munții Retezat, unde animalele sălbatice au căutat locuri de scăldat pentru a se răcori. Camerele de monitorizare a faunei au surprins în imagini un urs, bucurându-se de o baie într-un ochi de apă.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.