Trupa

Publicat în Dilema Veche nr. 589 din 28 mai - 3 iunie 2015
Trupa jpeg

● Eşti un animal, Viskovitz! după romanul lui Alessandro Boffa, regia şi adaptarea scenică: Tudor Lucanu, scenografia: Irina Moscu, coregrafia: Galea Bobeicu. Cu: Mădălina Ciotea, Réka Szász, Vlad Bîrzanu, Olimpiu Blaj, Ciprian Nicula, Cătălin Asanache.

● Femei/Bărbaţi, de Willy Russell, regia: Vlad Massaci, scenografie, video, light design: Andu Dumitrescu. Cu: Réka Szász, Ciprian Nicula, Mădălina Ciotea, Iulia Antonie, Ana Şuşca, Vlad Bîrzanu, Andrei Brădean, Olimpiu Blaj, Vasile Marinoiu, Simona Arsu, Tavi Costin, Andrei Cătălin. Teatrul „Anton Pann“, Rîmnicu Vîlcea.

Teatrul „Anton Pann“ din Rîmnicu Vîlcea a fost o prezenţă constantă în atenţia publică în ultimii ani. Ca şi Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ în perioada sa de glorie, trupa vîlceană reprezintă o adiere proaspătă prin instituţiile statului: actorii sînt tineri, curioşi, scormonitori în profesie, au farmec şi vervă. Formată din absolvenţi ai şcolii de la Cluj, al căror entuziasm este încă netocit, trupa vîlceană este una dintre cele mai tinere din ţară. Deşi au în comun educaţia şi limbajul performativ, ceea ce le conferă acel aer de grup compact, ca în fotografiile de familie, actorii vîlceni ştiu să se individualizeze şi să-şi afirme, mai puternic sau mai timid, propria forţă creatoare.

După primele spectacole văzute, O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopţii şi Trilogia belgrădeană, am regăsit aceeaşi prospeţime a trupei în alte două show-uri, Eşti un animal, Viskovitz! şi Femei/Bărbaţi. Primul este adaptarea scenică a romanului de debut al lui Alessandro Boffa, un biolog care a lucrat într-un laborator de genetică animală şi apoi s-a dedicat studiului creierului uman. Folosindu-se de aceste două experienţe profesionale, Boffa ficţionalizează lumea animalelor ca metaforă a umanităţii. În al său roman-fabulă, pe un traseu biologic de la celulă la fiinţă (melci, păsări, peşti, bureţi de mare, papagali) se înscriu stereotipuri ale identităţii umane, reinterpretate din perspectiva animalelor. Dezvoltarea personală, relaţiile amoroase, cele cu prietenii sau cu părinţii, căsnicia, sexul şi afectul, toate acestea plasează personajul principal, Viskovitz – care ia forma diferitelor specii de animale în fiecare povestire – între căutarea marii iubiri şi construcţia individuală a caracterului. Boffa jonglează cu umorul şi fantezia, iar Lucanu reconfigurează datele textului într-o comedie bufă în care parodierea comportamentului animalelor (organisme uni sau pluricelulare) ţinteşte către tribulaţiile omului contemporan, mai ales ale bărbatului, în ceea ce priveşte propriile nesiguranţe sociale, relaţionale, sexuale. De altfel, concluzia ironică a lui Boffa este că un bărbat bun e un bărbat „mîncat“ (povestirea călugăriţei). Lucanu păstrează ideea, fără să o expună ostentativ (în spectacol există doar o parte dintre povestirile din roman). Satiră socială construită din fabule, spectacolul urmăreşte destinul permanent repetabil al lui Viskovitz, de cele mai multe ori, dar nu exclusiv mascul, aflat într-o permanentă căutare a marii iubiri (Liuba), împins de o acută nevoie de reproducere din care preferă să cultive doar sexualitatea fără afect, cu probleme fluctuante de socializare şi într-un dilematic stadiu de (in)dependenţă faţă de părinţi. Aşadar, Viskovitz adună în fiecare episod al reîncarnării sale slăbiciuni, neputinţe, vise şi dorinţe fizice ale individului urban de astăzi. Narcisist, alcoolic, înfumurat, prea lent, prea impulsiv, drogat, limbut, tăcut, profitor sau bleg de-a dreptul, Viskovitz este un exponent fidel al masculinităţii (in)certe şi al multiplelor sale avarii. Nici femeile nu sînt mai protejate. Liuba are şi ea problemele sale, este cînd superficială, cînd puternică.

Regizorul Tudor Lucanu construieşte aceste fabule cu migală. Personajele sînt inteligente şi lucide, capabile de fină sau abrazivă autoironie, conştiente de propriile rateuri. „Umanitatea“ lor este subliminală, atît regizorul, cît şi actorii fiind atenţi la păstrarea aparenţei de fabulă în scenele din viaţa de familie. Acest sinopsis de pseudo-Bildungsroman este vizualizat printr-o pînză imensă care umple în diferite moduri spaţiul de joc, învăluind ca un cocon personajele abia iţite din celula primară, care încearcă haotic să-şi găsească „drumul“ (decorul – Irina Moscu). Trupa vîlceană are forţă şi fantezie, atinge candori comice şi agresivităţi de gag, zvîcneşte inteligent pe replică, are ritm şi măsură în umor (ar fi putut şarja uşor, dar actorii îşi refuză soluţiile facile). Actorii funcţionează bine în ansamblu, cu Mădălina Ciotea şi Réka Szász care configurează dominator, cu parşivitate, felurite faţete ale feminităţii şi Olimpiu Blaj, Ciprian Nicula, Cătălin Asanache lansîndu-se în lamentaţiile masculinităţii neputincioase. Remarcabil este Vlad Bîrzanu în monologul unui peşte hipster, cu o gamă extinsă de idiosincrasii şi preţiozităţi. Actorul s-a dezvoltat continuu în ultimii ani, rolurile din O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopţii şi Martiri (Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“) sînt dovada versatilităţii sale scenice în structuri dramaturgice variate.

Femei/Bărbaţi, piesa lui Willy Russell, al cărei titlu original este ceva mai murdar decît traducerea românească (Stags and Hens) este o confruntare de mentalităţi de gen în provincia britanică, unde fetele şi băieţii se mulţumesc cu un traseu existenţial stereotip: căsătorie, serviciu, copii. Plasată în seara celor două petreceri ale burlacilor (pentru mire şi mireasă) de dinaintea unei căsătorii, cînd fetele şi băieţii se întîlnesc accidental într-un club din Liverpool, piesa face o scanare de portrete conturate dintr-o tuşă. Scenele au loc în toaletele clubului în care se întîmplă ce se întîmplă de obicei acolo: retuşat machiajul, băut, vomitat, bîrfit, sex, încep relaţii şi se desfac logodne, se anulează nunţile, se fac cereri în căsătorie. Un spaţiu pestriţ, vag mizerabil şi vag igienic, în care morala socială şi visele proprii sînt suspendate. Dar textul lui Willy Russell şi spectacolul lui Vlad Massaci nu merg în direcţia unei investigaţii sociale a ratării provinciale, ci mai la suprafaţă, la scanarea comică a mentalului tînărului urban provincial, obsedat de sex, bani şi aparenţe, aflat într-un moment confuz, prea devreme ca să realizeze fundătura personală şi prea tîrziu ca să-şi schimbe destinul. Există trăsături de grup – fetele sînt preocupate de imagine şi relaţii, băieţii de băutură, fotbal şi sex – şi individuale: blazata, agresiva, alcoolicul, şmecherul etc. Massaci pune bine caracterele în lumină, dar se mulţumeşte cu asta, astfel că spectacolului îi lipseşte o oarecare profunzime. Cred însă că rostul esenţial al ambelor spectacole este punerea în valoare a trupei vîlcene, închegată ca echipă, capabilă să susţină partituri dificile, în felurite estetici. Actorii vîlceni sînt pregătitţi să facă mai mult şi merită să li se ofere această şansă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Anton Pann

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Din istoria cozonacului: de la pufosul din „La Medeleni“ la economicosul comuniștilor, copt pe ambalajele de la unt
Unul dintre cele mai iubite deserturi, care împletește religia cu laicul, tradiția cu inovația și care mereu are miros de copilărie, este cozonacul. „Weekend Adevărul“ vă conduce în câteva puncte-cheie ale istoriei acestei prăjituri.
image
Cum să bem corect apă pentru a ne hidrata corespunzător. Sfaturile unui medic nutriționist
Medicii subliniază că, pentru a îmbunătăți sănătatea și starea de bine, este crucial să înțelegem cum să bem corect apă în timpul zilei pentru a ne asigura că organismul primește hidratarea necesară
image
Ceapa verde și beneficiile ei pentru sănătate. Ce persoane trebuie să fie precaute cu consumul acesteia
Ceapa verde este nelipsită de pe mesele românilor, mai ales în sezonul de primăvară. Puțini știu însă că, pe lângă gustul pe care îl are, leguma oferă și beneficii importante pentru sănătate

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.