Tinereţea monştrilor sacri

Publicat în Dilema Veche nr. 805 din 25-31 iulie 2019
Tinereţea monştrilor sacri jpeg

● COMING of stAGE, de Peca Ștefan. Regie: Radu Apostol. Asistent regie: Cristian Bojan. Scenografie: Gabi Albu. Cu: Dragoș Florea, Carmen Ghiurco, Loredana Druhora, Edina Soós, Andreea Drăgan. Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru, Universitatea de Arta Teatrală din Tîrgu Mureș. 

La începutul lunii iulie a avut loc a VI-a ediţie a Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru (FIST), care a adus la Bucureşti spectacole de licenţă din facultăţi de teatru din ţară şi străinătate (Rusia, Slovacia, Italia, Germania, Republica Moldova) şi a prilejuit participarea tinerilor artişti la ateliere şi conferinţe ţinute de profesionişti români şi străini. Cum scriam şi despre evenimentul similar de la Craiova, aceste platforme sînt binevenite pentru că absolvenţii au posibilitatea să se confrunte, într-un mediu prietenos, cu realitatea meseriei, atît la nivel artistic, cît şi administrativ.

Unul dintre spectacolele prezente la festival vizează exact acest conglomerat amorf de senzaţii, nevoi, dorinţe şi neputinţe care marchează finalul unei facultăţi vocaţionale: ce faci cu cunoştinţele acumulate? Sînt ele viabile în lumea reală, dincolo de laboratorul din şcoală? Cum răzbaţi administrativ într-un sistem teatral care nu prevede nici un traseu de urmat pentru absolvenţi? Practic, ce faci cu arta ta şi cu viaţa ta după ce ai absolvit? Cu o echipă de creatori pasionaţi de teatrul educaţional, adică regizorul Radu Apostol, scenografa Gabi Albu şi dramaturgul Peca Ştefan, spectacolul Universităţii de Artă Teatrală din Tîrgu Mureş, COMING of stAGE, funcţionează ca o păpuşă rusească, în mai multe straturi suprapuse. Personajele propriu-zise sînt avataruri ale actorilor (păstrează acelaşi nume şi unele caracteristici), adică masteranzi la Teatru, aflaţi înaintea reprezentaţiei cu spectacolul final. Ei repetă „un text american contemporan“, scris de Peca – dramaturgul se joacă aici de-a veridicul, ficţionalizîndu-l – ca o parodie necaricaturizată a scriiturii de tip american, cu barul ca spaţiu de acţiune şi cu personaje marginale (prostituate, travestiţi, copii orfani), forţate să facă ce nu doresc (să se prostitueze sau să ucidă) ca să supravieţuiască într-o realitate dură. Miezul spectacolului real îl reprezintă „coaja“ acestui spectacol din spectacol, adică repetiţiile, în cursul cărora actorii-personaje poartă cu ei un amalgam de tehnici, reguli, superstiţii deprinse din şcoală în legătură cu profesia, arta şi „sfînta scîndură“, încercînd să găsească un sens acestor informaţii care încă nu se aşază în personalitatea lor. La asta se adaugă nebuloasa viitorului, în care posibilităţile de a profesa şi a se exprima ca artist nu se întrevăd. Între idealismul creaţiei, pe care şcoala îl întreţine, şi realitatea din teren, în care nu există posturi pentru artişti în instituţiile publice, iar zona independentă nu oferă posibilităţi reale de întreţinere, tinerii îşi reevaluează opţiunea iniţială pentru teatru şi opţiunile concrete la finalul studiilor, îşi trag visele pe banca de rezervă şi iau, mai de voie, mai de nevoie, viaţa în piept. Un al treilea nivel al spectacolului este dat de cele două coperţi sonore, alcătuite din fragmente de interviuri ale monştrilor sacri, de demult şi de acum (de la Marin Moraru la Şerban Pavlu), care perorează despre vremuri şi procese ideale/idealizate de lucru, despre frecuşuri personale, coborînd în hruba bîrfelor şi a animozităţilor maliţioase, subliniind, involuntar, sistemul teatral care generează mituri (raportarea vedetelor teatrului la Ion Caramitru ca la un idol atotputernic ce poate rezolva orice problemă a picat pe fundalul real al crizei bugetelor, moment favorabil răbufnirii tensiunilor nu doar din interiorul TNB, ci şi din întreg sistemul teatral care, dincolo de orice soluţie ce poate atenua pe moment problemele, trebuie imperios reformat).

coming of stage foto cristina ganj jpg jpeg

Prin urmare, spectacolul priveşte aceste personaje-actori care se joacă pe sine, presate între bagajul amestecat de reguli şi superstiţii cu care le-a încărcat şcoala (plus problemele specifice zonei, precum compoziţia etnică a oraşului, româno-maghiară, pudibonderia familiei, posibil lezabilă de colocvialitatea limbajului din textul „american“ sau dificultatea de a interpreta personaje marginale precum travestiţi sau persoane cu deficienţe de auz etc.) şi mitologia teatrului, cultivată de starurile scenei. Tinerii nu par să fie inspiraţi nici de una, nici de alta dintre aceste perspective şi condiţionări, care grevează asupra lor prin lipsa de realism, căci şcoala oferă teorie şi practică de laborator, iar teatrul „mare“ pare intangibil pentru un proaspăt absolvent.

Cu publicul plasat pe scenă, în jurul decorului din „spectacol“, şi sala goală, perspectiva pe care Radu Apostol o impune spectatorilor este cea a tinerilor artişti. De altfel, la aplauzele care survin la finalul „spectacolului“, aceştia salută „publicul“ imaginar din sală, după care revin în scenă, se schimbă de costume şi ies din teatru în timp ce vocile maeştrilor continuă să descrie utopica lume a artei. Minunată Carmen Ghiurco într-un rol în care se autoironizează, identificînd tipologia (adolescentă/copil) în care va fi mereu plasată ca pe o limitare a talentului (aici joacă exact contra acestei tipologii), Edina Soós, cu gînditul şi jucatul în două limbi (română şi maghiară), Loredana Druhora, cu evadarea din corpul standard (adică din silueta perfectă), Andreea Drăgan, cu frica de a nu rămîne neangajată, Dragoş Florea, cu problematica creării travestiului şi turele de noapte în club ca să se întreţină, joacă excelent propriile frici şi speranţe prăbuşite. M-aş bucura să aflu că temerile lor (reale) nu s-au materializat.

E important că se vorbeşte aici concret despre problemele personale, cu iz universal, ale actorilor din proiect, despre nevoile, confuziile, speranţele şi dezamăgirile lor, că nu e doar încă un spectacol de absolvire cu un text clasic în care tinerii îşi exersează tehnicile, dar care nu spune nimic despre ei. Ironic, COMING of stAGE a devenit deja o mică legendă, interesul pentru el fiind vizibil la Bucureşti. Sper că va (mai) fi invitat în festivaluri, căci este de o acută şi cronică, în acelaşi timp, actualitate. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cristina Gânj

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

image png
„O iubire așa de mare ucide" El, un poet genial, ea, o talentată balerină. Au fost de nedespărțit 42 de ani, au trăit și au murit împreună
Pe 28 mai 2002, o știre cutremura lumea culturală din România și dincolo de granițele ei: Irinel Liciu, una dintre cele mai mari balerine ale Operei Române, s-a sinucis la o zi după ce soțul ei, poetul și academicianul Ștefan Augustin Doinaș, s-a stins din viață.
arme blindate foto MAPN jpg
Reînarmarea poate aduce prosperitate României. Expert: „Cândva am aplicat cu succes asta”
România se confruntă cu mari probleme economice, iar în plus este obligată să cheltuiască sume uriașe pentru apărare. Un fost șef al industriei de apărare explică, pentru „Adevărul”, soluțiile care ar exista pentru a transforma povara acestor cheltuieli în prosperitate.
sanziene solstitiu 7437856 mediafax foto andreea alexandru jpeg
Solstițiul de vară 2025: Ziua în care soarele stă pe cer mai mult ca oricând. Ce nu ai voie să faci, sub nicio formă, dacă ții la norocul tău
Află ce nu trebuie să faci sub nicio formă de Solstițiul de vară 2025, ziua cu cea mai multă lumină din an! Tradiții, superstiții și obiceiuri românești pentru noroc, belșug și protecție energetică.
ChatGPT pe smartphone FOTO Shutterstock jpg
Inteligența artificială și creierul uman: Chatboții inhibă gândirea critică și memorizarea STUDIU
Chatboții dotați cu inteligență artificială pot afecta inteligența utilizatorilor, încetinind dezvoltarea gândirii critice, a memoriei și a limbajului, arată un studiu realizat de Massachusetts Institute of Technology (MIT), citat de The Telegraph.
Zodii protejate de Univers pe 12 martie, foto Shutterstock jpg
Zodia ce va începe o nouă viață după Solstițiul de vară. Problemele se sfârșesc, vine o nouă etapă mult mai bună. După o perioadă de ghinion, norocul se revarsă asupra ei
Solstițiul de vară din 20 iunie 2025 aduce o schimbare energetică majoră, cu efecte profunde asupra tuturor zodiilor.
Calatorie cu trenul Sursa Freepik jpg
Capitalele europene unde românii pot călători ușor cu trenul. Cât costă excursiile din București
O excursie cu trenul adaugă câteva ore în plus petrecute pe drum programului de vacanță, dar se poate dovedi o alegere atractivă. Locuri în mai multe trenuri de noapte sunt puse la dispoziție celor care vor să călătorească într-un mod mai confortabil spre capitalele apropiate României.
Expunerea la soare poate avea efecte negative asupra părului  Foto Freepik com jpg
Sfaturi esențiale pentru îngrijirea părului vara. De câte ori trebuie spălat într-o săptămână
Soarele, căldura, apa sărată a mării, clorul din piscină și transpirația excesivă pot afecta în mod vizibil sănătatea părului. Specialiștii în îngrijire oferă câteva sfaturi utile pentru cei care vor să îl protejeze.
Banner Stela Enache
Secretul siluetei de viespe al Stelei Enache. Regula după care se ghidează: „Nu țin o dietă anume” La ce aliment a renunțat de 40 de ani
Stela Enache, artista care a devenit emblematică pentru generații datorită hitului „Ani de liceu”, continuă să impresioneze nu doar prin talent, ci și prin silueta impecabilă pe care o păstrează la 75 de ani.
noua casa prima casa credit ipotecar
Cât trebuie să câștigi ca să iei un credit ipotecar în 2025. Apartamentele, tot mai greu de achiziționat
În 2025, achiziția unui apartament cu două camere într-un oraș mare presupune mai mult decât un salariu peste medie. Este nevoie de venituri stabile, de capacitatea de a susține o rată lunară pe termen lung și de încadrarea în limita legală de îndatorare: 40% din venitul net în lei.