Teatrul pămîntului, teatrul protestelor

Publicat în Dilema Veche nr. 565 din 11-17 decembrie 2014
Teatrul pămîntului, teatrul protestelor jpeg

● De vînzare (Proiectul „Hunger for Trade“, iniţiat de Deutsches Schauspielhaus, Hamburg, în parteneriat cu Teatrul Odeon), un spectacol de Gianina Cărbunariu; scenografia: Andu Dumitrescu; mişcare scenică: Florin Fieroiu; muzica: Bobo Burlăcianu. Cu: Alina Berzunţeanu, Antoaneta Zaharia, Marius Damian, Gabriel Pintilei, Alexandru Potocean, Gabriel Răuţă, Mihai Smarandache. 

De vînzare este un spectacol greu de prins în programul cultural bucureştean. Programat rar (din motive care includ dificila reunire a actorilor, unii dintre ei angajaţi în alte teatre), show-ul este vizibil mai ales în festivaluri. FNT, Temps D’Images Cluj sau pulzArt din Sfîntu Gheorghe l-au avut în program, situaţie îmbucurătoare, căci primul lucru pe care l-am simţit în legătură cu acest spectacol a fost necesitatea ca el să fie jucat mult şi des. 

Noul spectacol al Gianinei Cărbunariu, curajos, singular ca tematică în peisajul românesc, creat aproape concomitent cu evenimentele la care face referire, este un teatru al oprimaţilor, într-o formulă riguros şlefuită şi multiperspectivată. De vînzare vorbeşte despre diferite tipuri de manipulare, cu acelaşi rezultat: spolierea ţăranilor prin acapararea resurselor care satisfac nevoile primare. Este expusă astfel o formă primitivă de stăpînire şi aservire, care sintetizează formula dominaţiei: puterea aparţine celui care controlează resursele. Cine deţine hrana deţine omul.

Scenograful Andu Dumitrescu a creat un spaţiu care conţine spectatorii, oferindu-le perspective individualizate. Aşezaţi pe baloţi de paie împrăştiaţi în întreaga sală/scenă, spectatorii sînt rugaţi să se mute – şi odată cu ei şi baloţii – în funcţie de configuraţia fiecărei scene. Prin urmare, perspectiva publicului dintr-o zonă nu va fi identică, ci complementară cu cea a spectatorilor din altă zonă, ceea ce trimite la ideea existenţei unei multitudini de adevăruri pe care Gianina Cărbunariu a mai afirmat-o în X milimetri din Y kilometri şi în Tipografic majuscul.

Identităţi recuperate: ţăran şi protestatar

Structurat în cinci episoade, De vînzare se construieşte în jurul temei pămîntului văzut ca posesiune de  valoare, generatoare de profit – pentru unii, resursă de supravieţuire – pentru alţii. Început cu perspectiva noilor latifundiari, corporatiştii agriculturii care urmăresc profitul cu orice preţ (a se citi „produse modificate genetic, utilizarea masivă a pesticidelor“ etc.), dar susţin argumentele bunăvoinţei („pămîntul rămîne tot aici“), spectacolul urmăreşte principiul audiatur et altera pars şi oferă ambele viziuni asupra subiectului. Nici una dintre perspective nu este demonizată sau idealizată (meritul major al Gianinei Cărbunariu, remarcat în toate spectacolele ei, de a nu cădea în păcatul absolutizării). Scena ţăranilor este una dintre cele mai puternice. Venind în consecinţa scenei corporatiştilor, personaje depersonalizate care sînt mai degrabă portavocea manualelor de marketing şi comunicare decît oameni, seria de portrete ţărăneşti este la polul opus, bogată în tipologii care ilustrează ruralitatea în degradare. Pe fondul lipsei de informare şi de resurse financiare, sătenii se cufundă în confuzie şi pasivitate. Caracterele sînt conturate apăsat, cu economie de mijloace. Important a fost aici Florin Fieroiu, coregraf cu lungă experienţă în teatru, care a repoziţionat corpurile în posturi acordate la psihicul personajelor. Actorii – excelentă noua „trupă“ a Gianinei Cărbunariu – trec dintr-un personaj în altul, de la corporatişti la ţărani, ingineri de prospectare sau poliţişti. Nu este timp pentru studii psihologice sau analize caracterologice, dar în ciuda acestui fapt, personajele nu sînt schematice, ci esenţializate, cu o arhitectură complexă, a cărei structură de rezistenţă este dată de folosirea corpului ca vehicul pentru caracter. 

În scena ţăranilor sînt două aspecte importante. Unul este viziunea lucidă asupra satului românesc, univers în derivă, abandonat, spoliat, confuz, cu tendinţe de claustrare în propria mizerie ca refugiu în faţa unei lumi în care nu se regăseşte. Al doilea aspect vizează însăşi tema ruralităţii, neexprimată pe scenă decît în foarte mică măsură şi într-un mod irelevant. Dacă satul maghiar transilvănean, cu specificul degradării sale, şi-a găsit o voce în Csaba Székely şi a sa Trilogie a minelor, satul românesc nu pare a interesa dramaturgii, aşa cum nu-i interesează nici pe policieni (decît în campania electorală). Gianina Cărbunariu face un focus pe lumea satului şi relevă pierderea identităţii ţăranului şi deposedarea de pămînt (lupta pentru pămînt revine ciclic în istorie). Identitatea ţăranului este conectată cu cea a protestatarului. Toamna anului trecut şi primăvara acestui an au fost marcate de protestele împotriva exploatărilor resurselor (gaze şi aur) cu tehnologii nocive pentru mediu. Spectacolul face referire la această realitate imediată (protestele de la Pungeşti au fost aproape concomitente cu perioada de repetiţii). Penultimul descrie – fără să identifice un caz anume, pentru că situaţia este repetabilă pe scară largă – cum explorarea gazelor de şist a fost precedată de luarea în posesie a pămîntului cu japca, de multe ori în complicitate cu primăriile locale. Regizoarea construieşte un conflict pervers, în care ambele părţi au adevărul lor, ele fiind, pînă la urmă, doar pioni într-un război controlat de alţii. Opoziţia la invadarea proprietăţii, care urmează atitudinii resemnat-fataliste din scena ţăranilor, marchează începutul unui traseu al ieşirii din pasivitate, un prim pas la configurarea unei revolte, împlinite în final. Cazul Pungeşti – satul vasluian în care ţăranii au ripostat violent faţă de instalarea forţată a sondelor pentru explorarea gazelor de şist – este prezent în finalul spectacolului, sub forma unui dialog în întuneric între o mamă şi fiul ei, pe fundalul confruntării între ţărani şi jandarmi. Violenţa antrenează violenţă. În război, nimeni nu e înger. 

În mijlocul spectacolului există o scenă – cezură în care se operează ieşirea din convenţie (tot o convenţie şi asta). Actorii repetă un text care se constituie într-o formă de decriptare a manipulării. Un discurs cinic despre controlarea pieţei alimentelor („vom trece peste orice pentru asta“) este susţinut, pe rînd, agresiv şi emfatic (o violenţă poetică), „îndulcit“ cu duhul blîndeţii sau lucid şi dur. Aici mi se pare a fi cheia spectacolului, în devoalarea manipulării care înlesneşte controlul asupra resurselor. Globalizarea pieţei alimentare duce la concentrarea puterii la nivelul cîtorva multinaţionale.

De vînzare este un spectacol periculos de curajos, care pune teatrul în consecinţa realităţii, ca o formă de diseminare şi arhivare a cotidianului. 

Revin cu ideea de început. Acest spectacol trebuie jucat mult şi des.  

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: O. Tibăr

957 16 sus Pdac Romila jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

Adevarul.ro

image
Vacanţe de coşmar pentru zeci de mii de turişti blocaţi într-o staţiune. O familie susţine că trebuie să dea 26.000 de dolari pentru o săptămână de cazare
Vacanţele în oraşul turistic Sanya de pe insula tropicală Hainan din China au devenit un coşmar în acest weekend pentru zeci de mii de turişti care au rămas blocaţi acolo brusc, după ce autorităţile chineze au impus lockdown din cauza a peste 1.200 de cazuri de Covid-19.
image
EXCLUSIV Bărbatul cu probleme psihice care şi-a măcelărit familia, în Argeş, nu mai fusese evaluat de o comisie din 2004
Bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care a masacrat cinci membri ai familiei şi avea probleme psihice nu a mai fost evaluat de către o comisie de specialitate de acum 18 ani, legislaţia fiind una extrem de permisivă.
image
EXCLUSIV Autorul masacrului din Argeş suferă de schizofrenie. Psihiatrul său: „Avea relaţii strict cu familia“
Viorel L., bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care şi-a masacrat familia, suferea de mai mult timp de schizofrenie şi urma un tratament medical. Bărbatul nu avea un loc de muncă şi stătea în majoritatea timpului în curtea casei, fiind o persoană izolată.

HIstoria.ro

image
Pacea de la București (10 august 1913): „Ne-am jucat de-a Congresul de la Viena”
O sursă interesantă despre evenimentele anilor 1912-1913 o reprezintă însemnările celor două personalități ale Partidului Conservator – Titu Maiorescu și Alexandru Marghiloman. Jurnalele celor doi sunt caracterizate de un veritabil sincron.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.