Tatăl meu şi Tatăl nostru

Publicat în Dilema Veche nr. 734 din 15-21 martie 2018
Tatăl meu şi Tatăl nostru jpeg

● Tatăl meu, preotul de Gabriel Sandu, regia: Elena Morar, scenografia: Alexandra Panaite, video: Ana Cârlan, sound design: Andrei Mihai. Cu: Andrei Sabău, Valeriu Andriuță, Mihaela Teleoacă, Vlad Nemeș, Bogdan Nechifor. Proiect cîștigător al competiției „Satelit“. Apollo 111. 

Manifestările homofobe de la Muzeul Ţăranului Român, din februarie, care reiau modelul mai vechilor proteste din acelaşi loc, în împrejurări similare (proiecţia unui film), cu aceleaşi categorii de contestatari şi contestaţi, reprezintă o imagine sugestivă pentru modul în care societatea autohtonă s-a divizat în ultimii ani în raport cu drepturile comunităţii LGBT. Fenomenul este vizibil mai ales din momentul propunerii de modificare a Constituţiei, promovată de Coaliţia pentru Familie, în sensul definirii restrictive a căsătoriei drept uniunea dintre o femeie şi un bărbat. Iniţiativa a acutizat şi a radicalizat opiniile despre identitatea de gen, căsătoria între persoane de acelaşi sex şi familia tradiţională. Susţinătorii drepturilor LGBT au contestat iniţiativa, iar cei ai familiei tradiţionale au demarat o campanie de strîngere de semnături în favoarea modificării Constituţiei, cu ajutorul, recunoscut sau nu, al Bisericii. Discursurile care s-au coagulat de fiecare parte au antagonizat societatea, puţini sînt cei care au păstrat o poziţie neutră, şi mai puţini cei care au încercat, dacă nu să-şi înţeleagă, măcar să-şi asculte adversarii (audiatur et altera pars nu e tocmai deviza după care ne ghidăm, societatea românească suferă de o cronică lipsă a dezbaterii). S-a produs astfel o standardizare a poziţionărilor faţă de temă, care a generat stereotipuri în percepţia argumentelor pentru ambele părţi.

Gabriel Sandu, actor, jurnalist şi, în cazul de faţă, autor dramatic, a scris o piesă despre homofobia societăţii autohtone contemporane. Tatăl meu, preotul preia cele două poziţionări faţă de comunitatea LGBT în contextul demersului iniţiat de Coaliţia pentru Familie, la care adaugă cîteva elemente pentru a încadra subiectul într-o temă mai largă care vizează conservatorismul din mentalul colectiv autohton. Textul expune, practic, situaţia şi discursul despre identitatea de gen şi familie, aşa cum se regăsesc ele în spaţiul public, clişeizate prin repetabilitate şi preluate de o masă necritică, şi le înşurubează într-o poveste.

Un preot de provincie şi preoteasa strîng semnături pentru modificarea Constituţiei în sensul instituirii familiei tradiţionale ca unic model, în timp ce fiul lor, student la Bucureşti, are o relaţie cu un băiat. Naraţiunile adiacente potenţează conflictul: preotul comite un păcat capital şi alte cîteva mai „mici“, semnăturile pentru Coaliţie sînt parte dintr-o negociere a puterii în interiorul instituţiei Bisericii, iubitul de la Bucureşti a crescut într-un orfelinat şi este (probabil) de etnie romă. Dubla măsură (preotul se arată îngăduitor cu sine pentru lucruri grave, dar intolerant faţă de sexualitatea propriului copil), structura viciată de putere a Bisericii (tot mai cunoscută la nivel public, căci conexiunile instituţiei cu mediul politic şi financiar au făcut obiectul unor investigaţii jurnalistice în ultima vreme), marginalizarea şi stigmatizarea vulnerabililor (săraci, orfani, minorităţi etnice şi sexuale etc.) sînt captate într-o singură poveste care operează cu naraţiuni şi tipologii reale, dar reducţioniste, şi care devine astfel demonstrativă.

rosencrantz2 foto a bulboaca jpg jpeg

Spectacolul regizoarei Elena Morar urmăreşte linia textului şi pune încă un filtru care subliniază caracteristicile fiecărui termen al conflictului şi prăpastia dintre ele. Spectaculosul şi negativitatea se acumulează la partea conservatoare: Biserica este o instituţie kitsch (icoane cu luminiţe electrice, flori artificiale etc. – scenografia: Alexandra Panaite), cu o structură mafiotă (bani, putere şi supunere), un PR neobosit (prezenţa în media) şi un discurs (conţinut şi formă) anacronic în raport cu vremurile. O animaţie (video: Ana Cârlan) contextualizează acţiunea, desenînd cîteva spaţii (blocurile depersonalizate din Bucureşti sau biserica decorată opulent). Valeriu Andriuță (preotul) şi Mihaela Teleoacă (preoteasa) creează personaje a căror mentalitate este la intersecţia dintre normele morale ale unei familii de preot, care tolerează însă abaterile proprii, şi vocaţia de părinţi iubitori, dar intoleranţi faţă de devierile copilului de la aceleaşi norme. Personajul lui Andrei Sabău (fiul) este ceva mai complex: deşi viziunea lui este opusă faţă de cea a părinţilor, datorită sexualităţii şi mediului universitar care a favorizat o gîndire progresistă, el are un parcurs de negociere a poziţiei sale în raport cu aceştia, de la acceptarea iniţială a cerinţei lor (de a deveni preot) pînă la a-şi asuma identitatea de gen. Declararea homosexualităţii, în familie şi în public, face parte dintr-un proces de maturizare a fiului, care implică şi asumarea unor responsabilităţi adiacente cu urmări dramatice. Vlad Nemeş construieşte personajul iubitului la joncţiunea dintre dramele unei copilării instituţionalizate, identitatea etnică şi cea de gen şi aparenţa, mereu contrazisă, a unei întîrzieri mentale (ceea ce îi conferă o onestitate dezarmantă şi periculoasă). Bogdan Nechifor creează mai multe personaje, necesare naraţiunii pentru a multiplica opiniile, precum activişti ai Coaliţiei pentru Familie care regurgitează idei fără o perspectivă critică (analitică) sau un angajat al Bisericii, măcar aparent necontaminat de homofobie. Personajele de ambele părţi ale conflictului acţionează parţial printre spectatori, căci societatea sîntem noi toţi, iar celălalt poate sta alături.

Atît în text, cît şi în spectacol, era loc pentru nuanţe, pentru depăşirea stereotipiei de reprezentare a temei şi a tipologiilor din conflict (acumularea negativităţii de partea Bisericii, prin ridiculizare şi demonizare, riscă să o devalorizeze, deşi ea este un combatant redutabil în această bătălie şi ar fi interesant de decriptat mecanismul care îi asigură eficienţa). Însă miza demersurilor artistice pare a fi conştientizarea unui retard al mentalităţii colective şi a efectelor toxice pe care le au acţiunile care antagonizează (intenţionat sau nu) societatea. Şi asta funcţionează. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

1200px Saab JAS 39 Gripen at Kaivopuisto Air Show, June 2017 (altered) copy jpg
Cel mai bun avion de luptă occidental care ar putea să ajute Ucraina pentru a înfrunta Rusia
Pe măsură ce forțele aeriene asediate ale Rusiei continuă să lanseze atacuri în Ucraina, Kievul are nevoie de mijloace aeriene, inclusiv de noi avioane de luptă.
camasialtita
Greșelile intenționate de pe iile cusute de femeile de pe vremuri. „Știau să-și pună acest semn al bunului simț”
Ia cu altiță se află pe lista patrimoniului UNESCO. Demersul de includere a acestei cămăși în patrimoniul UNESCO a fost pornit în comun de specialiști din România și Republica Moldova.
nava de croaziera Viking Polaris Foto AFP jpg
O americancă a fost ucisă la bordul unui vas de croazieră, după ce vaporul a fost lovit de un val răzleț
O turistă a fost ucisă și alți patru pasageri au fost răniți după ce un un val răzleț (de tip rogue, n.r.) a lovit un vas de croazieră cu destinația Antarctica, a anunțat compania de turism Viking.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.