Semnele vremurilor

Publicat în Dilema Veche nr. 670 din 22-28 decembrie 2016
Semnele vremurilor jpeg

CONECTACT, ediţia a V-a (24-27 noiembrie 2016), Teatrul Naţional Tîrgu Mureş împreună cu „Fabulamundi. Playwriting Europe“. 

Platformă de artă contemporană, CONECTACT de la Tîrgu Mureş a adunat evenimente diferite, configurate în jurul ideii de cultură vie actuală. Organizată de Teatrul Naţional Tîrgu Mureş în parteneriat cu „Fabulamundi. Playwriting Europe“, platforma a cuprins teatru (Kepler – 438B, Că tot veni vorba despre vreme, :P Patru piesuţe politice despre duşmani), dans contemporan (Coregrafie de grup, Cvartet pentru o lavalieră), performance (Open), carte, ateliere, spectacol-lectură.

Am remarcat un proiect inedit: o instalaţie vizuală şi o carte-album despre tinerii mureşeni pasionaţi de rock, din cartierul Tudor Vladimirescu, în anii ’80. BRONX (instalaţia şi cartea) foloseşte documente – scrisori, fotografii, viniluri, casete etc. – pentru a configura grupul de tineri dornici de a evada din universul cenuşiu al comunismului. Refuzul realităţii descurajante s-a tradus printr-o contracultură (antidot la cea oficială): pasiunea comună pentru muzica „decadentă“, occidentală sau autohtonă, a adunat împreună tineri români şi maghiari într-un grup în care restricţiile regimului politic erau mai puţin resimţite. Instalaţia şi albumul arhivează o formă de libertate posibilă în comunism, de tinereţe rebelă.

Platforma înregistrează şi debutul regizoral al Olgăi Macrinici cu spectacolul Limba maternă Mameloschn de Sasha Marianna Salzmann, un text despre identitate şi transformări istorice, despre relaţiile mamă-fiică şi cetăţean-patrie (un spectacol cu acest text de la Deutsches Theater Berlin a fost prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu în 2015). Trei femei – bunica, mama, fiica – se confruntă cu istoria, cea mare, politică şi socială, şi cea mică, de familie. În mutaţiile mentalităţilor şi în traumele personale se pot descoperi parabole ale destinelor naţiunilor într-o perioadă tulbure (de la al Doilea Război Mondial încoace). Dansatoare evreică de cabaret, bunica ajunge în lagăr, apoi comunistă în Germania de Est şi colaboratoare a STASI. Mama creşte într-o Germanie denazificată şi îşi asumă cu înverşunare identitatea nemţească, făcînd parte din generaţia sacrificată, care a trăit jumătate de viaţă în comunism şi jumătate în capitalism. Fiica vrea să-şi recupereze identitatea evreiască şi să-şi găsească locul, nici în Israel, nici în Germania, ci în provocatoarea Americă, unde problemele de acasă se regăsesc în alt context. Fiecare femeie reprezintă simbolic o etapă istorică, un timp care îşi caută sensul. Olga Macrinici foloseşte un spaţiu comun pentru cele trei personaje, delimitat de lumină şi marcat de cîte un element scenografic: un cufăr pentru bunică, un copac cu lumini (şi umbre) pentru mamă şi un dulap/valiză pentru fiică. Scenografa Cristina Milea prelungeşte spaţiul de joc cu o instalaţie în foaier: un poem vizual şi sonor al copilăriei, alcătuit din jucării de lemn (unele muzicale, de unde şi sunetul delicat) şi diferite notiţe, o arhivă-refugiu a candorii şi fragilităţii în vremuri tulburi. O bunică bonomă, puternică şi alunecoasă (Monica Ristea), o mamă decisă să răzbată într-o lume pragmatică (Roxana Marian) şi o fiică avidă de cunoaştere şi de independenţă (Carmen Ghiurco, la debut) – destinele lor, legate simbiotic, se derulează pe scenă în discursuri separate, aproape fără contact, doar unul minimal, cu schimburi scurte de priviri sau replici, arătînd o însingurare moştenită de generaţii. Alături, dar nu împreună.

670 rosencrantz foto christian brachwitz jpg jpeg

Textul Mihaelei Michailov, Copii răi – cunoscut din spectacolul bucureştean al Katiei Pascariu, în regia lui Alexandru Mihăescu – a prilejuit celor de la Theater an der Parkaue (teatru berlinez pentru adolescenţi, cu o trupă excelentă) o polifonizare a dramaturgiei. Scris pentru o singură actriţă (Katia Pascariu a participat la documentarea subiectului, inspirat dintr-un caz real), textul este desfăşurat în spectacolul german pe un grup de cinci actori care preiau alternativ sau concomitent mai multe ipostaze, ca narator sau personaje. Spaţiul este folosit integral: un catwalk flancat de două zone destinate publicului, pe care însă actorii le vor întrebuinţa în întregime. Includerea publicului în spectacol se subsumează ideii de grup, căci textul explorează violenţa în şcoală ca atitudine comună (profesor şi elev) şi contaminantă. O fetiţă se pierde în propriile ei vise în timpul cursului. Neatenţia ei este pedepsită disproporţionat de învăţătoare, a cărei atitudine este preluată de copii şi dusă mai departe, în agresiune fizică şi psihologică. Este vorba aici despre o dinamică de grup în care impulsurile (violente) determină o reacţie comună care le amplifică. Sigur, atît textul, cît şi spectacolul pun problema şcolii ca mediu care înregimentează, dar referinţa este mai amplă, la societate în ansamblul ei, unde mentalităţile se generalizează, iar opiniile individuale devin tot mai des condamnabile. În Copii răi, contextul concret al actului violent este ironic plasat în timpul orei de istorie în care se discută conceptul de „democraţie“. În teorie, lucrurile sînt idealizate, dar, practic, democraţia nu funcţionează. Şcoala creează tipare comportamentale pe care copiii le vor aplica întreaga viaţă.

În relaţie directă cu această idee, textul catalanului Josep Maria Miró, Principiul lui Arhimede, prezentat ca spectacol-lectură (şi el polifonic, sub forma unui „concert“ cameral) în regia lui Attila Gáspárik, urmăreşte tot o dinamică de grup: modul în care un zvon (incert) coagulează energiile într-o acţiune violentă. Un antrenor de înot calmează un copil care se teme de apă. Gestul său tandru este interpretat şi apoi „certificat“ ca o dovadă de pedofilie, ceea ce determină reacţii violente (temă similară cu Profu’ de religie de Mihaela Michailov, regizat de Bobi Pricop la Teatrul Naţional din Craiova). Care este adevărul şi ce îndreptăţeşte societatea – părinţi, copii – să reacţioneze agresiv, prin stigmatizare publică şi violenţă? 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: C. Gânj (sus), C. Brachwitz (jos)

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Prima echipă eliminată de la Euro 2024, după ce Franța și Olanda au remizat în grupa D
Germania și Spania sunt deja în optimile Campionatului European.
image
Cum a rămas un român fără bani în cont în timp ce își rezerva vacanța online. „Am intrat pe link”
Numărul înşelăciunilor legate de rezervări online a crescut de 9 ori în acest an. A păţit-o şi un tânăr din Bucureşti care a rămas fără o sumă importantă din cont.
image
Cele mai cancerigene produse de curățenie pe care toată lumea le folosește. Cu ce le puteți înlocui
Un avocat specializat în vătămări corporale catastrofale a avertizat consumatorii împotriva utilizării a trei produse cancerigene care se găsesc în mod obișnuit în case.

HIstoria.ro

image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.
image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î
image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns: