Ruşinea

Publicat în Dilema Veche nr. 740 din 26 aprilie – 2 mai 2018
Ruşinea jpeg

● Boyz and girlz, text și regie: Sînziana Koenig. Cu: Alex Călin, Florina Gleznea, Katia Pascariu, Oana Cristina Pușcatu, Liviu Romanescu; scenografie și lighting design: Hermina Stănciulescu; muzică: Alexandru Suciu. Co-director artistic BÉZNĂ Theatre: Nico Vaccari. Proiect cultural finanțat de AFCN. Co-producție Centrul de Teatru Educațional Replika și BÉZNĂ Theatre. 

Dezvoltarea tehnologică accelerată rezolvă unele probleme ale umanităţii şi creează altele noi. Dacă pînă la apariţia lui Homo deus, creator de viaţă artificială anticipat de Yuval Noah Harari, mai e un pic, transformarea lumii în „Poiana lui Iocan“ prin intermediul Internetului îşi arată deja laturile întunecate precum manipularea sau dispariţia intimităţii. Recentul scandal planetar legat de Facebook şi de vînzarea datelor utilizatorilor, fără acordul (conştient al) acestora, către companii care au influenţat procesele electorale (posibil) din mai multe ţări, este un exemplu sugestiv pentru cît de puţin control mai avem astăzi asupra noastră.

Tehnologia şi lumea virtuală (uşor de accesat) modifică, în fapt, contextul în care evoluăm, dar şi comportamentul, mentalitatea şi relaţiile, atît interpersonale, cît şi cele dintre individ şi grup. O serie de fenomene negative sînt asociate cu Internetul, printre ele fiind creşterea criminalităţii prin diversificarea formelor de abuz, control, manipulare şi prin scăderea vîrstei victimelor. Cei mai vulnerabili rămîn copiii şi adolescenţii, care nu conştientizează pericolele şi devin ţinte atît pentru prădătorii adulţi, cît şi pentru hărţuitorii minori. Revenge porn (publicarea online a unor materiale cu conţinut sexual explicit fără acordul persoanelor implicate), dar şi bullying (umilirea şi excluderea prin hărţuire a unei persoane dintr-un grup, comportament, de regulă, fără legătură cu mediul virtual) sînt fenomene de dată recentă – ca denumire şi concept – în lumea occidentală şi au ajuns şi la noi. Confruntată cu aceste noi forme de agresiune, societatea autohtonă – adulţii responsabili (părinţi, profesori, doctori, psihologi) şi adolescenţii – le conştientizează superficial, fără a le înţelege gravitatea şi fără a şti cum să lupte împotriva lor, căci nu s-au „importat“ încă şi mecanismele de prevenţie şi intervenţie (parţial eficiente – un caz recent din SUA s-a încheiat cu obligarea agresorului la plata a 6,45 milioane de dolari victimei, după ce a publicat fotografii nud ale acesteia fără acordul ei).

rosencrantz foto 2 centrul de teatru educational replika jpg jpeg

Tema din Boyz and girlz, spectacolul Sînzianei Koenig (de la BÉZNĂ Theatre, companie independentă de teatru româno-britanică, unde îl are partener pe Nico Vaccari), se înscrie într-o direcţie asumată de Centrul de Teatru Educaţional Replika, aceea a conştientizării problemelor, reale şi concrete, cu care se confruntă tinerii astăzi. Textul prezintă o tragedie la indigo, iar unul dintre accentele principale cade tocmai pe repetitivitatea crimei şi a urmărilor ei, ceea ce denotă incapacitatea societăţii de a o preveni. O adolescentă se sinucide după ce fotografiile ei nud au fost publicate pe Internet de un prădător sexual. O altă adolescentă repetă gestul după ce a fost filmată, fără să ştie, în timp ce făcea sex, iar înregistrarea a devenit publică. În ambele cazuri, adulţii şi minorii din proximitatea victimelor contribuie esenţial la declanşarea şi agravarea crizelor, fiind agresori, complici, acuzatori publici. În jurul minorilor funcţionează o reţea de judecăţi, mentalităţi şi atitudini a căror caracteristică generală este lipsa de empatie cu victima care, tradiţional, este considerată vinovată. Structura patriarhală şi misoginismul domină în familie şi la şcoală, modelul pe care se construiesc personalităţile copiilor se bazează pe polarizarea genurilor, cu consecinţe asupra comportamentului tinerilor. Limitele intimităţii sînt încălcate în primul rînd acasă, în relaţia dintre părinţi şi copii, şi abia apoi în mediul virtual. Prin urmare, copilul are obişnuinţa invadării spaţiului său privat şi nu intuiţia de a-şi apăra intimitatea. Victimele revenge porn-ului sînt stigmatizate, blamarea este unidirecţionată, raportul responsabilităţii este inversat (fetele sînt vinovate din cauză că „nu s-au păzit“, nu agresorii lor, care au profitat de ele). Confruntată cu violenţa virtuală, societatea preferă să se refugieze în judecăţi stereotipe. Astfel, povestea se repetă identic, ba, mai mult, primul caz foloseşte ca sursă de inspiraţie pentru al doilea, atît pentru agresori, cît şi pentru victimă sau factorii de influenţă. Un lanţ cauzal toxic.

Revenge porn vizează tocmai ruşinarea publică (în scopul răzbunării sau din pur amuzament), cu efecte negative majore asupra vieţii sociale (intervine bullying-ul) şi mentalului victimei, cu atît mai mult cu cît posibilitatea de a pune capăt „motivelor ruşinii“ (fotografii, înregistrări) este redusă căci, odată postate online, oricine le poate copia şi republica.

Spectacolul are funcţia de a conştientiza nu doar fenomenul, ci şi consecinţele modului în care acţionează actanţii. Nu doar că revenge porn este în sine o formă de şantaj dificil de prevenit/soluţionat, dar ea este agravată de principiul, general acceptat, conform căruia „victima e de vină“. În lipsa educaţiei generale şi a unor măsuri eficiente de pedepsire a abuzatorului şi de sprijinire a persoanei abuzate, viitoarele victime pot repeta, la infinit, destinul primeia. În spectacol, punerea în relaţie a două cazuri arată tocmai modul în care cei din jur, prin blamarea fetelor şi propagarea materialelor incriminate, se transformă într-un agresor colectiv.

Boyz and girlz pune succesiv reflectorul pe cei care contribuie la crimă ca autori morali (părinţi, profesori, medici). Cinci actori – Alex Călin, Florina Gleznea, Katia Pascariu, Oana Cristina Pușcatu, Liviu Romanescu – îşi pasează personajele, schimbînd rapid tipologiile, vîrstele şi perspectivele, într-un spaţiu gol, cu cîteva scaune, microfoane şi o cameră de filmat, în care cel mai dureros lucru este singurătatea victimelor. Boyz and girlz este un spectacol profund inconfortabil pentru că descrie o realitate dură şi modul în care noi, adulţii, eşuăm în faţa ei. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Centrul de Teatru Educaţional Replika

Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.