Richamlet Vod─â

Publicat în Dilema Veche nr. 737 din 5-11 aprilie 2018
Richamlet Vod─â jpeg

ÔŚĆ Viforul, de Barbu ╚śtef─ânescu Delavrancea, regie, scenografie, video: Alexandru Dabija, dramaturg: Ma╚Öa Dinescu, coregrafie: Florin Fieroiu, regizor secund: Patricia Katona, asistent regie: Teodora Petre, asistent scenografie: Ioana Iliescu, regia tehnic─â: Marcel B─âl─ânescu. Cu: Marius Manole, Ana Ciontea, Afrodita Androne, Rodica Ionescu, Ilona Brezoianu, Alexandra S─âlceanu, Dorin Andone, Drago┼č Ionescu, Marius Rizea, Alexandru Voicu, Emilian M├órnea, Mihai Calot─â, Eduard Adam, George Pi╚Ötereanu, Ionu╚Ť Toader, Mihai Munteni┼ú─â. Teatrul Na┼úional Bucure┼čti. 

La 100 de ani de la moartea lui Barbu ┼×tef─ânescu Delavrancea, Alexandru Dabija d─â un suflu nou piesei Viforul (1909) din Trilogia Moldovei. ┼×tef─âni┼ú─â (1506-1527), fiul lui Bogdan al III-lea, nepotul lui ┼×tefan cel Mare ┼či oaia neagr─â a dinastiei Mu┼čatinilor, ├«nsc─âunat la 11 ani, sub regen┼úa boierului Luca Arbore, a avut timp p├«n─â la 21 ani, c├«nd i s-au ├«ncheiat ┼či domnia, ┼či via┼úa, s─â parcurg─â dramele conduc─âtorului, trec├«nd prin b─ât─âlii, intrigi de curte ┼či de alcov. S-a confruntat cu opozi┼úia boierilor, a c─âror putere, ├«n sistemul politic bicefal al acelor timpuri, contrabalansa puterea domnitorului, ┼či a trecut la represiuni s├«ngeroase ├«mpotriva lor. Delavrancea porne┼čte de la fapte reale certe, dar include ┼či controverse sau neclarit─â┼úi, pe care le fic┼úionalizeaz─â. Rezultatul este o docu-fic┼úiune care con┼úine ac┼úiuni istorice ┼či interpret─âri posibile asupra lor, o formul─â dramaturgic─â valabil─â pentru toate nara┼úiunile din Trilogia Moldovei a c─âror aparen┼ú─â de veridicitate a f─âcut ca, de-a lungul timpului, ele s─â ├«nlocuiasc─â, ├«n percep┼úia public─â, adev─ârul istoric (de exemplu, Oana, fiica nelegitim─â a lui ┼×tefan cel Mare, este un personaj inventat, care a fost perceput adeseori ca fiind real).

Textul este datat stilistic, cu o construc┼úie dramaturgic─â ├«nc─ârcat─â ┼či o limb─â ├«nvechit─â, astfel c─â pentru reprezentarea scenic─â era necesar s─â fie de/reconstruit. ├Än calitate de dramaturg (├«n sensul occidental al cuv├«ntului, ca acela care organizeaz─â materialul dramatic special pentru o anume viziune regizoral─â), Ma┼ča Dinescu a concentrat nara┼úiunea, subliniind scenele cu influen┼ú─â shakespearian─â (pentru care existau toate ingredientele: caractere malefice, comploturi de putere, iubiri tragice) astfel ├«nc├«t apar fantomele victimelor care ├«l b├«ntuie pe uciga┼č din Richard al III-lea, nebunia Ofeliei/Oanei sau otr─âvirea din Hamlet etc. Patina istoric─â a fost eliminat─â la nivelul limbajului ┼či al ac┼úiunilor ÔÇô ambele ies din sfera veridicit─â┼úii istorice ┼či intr─â ├«ntr-o zon─â neutr─â, atemporalitatea universalizeaz─â povestea ÔÇô, dar a fost reintrodus─â prin fragmente de cronici istorice reale (de Ion Neculce, Dimitrie Cantemir sau texte populare). Mai mult, ÔÇ×istoriaÔÇť de pe scen─â este ├«nregistrat─â ├«n timp real, adic─â ┼×tef─âni┼ú─â arhiveaz─â ┼či propria sa versiune. A fost creat astfel un construct dramaturgic postmodern: o docu-fic┼úiune istoric─â, contextualizat─â prin m─ârturii reale, despre obsesia pentru putere a unui conduc─âtor prea t├«n─âr.

737 19 rosencrantz1 foto f ghioca jpg jpeg

Alexandru Dabija deconstruie┼čte perspectiva istoric─â ┼či dincolo de text, ├«n spectacol. Practic, scena este goal─â, cu c├«teva elemente de mobilier ┼či recuzit─â (mas─â, b─ânci, topoare, stema Moldovei realizat─â ca un negativ al reprezent─ârii iconice a lui ┼×tefan, adic─â doar musta┼úa ┼či coroana etc.). Pe un ecran ruleaz─â imagini cu ┼×tef─âni┼ú─â ┼či apropia┼úii lui, un fel de fr─â┼úie de palat, tov─âr─â┼čie de be┼úie, intrigi ┼či cuceriri amoroase de ambe sexe. Tronul Moldovei, acoperit cu o p├«nz─â, are forma unui falus (lupta lui ┼×tef─âni┼ú─â este mai degrab─â pentru favorurile unui conte polonez dec├«t pentru ┼úar─â, iar ascunderea tronului ┼úine de memoria intimidant─â a lui ┼×tefan pe care t├«n─ârul voievod nu o suport─â). Bisexualitatea lui ┼×tef─âni┼ú─â cel real nu este dovedit─â (este deseori confundat cu ┼×tef─âni┼ú─â Lupu, a c─ârui bisexualitate este men┼úionat─â explicit ├«n cronici), ├«n schimb, ├«n spectacol, vulnerabilitatea personajului se bazeaz─â ┼či pe orientarea sa sexual─â incert─â ┼či neasumat─â. ┼×tef─âni┼ú─â este un personaj multiplu agresat ┼či care se transform─â, la r├«ndul s─âu, ├«n agresor: obligat de mic s─â poarte o povar─â mare (conducerea ┼ú─ârii), i se anuleaz─â copil─âria, ajunge un domnitor cu temperament adolescentin, instabil ┼či necopt; comparat constant cu bunicul s─âu legendar, dezvolt─â un complex de inferioritate care ├«i sus┼úine impulsivitatea; for┼úat la o c─âs─âtorie nedorit─â (din ra┼úiuni politice), ├«┼či g─âse┼čte refugii ├«n homosexualitate. Marius Manole creeaz─â un ┼×tef─âni┼ú─â fragil prin nest─âp├«nirea propriei persoane, impulsiv, preocupat intens de sine, incapabil de diploma┼úie politic─â, copil─âros ┼či iresponsabil, ├«n egal─â m─âsur─â crud ┼či intrigant, dar ┼či profund uman. Un amestec ├«ntre cruzimea lui Richard al III-lea ┼či sl─âbiciunile unui Hamlet dubitativ. Dabija ┼či Manole relativizeaz─â personajul, ├«i refuz─â o singur─â culoare. ┼×tef─âni┼ú─â este un tip tonic, cu un umor mu┼čc─âtor, dar poate fi ┼či profund dezagreabil, depresiv sau violent. Se poate empatiza cu el, dar poate fi ┼či detestat. Ca prieteni ai domnitorului, Marius Rizea ┼či Alexandru Voicu s├«nt ┼či ei duali, pot fi gregari ┼či hedoni┼čti, dar ┼či asasini cu s├«nge rece. Naratorul, func┼úie imaginat─â ├«n scenariu, este atribuit─â unui personaj din textul original, Unguru (Mihai Munteni┼ú─â), adic─â str─âinului, celui care are distan┼úa privirii. Aici apare un contrapunct: comentariul obiectiv (citatele din cronici) al naratorului este teatralizat, are un anume ludic, ├«n timp ce fic┼úiunea (piesa) este scoas─â din registrul desuet al patosului ┼či remontat─â ├«n cel contemporan, al firescului. ├Än general, distribu┼úia masculin─â func┼úioneaz─â bine ├«n sensul acestui joc natural, ├«n schimb cea feminin─â (dubl─â distribu┼úie pe toate rolurile) este neuniform─â, cu unele striden┼úe (Afrodita Androne ├«n rolul Oanei este mult prea teatral─â ├«n raport cu stilul de joc general).

Acest material dramaturgic de sorginte shakespearian─â, reconfigurat postmodern, este decriptat cehovian de Dabija care construie┼čte, cu fine┼úe, rela┼úii ┼či caractere. De exemplu, se respect─â regula pistolului lui Cehov: la ├«nceputul spectacolului s├«nt adu┼či ├«n scen─â saci cu nuci pentru parastasul lui ┼×tefan cel Mare, dar la final, dup─â moartea lui ┼×tef─âni┼ú─â, nucile vor folosi (se sub├«n┼úelege) pentru coliva de la ├«nmorm├«ntarea acestuia. Ca de obicei, Dabija ┼čtie s─â citeasc─â scenic, cu o logic─â impecabil─â, un text de teatru, reu┼čind s─â fac─â, ├«n cazul de fa┼ú─â, dintr-o pies─â datat─â, un spectacol actual. ├Än unele privin┼úe, chiar acut actual. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Florin Ghioca, TNB

Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.
O cineast─â de redescoperit jpeg
O cineast─â de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par s─â articuleze o preocupare pentru muta╚Ťiile istorice, pe care le altoie╚Öte cu o privire feminin─â, mereu dispus─â la autoreflexivitate subtil─â.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.