Redefinirea familiei în lumea contemporană

Publicat în Dilema Veche nr. 615 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2015
Redefinirea familiei în lumea contemporană jpeg

Grădina, text şi regie: Leonardo Moreira; scenografie: Marisa Bentivegna; muzica: Marcelo Pellegrini. Cu: Aline Filocomo, Fernanda Stefanski, Luciana Paes, Mariah Amelia Farah, Paula Picarelli, Thiago Amaral, Edison Simão. Compania Hiato, Brazilia. Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti #2.

Aflată la a doua ediţie, Platforma Internaţională de Teatru Bucureşti (12-15 noiembrie), concepută şi curatoriată de criticul Cristina Modreanu, se focusează pe tema familiei, pe tiparele ei actuale şi pe redefinerea lor în contextul contemporan. În ce măsură familia şi-a reconfigurat forma şi şi-a modificat relaţiile interioare sub presiunea schimbărilor, de la intensificarea migraţiei la scăderea dramatică a timpului liber, de la invazia tehnologică în viaţa personală la posibile noi formule de „familie“? Ce este astăzi o familie „normală“?

Spectacolul brazilian Grădina investighează memoria prin istoria unei familii. Povestea a trei generaţii prilejuieşte o regîndire a timpului astfel încît consecinţa şi concomitenţa sînt simultane într-un singur spaţiu, în care există, totuşi, şi separare. Dacă acest lucru pare imposibil, regizorul Leonardo Moreira a găsit o soluţie ingenioasă să îl facă posibil. Concret, decorul este format din două elemente: o mochetă verde („iarba“ din grădină) şi zeci de cutii de carton (ambalaje) care sînt reorganizate de către actori sub forma unor ziduri care împart radial spaţiul în trei, ca pe un tort. Fiecare public (plasat pe trei laturi) are spectacolul său, iniţial fără să vadă ce se întîmplă în celelalte două secţiuni, doar auzind, pentru ca apoi, pe măsură ce „pereţii“ suferă fisuri, spectatorul să şi poată vedea frînturi din celelalte părţi. În acest fel, timpul se suprapune, se condensează – peste un moment precis se adaugă fragmente din trecut sau viitor care zgîrie prezentul. Scenele se joacă în rotaţie şi încontinuu astfel încît fiecare public să poată vedea toate secţiunile temporale. Ordinea lor este diferită, în funcţie de locul în care este spectatorul, ele pot curge cronologic sau amestecat, ca un puzzle, livrîndu-se astfel trei spectacole. La final, zidurile dispar, personajele şi timpurile se amestecă într-o memorie avariată (ca a bunicului). De fapt, este vorba despre modul în care perspectiva (distanţa) anulează timpul.

Povestea din Grădina se coagulează din trei scene: un cuplu tînăr îşi împarte fotografiile după despărţire; bărbatul din cuplu, acum bătrîn, afectat de maladia Alzheimer, îşi petrece acasă ultimele ore înainte de a fi dus la azil de cele două fiice ale sale, dintre care una însărcinată; fiica-fetus din scena anterioară vinde pe Internet obiecte care au aparţinut familiei sale în încercarea de a salva casa, revendicată de nişte polonezi. Pentru această familie, axis mundi este grădina, iar memoria conectează realitatea prezentului – pierderea casei şi a grădinii – cu traume din trecut (revendicatorii polonezi sînt moştenitorii soţiei de care se desparte bărbatul din prima scenă).

Ce expresie teatrală poate conţine un astfel de spectacol? Povestea în sine trimite la scriitura sud-americană, saga de familie, aici condensată şi fragmentară. Leonardo Moreira mizează pe emoţie şi realism psihologic, ambele esenţiale în arhitectura spectacolului. Coerenţa micronaraţiunilor permite înţelegerea întregului puzzle. Emoţia creează, pe de o parte, o conexiune esenţială cu publicul, iar pe de altă parte, ea ţîşneşte din faptul că elementele din spectacol – detaliile narative, obiectele şi numele personajelor – fac parte din biografiile actorilor (elemente reale se coagulează într-o ficţiune). Remarcabil în acest spectacol este că emoţia nu devine superficială sau artificială, ci îşi păstrează autenticitatea şi forţa datorită unei excepţionale calităţi a interpretării. Asta cu atît mai mult cu cît astăzi teatrului i se neagă dreptul de a emoţiona (considerat o relicvă în definirea artei) în contextul radicalizării limbajelor performative (care ajung să se excludă reciproc).

Bună, Hitler! Concept şi interpretare: Lucie Pohl.

Dacă Grădina este un spectacol despre arhivarea memoriei familiei, one woman show-ul Hi, Hitler! este despre identitate. Lucie Pohl vine din SUA, dar originile sale sînt iudeo-româneşti pe linie maternă (mama, Sanda Weigl, este cîntăreaţă de jazz şi nepoata lui Bertolt Brecht) şi germane pe linie paternă (tatăl – actorul şi dramaturgul Klaus Pohl). Născută şi crescută în Germania, Lucie pleacă la New York cu familia, se întoarce în Germania pentru studii şi revine în SUA. Traseele sînt generate de negăsirea apartenenţei, a acelui „acasă“ pe care îl are, zice-se, toată lumea. Lucie descoperă însă că tocmai în această stare de ne-acasă se găseşte „acasă“ al ei. Familia sa neconvenţională – părinţii-artişti au un mariaj efervescent, cu mult alcool, conflicte teatrale şi relaţii secrete – îi trezeşte dorinţa de a avea o viaţă obişnuită, dar după multe experienţe, Lucie descoperă că aceasta este normalitatea ei. Linia de demarcaţie între normal şi anormal este aceeaşi din titlul show-ului, dintre Heil şi Hi (bună), confuzie pe care copilul Lucie o face la patru ani. Creat pe o structură fluidă de tip stand-up comedy cu elemente brechtiene (personajele sînt caricaturizate, ceea ce le obiectivează, actriţa se foloseşte ironic de clişee de interpretare), show-ul se configurează ca un spectacol al maturizării. Folosind autobiografia ca material performativ, actriţa dă autenticitate ficţiunii: copilul responsabil pentru părinţii neresponsabili îşi găseşte locul, dar nu prin integrare, ci prin asumarea diferenţei şi înţelegerea faptului că neconvenţionalul reprezintă normalitatea contemporaneităţii. Familia disfuncţională este familia funcţională din zilele noastre.

Charismatică şi energică, Lucie Pohl construieşte un show dinamic, cu personaje puternic individualizate (care trimit la benzile desenate), fără nici o urmă de melodramă, dimpotrivă, accentuînd comicul. O comedie a vieţii neconvenţionale în care traumele, dacă or fi fost, fac parte din rîsul general. Lucie Pohl dă dovadă de un sănătos simţ al supravieţuirii.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.