Realităţi de palmares

Publicat în Dilema Veche nr. 379 din 19-25 mai 2011
Realităţi de palmares jpeg

A curs oarece apă pe Dunăre de la ultima mea povestire despre teatru şi viaţă; la fel şi pe Neva, cu a cărei imagine „cinematografică“ – sloiuri de gheaţă alunecînd domol la vale, cu cîte un pescăruş poposit în echilibru precar pe suprafaţa zgrunţuroasă – încheiam prima relatare despre ediţia 2011 a Premiului Europa pentru Teatru, găzduită, în aprilie, de Sankt-Petersburg, fosta capitală imperială a Rusiei. Revin acum cu amănunte despre autorii şi ansamblurile cărora li s-a înmînat trofeul în incinta (imperială, şi ea) a Teatrului Alexandrinski, superbă clădire de secol XVIII (1756), cu foaiere şi coridoare complicate, cu sală semicirculară şi şase etaje de loji în roşu, alb şi aur(iu), fiecare decorat cu alt fel de ornamente, cu scenă pe care s-a plimbat comod o căruţă-caleaşcă trasă de un cal resemnat, cu plasatori (bărbaţi, toţi) îmbrăcaţi în frac şi purtînd mănuşi albe (nu doar în seara de gală, ci şi la reprezentaţiile obişnuite), cu bufet unde se servesc (şi se consumă), înainte de spectacol şi în pauzele de douăzeci de minute dintre acte, sandvişuri cu somon şi caviar roşu, şampanie în sticluţe de două cupe (cristal autentic) pentru cupluri însetate de cultură, nemaivorbind despre îngheţată, prăjituri, cafea, ceai, sucuri şi siropuri; biscuiţi şi napolitane „preambalate“ n-am prea văzut. De altfel, despre teatrele petersburgheze şi ce se întîmplă în ele, pe scenă, în sală şi în atenanse, voi relata, separat, data viitoare.
 
Întorcîndu-ne la europenii noştri teatrali, trebuie spus că, treptat, interesul evenimentului pare a se muta dinspre distincţia „mare“ (ce se decernează unei personalităţi incontestabile, inclusiv prin rezistenţă biologică, din zona regiei în special) către premiile atribuite aşa-numitelor „noi realităţi teatrale“ – mai variate din toate punctele de vedere: geografic, estetic, ca adresabilitate ş.a.m.d. Înmulţirea exponenţială a acestor trofee (de la unul singur s-a ajuns, anul acesta, la şase), semnalează o corespunzătoare creştere a numărului de locuri de pe continent unde se face teatru bun, dar, totodată, şi o anumită relaxare a criteriilor după care este judecată excelenţa – lucru vizibil cu deosebire, aş zice, la ediţia trecută. În 2011, premiile „secundare“ au fost împărţite, totuşi, mult mai judicios, deşi, spre exemplu, spectacolul de teatru-dans intitulat chiar Teatrul şi prezentat de un teatru-studio din Praga sub direcţia de scenă a laureatului Viliam Docolomansky a uimit prin ţinuta sa aproape amatoristică, dintre cei circa zece dansatori unul singur dovedind şi calităţi actoriceşti. (E drept, nu am văzut, din cauza programării, celălalt spectacol regizat, în aceleaşi condiţii, de Docolomansky şi intitulat Călătoria.) Iar dacă în privinţa performanţelor artistice ale englezoaicei Katie Mitchell a trebuit să credem pe cuvînt juriul şi, eventual, pe regizoarea însăşi (care a ţinut o conferinţă unde a explicat, sper, şi de ce montează spectacole ce nu pot fi deplasate de la sediu!), celelalte patru premii au fost „argumentate“, pentru public, mai mult decît convingător. Începînd cu cel atribuit rusului Andrei Moguci, autor (pe lîngă reprezentaţia galei de premiere) al unui foarte poetic şi foarte colorat spectacol pentru copii, Fericirea, pe un text compilat din operele lui Maurice Maeterlinck, unde actorii recită, cîntă, dansează, fac acrobaţii şi animă obiecte (inclusiv nişte păpuşi de peste cinci metri înălţime). Continuînd cu acela primit de finlandezul Kristian Smeds, sosit la Sankt-Petersburg cu o montare realizată la Teatrul Naţional din Helsinki – Dl Vertigo, după Paul Auster –, epopeea realist-fantastică a unui adolescent care învaţă să zboare (!) făcînd teatru, de o extraordinară inventivitate la nivelul folosirii spaţiului şi a mijloacelor tehnice (ecleraj, sonorizare etc.). Sau cu acela obţinut de Teatro Meridional din Lisabona, care s-a înfăţişat cu două spectacole „întregi“ – Povestiri din călătorie: Capul Verde (unde o uluitoare actriţă, acompaniată la diverse instrumente muzicale improvizate, trezeşte la viaţă povestind, cîntînd, rugîndu-se, dansînd, un univers deopotrivă exotic şi familiar) şi 1974 (incursiune patetic-ironică în istoria recentă a Portugaliei, „curat“, dar oarecum enigmatic în lipsa unor referinţe precise) – plus un fragment de work in progress (Specialiştii, un fel de pantomimă foarte hazoasă despre automatizarea reflexelor democratice), toate în regia lui Miguel Seabra, conducătorul trupei. Şi sfîrşind cu acela – cel mai puţin „discutabil“, poate – care a distins teatrul islandez Vesturport din Reykjavik, prezent cu o înscenare de impecabilă acurateţe şi de pătrunzătoare emoţie a nuvelei kafkiene Metamorfoza, precum şi cu o versiune proprie, „actualizată“ şi agrementată cu mijloace de expresie dintre cele mai variate (fiecare, perfect stăpînit), a capodoperei goetheene Faust, ambele regizate de Gísli Örn Gardarsson, component al grupului.

Prezentat, „în vedetă“, la finalul săptămînii teatrale petersburgheze, Ulciorul sfărîmat de Heinrich von Kleist, spectacolul laureatului 2011 al Premiului Europa pentru Teatru – germanul Peter Stein –, a adus, în fruntea unui teatru legendar (Berliner Ensemble), un actor legendar: Klaus-Maria Brandauer, primit cu o furtună de aplauze la prima sa intrare în scenă din această montare picturală, concomitent foarte „solidă“ şi extrem de graţioasă.

Decernat lui Iuri Liubimov şi teatrului moscovit Taganka (cu spectacolul Miere de Tonino Guerra), premiul special al Europei scenice a făcut discret trecerea spre performanţele în domeniu ale gazdelor, pe care le vom detalia în următorul articol. Pînă atunci, cum ziceam, pocind vorbele vecinilor, în copilărie, da-svidania. 

Alice Georgescu
este critic de teatru. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.