Puterea ca viciu

Publicat în Dilema Veche nr. 559 din 30 octombrie - 5 noiembrie 2014
Puterea ca viciu jpeg

● Lecţia de Eugene Ionescu, regia Mihai Măniuţiu; Marat/Sade de Peter Weiss, regia Charles Muller. Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu 

Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu a prezentat tradiţionala sa microstagiune de la început de octombrie cu cinci spectacole, patru premiere şi Oidip într-o distribuţie nouă (Mariana Mihu o înlocuieşte pe Ofelia Popii). Dintre premiere, cele trei pe care le-am văzut se configurează în jurul aceleiaşi teme, puterea ca viciu. În Lecţia de Eugen Ionescu, regizorul Mihai Măniuţiu a construit o parabolă a dictaturii comuniste, în care înregistrează rinocerizarea treptată a societăţii prin uniformizare, supunere şi anihilarea identităţii. Rama spectacolului este o societate asiatică, structurată pe relaţii interumane protocolare care surprind (dez)echilibrul între tiran şi victimă. Măniuţiu vizează ţara-lagăr Coreea de Nord, în care depersonalizarea umană este politică de stat. Profesorul şi Eleva acţionează într-un demers de dezintegrare repetitivă. Fiecare Elevă îşi pierde individualitatea, rămînînd o formă fără fond, iar acţiunile Profesorului urmează, de fiecare dată, traseul demenţei, al pierderii raţiunii puterii. Cei doi termeni ai acestei ecuaţii funcţionează conform unui raţionament strict. Totalitarismul apare ca o matematică greşită. Dezvoltarea violentă a relaţiei Profesor – Elevă ia forma torturii (scena cuţitelor aruncate la ţintă, mănuşile şi camera de tortură etc.), delimitarea între protocolar, erotic şi agresiv este confuză. Constantin Chiriac este un Profesor fără conştiinţa vinovăţiei, are o voioşie dementă, dar nu exaltată. Eleva are o siguranţă de sine care se conturează printr-o precisă expresie corporală. Florentina Ţilea evoluează ca o Lolită vidată de personalitate, pînă cînd devine o păpuşă Kokeshi. De altfel, corul fostelor Eleve este format din „păpuşi“ asiatice închise în cutii de sticlă (sicrie verticale), cu un machiaj încărcat, pe cît de strident, pe atît de uniform, care sugerează o zombificare a societăţii (personajele se aseamănă cu cele din opera chinezească). Excelent intervin în acest cor compozitorul Şerban Ursachi, care prelucrează muzică asiatică, interpretată live de actriţele sibiene şi coregrafa Andreea Gavriliu, care reorganizează în permanenţă spaţiul prin manipularea robotică a gheişelor-zombie. O apariţie puternică este Mariana Mihu în rolul Menajerei, personaj duplicitar, ca o matroană de bordel chinezesc, care dezvoltă o relaţie ambivalentă cu Profesorul (dominat – dominant) în interiorul aceluiaşi ceremonial strict.

Scrisă în 1950, imediat după cel de-al Doilea Război Mondial – Eugen Ionescu a fost marcat de perioada legionară pe care a trăit-o la Bucureşti – şi în plină ofensivă a dictaturii roşii, Lecţia este o piesă alarmistă, neliniştitor de actuală în contextul izbucnirii astăzi a unor pusee autoritariste, nu numai în politica orientală, ci şi în cea europeană. Faţa Bătrînului Continent pare a se încrunta din nou şi piesa lui Ionescu avertizează asupra manipulării şi a seducţiei răului. Imaginea finală, cu chipul Profesorului dizolvat peste portretele figurilor proeminente ale terorii comuniste – Lenin, Stalin, Mao Zedong, Kim Ir Sen – descrie un coşmar universal: în fiecare om zace un dictator adormit. Nu treziţi monstrul!

Despre putere şi revoluţie este şi piesa Marat/Sade de Peter Weiss, regizată de Charles Muller, directorul Teatrului Municipal Esch-sur-Alzette din Luxemburg. Performarea eşecului revoluţiei într-un azil de nebuni îi prilejuieşte lui Muller o construcţie polifonică în care argumentele în favoarea unei teorii sau a alteia – libertatea personală (Sade) vs libertatea societăţii (Marat) – se derulează atît în planul general al spectacolului, cît şi în cel al piesei din piesă. Înfruntarea dintre Sade, autor, regizor, propovăduitor al libertăţii interioare, indiferent de realitatea exterioară şi rezident al ospiciului Charenton şi Marat, care visează o societate utopică, umanistă, se susţine nu numai printr-o dezbatere teoretică – motiv pentru care Sade (Marius Turdeanu), dar şi Marat (Adrian Matioc), în oarecare măsură, sînt mai mult idei decît caractere –, ci şi prin ilustrarea concretă a dictaturii. Azilul de nebuni, în care se joacă piesa, arată ca un loc de detenţie, un spaţiu al recluziunii forţate sub supravegherea agresivă a directorului Coulmier (Dan Glasu) şi a asistentelor-gardian care patrulează şi îi calmează pe bolnavii violenţi cu duşuri reci. Spectacolul lui Muller demonstrează eşecul ambelor utopii, nici libertatea interioară, nici cea a societăţii nu funcţionează, iar spectrul totalitarismului este foarte aproape. Forţa spectacolului stă în personajele secundare şi în cele de grup, colorate şi vii, uneori create cu maximă economie de mijloace. Duperret (Ciprian Scurtea) este permanent excitat, lucru care transgresează ambele sale ipostaze, de bolnav – actor şi de personaj al acestuia. Cătălin Pătru îi dă nebunului său, pe lîngă mustaţa hitleristă, şi o interjecţie („aha“) cu care marchează pe un singur ton, dar cu sensuri variate, momente din ambele „realităţi“, spectacolul în sine şi piesa din piesă. Cristina Ragos poartă schizofrenic o păpuşă-bebeluş ca pe un accesoriu. Diana Fufezan (Charlotte de Corday) este cataleptică, are momente de blocaj şi trebuie resuscitată ca o marionetă. Regizorul combină, aşa cum cere textul, elemente de comedia dell’ arte cu muzică şi teatrul cruzimii. Brechtianismul în joc se evidenţiază doar la disocierea celor două identităţi ale personajelor, bolnavi în azil şi personaje în piesa lui Sade, o suprapunere identitară inteligent construită, astfel încît într-un singur actor să se simtă două personaje. Erotismul ia forme viscerale precum în scena ghilotinei în care Duperret-actorul încearcă să o violeze pe condamnata-personaj. Excelentă este muzica lui Vasili Şirli care coagulează diferitele energii ale spectacolului, uneori risipite din cauza multiplelor paliere de joc. Decorul masiv (scenografie Dragoş Buhagiar) este o cameră de baie ca un lagăr, în care cada lui Marat pare un acvariu-sicriu.

Nu la fel de puternic este spectacolul lui Gavriil Pinte, Amadeus de Peter Shaffer (Secţia Germană), text care tratează tot un raport de putere. Expansivul Mozart (Wolfgang Kandler) este mai potolit aici, în timp ce Salieri (Daniel Plier) are potenţial pentru a deveni un intrigant malefic. Spectacolul derulează coerent povestea ipoteticului conflict dintre cei doi compozitori, dar este previzibil şi oarecum artificial (senzaţie accentuată de corul de Pulcinella).

Acesta a fost doar începutul stagiunii sibiene. Ca de obicei, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ este în fierbere. Are în pregătire proiecte care implică două nume majore ale scenei eruopene – Radu Afrim şi Armin Petras. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: S. Marcovici, D. Dumitru

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

tinte ale rusiei jpg
Unde vor ataca rușii dacă va începe un nou război mondial: Zonele vulnerabile din Europa
Pe fondul războiului din Ucraina, liderii europeni și experții în securitate avertizează că ambițiile agresive ale Rusiei ar putea viza alte regiuni vulnerabile din Europa.
subteran netflix anna ularu florin piers ic photo vlad coplea jpeg
Netflix a lansat trailerul pentru „Subteran“, primul serial original românesc al platformei. Când va avea loc premiera
Netflix anunţă detalii despre primul serial românesc pe care platforma îl are în producţie. Serialul "Subteran" îi are în distribuţie pe Irina Artenii, Cosmin Teodor Pană şi Cezar Grumăzescu, alături de protagoniştii Ana Ularu şi Florin Piersic Jr.
gabriel liiceanu foto inquam photos bogdan ioan buda
Gabriel Liiceanu, despre Călin Georgescu: „Disprețul meu și stupefacția mea în fața acestui personaj sunt fără limită”
Filozoful și scriitorul Gabriel Liiceanu a spus că scorul neașteptat obținut de Călin Georgescu, fostul candidat independent la alegerile prezidențiale, se explică printr-o criză a clasei politice, fiind cauzat de disprețul alegătorilor față de politicieni.
profimedia 0944446880 jpg
Liderul rebelilor sirieni: Israelul „nu mai are scuze” să bombardeze Siria. Ce spune despre Rusia și Iran
Ahmad al-Sharaa, liderul grupului rebel islamist Hayat Tahrir al-Sham (HTS), care condus ofensiva ce a dus la răsturnarea regimului Bashar al-Assad, a comentat pentru prima dată sâmbătă bombardamentele Israelul asupra siturilor militare siriene de la preluarea controlului asupra țării.
electric castle
Electric Castle a anunțat primul val de artiști pentru ediția din 2025. Justin Timberlake și Shaggy sunt cap de afiș
Cinci zile, sute de experiențe muzicale unice: Electric Castle anunță primul val de artiști confirmați pentru 2025. Justin Timberlake, Queens of The Stone Age, Justice, Bicep, Shaggy și Netsky b2b NGHTMRE deschid afișul festivalului.
FOTO botoseanul.ro
Două fete de 3 și 8 ani au ajuns în stare gravă la spital după ce au fost arse într-o explozie
Două fetițe în vârstă de 3 și 8 ani, din comuna Hilișeu Horia, Botoșani, au fost grav rănite după ce o explozie a avut loc în casa în care se aflau. Minorele au fost transportate la spital.
Ingrijire piele femeie FOTO Shutterstock jpg
O gustare, ignorată pentru că o vedem peste tot, are beneficii extraordinare anti-îmbătrânire. „Începeți azi!”
Este atât de cunoscută încât nu i se mai acordă aproape deloc atenție. O întâlnim peste tot, în supermarketuri, în piețe și e cunoscută de oricine. E considerată banală tocmai pentru că este atât de bine cunoscută. Trecem pe lângă ea indiferenți
Banner Răzvan Popescu
Parada Bucuresti 1936 FOTO  GettyImages jpeg
Reeducarea: Asul ucigaș din mâneca regimurilor totalitare: „Ce-i dacă a murit? Cu un legionar mai puţin“
Ideea reeducării a prins în toate regimurile totalitare. Guvernanții care veneau la putere și voiau să scape de oponenți îi anihilau în mod direct sau îi trimiteau în lagăre de muncă sau în închisori, fie că vorbim de intelectuali sau de țărani, de legionari sau de comuniști.