Purgatoriu by ANCA

Publicat în Dilema Veche nr. 464 din 3-9 ianuarie 2013
Purgatoriu by ANCA jpeg

- ura din mormîntul iubirii -

● Năpasta, după I.L. Caragiale, regia: Radu Afrim; decorul: Vanda Maria Sturdza; costume: Cosmin Florea; muzica: Luiza Zan şi Valentin Luca; coregrafia: Silvia Călin. Cu: Mihai Călin, Marius Manole, Emilian Oprea, Crina Semciuc / Simona Popescu şi Alexandra Poiană, Andreea Perju-Dociu, Anamaria Olaş, Alina Badea, Cătălin Jugravu, Vlad Trifaş, Eduard Haris, Cezar Vlad. Teatrul Naţional Bucureşti

„În beciul cu morţii, Ion e frumos / Întins gol pe piatră, c-un fraged surîs.“ Versurile lui Arghezi îmi inundă mintea pe repeat în finalul spectacolului de la TNB al Afrim-ului, Năpasta. Pieta: Ion Nebunul, gol, zace pe un catwalk, cu chipul murdar de ţărînă şi ochii deschişi, înconjurat de manechine cu rochii roşii şi trupuri însîngerate, în finalul unei prezentări de modă haute couture. Privirea lui, îngheţată de moarte, e sfidătoare. Nu pare că a murit, ci că s-a întors din morţi ca să blesteme. E consecinţa logică a unui show în care sexualitatea ţîşneşte febril din ură, învelită în blesteme şi frică, bîntuită de năluci cu măşti de paparudă care foşnesc ameninţător din catrinţe, lăsînd în urmă adierea rece a unui voal de mireasă. Un spectacol elegant şi primitiv în egală măsură, cu elemente brute, terestre, împlîntate într-o ţesătură fină. Un amestec de texturi de mare clasă, ca la designerii de lux. Nu întîmplător, Năpasta Afrim-ului se mută din cîrciuma satului în atelierul/locuinţa unui designer (decor excelent semnat de Vanda Sturdza), un spaţiu aseptic, minimalist, cu mobilă cubistă în spatele căreia se vede, în prelungirea unei biblioteci, pădurea afrimiană, aşa cum îi place regizorului, întunecată şi misterioasă, din care vor veni să tulbure visele Ancăi fantasme supradimensionate.

Spaţiul real şi cel oniric, aşa cum există în orice spectacol afrimian, se întrepătrund: în mijlocul scenei, covorul este făcut din pămînt. Este ţărîna din care iese ura Ancăi, în care se ţes blestemele şi în care se îngroapă Ion, pregătindu-se singur de moarte. Imaculat la început, cînd asistăm la un flash-back – nunta Ancăi cu Dragomir –, decorul alb se murdăreşte treptat, ca şi personajele. Pămîntul se întinde peste tot şi toţi, o conştiinţă ancestrală, materializarea biblicei legi a moralei: „pentru faptă, răsplată şi năpastă pentru năpastă“. Replica finală a Ancăi nu apare în spectacol, dar sumbra ei intransigenţă planează asupra scenei. Elemente brute, etno se insinuează tot timpul în acest univers cool: ţărîna pe podeaua lucioasă, nălucile visate de Anca (creaturi izvorîte din miturile populare, amestec de strigoi şi Rusalii), o Ciuleandră bătută de Ion, muzica live (etno jazz) a Luizei Zan (fabuloasă ca ielele) şi a lui Valentin Luca (cu ie), picioarele goale, numele pur româneşti (Dumitru, Gheorghe, Dragomir, Ion) care sună exotic în decorul sofisticat, masculine şi dure, o brutalitate a senzaţiilor şi a acţiunii, o sexualitate impetuoasă, dominatoare, aproape sadică (Anca vrea să îl castreze pe Dragomir, dar se răzgîndeşte), o religiozitate înfricoşătoare şi kitsch (capul unui Christ roşu se luminează din interior). Din această textură complicată rezultă un spectacol tragic de o coerenţă uimitoare, perfect argumentat şi articulat, fără nici o notă falsă. O femeie sofisticată din high class, Anca (Clara Semciuc, cu capul ras, joacă acest rol ca şi cum ar arde sub gheaţă) domină prin sexualitate doi bărbaţi pentru a-i folosi într-o cursă. Femeia asta, cu ura ei, se învîrteşte ca un şoarece în casa mare şi sterilă ca o farmacie pe care o va contamina cu iubire, răzbunare, nebunie şi moarte. O Rusalkă rafinată, însoţită mereu de alte Rusalii, aşa cum bărbaţii, strigoi, umblă în grup. Multiplii de iubire, multiplii de ură într-o încleştare erotic-letală. O tragedie antică într-un decor de apartament newyorkez cu tuşe etno-fancy. În timpul spectacolului, la televizor apar scene din Năpasta regizată de Alexa Visarion, cineva citeşte într-un colţ, încet, din textul lui Caragiale. Noua Ancă îşi confruntă arhetipul, ca şi cum ura ei ar avea origini vechi şi întunecate. Şi, desigur, Afrim se confruntă cu viziunea clasică asupra textului. De fapt, regizorul nu i-a schimbat sensul, tot despre dragoste, dorinţă şi răzbunare e şi spectacolul său, dar Anca lui, frumoasă şi sexy (cum a văzut-o Caragiale pe fata din cîrciumă care i-a inspirat piesa) trăieşte astăzi, în mijlocul tumultului urban. Pe soţul ei, Dragomir (Mihai Călin afişează o atitudine calmă care se dezintegrează încet pînă la a nu mai fi controlabilă), îl prinde într-un dans de-a dragostea şi ura, demn de Marchiza de Merteuil. Amantului, Gheorghe (Emilian Oprea joacă pe muchie de cuţit, există un moment în care o domină), îi întinde o cursă prin seducţie. Alături de Ion (Marius Manole, impresionant în scena morţii), îşi relevă partea ei întunecată: nebunia. Scenele se compun simfonic, din partiturile actorilor şi muzica Luizei Zan care este personaj în sine şi se înlănţuie organic cu celelalte, le bîntuie realitatea. E o mitologie a păcatului şi a urii în show-ul Afrim-ului, în modul în care Ion se bagă singur în mormînt pentru că se simte vinovat, în prezentarea colecţiei haute couture pe care Anca o pregăteşte tot spectacolul şi care se dovedeşte a fi o paradă a Morţii. Cînd ezită să îl castreze pe Dragomir adormit, Anca se justifică: „Nu e moarte dacă nu o vezi venind“. Şi la final, Moartea se dezlănţuie pe catwalk în toată splendoarea ei sinistră. Manechine în rochii sîngerii, cu pumnale înfipte în frunte, gheişe cu venele tăiate (costumele, lucrate cu acurateţea unui designer, sînt semnate de tînărul Cosmin Florea cu care Afrim a lucrat la Omul pernă) defilează lent, aproape lasciv, surprinzînd prin detaliile macabre. Nu ştiu dacă fundalul prezentării e o secţiune în inima Ancăi sau în creierul ei, dar este atîta roşu acolo, cît tot patosul ei reprimat în aşteptare, cît toată durerea pe o urlă ca un animal înjunghiat, tîrîndu-se prin noroi. Prin moartea lui Ion Nebunul, nebunia Ancăi şi trimiterea lui Dragomir la închisoare, un microunivers se autodistruge. Mai puternică decît toţi, cu furia ei izbucnită din dragoste, Anca tîrăşte după ea, ca o tornadă, tot ce întîlneşte în cale. Ura îi creşte năprasnic în vintre, sub rochia cu fluturi pulsează fierbinte nevoia răzbunării şi femeia devine una cu ura sa. Morţile lor nu se mai pot despărţi. În Hamlet făcut pentru Avignon, Thomas Ostermeier avea ca decor un cimitir (pămînt). Ros de ură, prinţul danez lingea spada plină de noroi (plouase), iar ochii săi străluceau dement. Anca Afrim-ului îşi tăvăleşte ura în ţărînă. Fluturii de pe rochie mor asfixiaţi. Nebună, Anca se ghemuieşte în scaun plîngînd. Pe cine jeleşte? Pe Dumitru mort? Pe Dragomir pedepsit? Sau pe Gheorghe pierdut? Cu Năpasta, Radu Afrim a oferit, la finalul lui 2012, spectacolul anului.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: D. Ioniţă

1025 16 coperta corin braga jpg
Străinătăți, stranietăți și alte fantasme literare
Mi‑e greu să cred că proza lui Mircea Eliade ar putea fi înțeleasă pe deplin fără dialectica sacru‑profan.
p 17 2 jpg
Pînă la capătul drumului
Filmul vorbește despre condiția de a ajunge mereu prea tîrziu.
1025 17b cover1 jpg
Solo & solos
Curînd ne vor vizita artiști de la celălalt capăt al lumii, din Noua Zeelandă și Australia, care au acumulat cu sîrguință simpatie internațională și și-au făcut în cele din urmă curaj să ne caute și pe noi pe hartă.
image png
O călătorie narativă ajunsă la final: Asociația Heart a încheiat cu succes proiectul „Povești de familie”
Asociația Hearth are plăcerea de a anunța încheierea cu succes a proiectului cultural “Povești de familie” – o inițiativă recuperatoare și artistică
1024 16 cop1 png
Anxietatea lucrurilor definitive
Cele două cărți discutate în această pagină au în comun o anumită anxietate (aparentă sau nu) a definitivului.
1024 17 Am avut o livada foto Sabina Costinel jpg
Livezile noastre de vișini
Într-un fel sau altul, noile perspective asupra Livezii de vișini explorează răsturnarea vremurilor de care tot avem parte în ultimii ani.
Doru Covrig Doua maini,model cu roșu și negru, polimer, 17x25x18cm, 1995 jpg
Expoziție personală DORU COVRIG - sculptură mică și desene - la un an de la dispariția artistului
Doru Covrig este pentru arta contemporană un reper al sculpturii conceptuale
Poster orizontal 23 11 2023 Gianni Gagliardi Nomadic Nature jpg
„NOMADIC NATURE”: jazz cu saxofonistul spaniol GIANNI GAGLIARDI, la Sala Radio
A înregistrat peste 40 de albume, dintre care 5 ca solist, albume ce au primit aprecieri foarte bune din partea presei internaționale.
1023 16 antologia palatina cartea a v a produs galerie mare jpg
p 17 2 jpg
Bîrfoteca
Jeanne du Barry îneacă monarhia franceză în unsoarea tabloidelor.
1023 17 Kenny Garrett jpg
Jazz Syndicate Festival
Pentru un succes total însă, festivalul ar fi meritat o promovare mai extinsă.
1023 21 Iamandi coperta jpg
Adio, Europa de Est!
Aș adăuga: poate noua formă a folclorului est-european.
1022 16 donnatela jpg
Black Hole Sun
Cred că o iniţiativă a traducerii lui ar fi cu profit pentru literatura română contemporană.
p 17 2 jpg
Zeița
Și ne arată că această utopie e la îndemînă.
1022 17 The Beatles Now And Then jpg
Beatleși și Stoneși în 2023
The Rolling Stones este o formație în (plină) activitate, niciodată întreruptă, niciodată scurtcircuitată de ego-urile supraexpandate ale componenților.
1022 21 Florescu jpg
Brâncuși, Picasso: artiști, expoziții, efecte în paralelă
Dar acesta e un alt artist, un alt efect în paralel, un alt posibil subiect al unei alte expoziții „în paralelă” care va avea loc cîndva, în viitor.
Poster orizontal09 11 2023 Contemporan în România 2 jpg
„CONTEMPORAN ÎN ROMÂNIA” – seară de jazz și vernisajul expoziției „Centaur”, la Sala Radio
Prin Proiectul Cultural dorim să oferim o revelatoare experiență multimedia
1021 16 coperta jpg
„Grecia călătorește, călătorește mereu”
Grecia călătorește, călătorește mereu.
p 17 jpg
Detalii
Frumusețea filmului e inseparabilă de o stare de plutire a tuturor lucrurilor.
1021 17 cover1 jpg
Încredere
Lansările din acest an au arătat un grup în formă maximă.
1021 21 moscova inhata romania robert bishop e s crayfield editura corint istorie 01 jpg
Origini românești ale Războiului Rece
Ordinele noastre erau să ne ocupăm de naziști, dar am aflat curînd că urgia comunistă „este mai rea decît cea nazisă”, au mărturisit autorii.
1020 16 catre paradis jpg
Paradisul uitat
Negarea radicală a „binarității”
1020 17 Cea care priveste lumea foto Jonathan Michel jpg
Un festival nou în oraș
Minunați performerii cehi, care au făcut slalom prin muzica acelor ani, cu o reconfortantă autoironie, jonglînd cu imagini, costume, coregrafii și mai ales muzică.
BUN MRM 15 noiembrie landscape jpg

Adevarul.ro

image
Ce a răspuns Inteligența Artificială despre Marea Unire de la Alba Iulia. Eroarea pe care o face ChatGPT
Softul de inteligență artificială ChatGPT are răspunsuri la întrebări ce au legătură cu Marea Unire de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918. Face, însă, o eroare, confundând Sala Unirii cu Catedrala Ortodoxă, care a fost construită abia în 1922.
image
Renumit medic pediatru, avertisment: „Tocmai am văzut un caz sever de rujeolă, boală care, cred unii, nu există”
Medicul pediatrul Mihai Craiu avertizează depre o boală care „există și produce complicații grave, unele mortale” . Este vorba despre rujeola, despre care unii părinți cred că „bolile acestea, ale copilăriei, existau numai în timpul comunismului sau apar în țări africane”
image
Cum i-a făcut România magică să plângă de emoție pe mai mulți americani. „Nu credeam să mi se întâmple așa repede” VIDEO
Frumusețiile României și simplitatea și sufletul curat al românilor sunt de multe ori apreciate de turiștii și de vloggerii care ajung aici din străinătate. În unele cazuri, aceștia sunt copleșiți și ajung chiar să verse lacrimi, emoționați. De 1 Decembrie, „Adevărul” relatează trei astfel de cazuri

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic