Psihiatrul piticului de grădină cu pipă

Publicat în Dilema Veche nr. 571 din 22-28 ianuarie 2015
Psihiatrul piticului de grădină cu pipă jpeg

● Freak show, un one-man show cu Florin Piersic Jr.

În 2002, Florin Piersic Jr. obţinea premiul UNITER pentru cel mai bun actor, pentru cele 12 roluri pe care le interpreta în one-man show-ul Sex, Drugs, Rock and Roll la Teatrul Luni de la Green Hours. Acela a fost un moment important pentru teatrul underground. În primul rînd, era prima recunoaştere oficială, de către breaslă, a producţiilor independente. Apoi, spectacolul preceda un proiect, „Teatru de consum“, care s-a constituit într-o primă încercare coerentă şi aplicată de conceptualizare a teatrului independent şi a practicilor teatrale, în spaţiile neconvenţionale, respectiv cafenele şi baruri. Se prefigurau atunci direcţii în dramaturgie şi regie, care au influenţat dezvoltarea ulterioară a fenomenului teatral independent. Printre spectacolele marcante la vremea respectivă şi cu impact major ulterior au fost Stop de tempo, text şi regie Gianina Cărbunariu, Kinky ZoOne, regia Radu Afrim, pe un text lucrat împreună cu actorii, şi Sex, Drugs, Rock and Roll, un spectacol de şi cu Florin Piersic Jr., pe un text de Eric Bogosian. Primul a deschis drumul unei dramaturgii autohtone care surprinde viciile sistemice ale societăţii şi investighează modalităţi de opoziţie faţă de acestea, desconspirînd adaptarea la realitatea cotidiană ca pe o formă de abandon social, o păguboasă atitudine noncombat cunoscută drept „resemnare mioritică“. Cel de-al doilea era o ars dramatica a fenomenului Afrim. Cel din urmă aţîţa gustul pentru dramaturgia contemporană, în special cea americană, descoperind o nouă scriitură şi un nou mod, minimalist, de expresie scenică. În acelaşi timp, spectacolul lui Piersic Jr. – în care făcea o demonstraţie de virtuozitate actoricească, jucînd 12 personaje în două ore şi 20 minute – cîştiga, măcar pentru moment, lupta pentru impunerea independenţilor ca parte integrantă – şi „serioasă“, adică de luat în seamă – a fenomenului teatral autohton. Aici este însă de adăugat că lupta a fost parţial cîştigată căci un fapt, pe care nu îl ştiam la vremea respectivă, a fost relevat de preşedintele UNITER, de atunci şi de acum, Ion Caramitru, într-o dezbatere publică la Gala Hop 2013. Se pare că juriul UNITER a dorit să nominalizeze Sex, Drugs, Rock and Roll la premiul pentru cel mai bun spectacol, dar Caramitru s-a opus. Intervenţia sa spune cîte ceva despre haosul premiilor UNITER (în prezent, degringolada a atins un vîrf prin faptul că, deşi premiile se decernează în aprilie, juriul de nominalizări nu este încă stabilit cînd scriu acest articol, pe 14 ianuarie), dar ceea ce interesează, din perspectiva spectacolului lui Piersic Jr., este rezistenţa întîmpinată de o producţie independentă pentru a fi premiată de breaslă (în aceeaşi dezbatere, Caramitru declara că a fost singura dată cînd a intervenit la premiile UNITER, de unde rezultă că nominalizarea spectacolului pentru premiul cel mare a fost percepută ca o eroare care trebuia corectată, chiar cu preţul unor gesturi excepţionale şi contestabile). Victoria lui Piersic Jr., care a obţinut premiul pentru cel mai bun actor, este cu atît mai valoroasă, în contextul luptelor duse de scena independentă, pentru a fi egală cu cea oficială (egală nu înseamnă identică). Premiul a avut efect pe moment, dar hiatusul între oficiali şi independenţi s-a adîncit în timp. Asta este însă o cu totul altă (lungă) discuţie.

Spectacolul de la Green Hours a devenit un hit (înainte de premiul UNITER), s-a jucat mult, cu mare succes, pînă cînd actorul a decis să-l oprească. Nu ştiu exact care au fost motivele, înclin să cred că nu a vrut să devalorizeze show-ul jucîndu-l excesiv. După zece ani, cîteva spectacole de teatru, cîteva filme şi două cărţi, Florin Piersic Jr. a revenit cu un alt show, aparent de aceeaşi factură. Freak show este un one-man show cu 13 personaje care surprind maladivitatea lumii contemporane. Spectacol de autor – textele, regia, interpretarea, coloana sonoră îi aparţin lui Florin Piersic Jr.–, Freak show aduce în prim-plan un anume tip de scriitură: un inventar de caractere, structurate dihotomic: „marginali“ (personajele la limita subzistenţei – homeless, femeie de serviciu, retarzi luminoşi sau deliranţi) şi „centrali“ (personaje în poziţie de putere – producător TV, om de afaceri – o tuşă personală la Gigi Becali). Elementul lor comun este o anume deficienţă – mentală sau de caracter, permanentă sau temporară – care depăşeşte limitele normalităţii/banalităţii. Demenţa, mai mult sau mai puţin gravă, este o formă de reprezentare a unei societăţi toxice, care dezaxează personalitatea umană. Personajul esenţial este omul-deşeu, cel care adună cu religiozitate cantităţi imense de obiecte stricate (trimitere indirectă la Matei Vişniec şi textele reunite sub titlul Omul-Pubelă, dar la Piersic Jr. construcţia personajului atinge realismul, căci am cunoscut un astfel de om şi ştiu de existenţa altora doi) şi, adiacent, este colecţionar de firimituri existenţiale. Resturi de vieţi se acumulează putrede într-un preaplin de viduri. Florin Piersic Jr. devoalează cîteva obsesii ale existenţei cotidiene, precum teleshopping-ul, televiziunea, vedetismul. Este o lume schizofrenică în care vieţuiesc alienaţii – homeless-ul care a găsit axis mundi, femeia de serviciu care idolatrizează marmura sau bătrînul singur care-şi cumpără un prieten, un pitic de grădină cu pipă (leitmotiv ce poate fi decriptat în funcţie de inventarul personal de simboluri, de la Amélie la omniprezenţa figurinei în viaţa cotidiană). Încap aici rapacitatea, cinismul, fricile de tot felul, iluziile, deziluziile, halucinaţiile, grandomania, demagogia, habotnicia, dar peste toate, profundă şi tăcută, tronează singurătatea. Personajele lui Piersic Jr. sînt eminamente singure, dizolvate în zgomotul vieţii, nu se aud şi nu aud, sînt prăbuşite în sine.

Scriitura este alertă, cu umor, se insinuează adînc şi ireverenţios în intimitatea personajelor, abordînd, din unghiuri diferite, nevroza şi disfuncţiile fiecăruia. Actorul are o percepţie profundă a naturii fiecărui caracter, dincolo de teatralitatea dată de o schimbare de costum. Piersic Jr. pătrunde în carnea personajelor, forează în substanţa lor interioară, dincolo de superficialitatea reprezentării exterioare. Ca şi Sex, Drugs, Rock and Roll, spectacolul prilejuieşte festinul ludic al unui actor cu un stil pe cît de personal, pe atît de eclectic şi surprinzător.

Freak show, jucat la Godot Cafe-Teatru în Bucureşti (dar nu numai), este, paradoxal, momentul declarării independenţei lui Florin Piersic Jr. de mitul Sex, Drugs, Rock and Roll, ieşirea din captivitatea propriei legende.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Zelenco

999 16 coperta jpg
Reducția retoricii
În Eșarfe în cer (2012), Dumitru Crudu scrie despre moarte pornind de la o situație concretă, de fapt persistînd în situația concretă.
p 17 2 jpg
Celălalt pe care-l adoram
Cu toate acestea, Marx può aspettare rămîne un film găurit, incapabil să se închidă rotund.
999 17 PBreazu jpg
Un tunel creativ
Vocea lui Del Rey rămîne centrală și omniprezentă, la fel ca în operele precedente.
999 21 jpg
Delirul realității
Poate că o explicație ar fi că din trunchiul memorialisticii naziste a ieșit un trunchi mai mare, al memorialisticii Holocaustului.
Catre mine afiș spectacol jpg
Spectacolul „Către mine” de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” închide ediția a șasea a atelierelor de scris pentru adolescenți organizate de Control N
Asociația Culturală Control N și elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” (Trupa As) vă invită la spectacolul de teatru „Către mine“.
featured image (5) jpg
Povestea ascunsă a Palatului Versailles: De la o cabană de vînătoare la un obiectiv turistic impresionant
Pornind de la o cabană de vînătoare, Palatul Versailles s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Franța.
poster Dry Cleaning 31 05 jpg
Curățătoria punk
Post-punkerii britanici Dry Cleaning (left-field art rockers sau spoken-word punkers, cum au fost ei descriși de presa muzicală) vor concerta în premieră la București, miercuri, 31 mai, după ora 20:00, la Control Club.
998 16 coperta 1 jpeg
Nebănuite sînt căile prozatorului – de la experimentul burlesc la policier –
Dacă şi-a propus să angajeze energii cinegetic-detectivistice, atunci Femeia de marţipan e un roman detectivistic ratat, în opinia mea.
p 17 jpg
Pîntecul lumii
Cu un ochi la spiritualitate și celălalt la cinema
998 17 audio cover jpg
Levant la Gărîna
Ibrahim Maalouf, cîndva un promițător talent în jazz, e pe cale să devină un superstar world music după nominalizarea Grammy
comunicat institutul cervantes omagiu mircea cartarescu jpg
Mircea Cărtărescu, omagiat la Institutul Cervantes din București
Cu prilejul decernării Premiului FIL pentru Literatură în Limbi Romanice, ediția 2022, în cadrul celei de-a 36-a ediții a celui mai mare tîrg de limbă spaniolă.
Apa lacului nu e niciodata dulce jpg
Apa lacului nu e niciodată dulce - fragment
Acel împreună mă înghite ca o închisoare, e un noi în care nimeni nu m-a întrebat dacă vreau să locuiesc.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Ultimele zile de înscrieri la New Draft, rezidența în care îți scrii propriul scenariu de lungmetraj și lucrezi cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana
”Prezența producătorilor Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana este cadoul nostru de mijloc de drum pentru participanți.
997 16 Bilete de sinucigas jpg
Groaznica sinucidere din strada Micsandrelor
Aș fi preferat ca Bilete de sinucigaș să fi avut pur și simplu paginile albe
p 17 2 jpg
Puncte de vedere
Între David Cronenberg și Michael Mann, acest thriller turcesc sună prea adevărat
997 17 Breazu jpg
După 29 de ani
Fuse, noul album al duo-ului britanic, merită o inimioară roșie – „What is left to lose? / Nothing left to lose”.
997 21 Iamandi jpg
Evadările de la Auschwitz
Jonathan Freedland sugerează că Rudolf Vrba și Alfréd Wetzler au fost primii evrei care au reușit să evadeze de la Auschwitz.
Book cover jpg
copertă Murmur jpg
Dincolo de bine și de rău
Bun, în tot cazul, ușor melancolic, ușor retro, noul roman al lui Mircea Pricăjan e o meditație la sensurile încurcate ale istoriei.
996 17 Eroine jpg
Cîteva ipostaze feminine în teatrul recent
O mutație subtilă s-a produs în teatrul românesc în ultima vreme: perspectiva feminină este integrată tot mai des în spectacole și recunoscută subliminal ca parte din standardul scenic.
p 23 2 jpg
Daniel Spoerri – Noul Realism, EAT ART și „tablourile-capcană“
În acest an, între 19 și 28 mai, are loc la Romaero Băneasa un nou tîrg internațional de artă contemporană, MoBU.
GR Headshot   Credit Andrew Macpherson jpg
Actorul Geoffrey Rush vine la TIFF.22
Strălucire va avea o proiecție specială la TIFF, în prezența actorului.
Mostenitorii 13mai landscape 1080 jpg
“Moștenitorii României muzicale”: recital-eveniment susținut de pianistul George Todică, laureat al Concursului internațional “George Enescu”
George Todică va interpreta un program cu opusuri celebre semnate de Enescu, Ravel, Rahmaninov și Chopin.
995 16 coperta1 jpg
Kituri de supraviețuire
Toate cele trei poete înțeleg poezia ca pe o formă subtilă de diversiune.

Adevarul.ro

image
„Secretul japonez pentru o viață lungă și fericită“. Cei mai longevivi oameni au aceste două trăsături de personalitate
Cei mai mulți centenari au trăsături de personalitate similare, care contribuie la creșterea duratei de viață, potrivit unui studiu.
image
Halep, prima veste bună după o lungă perioadă: Situația paradoxală cu care se confruntă
Constănțeanca de 31 de ani traversează un sezon trist, per ansamblu.
image
Angajată băgată în comă de patron. Bărbatul a fost arestat. „Ce, vrei să demisionezi?“
Femeia a fost sechestrată și lovită cu un topor în momentul în care a mers la firmă să-și depună demisia. Angajata a ajuns la spital în comă de gradul unu. Soțul acesteia a sunat imediat la 112.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.