Procentul vrajbei noastre

Publicat în Dilema Veche nr. 798 din 6-12 iunie 2019
Procentul vrajbei noastre jpeg

● 99,6%, creație colectivă de/cu: -Panna Adorjáni, Raul Coldea, Hermina Csala, Radu Dogaru, Petro Ionescu, Bogdan Olarson, Kinga Ötvös, Oana Mardare, Adi Tudoran. Spectacolul a fost produs în cadrul proiectului „România. Un veac de iubire și ură“, finanțat de AFCN. Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj. 

Din ce în ce mai des chestionată pe scenă, identitatea etnică este explorată, de regulă, prin poveşti personale, ale actanţilor sau ale unor subiecţi intervievaţi. Poveştile au putere de exemplu, pot concentra caracteristicile unui fenomen şi ilustra diferitele sale nuanţe. Rezumînd direcţiile din teatrul autohton, există trei tipuri de investigaţii asupra enticităţii: cea care vizează convieţuirea între două sau mai multe etnii, cea privind etnia romă, poziţionarea ei marginală în societate, recuperarea şi afirmarea trecutului dureros (sclavia seculară şi Holocaustul romilor din al Doilea Război Mondial), cea privind imigranţii şi refugiaţii, adică străinii.

Plecînd de la 20/20, spectacolul Gianinei Cărbunariu de la Studio Yorick din 2010, care investiga, cu actori români şi maghiari, cauzele şi contextul incidentelor din „martie negru“ 1990, de la Tîrgu Mureş, cînd cele două etnii s-au ciocnit violent în ceea ce avea să fie cea mai dură confruntare interetnică din România postcomunistă (refulare a unor frustrări istorice, amplificate de retorica naţionalistă a ambelor părţi), dezbaterile performative despre români şi maghiari şi traiul lor alături mai degrabă decît împreună au continuat cu alte spectacole, de facturi diferite. Double blind (regia Alina Nelega, la Tîrgu Mureş) şi Orb de mină (text Csaba Székely, mai multe spectacole printre care unul regizat de Aba Sebesteyén la Tîrgu Mureş şi altul de Catinca Drăgănescu la Sfîntu Gheorghe), MaRó (text Csaba Székely, regia Andi Gherghe, la Tîrgu Mureş), Poveste din Transilvania (text George Ştefan, regia Andi Gherghe, la Oradea) sînt cîteva exemple. O parte dintre spectacole funcţionează pe bază de documentare şi poveşti personale, iar altele sînt ficţiuni care identifică unele caracteristici ale fenomenelor legate de etnicitate şi le topesc în naraţiuni.

Reactor de Creaţie şi Experiment, asociaţia unor tineri artişti independenţi din Cluj (care au fost vedetele recentei ediţii a Galei Premiilor UNITER, unde au avut o intervenţie performativă de protest împotriva reducerii arbitrare a fondurilor AFCN, principalul susţinător al culturii independente, de către Ministerul Culturii şi cel al Finanţelor), a prezentat la Bucureşti un spectacol pe tema identităţii etnice, cu referire în special la românii şi maghiarii din Cluj. 99,6% are un format performativ hibrid, este un performance creat într-o formulă devised, definită de Panna Adorjáni, autoarea dramaturgiei, ca „non-ierarhică, orizontală, un exercițiu de democrație participativă, un fel de laborator de utopie“ (în Transilvania Reporter). Cum se traduce această definiţie pe scenă: poveştile personale ale actanţilor depăşesc nivelul naraţiunii şi se coagulează ca teme – prin ce se defineşte apartenenţa la un loc şi cum influenţează ea identitatea individului? limba este un element de segregare? cît din atitudinea noastră faţă de cel diferit etnic este produs de contextul social şi retorica politică? –; nu este o dramaturgie narativă, ci fragmentară, care combină text, muzică, mişcare, reenactment de monumente etc.; relaţia cu publicul este directă, spectatorii sînt invitaţi să stea pe perne, delimitînd un spaţiu de joc, iar actanţii îşi spun poveştile direct unor grupuri de spectatori (comunicare om la om, neintermediată de filtre artistice). Se vorbeşte în trei limbi (română, maghiară, engleză) şi există subtitrări în aceleaşi limbi, astfel că orice vorbitor al uneia dintre ele poate viziona confortabil spectacolul. De ce engleză? Pentru că reprezintă un teritoriu lingvistic neutru, este o formă de distanţare faţă de ura etnică. Nu este aici vorba de neasumarea unei identităţi etnice, ci de refuzul agresivităţii explicite şi implicite, al trăitului conflictual ca o formă de păstrare a aşa-zisei demnităţi etnice. Panna Adorjáni face referire şi la democraţia participativă, asta regăsindu-se în modul de lucru al spectacolului, de la interviuri cu persoane de ambele etnii la exerciţii şi abordări propuse de fiecare dintre creatori astfel încît rezultatul să fie o turnantă a viziunilor şi preocupărilor tuturor. Şi această formulă de lucru, care nu este cunoscută de public decît poate intuitiv (sau dacă participă la discuţia postspectacol), vizează un soi de echitate în tratarea temei: experienţa şi perspectiva fiecăruia cîntăresc la fel în economia spectacolului, ca şi viaţa reală.

rosencrantz foto andra salaoru 82 jpg jpeg

Unul dintre episoadele performance-ului – care dă şi titlul – explorează ADN ul uman. Artiştii, români şi maghiari, şi-au făcut testele ADN şi au descoperit că ceea ce îi diferenţiază se reduce la 0,4% din materialul genetic. 0,4% din noi determină ura, abuzurile personale şi instituţionale, o istorie comună conflictuală. Dacă am schimba perspectiva, am descoperi însă că 99,6% din materialul nostru genetic este identic, că facem şi ne plac aceleaşi lucruri, că iubim şi ne definim la fel. Doar că oamenii se încăpăţînează să privească din partea opusă. Identitatea etnică este un construct social, ridicat prin retorica atributelor pozitive, unele de-a dreptul eroizante, eventual în antiteză cu defectele altor etnii. Şi aşa a fost exploatată covîrşitor în evenimentele care au celebrat centenarul Marii Uniri de anul trecut.

Ce este interesant în 99,6% ţine de felul în care istoriile personale ale performerilor au determinat extragerea unor teme generale. De exemplu, plecarea dintr-un oraş monocolor etnic şi stabilirea într-unul multietnic implică asumarea conştientă a unei identităţi etnice. Incidentele între copii sînt filtrate prin prisma etnică, generînd artificial o tensiune. Cîntecele folclorice româneşti şi maghiare, cîntate simultan, au similitudini melodice, chiar dacă limba reprezintă o barieră (există şi un monolog în română şi maghiară care poate fi înţeles numai de vorbitorii ambelor limbi). Punţile de legătură create în copilărie într-o comunitate multietnică sînt pulverizate mai tîrziu prin exhibarea caracteristicilor etniei proprii (ca prim pas spre ură). 99,6% este un performance profund umanist, care pledează pentru demnitatea de om înaintea celei etnice. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andra Salaoru

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Alimente sățioase și care nu îți pun în primejdie silueta. Medic: „Fericiți și cu burta plină…chiar se poate!”
Medicul nutriționist Mihaela Bilic a dezvăluit duminică, 19 mai, într-o postare publicată pe Facebook, care sunt alimentele care te mențin sătul pentru mai mult timp și cu puține calorii.
image
Ce taxe turistice se percep în marile orașe din Europa. Atena bate recordurile
Un număr tot mai mare de orașe din Europa impun sau măresc costul taxelor turistice pentru vizitatori, la un nivel mai mare decât cele propuse în toamna anului trecut.
image
Cum a fost convinsă o tânără să renunțe la școală și la familie pentru a se prostitua. „Era o mașină de făcut bani”
O tânără din comuna Bâlteni, județul Gorj, a trăit un adevărat coșmar timp de doi ani de zile alături de un tânăr de care s-a îndrăgostit

HIstoria.ro

image
Unde e corectitudinea presei românești din anii celui de-al Doilea Război Mondial?!
Februarie 1941. România generalului Antonescu aparține Axei. Germania, noul nostru partener strategic, e în război cu Anglia. Presa vremii respective urmărește îndeaproape mersul Războiului.
image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi