Problema cehoviană

Publicat în Dilema Veche nr. 756 din 16-22 august 2018
Problema cehoviană jpeg

● Pescăruşul, de A.P. Cehov, adaptare liberă după o traducere de Mașa Dinescu și Andrei Șerban. Regia: Andrei Șerban. Regizor secund: Sînziana Stoican. Scenograf consultant: Valentin Vîrlan. Asistenţi regie: Cosmin Alexandru Purice, Florin Liță. Lumini şi sunet: Dragoș Mărgineanu, Paul Drăguș. Costume Arkadina: Doina Levintza. Coordonator proiect: Irina Radu. Cu: Ionuț Vișan / Liviu Pintileasa, Mădălina Anea / Sabrina Iașchevici, Constantin Cojocaru, Bogdan Cotleț / Anghel Damian / Bogdan Nechifor, Silvana Mihai / Alina Rotaru, Richard Bovnoczki / Vitalie Bichir, Virginia Mirea / Florina Gleznea, Gelu Nițu / Silviu Debu, Mihaela Trofimov / Claudia Ieremia, Emilian Oprea / Richard Bovnoczki, unteatru, Bucureşti. 

A cincea variantă a Pescăruşului cehovian pe care a creat-o Andrei Şerban s-a nimerit să fie la unteatru, o companie teatrală independentă condusă de Andreea şi Andrei Grosu. Cu o vechime de opt ani – sărbătoriţi prin a patra ediţie a Zilelor unteatru, între 25 şi 29 iulie, un showcase cu producţii recente şi spectacole în premieră ale companiei –, unteatru este o alternativă la instituţiile publice de spectacole, cu care are în comun pasiunea pentru texte şi formule spectaculare clasicizate. Abordează dramaturgia clasică şi modernă, mizează pe estetici minimaliste (condiţiile o impun, atît dimensiunile şi facilităţile spaţiilor, cît şi resursele financiare), căutările artistice, fie şi experimentale, urmează formule standard de cercetare teatrală. Ce deosebeşte unteatru de teatrele de stat este vivacitatea companiei, atît artistic, prin entuziasmul producţiilor, cît şi administrativ, prin crearea unui loc primitor, cu două săli de spectacole şi un spaţiu hibrid (bar, restaurant, sală de concerte şi, uneori, de cinema).

În acest spaţiu, Andrei Şerban realizează un studiu asupra Pescăruşului, „deși nu vom putea dezlega misterul care face ca o poveste ce sfîrșește în moarte violentă să fie catalogată de Cehov drept comedie“. Regizorul foloseşte în avantajul său spaţiul intim de joc şi frusteţea (lemn şi cărămidă nefinisată) lui robustă. Configurarea spectaculară a textului, austeră, este argumentată de teoria lui Peter Brook – „un spaţiu gol şi două culise, ăsta-i teatrul“, asumă febril Treplev, după ce îi citise Dorn din cartea lui Brook. La antipodul abundenţei de resurse din versiunile anterioare ale Pescăruşului, inclusiv a celei de la Sibiu din 2007, actualul spectacol al lui Şerban dispune doar de zece scaune şi o piatră (cu posibile sensuri: piatră de temelie – referitor la teoriile teatrale; piatră / necaz în casă; punct de reper / de cotitură; stîn-că de siguranţă, dar şi ilustrare a proverbului cu nebunul care aruncă o piatră în lac şi zece înţelepţi – actorii – care nu o pot scoate, apropo de „neputinţa“ reclamată de regizor în a înţelege comedia lui Cehov). Actorii sînt prezenţi permanent în spaţiu, astfel că personajele pot reacţiona în toate scenele. Este o poziţionare atipică, rezervată în general spectatorilor, căci, de regulă, numai aceştia văd întregul spectacol, în timp ce personajele au doar perspective fragmentare asupra naraţiunii. Practic, asta generează o investigare din interiorul textului prin „comentarii“ (mute) în timp real, o formulă performativă spectaculoasă, nu în sensul luxurianţei imaginii, ci în cel al cercetării dramatice.

756 19 foto andrei gindac 50 jpg jpeg

Esenţială este construcţia personajelor – ca de obicei, Andrei Şerban lucrează cu mai multe distribuţii, articolul de faţă referindu-se la una singură – şi a relaţiilor, care funcţionează într-o viziune coerentă şi consistentă, viabilă prin forţa argumentaţiei. Şerban pune Pescăruşul sub semnul tensiunilor familiale, al uzurii relaţionale şi al terorismului afectiv. Femeile sînt sistematic agresate, fizic şi mental. Polina (Virginia Mirea) şi fiica sa, Maşa (Sabrina Iaşchevici), care îi reproduce mimetic destinul, sînt „dresate“, la propriu, de către soţul/tatăl Şamraev (Gelu Niţu), care le disciplinează cu cravaşa, ca pe animale. Evadările lor în dragoste eşuează şi asta le supune unui alt tip de agresiune. Doctorul Dorn, respectiv Treplev, sînt abuzivi prin modul în care le resping afecţiunea care, în ambele cazuri, este o formă de dependenţă. În plus, Maşa are şi o dependenţă de droguri care se agravează, de la „tras pe nas“ la injectat în venă. Maşa va muri, probabil, dintr-o supradoză, căci, deşi crizele ei sînt grave, nimeni nu intervine. Soţul ei, învăţătorul Medvendenko (Liviu Pintileasa), este un opresor afectiv, ca şi ceilalţi. Statutul lui din scriitură, de victimă, este sabotat scenic de crasa indiferenţă pe care o afişează faţă de suferinţele celorlalţi şi de meschinăria cu care rîvneşte parvenirea. Celelalte două femei, Arkadina şi Nina, sînt faţa şi reversul aceluiaşi destin. Arkadina (Mihaela Trofimov) este o divă superficială, egoistă, care transferă artificialul din teatru în viaţă, dependentă (şi ea) de un Trigorin (Richard Bovnoczki) insipid (foarte bine jucată această lipsă de personalitate a lui Trigorin), preocupat doar de scrisul lui. Dependenţa ei afectivă e umilitoare, dar o salvează propria artificialitate cu care îşi „joacă“ crizele. Nina (Silvana Mihai) este victima totală. Ea transferă artificialitatea invers, din viaţă în teatru: o replică adaptată, „sînt Silvana Mihai şi nu ştiţi cît mă doare să o joc pe Nina prost“, face ca falsitatea personajului de pînă la monologul final să capete sens. Nina devine credibilă în viaţă abia după ce devine actriţă şi îşi „joacă“ bine existenţa. Sorin (Constantin Cojocaru) este un bătrîn decrepit, cu sincope periodice. Declinul său fizic, constant şi vizibil, nu impresionează pe nimeni. Treplev (Anghel Damian) este fragil, (prea) pasional şi imatur emoţional, dar şi el o calcă în picioare, aproape la propriu, pe Maşa. Doctorul Dorn (Vitalie Bichir) este singurul capabil de tandreţe, dar nu şi de ajutor concret. Dorn este şi el „agresor“, prin indiferenţa cu care tratează iubirea Polinei. Dansul Polinei, ca o păpuşă mecanică, în cerc (şi Arkadina execută unul), este ilustrativ pentru modul în care aceste femei sînt abuzate şi condiţionate de contextul social, de propria afectivitate şi de bărbaţii din jur.

Dar spectacolul nu se reduce la atît, ci cuprinde detalii minuţios integrate în arhitectura personajelor şi a relaţiilor, precum cicăleala ameninţătoare a lui Şamraev atunci cînd Polina îi face cadou Arkadinei o cutie cu prune. Pescăruşul lui Andrei Şerban este un consistent studiu dramatic performat. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Gîndac

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Chihlimbar, foto shutterstock jpg
O femeie din Buzău a folosit zeci de ani o piatră de 1 milion de euro ca opritor de ușă. Cazul din țara noastră amintește de descoperirea unui bărbat din SUA
O femeie din județul Buzău a folosit zeci de ani o piatră prețioasă ca opritor de ușă. S-a constatat că aceasta este cea mai mare bucată de chihlimbar din lume și valorează 1 milion de euro. Descoperirea amintește de cazul unui bărbat din SUA, care nu avea habar că își ține ușa în loc cu un meteorit
6 act 5 vreme rea jpeg
Alertă de vreme rece în România. Câț va ține și care sunt județele vizate de Cod galben
ANM avertizează schimbări drastice de vreme în România. Se pare că până joi vor apărea condiții de brumă și îngheț, precipitații mixte și vânt intensificat. Dumincă, țara noastră se află sub Cod galben de viscol și zăpadă.
Somn de amiază  Sursa Freepik com jpg
Puiul de somn de după-amiază: beneficii și riscuri explicate de experți. Cum ajută și când devine o problemă
Un pui de somn la momentul potrivit poate revigora mintea și corpul, arată cercetătorii. Însă dacă este prea lung sau prea târziu, efectele pot fi contrare, în special pentru cei care suferă de tulburări de somn.
salvamont ucraineni jpg
Ucrainean în pericol de moarte în Munții Maramureșului. Este în hipotermie și fără baterie la telefon
Un bărbat ucrainean în vârstă de 44 de ani este căutat de salvamontiști în Munții Maramureșului, într-o cursă contra cronometru pentru salvarea vieții sale.
image png
O româncă a primit cel mai rapid Golden Buzz din istoria Britain’s Got Talent
Maya Giotea, elevă la Liceul „David Voniga” din Giroc, Timiș, a avut un moment de excepție pe scena emisiunii Britain’s Got Talent, unde a lăsat juriul și publicul fără cuvinte cu o interpretare emoționantă a piesei „Listen” a lui Beyoncé.
ambulanta smurd
O ambulanţă care transporta o pacientă, implicată într-un accident în Cluj. O fetiţă şi un bărbat au avut nevoie de îngrijiri
O ambulanţă SMURD care transporta o pacientă de 80 de ani a fost implicată, duminică, într-un accident rutier în judeţul Cluj. Personalul autospecialei şi pasagera nu au suferit leziuni.
Universul infinit cu stele și galaxii în spațiul cosmic FOTO Shutterstock / NASA
Teorie demnă de filmele Matrix. De ce unii fizicieni cred că Universul nostru ar putea fi o hologramă
Unii oameni de știință susțin acum că omenirea, Pământul și orice altceva din univers sunt de fapt parte a unei proiecții holografice uriașe.
transfagarasan foto Jolana Sedlackova jpg
România, comparată cu Elveția în National Geographic: Lăsați Alpii elvețieni! Mergeți pe Alpii transilvăneni
Celebra revistă americană national Geographic recomandă cu căldură drumețiile în România, comparând Alpii Elvețieni cu munții noștri: „Alpii Transilvaniei oferă vizitatorilor faună sălbatică abundentă, situri incluse în Patrimoniul Mondial UNESCO și sate pitorești, fără aglomerație”.
   Carmen Brumă a făcut sărbătorile acasă
Alimentul care îți oferă cea mai mare senzație de sațietate. Carmen Brumă îl recomandă tuturor: „Am testat pe mine”
Carmen Brumă (47 de ani) este apreciată la scară largă în România, datorită sfaturilor pe care le oferă în privința alimentației și a stilului de viață. Vedeta reușește să se mențină într-o formă demnă de invidiat și are mereu grijă la ceea ce mănâncă.