Poveşti din trecut şi viitor

Publicat în Dilema Veche nr. 468 din 31 ianuarie - 6 februarie 2013
Poveşti din trecut şi viitor jpeg

● Doctor’s Studio, Colibri de Garret Jon Groenveld. Regia: Florin Piersic Jr. Cu: Laurenţiu Bănescu, Daniel Popa. Coregrafia: Silvia Călin. Scenografia: Summer Wood.

Poţi să mergi, poţi să munceşti. Acest principiu, aparent sănătos, devine instrument de tortură într-un viitor sumbru, kafkian, dominat de un război interminabil, cu o luptă de gherilă în spatele frontului. Terorismul are şi o latură psihologică. Oamenii găsesc tot mai greu locuri de muncă. Prin urmare, agenţia de şomaj le distribuie discreţionar, pe baza principiului mai înainte amintit, nişte slujbe oribile, pe care nu au voie să le refuze. De la vînători de colibri (pentru persoane înalte, căci se vînează cu mîna) la carne de tun (la propriu), joburile sînt modalităţi de exterminare lentă (dacă speli poduri suspendate) sau rapidă (dacă eşti trimis în linia întîi). Piesa americanului Garret Jon Groenveld a cîştigat The Internationalists 2012 Global Playwriting Contest (competiţie în care au fost 165 de texte din 26 de ţări) şi a fost prezentată întîi ca lectură la Teatrul Luni de la Green Hours, iar apoi realizată, în premieră mondială, de Doctor’s Studio („o asociaţie culturală independentă, ce îşi propune să producă şi să promoveze proiecte artistice cu strînse şi evidente legături cu România şi lumea în care trăim, în contextul social-politic actual“).

Spectacolul are o atmosferă beckettiană (intenţia este oarecum parodică, absurdul este ironizat), cu două personaje-marionetă, nişte mecanisme umane care lucrează pentru agenţia de şomaj. Metaforă a capitalismului care robotizează omul, îl depersonalizează prin consum, pînă cînd acesta ajunge să îşi epuizeze resursele, textul descrie acerba luptă pentru supravieţuire şi duce mai departe o întrebare pe care o ridica într-un alt spectacol (dontcrybaby) dramaturgul Catinca Drăgănescu: cît de liber eşti? Eşti liber să alegi, sau societatea te obligă să fii ceea ce eşti? Garret Jon Groenveld continuă cu acest raţionament: dacă societatea te obligă să faci ceva, ceea ce faci în aceste condiţii te defineşte? Cînd omul este redus la statutul de forţă de muncă, identitatea lui este anulată? Regizorul Florin Piersic Jr. mizează pe atmosfera stranie, cu două variante caricaturale de Estragon şi Vladimir (Daniel Popa şi Laurenţiu Bănescu, precişi şi sincronizaţi), care nu mai aşteaptă sosirea unui Godot necunoscut, ci se joacă de-a Dumnezeu, un joc periculos atunci cînd limita între călău şi victimă devine fluidă. Exact asta se întîmplă într-un regim dictatorial. Cele două instrumente groteşti ale puterii, Unu şi Doi (lipsa lor de identitate le anulează numele), evoluează mecanic, afişînd false afecte. Cînd însă conştiinţa propriei identităţi este resuscitată de frică (sentiment real), robotizarea dă erori.

Colibri este un spectacol cu o structură lineară, care, odată aşezat în tipar, se dezvoltă coerent, ca o mică lucrare camerală. Surprizele sînt coperţile, două numere muzicale care împachetează ironic povestea. Jucat la Godot Cafe-Teatru şi la Green Hours 2 (stadionul Dinamo), Colibri depăşeşte nivelul unui spectacol de bar, adică un show mai mult sau mai puţin haios, dar uşor accesibil. Colibri obligă spectatorul la evaluarea propriei personalităţi. Textul se încadrează în seria viziunilor pesimiste despre viitorul omenirii din care va dispărea umanitatea, căci munca îl va face pe om robot. După cum vedeţi, viitorul nu sună deloc bine.

● Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Tape de Stephen Belber. Regia: Răzvan Muraru. Cu: Corina Grigoraş, Nora Covali, Cezar Antal, Dragoş Ionescu.

Memoria poate fi instrument de manipulare. În buna tradiţie a poveştilor cu prieteni care se reîntîlnesc după mulţi ani ca să dezgroape secrete, să redeschidă răni şi să consume conflicte – un fel de terapie activă care ar trebui să ducă la iertare şi dragoste –, piesa lui Stephen Belber are ca subiect triunghiul amoros clasic: o fată şi doi băieţi. Foşti colegi de liceu, acum adulţi, ei refac din amintiri trunchiate sau tăinuite o poveste de dragoste care n-a fost chiar dragoste sau n-a fost numai una. „Cadavrul“ dezgropat este un viol despre care nu se ştie dacă a fost sau nu real. Această serie de incertitudini a determinat (sau nu) drumul în viaţă al fiecăruia dintre protagonişti. Ţesătura de minciuni întreţinute de cocaină face ca nimic din ceea ce se descoperă să nu pară veridic. Personajele se încadrează în tipologii – artistul de succes (Dragoş Ionescu), ratatul (Cezar Antal), femeia de carieră (Corina Grigoraş). Într-o cameră dintr-un hotel ieftin, cu droguri, alcool şi ranchiună, ei dezlănţuie un adevărat coşmar psihologic. Şi cum nu sîntem într-un film hollywoodian cu happy-end (deşi piesa a fost ecranizată de Richard Linklater cu Ethan Hawke, Robert Sean Leonard şi Uma Thurman), nimeni nu cîştigă nimic din asta. Lucrat cu atenţie, spectacolul se concentrează pe relaţiile dintre personaje, oferind o partitură generoasă lui Cezar Antal, actor talentat şi de charismatic – mai rar văzut în ultima vreme, din păcate. Şi cu asta ajungem la o problemă spinoasă, care depăşeşte sfera strictă a actului artistic. Acest spectacol are o formulă de cameră, dar nu neapărat pentru că aşa au vrut autorii, cît din necesitate. Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ (unul dintre cele mai active din ţară şi organizator al unui festival important) se află într-o situaţie dificilă. După ce clădirea teatrului a fost în proces de renovare – ceea ce a însemnat că trupa nu a putut juca acasă timp de doi ani şi a fost găzduită într-o... cantină –, ar fi trebuit ca de la începutul stagiunii trecute, lucrurile să reintre în normal. Lucrările s-au finalizat şi TT ar fi trebuit redeschis, doar că în urma renovării, clădirea a devenit improprie pentru teatru. Acustica a fost distrusă (s-a pus tapet pe pereţi), cabinele de sunet şi lumini au fost micşorate etc. Cu alte cuvinte, arhitectul care a supravegheat renovarea nu a ţinut cont de destinaţia clădirii (sau nu s-a priceput). Directorul teatrului a refuzat să semneze recepţia lucrării, şi pînă cînd lucrurile nu se vor clarifica juridic (la mijloc sînt fonduri europene) şi nu se vor face reparaţiile necesare pentru ca spaţiul să poată fi folosit conform destinaţiei sale iniţiale, trupa este din nou nomadă. Spaţiile în care se joacă sînt barul teatrului (desfiinţat tocmai ca să devină spaţiu de joc), sala de festivităţi a unui liceu local sau Sala Studio a Teatrul Odeon din Bucureşti. Din acest motiv, spectacolele produse de Teatrul Tineretului sînt de dimensiuni mici, camerale. Povestea spune multe despre amatorism, indolenţă, afaceri necurate şi despre cît de uşor se poate distruge un teatru funcţional. Şi despre cît de puţin ne pasă de asta.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: H. Petraşcu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

banner morți 23 noiembrie png
3 florin piersic 1 jpg jpeg
„Te voi iubi mereu, Omule!”. Florin Piersic, mesaj tulburător la aflarea morții lui Gabriel Cotabiță: N-ai fost „doar un simplu trecător”
Maestrul Florin Piersic a transmis un mesaj public, la scurt timp după aflarea veștii morții artistului Gabriel Cotabiță. „Vei continuă să trăiești in inima mea. Te voi iubi mereu, Omule!”, a spus actorul.
pitic  jpg
Un pitic de grădină făcut din ecstasy i-a lăsat interziși pe polițiști. „Din când în când dăm peste ceva special”
Recent polițiștii antidrog din Olanda au făcut o descoperire care i-a uimit chiar și pe ei. În timpul unor perchziții, le-a atars atenția un anumit obiect: un pitic de grădină. S-au întrebat
gabriel cotabita mihai traistariu jpg
netflix pexels jpg
Filmul de pe Netflix care a fost lansat acum trei zile, dar deja a rupt topurile. Trebuie urmărit împreună cu familia
În apropierea sezonului sărbătorilor de iarnă, nu doar filmele de Crăciun ocupă un loc în topul celor mai vizionate producții de pe platforma de streaming Netflix. Un film ce se află în prezent pe locul 2 se pare că i-a cucerit pe abonați. A fost lansat în urmă cu trei zile, pe data de 20 noiembrie
traian basescu foto FB traian basescu jpg
Traian Băsescu: „Eu plec în Congo! Nicule dragă, nu te mai agita să pari în opoziţie, că nu păcăleşti pe nimeni”
Cu o zi înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale 2024, fostul președinte Traian Băsescu îi transmite un mesaj liderului PNL.
viscol la ranca   captura drdp craiova jpeg
Viscol în stațiunea Rânca. Apelul drumarilor către șoferi: „Nu va deplasați dacă nu este necesar”
Drumarii acționează cu utilaje de desăpezire pe drumul DN 67 C, în zona stațiunii Rânca, unde ninge viscolit. O alertă de vânt sever a intrat în vigoare la ora 14:18.
Gabriel Cotabita pe scena de la Mamaia
Întâmplarea care l-a făcut pe Gabriel Cotabiță vedetă în România. Cânta prin localurile din Craiova și primise o interdicție misterioasă
Gabriel Cotabiță s-a identificat total cu celebrul Festival de la Mamaia, emblematic pentru muzica românească.
gabi cotabita fiice  jpg
Drama lui Gabi Cotabiță. Fetele lui i-au interzis să aibă copii cu Alina, a doua lui soție. Povestea spusă chiar de el
Moartea lui Gabriel Cotabiță este o undă de șoc pentru lumea artistică și pentru toți românii care i-au ascultat piesele mai ales în anii 80-90. Gabi Cotabiță se retrăsese din lumina reflectoarelor de câțiva ani și ducea o viață liniștită alături de soția lui, Alina,