Paternitate

Publicat în Dilema Veche nr. 578 din 12-18 martie 2015
Paternitate jpeg

● Banco do tempo. Creaţie şi interpretare: Romulus Neagu, Tiberius Neagu, muzica live: André Cardoso, lumini: Cristóvão Cunha, producţie: Intruso; Ecaterina Neagu, design grafic: José Cruzio. Festivalul Like CNDB#1.  

Dacă ar fi să reduc la două temele preocupante în dansul contemporan, aş identifica una care explorează critic societatea şi sistemele ei (în România, în perioada de pionierat a activismului, această direcţie a dansului a căpătat funcţie de conştiinţă publică) şi alta care investighează corporalitatea şi intimitatea (în studii introspective). În ambele situaţii, limbajul performativ facilitează viziuni şi expresii profund personale. Practic, spectacolele se constituie în discursuri individuale despre sine şi lume, spre deosebire de teatru, unde abordarea este colectivă, chiar şi în cazul spectacolelor de autor. În teatru, oricît de riguros ar fi determinată de regizor, interpretarea poartă amprenta actorului, în timp ce, în dans, coregraful şi interpretul sînt, de cele mai multe ori, aceeaşi persoană. Supremaţia auctorială este absolută în dans. 

Una dintre cele mai interesante întîlniri pe care le-a prilejuit Festivalul Like CNDB#1 este cea cu Romulus Neagu şi fiul său, Tiberius, în spectacolul

. Stabilit în Portugalia de mai mulţi ani, Romulus Neagu este mai puţin cunoscut pe scena de dans din România. Coregraf, dansator şi profesor, Neagu are o preocupare specială pentru lucrul cu performeri amatori proveniţi din medii sociale cu dificultăţi, cum ar fi persoanele cu dizabilităţi, emigranţii sau cei aflaţi în centrele de reintegrare socială. Aducînd aceste persoane pe scenă şi lucrînd cu ele, coregraful realizează spectacole cu funcţii multiple: de construcţie identitară pentru cei implicaţi (şi de eliberare de sub prejudecata statutului dat de boală sau de starea socială), de înţelegere a diferenţelor sociale pentru spectator şi de apropiere de aceste medii mai puţin dezirabile (se lucrează cu prejudecăţile publicului pentru a obţine acceptarea diferenţelor), de facilitare a dialogului între medii sociale diferite. Practic, Romulus Neagu foloseşte dansul ca pe un canal de comunicare, îi exploatează funcţia terapeutică şi pe cea de liant social. 

face parte dintr-un proiect mai amplu al coregrafului, care explorează într-o serie de spectacole multiplele faţete ale propriei sale identităţi: bărbat, artist, tată. De data aceasta este vorba despre paternitate, prin urmare spectacolul vizează o relaţie, nu un statut. Romulus Neagu îl aduce pe scenă pe fiul său, Tiberius, în vîrstă de zece ani şi cu ceva experienţă în performance-ul contemporan, atît în dans, cît şi în instalaţii performative. Există, astfel, doi actanţi, relaţia dintre ei, un scaun de bar şi chitaristul André Cardoso care produce muzica live. Toate aceste ingrediente funcţionează după un scenariu precis, dar nu rigid, care permite improvizaţia coregrafică şi muzicală. Flexibilitatea dramaturgiei coregrafice se referă la intervenţii în interiorul scenelor, la schimbări de dinamică şi uneori (inclusiv în reprezentaţia de la CNDB) la relaţionarea, fie şi minimală, cu publicul. Muzica urmează coregrafia, deci se mulează pe aceste devieri de traseu, dar respectă tăcerile, pauzele, liniştea (a face ceva împreună poate fi şi a sta / a tăcea împreună), astfel încît senzaţia pe care o emană întregul spectacol, aceea de organism funcţional, nu este afectată. Spectacolul este organic construit, surprinde ambele perspective, a tatălui despre fiu şi a fiului despre tată, dar şi a fiecăruia asupra lui însuşi şi a rolului său în această relaţie. 

Investigaţia identităţii paterne porneşte de la concept. Ce este paternitatea? Ce defineşte un tată? Care este relaţia tatălui cu fiul? O serie de acţiuni se consumă separat sau împreună precum joaca şi jocurile (fotbal, corida etc.) sau contemplarea fiului de către tată. Apare astfel, pe de o parte, solidaritatea, acel sentiment al comuniunii, al facerii lucrurilor împreună, al împărtăşirii timpului. De altfel, Tiberius a declarat că şi-a dorit acest spectacol „pentru a face ceva

cu tata, noi doi“. Pe de altă parte, momentele de contemplaţie pe care şi le îngăduie Romulus Neagu cînd fiul său performează singur sînt profund emoţionante. Se văd atunci admiraţia, grija, duioşia, sentimente copleşitoare pe care tatăl le încearcă privindu-şi fiul. Nu este actorie, nu apar lacrimi teatrale sau atitudini patetice. Este un moment de reflecţie şi de cunoaştere. O scurtă ieşire din scenă a lui Tiberius îi prilejuieşte tatălui un solo al aşteptării întoarcerii fiului în care suplineşte absenţa acestuia printr-un gest tandru: scrie cu sudoarea sa, pe covorul de scenă, numele copilului. Expresie a dorului, gestul materializează legătura fizică şi afectivă dintre cei doi. Un alt joc, cu un scaun de bar, prilejuieşte construcţia unui spaţiu limitat în care fiul creşte ca într-un cocon, ocrotit de tată, dar care este în acelaşi timp şi un teritoriu de explorat şi de depăşit pentru copil. Un spaţiu al siguranţei şi al îndrăznelii totodată. Scaunul devine personaj şi Tiberius îl prezintă la final ca pe un adevărat performer, înclinîndu-l la aplauze. 

Titlul performance-ului, sugestiv pentru conţinutul acestuia, face referire la un concept economic mai puţin cunoscut în România, deşi există tentative de implementare a lui în cîteva oraşe. Banca de timp este un sistem economic alternativ ce foloseşte ca monedă timpul. Practic, se face un schimb de servicii: dacă ajuţi pe cineva timp de o oră, cîştigi o oră credit pe care o poţi folosi ca să primeşti de la altcineva serviciile de care ai nevoie sau ca să ai acces gratuit la anumite servicii publice. Sistemul foloseşte aptitudinile fiecărui om pentru a-i da înapoi ceea ce îi trebuie. În performance, ceea ce îşi oferă reciproc tatăl şi fiul este timp. Timpul petrecut unul cu altul este ceea ce se dă şi ceea ce se primeşte deopotrivă. Timpul din

este unul al cunoaşterii, al contemplării şi al împărtăşirii. Un timp împreună. 

este unul dintre spectacolele marcante din ultima vreme, nu doar pentru că acolo unde există un copil apare şi emoţia, ci şi pentru felul său elegant de a emoţiona. Nu cerşeşte, nu pretinde şi nu cucereşte emoţia, nu este intruziv şi categoric, dimpotrivă, spectacolul are subtilitatea şi delicateţea unui psihiatru cu experienţă, umblă cu pricepere la resorturile ascunse ale bucuriilor şi regretelor personale, lăsîndu-i fiecărui spectator timp să-şi asume şi consume fragilităţile.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: F. Carqueja

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cea mai terifiantă armă a dacilor. A băgat spaima în romani și i-a forțat să-și modifice echipamentul militar
Cea mai de temut armă folosită de războinici daci a fost, fără îndoială, falx-ul, spun specialiștii. Era vorba despre o armă cu o lamă curbă care putea ajunge și la un metru lungime, mânuită de luptători profesioniști de elită. Falx-ul în mâinile potrivite făcea ravagii în rândurile inamicului.
image
Alimentația uimitoare a celor mai de temut războinici ai antichității. Alimentul minune consumat de spartani, gladiatori, celți și daci
Printre cei mai renumiți dar și de temut luptători ai antichității erau în mare parte vegetarieni, sau cel mult lacto-vegetarieni, cu un consum ocazional de carne. Cel puțin asta arată noile cercetări, mai ales pe rămășițele gladiatorilor din arenele romane.
image
Explicațiile unui psiholog privind riscurile dormitului în paturi separate în cuplu
Somnul alături de persoana iubită poate aduce o multitudine de beneficii, în timp ce dormitul în paturi separate poate duce la o distanțare în relația de cuplu atrage atenția psihologul Iulia Barca.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.