Omul şi ura sa

Publicat în Dilema Veche nr. 531 din 17-23 aprilie 2014
Omul şi ura sa jpeg

● Clasa noastră (XIV Lecţii despre Credinţă, Frică şi Iubire) de Tadeusz Slobodzianek, regia: Simona Măicănescu, scenografie: Ruxandra Manolovici, muzica originală: Marius Sireteanu, cu: Ilona Brezoianu/Ioana Chiţu, Mădălina Craiu, Alexandra Buză/Gabriela Sandu, Ionuţ Niculae, Alin Stan, Andrei Cătălin, Costin Dogioiu, Dragoş Olaru, Iany Panait/Rareş Andrici, Alecsandru Dunaev. Teatrul Foarte Mic. 

Jan Klata, unul dintre regizorii polonezi în vogă astăzi, vorbea la un moment dat despre cuvîntul care a provocat „moartea inocenţei în Polonia“. Acest cuvînt este Jedwabne şi desemnează un orăşel în care, în 1941, au murit 1600 de evrei. Vina a fost aruncată asupra nemţilor, dar cercetările au scos la iveală ceea ce memoria colectivă ascunsese cu multă grijă. Jumătate din populaţia oraşului (polonezii) a ucis cealaltă jumătate (evreii), dîndu-i foc într-un hambar. Adevărul istoric, negat la nivel de conştiinţă publică, deşi recunoscut oficial, apare documentat în cartea lui Jan T. Gross – Vecini. Suprimarea comunităţii evreieşti din Jedwabne (Polirom, 2001), care a stîrnit numeroase controverse în Polonia şi a provocat un proces de chestionare a identităţii naţionale şi de repoziţionare faţă de trecut. Populaţia s-a divizat în raport cu acest incident istoric, şocant pentru polonezii de astăzi, care fie au încercat să-l accepte ca o vină istorică şi să cerceteze efectele sale asupra prezentului, fie au refuzat să-şi asume responsabilitatea morală, acuzînd influenţa nazismului. Dramaturgii şi regizorii au integrat dezbaterea despre acest moment istoric într-un demers mai amplu, o investigaţie a noţiunii de polonez, identitate erodată de trecut – al Doilea Război Mondial şi perioada comunistă – şi de transformările prezentului – integrarea în Uniunea Europeană, văzută ca o anulare a identităţii. A fi polonez astăzi pare o necunoscută. Teatrul participă la acest proces de definire naţională şi experimentează multiple schimbări de optică şi estetică în abordarea temelor tabu, precum cazul Jedwabne. Unul dintre cele mai cunoscute texte cu acest subiect este piesa lui Tadeusz Slobodzianek – Clasa noastră, o ficţionalizare a faptului istoric şi o posibilă evoluţie în timp a protagoniştilor. Slobodzianek reconstruieşte, în scene scurte, tăioase, povestea din 1941, cu elemente de biografie reală ale unora dintre personaje, cu reconstituirea masacrului în detaliile lui sinistre (plivitul ierbii cu linguriţele, de către evrei, şi arderea lor, de vii, în hambar) peste care suprapune ficţiune. La Slobodzianek, povestea se petrece într-un microunivers. Personajele – victime şi călăi deopotrivă – descind din aceeaşi şcoală. Cum ajung colegii de clasă de la amiciţie la ură, de la iubire la asasinat, cum se poate parcurge acest proces monstruos de dezumanizare în care omul îşi torturează prietenul sau iubita, cum poate fi răul posibil – asta demonstrează piesa lui Slobodzianek. Ceea ce şochează nu este că într-o comunitate atît de mică, populaţia s-a polarizat în victime şi călăi (asta dovedea şi Lars von Trier în Dogville), ci că acest lucru s-a petrecut în realitate. Mai mult, Jedwabne nu este un caz izolat sau un accident istoric. Sînt zeci de poveşti despre cruzimea oamenilor asupra cunoscuţilor, în timpul războaielor, cînd umanitatea este vulnerabilă la ură. Ceea ce este oribil în această poveste – şi o demonstrează Slobodzianek – e că răul nu încetează odată cu războiul. Odată intraţi în malaxorul istoriei, personajelor le sînt anulate identităţile. După ce istoria a luat o pauză de la marele conflict, crimele au continuat – şantaj, ameninţări, teroare. Ca şi cum, odată ce ai învăţat să torturezi, să ucizi, să trădezi, o vei face mereu. Ca şi cum ţi-ar fi intrat în piele. Ca o a doua natură. Sau ca adevărata natură. Ce face războiul, îi modifică pe oameni sau scoate la iveală adevăratul caracter? Asta este şi disputa în societatea poloneză, între asumarea răspunderii şi refuzul ei, sub pretextul influenţei factorilor externi. Într-o altă abordare a acestui subiect (piesa în două părţi Primarul), Malgorzata Sikorska-Miszczuk descrie un personaj real, primarul oraşului Jedwabne, care, în 2001, a organizat comemorarea evreilor ucişi în localitate, dar comunitatea l-a respins: a pierdut alegerile, a rămas şomer şi a emigrat în Statele Unite, unde şi-a schimbat numele.  

Revenind la Clasa noastră, text de referinţă în dramaturgia contemporană, prima montare în România (din datele pe care le deţin) s-a produs la UNATC anul trecut, în regia Simonei Măicănescu (care semnează şi traducerea, în colaborare cu Delia Herman şi Diana Herman), spectacol care a constituit lucrarea de licenţă a actorilor din anul III de la Actorie, clasa profesorului Adrian Titieni, şi care este preluat acum de Teatrul Foarte Mic. Regizoarea a mers pe ideea livrării textului fără încărcături inutile, reliefîndu-i construcţia filmică, duritatea şi complexitatea naraţiunii. Şocul poveştii este suficient pentru spectator, cel puţin acum, cînd textul este abia descoperit, astfel încît opţiunea pentru austeritatea spectaculară este pe deplin justificată. Spectacolul este rotund, are „coperţi“: la început, personajele sînt aşezate cu faţa spre public, în prim-plan, ca nişte fetuşi; la final, ele sînt în fundal, întoarse cu spatele. Între naştere şi moarte se derulează toată acea serie de derapaje umanitare numită viaţă. Pe parcursul spectacolului, moartea fiecărui personaj este marcată printr-o piatră funerară înfiptă în nisip. În rest – scene seci, dure, ascuţite, care scrijelesc în minte şi înfioară carnea. Tinerii actori configurează cu acurateţe universul convulsiv din Jedwabne, înainte, în timpul şi după al Doilea Război Mondial, o lume din care umanitatea pare să fi evadat, un microunivers cu toate reperele comunitare – un preot catolic, un rabin, fermieri, afacerişti, emigranţi – alterate. Personajele se creionează din cîteva gesturi, mimică sau ticuri verbale, cu o anume parcimonie a instrumentelor dramatice. Actorii funcţionează bine ca grup compact, în care individualităţile se desenează discret, fără tuşe groase. Nu sînt rateuri actoriceşti, nici sclipiri, ci o sumă de individualităţi care formează un corp comun, un organism care respiră unitar, într-o poveste despre răul nostru cel de toate zilele. Clasa noastră este un spectacol auster, care permite textului să lovească, să zguduie atît cît să trezească în spectator teama pentru uşurinţa cu care se poate pierde umanitatea. Este o temă neliniştitoare astăzi, cînd libertatea pare tot mai fragilă şi derapajele extremiste se înregistrează tot mai des. Un spectacol ca un zgomot bizar, care te trezeşte dimineaţa şi îţi lasă o strîngere de inimă pentru toată ziua. Un spectacol care merită văzut. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: S. Popescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum arată Rotunda, locul unde a fost bătaie pe „casele de 250 de euro". Prețul cu care se vând acum imobilele FOTO
Zeci de proprietari ai caselor din satul Rotunda, comuna băcăuană Gura Văii, își reabilitează și modernizează imobilele. Mai mult de jumătate din cele 205 case construite de autorități în 2005, după inundații devastatoare, și abandonate ulterior au fost cumpărate la licitație acum doi ani
image
Unde trăiesc cel mai puțin „dotaţi“ bărbaţi din lume. Locul ocupat de români în topul mondial
Cercetătorii au întocmit o hartă interactivă a statelor unde trăiesc cei mai slab dotați bărbați.
image
Tipul de brânză pe care este bine să-l mănânci înainte de culcare: adormi în timp record
Mâncatul câtorva felii de brânză înainte de culcare vă poate ajuta să adormiți rapid.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.