Oglinda

Andrei ┼×ERBAN
Publicat ├«n Dilema Veche nr. 740 din 26 aprilie ÔÇô 2 mai 2018
Oglinda jpeg

Shakespeare a spus c─â Teatrul e oglinda naturii.

Evident, e vorba de natura uman─â, acea natur─â uman─â care poate percepe v├«ntul ╚Öi ploaia ╚Öi, cum spune sonetul, ÔÇ×tot ce cre╚ÖteÔÇťÔÇŽ S├«nt multe oglinzi ╚Öi Teatrul poate fi oricare din ele.

Teatrul poate fi nimic mai mult decît o oglindă veche, jegoasă, și oglinda asta arată doar partea sordidă a naturii umane.

Teatrul poate fi oglinda pr─âfuit─â, care estompeaz─â imaginea, ca s─â acopere riduri ╚Öi pete ╚Öi s─â reflecte edulcorat realitatea.

Teatrul poate fi o oglind─â str─âlucitoare, dar cr─âpat─â, ├«n care ╚Ťipete de protest ╚Öi furie sau explozii de energii bucuroase produc fulgere orbitoare, puternic colorate, care provoac─â noi cr─âp─âturi ╚Öi ne catapulteaz─â ├«ntr-o lume mai fragmentat─â ┼či mai plin─â de ur─â.

Teatrul poate fi o oglind─â de b├«lci distorsionat─â, care ne face s─â r├«dem de diformit─â╚Ťile noastre ╚Öi ale altora.

Oare acestea sînt oglinzile de care vorbește Shakespeare?

Operele sale complete s├«nt o oglind─â ├«n mod constant cur─â╚Ťat─â ╚Öi lustruit─â de cei care lucr─âm ├«n Teatru, pentru a ne dezv─âlui ce e ascuns ├«n ├«ntuneric. C├«nd lumina penetreaz─â, oglinda parc─â dispare. Pentru o secund─â nu mai exist─â diviziune ├«ntre cel care prive╚Öte ╚Öi cel care este privit. S├«ntem atin╚Öi profund.

Fragment din Tip of the tongue (Pe vîrful limbii), cea mai recentă carte a lui Peter Brook, apărută la New York în 2018.

Aceste citate din Peter Brook m au inspirat s─â descop─âr oglinzile din Mult zgomot pentru nimic ╚Öi s─â intuiesc capcane posibile ├«n timpul lucrului la spectacolul nostru de la Teatrul de Comedie.

1) Oglinda veche: pericolul de a trata o comedie shakespearian─â cu manierisme ╚Öi cli╚Öee vechi care fac publicul s─â r├«d─â la poantele cele mai vulgare ╚Öi obosite, reflect├«nd astfel doar partea sordid─â a vie╚Ťii. Chiar actorii considera╚Ťi mari pot deveni extrem de triviali c├«nd nu percep calitatea extraordinar de complex─â a scriiturii ╚Öi trag rolul ├«n jos, ca s─â-╚Öi satisfac─â pl─âcerea succesului u╚Öor ob╚Ťinut prin efecte ieftine (de╚Öi uneori scump remunerate).

2) Oglinda care estompeaz─â ╚Öi acoper─â ridurile devine periculoas─â c├«nd ne identific─âm prea mult cu ideea c─â se a╚Öteapt─â s─â juc─âm o comedie u╚Öoar─â ╚Öi vesel─â. ├Än Mult zgomotÔÇŽ, ÔÇ×hazulÔÇť nu doar c─â dispare la un moment dat, dar situa╚Ťia devine at├«t de ├«ncordat─â, ├«nc├«t apare brusc ╚Öocul unei realit─â╚Ťi crude, umilitoare ╚Öi chiar tragice.

3) Oglinda str─âlucitoare, dar cr─âpat─â: exist─â ├«ntotdeauna tentin╚Ťa facil─â de a l cataloga pe Shakespeare drept contemporanul nostru, de a ne limita la o viziune prea reductiv─â, prea legat─â de imediat. C├«nd nu mai vedem p─âdurea din cauza copacilor, uit─âm c─â avem ╚Öansa de a c─âuta mai ad├«nc, pentru a descoperi esen╚Ťa universal─â a mesajului. Ce e unic la bard este c─â poate comunica direct ╚Öi imediat, d├«ndu-ne generos libertatea s─â adapt─âm orice situa╚Ťie la timpul nostru, dar totodat─â ne ├«ndeamn─â s─â urc─âm pe munte cu el, s─â privim de deasupra ce╚Ťii, s─â percepem orizontul nem─ârginit ╚Öi luminos, pe care de obicei nu-l vedem din vale, unde tr─âim.

4) Oglinda de b├«lci ne ├«ncurajeaz─â s─â r├«dem. Ce cadou s─â ne putem scutura de prostie, de fals ╚Öi preten╚Ťiozitate, s─â ne recunoa╚Ötem mica ipocrizie ╚Öi marea minciun─â, s─â r├«dem de noi ├«n╚Öine ╚Öi astfel s─â ne cur─â╚Ť─âm pu╚Ťin, s─â sim╚Ťim gustul normalit─â╚Ťii! Func╚Ťia r├«sului e aceea╚Öi de dou─â mii de ani ├«ncoace, de la Aristofan. C├«nd e corect direc╚Ťionat, r├«sul purific─â.

5) Oglinda care dispareÔÇŽ iat─â linia de sosire. De fapt, pentru asta lucr─âm ├«n teatru: ca oglinda s─â dispar─â ├«n fiecare sear─â sub ochii no╚Ötri. Cum s─â ├«n╚Ťelegem momentul ├«n care nu mai exist─â diviziune ├«ntre cel care prive╚Öte ╚Öi cel privit, c├«nd actorii ╚Öi spectatorii au aceea╚Öi experien╚Ť─â, c├«nd dispare grani╚Ťa ├«ntre scen─â ╚Öi sal─â? Shakespeare pare s─â ne spun─â: cu to╚Ťii s├«ntem aici, pe acest p─âm├«nt, ca s─â juc─âm un rol, nu doar pe scen─â, ci ╚Öi ├«n via╚Ť─â. S─â joci ├«nseamn─â s─â ac╚Ťionezi. Hamlet se ├«ntreab─â toat─â piesa de ce nu poate trece la fapt─â, dar la final, c├«nd ├«n╚Ťelege ce ├«nseamn─â s─â-╚Ťi joci rolul, ac╚Ťioneaz─â. Pentru o colectivitate caracterizat─â de pasivitate, teatrul poate fi un ceas de╚Ötept─âtor. Dac─â to╚Ťi s├«ntem actori, at├«t cei care privesc, c├«t ╚Öi cei privi╚Ťi, e firesc s─â ne ├«ntreb─âm ca Hamlet: cum s─â ne juc─âm rolul?

├Änceputul secolului al XVII-lea, timpul ├«n care a scris Shakespeare, se caracterizeaz─â prin schimb─âri profunde, cu inova╚Ťii ╚Öi descoperiri de tot felul: brusc, P─âm├«ntul nu mai era plat, Soarele, nu P─âm├«ntul, devenea de fapt centrul universului, noul protestantism producea un cutremur ├«n religie, naviga╚Ťia se dezvolta rapid, la fel comunica╚Ťiile. Schimb─ârile provocau nelini╚Öte ╚Öi confuzie; ├«n plus, r─âzboaiele ╚Öi tensiunile care incitau na╚Ťionalismul d─âdeau o stare comparabil─â cu ceea se ├«nt├«mpl─â azi: globalizarea, Internetul, dezbaterile ecologice, toate popularizate pe ecranele televizoarelor, au darul s─â z─âp─âceasc─â.

Am convingerea că piesele scrise demult există doar în prezent și vorbesc despre noi, acum și aici. Camerele video cu imagini filmate în priză directă pe scenă, de care ne folosim în spectacolul nostru, reprezintă oglinda vremii de azi.

Pentru mine, alegerea e un pariu cu risc. M-am ferit ├«n trecut de orice intrus pe antica sc├«ndur─â a teatrului. Teatrul e o veche ╚Öi solitar─â corabie ╚Öi, de╚Öi cam sc├«r╚Ť├«ie din toate ├«ncheieturile, ├«nc─â navigheaz─â demn─â spre o destina╚Ťie necunoscut─â.

Dup─â ezit─âri, am decis s─â cooptez tehnologia, pentru ca universul complex shakespearian s─â fie mai u╚Öor recognoscibil ├«ntr-un context contemporan, ca sub o lup─â. Astfel vedem m─ârite pe ecran dou─â lumi: una a politicienilor ╚Öi a celor sus-pu╚Öi, cu interesele, ambi╚Ťiile ╚Öi jocurile lor stupide de putere, ╚Öi alta, a lui Beatrice ╚Öi Benedick, care, ├«ntr-o conjunctur─â viciat─â, ├«n care dragostea a fost devalorizat─â ╚Öi trivializat─â, au nevoie de probe ╚Öi verific─âri multiple pentru a ajunge s─â cread─â ├«n existen╚Ťa ei.

├Än jurul nostru e prea mult zgomot: cel dinafar─â (al traficului agitat ÔÇô ╚Öi nu doar rutier ÔÇô plin de sirene ╚Öi claxoane asurzitoare, vacarmul ne├«ntrerupt al emisiunilor TV, unde to╚Ťi latr─â ╚Öi nimeni nu ascult─â pe nimeni, cel iritant de obositor al mall-urilor etc.) ╚Öi cel din─âuntru (al ambi╚Ťiilor ╚Öi conflictelor personale care se ceart─â ├«ntre ele, f─âr─â o rezolu╚Ťie). C├«nd, totu╚Öi, furtuna se lini╚Öte╚Öte, ne d─âm seama uneori c─â totul a fostÔÇŽ pentru nimic, ca titlul piesei.

E un titlu de pies─â aparent ironic. ┼×i totu╚Öi, cred c─â Shakespeare are alt─â inten╚Ťie. Cuv├«ntul nimic are o semnifica╚Ťie complex─â: c├«nd ne desprindem de tot ce nu e necesar ╚Öi vedem c├«t de absurd ╚Öi inutil a fost zgomotul, ├«n╚Ťelegerea profund─â a faptului c─â a fost pentru nimic, ├«n mod curios, ne lini╚Öte╚Öte, ne d─â gustul unei posibile eliber─âri. Teatrul poate oferi acest gust trec─âtor, dar adev─ârat al libert─â╚Ťii. 

Andrei ╚śerban este regizor de teatru.

Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.
O cineast─â de redescoperit jpeg
O cineast─â de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par s─â articuleze o preocupare pentru muta╚Ťiile istorice, pe care le altoie╚Öte cu o privire feminin─â, mereu dispus─â la autoreflexivitate subtil─â.
Exotic & orchestral jpeg
Exotic & orchestral
Danezii Efterklang se aventureaz─â prin p─âr╚Ťile noastre s─â-╚Öi prezinte cel mai recent album, cu adev─ârat unul de prim─âvar─â, ├«nc─ârcat de candoare ╚Öi speran╚Ť─â, ├«n contrasensul mersului mondial al lucrurilor.
Festivalul Filmului European 2022 pune obiectivul pe Ucraina jpeg
Festivalul Filmului European 2022 pune obiectivul pe Ucraina
Cea de-a 26-a edi╚Ťie FFE va avea loc la Bucure╚Öti ├«n perioada 5 ÔÇô 11 mai (Cinema Elvire Popesco ╚Öi Cinemateca Eforie) ╚Öi la Timi╚Öoara, pe 10 mai, unde evenimentul va fi marcat printr-o gal─â, de Ziua Europei.
ÔÇ×Inven╚Ťiile ocazionaleÔÇŁ, o nou─â carte de Elena Ferrante ├«n libr─âriile rom├óne╚Öti jpeg
ÔÇ×Inven╚Ťiile ocazionaleÔÇŁ, o nou─â carte de Elena Ferrante ├«n libr─âriile rom├óne╚Öti
Un volum de eseuri care le ofer─â cititorilor o perspectiv─â asupra lumii interioare a autoarei ╚Öi a identit─â╚Ťii sale de scriitoare.
10 ani de ÔÇ×Noaptea C─âr╚Ťilor DeschiseÔÇť, cea mai mare campanie dedicat─â Zilei Mondiale a C─âr╚Ťii jpeg
10 ani de ÔÇ×Noaptea C─âr╚Ťilor DeschiseÔÇť, cea mai mare campanie dedicat─â Zilei Mondiale a C─âr╚Ťii
S├«mb─ât─â, 23 aprilie 2022, Editura Litera s─ârb─âtore╚Öte Ziua Mondial─â a C─âr╚Ťii prin evenimentul ÔÇ×Noaptea C─âr╚Ťilor DeschiseÔÇŁ.
Matrioșka Emanuel jpeg
Matrioșka Emanuel
E vorba de un mixt de formule literare, poezii, prozopoeme, proz─â autobiografic─â, note de subsol, adic─â avem o larg─â dimensiune experimental─â concentrat─â pe tema identit─â╚Ťii, a jocului dintre eul real ╚Öi cel fic╚Ťional, propus din start de dubletul nominal de pe copert─â (Emil-Emanuel).
Bernard Henri L├ęvy ╚Öi resuscitarea compasiunii jpeg
Bernard-Henri L├ęvy ╚Öi resuscitarea compasiunii
Chiar a┼ča: de ce ne-ar interesa? ├Än definitiv, nu se ├«nt├«mpl─â la noi, nu ne reprezint─â pe noi...
Pas─ârea vorbitoare jpeg
Pas─ârea vorbitoare
O lume tainic─â prinde astfel s─â ni se reveleze dezordonat, prin flash-uri orbitoare, care cultiv─â deopotriv─â gra╚Ťia gestului de dans ╚Öi precizia observa╚Ťiei antropologice.
Sare și piper jpeg
Sare și piper
LP-ul lansat în luna martie a acestui an e deopotrivă captivant și entertaining, ludic și profund, absurd și (auto)reflexiv.
Conferin╚Ťele Dilema veche la Oradea: 5 7 mai 2022, despre ÔÇ×Comedia lumiiÔÇŁ jpeg
Conferin╚Ťele Dilema veche la Oradea: 5-7 mai 2022, despre ÔÇ×Comedia lumiiÔÇŁ
Patronate de cea mai citit─â revist─â de cultur─â din Rom├ónia,┬áÔÇ×Conferin╚Ťele┬áDilema vecheÔÇŁ┬ás├«nt un proiect itinerant, av├«nd p├«n─â acum edi╚Ťii ├«n Arad, Timi╚Öoara, Cluj-Napoca ╚Öi, ├«ncep├«nd din acest an, Oradea.
Premian╚Ťii Galei Radio Rom├ónia Cultural 2022 jpeg
Premian╚Ťii Galei Radio Rom├ónia Cultural 2022
Gala Premiilor Radio Rom├ónia Cultural, edi┼úia a XXI-a, ┼či-a desemnat c├«┼čtig─âtorii luni,┬á18 aprilie 2022, la Teatrul Odeon.
În Joia Mare, Concert de Paște la Sala Radio jpeg
În Joia Mare, Concert de Paște la Sala Radio
├Än Joia Mare (21 aprilie), de la ora 19:00, sub bagheta dirijorului┬áCristian Oro╚Öanu, vor evolua pe scena S─âlii Radio dou─â dintre ansamblurile Radio Rom├ónia:┬áOrchestra Na┼úional─â Radio┬á╚Öi┬áCorul Academic Radio┬á(preg─âtit de dirijorul┬áCiprian ╚Üu╚Ťu).
Metafizica lui Danilov jpeg
Metafizica lui Danilov
Multe dintre poeme au la origine experien╚Ťe livre╚Öti, ├«n vreme ce altele pot fi considerate prelucr─âri personale, fantasmatice, delirante ale acestor experien╚Ťe.

Adevarul.ro

image
Colosul cenu┼čiu. Ce ascunde muntele de zgur─â, una dintre cele mai mari halde din Rom├ónia VIDEO
În vecinătatea combinatului siderurgic din Hunedoara, se află una dintre cele mai mari halde de zgură din România.
image
Un ┼čofer a r─âmas f─âr─â permis ┼či a fost amendat dup─â ce a sunat la 112 ca s─â anun┼úe c─â este ┼čicanat ├«n trafic
Un apel la 112 a luat o turnur─â nea┼čteptat─â pentru un b─ârbat de 37 de ani. Acesta apelase serviciul de urgen┼ú─â ca s─â anun┼úe c─â un ┼čofer ├«l ┼čicaneaz─â ├«n trafic, pe raza comunei br─âilene Viziru.
image
Afacere de milioane de euro l├óng─â un radar ce comunic─â direct cu baza Deveselu. ÔÇ×Nu s-a cerut avizul MApNÔÇŁ
MApN a dat in judecată Consiliul Judeţean Dolj după ce a autorizat construirea unui depozit in zona radarului din localitatea Cârcea. Instalaţia militară este importantă pentru apărarea aeriană a României. În spatele afacerii stă chiar primarul din Cârcea.