Oameni şi locuri

Publicat în Dilema Veche nr. 689 din 4-10 mai 2017
Oameni şi locuri jpeg

● Jurnal de România. Sfîntu Gheorghe, scenariul şi regia: Carmen Lidia Vidu. Cu: Elena Popa, Alexandrina Ioana Costea, Ion Fiscuteanu Jr., Sebastian Marina, Daniel Rizea, Costi Apostol. Foto/Video: Vetró Baji, Levente Vargyasi, muzica: Luiza Zan, Kónya Ütö Bence, costume: Raluca Alexandrescu, regizor tehnic: Lidia Baciu. Teatrul „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe. 

„Omul sfinţeşte locul“, „Schimbi locul, schimbi norocul“, „Omul potrivit la locul potrivit“ sînt formule simplificate de expresie a modului în care individul şi locul în care trăieşte îşi influenţează reciproc biografiile. Investigarea conexiunii omului cu spaţiul urban a fost subiect al mai multor spectacole, cu perspective diferite asupra identităţii oraşelor şi a modului în care acestea intră în relaţie cu locuitorii lor, parcurgînd procese de adaptare unii faţă de ceilalţi. Ca în orice cuplu, oraşul şi omul ajung să-şi transforme existenţa comună într-o continuă negociere. În timp ce personalitatea individului se modifică sub presiunea locului în care trăieşte, oraşul îşi creează şi el o identitate în funcţie de cei care îl locuiesc. Mai mult decît atît, fiecare individ are o evoluţie unică în raport cu oraşul şi fiecare oraş are o personalitate unică din perspectiva fiecărui locuitor al său.

Peca Ştefan şi Ana Mărgineanu au realizat o serie de spectacole în proiectul Despre România, numai de bine prin care analizează identitatea mai multor comunităţi urbane – Poveşti adevărate complet inventate despre Baia Mare, 5 minute miraculoase în Piatra Neamţ, Tîrgoviştea de jucărie, Sfîntul din Sfîntu Gheorghe – pornind de la o documentare pe care o ficţionalizează (titlul primului spectacol fiind, din acest punct de vedere, sugestiv). Formatul este uneori ludic şi interactiv – spectacolele au o compoziţie modulară care se modifică la fiecare reprezentaţie şi permite spectatorilor să se implice în desfăşurarea lor – şi exprimă astfel performativ, încă o dată, influenţele reciproce între om şi oraş.

În SUNTRACK (În căutarea sunetului pierdut într-un oraş cu soare), Radu Afrim face o declaraţie de dragoste Brăilei, (re)descoperindu-i atmosfera boemă şi farmecul istoric, abandonate în timp prin transformarea oraşului, a cărei modernitate pare mai degrabă deziluzionantă decît benefică. Abordarea lui este profund personală, dar pleacă de la observaţii realiste şi documentate, recuperînd nu atît imaginea istoric corectă a Brăilei, cît pe cea subiectivă, nostalgică, păstrată în memoria afectivă a oamenilor.

Aceste spectacole care chestionează identitatea urbană (nu sînt singurele realizate în spaţiul românesc) se configurează la intersecţia documentării cu ficţiunea, între obiectiv şi subiectiv, transformînd oraşul într-o matrice afectivă bazată pe o arhivă de istorii personale.

rosencrantz2 foto m petre jpg jpeg

Locuitorii tăcerii

Regizoarea Carmen Lidia Vidu a început să creeze o serie de spectacole despre viaţa oraşelor, primul dintre acestea fiind Jurnal de România. Sfîntu Gheorghe (între timp, a apărut şi Jurnal de România. Constanţa). Perspectiva din spectacolele ei, cel puţin în primul episod (pe care l-am văzut la Bucureşti, la Centrul Educaţional Replika), este cea a actanţilor, o viziune documentată, reală şi subiectivă. Cei şase actori din Jurnal de România. Sfîntu Gheorghe îşi spun propriile poveşti de viaţă şi de dragoste cu oraşul. Istoriile lor personale sînt foarte diferite, dar se intersectează în cîteva puncte. Toţi actorii vin din afara oraşului şi, la început, au privirea proaspătă a străinului, dar şi probleme de adaptare, mai ales pentru că cei mai mulţi au lăsat în urmă oraşe mai mari şi efervescente cultural (Cluj, Tîrgu Mureş etc.). Mai toţi vin „temporar“, dar ajung să rămînă în Sfîntu Gheorghe şi asta îi obligă la o continuă reevaluare a relaţiei lor cu oraşul şi comunitatea, faţă de care îşi modifică, în timp, atitudinea şi sentimentele. Şi mai este finalul care înregistrează momentul în care fiecare dintre ei ajunge la „un acord“ cu oraşul, care maschează, de fapt, o împăcare cu sine însuşi. Un fel de tratat de pace care, în funcţie de biografie şi de propriile vise şi speranţe, împlinite sau nu, poate parafa realizarea sau abandonul. În spectacol, actanţii par să fi stabilit o înţelegere cu oraşul, ceva care cuprinde dragoste şi resemnare, un fel de căsnicie în care pasiunea se transformă în complicitate (e bine, e rău?).

Bazat pe actori, al căror aport este considerabil nu doar ca interpretare, ci şi ca dramaturgie, Jurnal de România. Sfîntu Gheorghe este un colaj performativ autoreferenţial, formulă care îi permite autoarei să expună istorii personale – livrate de personajele însele, care sînt şi actanţi – pe care le transformă în povestea unei comunităţi. Confesiuni rostite şi scrise, video, fotografii de familie, toate se subsumează unei arhive care descoperă, încet-încet, imaginea unui spaţiu urban ce funcţionează ca un catalizator pentru locuitorii săi. Nu este o poveste de succes, nici de insucces, ci una despre cum trăiesc acolo, fără iluzia unei seducţii, rebelii Seba şi Fiscu, Elena şi Alexandrina, care îşi găsesc şi pierd iubirile aici, singuraticii Daniel şi Costi. Spectacolul are mai multe paliere de receptare care determină spectatorul să-şi chestioneze relaţia cu propriul său oraş, să-şi reviziteze visele sau, dacă a trecut vreodată prin Sfîntu Gheorghe, să-şi reamintească de acel loc tăcut.

Sfîntu Gheorghe este un oraş introvertit, dominat de două culturi (deşi aici trăiesc trei etnii, dar asta este deja o altă poveste, povestită de Peca şi Mărgineanu în Sfîntul din Sfîntu Gheorghe) şi de două limbi, ceea ce pune la încercare mentalitatea şi sentimentele unui străin, un oraş în care poţi să-ţi găseşti pacea, dar şi să înnebuneşti de atîta linişte, vindecătoare pentru unii şi insuportabilă pentru alţii, un oraş în care te poţi ascunde şi, ceva mai greu, te poţi afirma. E interesant că această comunitate urbană, mică şi discretă, a generat deja, în doar doi ani, două spectacole care îi investighează identitatea complexă. În acest recent poem performativ am regăsit un copac pe care l-am botezat, oameni pe care i-am cunoscut şi un ritm al vieţii care refuză să se schimbe. Şi mi s-a făcut dor de Sfîntu Gheorghe. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: M. Petre

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Gheorghe Hagi, „fiert“ din cauza lui Ianis: întrebarea care l-a iritat după România – Ucraina
Fostul căpitan al tricolorilor a asistat din tribune la marea victorie a naționalei.
image
Cântărețul Florin Decuseară a căzut de la înălțime la Centrala de la Cernavodă. Șanse minime de supraviețuire
Un bărbat de 46 de ani este în stare gravă, la spital, după ce a căzut de la 10 metri înălțime la Unitatea 3 a Centralei Nucleare de la Cernavoda, în timpul serviciului. Victima este Florin Decuseară, un cunoscut cântăreț local.
image
Scăldătoarea ursului din Parcul Național Retezat. Imagini rare surprinse în sălbăticia munților VIDEO
Temperaturile ridicate de la începutul verii au fost resimțite și în Munții Retezat, unde animalele sălbatice au căutat locuri de scăldat pentru a se răcori. Camerele de monitorizare a faunei au surprins în imagini un urs, bucurându-se de o baie într-un ochi de apă.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.