O reiterare

Publicat în Dilema Veche nr. 350 din 28 octombrie - 3 noiembrie 2010
Un adjectiv complicat jpeg

Aşa cum promisesem (ameninţasem?) în numărul trecut, revin asupra Festivalului Internaţional „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti“, organizat de Teatrul pentru Copii şi Tineret „Ion Creangă“ şi desfăşurat în Capitală la începutul acestei luni. Ce sens are asta?, ar putea întreba cineva, din moment ce povestea (!) s-a încheiat şi din moment ce sînt în plină atenţie a mediilor (mă rog, vorba vine), chiar acum, alte festivaluri, dedicate spectacolelor (şi oamenilor) „mari“ şi aflate pe punctul de a începe ori de a se termina în glorie. Sensul există – şi nu e unul tocmai pozitiv. Exact din acest motiv insist. 

Festivalul de la „Creangă“ a reiterat, pentru mine, un episod foarte dezagreabil (e un cuvînt uşurel), care s-a petrecut în urmă cu trei ani, cînd am făcut parte pentru prima dată din juriul – internaţional – al reuniunii. După ce asistaseră la cîteva dintre reprezentaţiile oferite copiilor de teatrele de profil româneşti, colegii din „completul de judecată“ (un italian, o irlandeză şi un senegalez) începuseră să-mi evite privirea şi să manifeste, în discuţiile pe teme profesionale, o reţinere şi chiar un vag dispreţ pe care, iniţial, nu le aveau; dimpotrivă, toţi inauguraseră relaţia cu mine (şi nu numai cu mine, ci şi cu diverşi alţi festivalieri băştinaşi) prin călduroase declaraţii de admiraţie la adresa teatrului românesc, pe care îl cunoscuseră într-un fel sau altul de-a lungul anilor, despre care auziseră, citiseră ş.a.m.d. şi cu care abia aşteptau să intre în contact direct, fie şi prin (sau mai ales prin) produsele sale destinate celor mai tineri spectatori. Pe măsură însă ce produsele respective se acumulau, răceala lor creştea – şi, în aceeaşi măsură, stînjeneala lor. Şi a mea. E o experienţă interesantă să priveşti realitatea familiară prin ochii cuiva neobişnuit cu ea. Nu era vorba neapărat despre diferenţele calitative dintre spectacolele autohtone şi celelalte (uneori, din punct de vedere strict tehnic, „noi“ eram net superiori „străinilor“), ci despre ideologia şi, în general, tonalitatea expresivă a montărilor realizate pe solul naţional. Începînd de la alegerea textelor (exclusiv poveşti zise clasice, pe cînd oaspeţii aduceau preponderent scenarii originale sau dramatizări ale unor capodopere literare – nu pot să uit un superb spectacol rusesc după Kaştanka lui Cehov), continuînd cu stilul regizoral-scenografic (pompos, încărcat, ba chiar de-a dreptul îmbîcsit, în contrast cu simplitatea şi discreţia „rivalilor“) şi terminînd cu maniera de joc (zgomotoasă, neîngrijită, la limita vulgarităţii sau, în cazurile grave, dincolo de ea, spre deosebire de sinceritatea şi căldura artiştilor sosiţi din alte ţări), imaginea teatrului românesc compusă pentru uzul spectatorilor – şi cetăţenilor – noştri de mîine vorbea despre haos, delăsare, aroganţă, suficienţă, nepăsare, îngălare, mizerie sufletească. Imaginea aceasta a revenit, agravată, acum. 

Probabil că noi nu ne mai dăm seama de felul cum arată, cu adevărat, societatea pe care o clădim zilnic şi pe care o regăsim – rezumată, concentrată, esenţializată – în spectacolul de teatru. Nu mai vedem murdăria fizică şi spirituală din jur, nu ne mai auzim glasurile – răstite, arţăgoase, agresive – şi vorbele pe care ni le adresăm unii altora şi pe care nu le schimbăm (nici glasurile şi, din ce în ce mai des, nici vorbele) pentru a ne adresa copiilor. Ni se pare inteligent, amuzant şi plin de duh să imităm – în derîdere, chipurile – stilul şi tonul unor subproduse televizate şi să servim această pretinsă parodie micilor făpturi pentru care graniţa dintre adevăr şi ficţiune este adeseori inexistentă. Şi, în loc să ne îngrozească, reacţia cvasiisterică a sălii pline de copii care, la stingerea luminilor sau la ivirea pe scenă a unui personaj nou, urlă sau scandează ca la mitinguri – încurajaţi (am văzut cu ochii mei!) de „educatorii“ şi „profesorii“ ce-i însoţesc la teatru – ni se pare, probabil, un semn de energie şi de vitalitate a naţiei. 

Desigur, festivalul de la „Creangă“ nu a oferit decît ocazia de punere în vitrină, aşa zicînd, a maladiei grave de care este atins teatrul pentru copii – doar el? – din România. Sigur că ignorarea ei ar fi comodă, iar întrebarea (plină de bun-simţ, fireşte) „Şi ce putem face noi?“ extrem de reconfortantă. Chiar, ce putem face noi? De fapt, cine sîntem noi? (Urmaşii Romei!) Identificarea răului, se zice, este, totuşi, primul pas către combaterea lui – măcar în faşă...  

Alice Georgescu este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.