Noua voce a noii Cetăţi

Publicat în Dilema Veche nr. 551 din 4-10 septembrie 2014
Noua voce a noii Cetăţi jpeg

● Colecţia FITS, Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est

● Cristina Modreanu, Utopii performative – Artişti radicali ai scenei americane în secolul 21 

Apariţiile cărţilor de teorie teatrală în România trec, de multe ori, neobservate. Volumele editate după 1989 au vizat majoritar (re)publicarea unor cărţi esenţiale ale practicienilor care au marcat evoluţia spectacolului – Peter Brook, Jerzy Grotowski, K.S. Stanislavski, Gordon Craig, Eugenio Barba etc. Odată cu dezvoltarea limbajelor performative, devine necesară actualizarea informaţiilor despre spectacole şi teorii noi, concepţii inovatoare, influenţa tehnologiilor şi asimilarea noilor realităţi socio-politice, pe scurt, despre modul în care teatrul este astăzi vocea Cetăţii. Cărţile despre performance-ul contemporan – modele de creaţie şi de receptare – au fost puţine. Cristina Modreanu a publicat, în timpul mandatului său de selecţioner FNT, astfel de volume (Richard Schechner – Performance. Introducere şi teorie etc.), apoi, în colaborare cu Teatrul Naţional Timişoara, în colecţia Scena.ro a editat alte lucrări de actualitate teatrală (Bonnie Marranca – Ecologii teatrale, Teatrul Companiei Socìetas Raffaello Sanzio etc). Cuvîntul esenţial pentru aceste cărţi este „contemporan“: nevoia de investigare a realităţii (sociale, politice, artistice, emoţionale, psihologice) într-un limbaj actual, prin care se dezvoltă forme performative noi şi, în acelaşi timp, nevoia de a înţelege, prin teoretizare, aceste expresii spectaculare inovatoare. Două astfel de volume au fost lansate la începutul verii, Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est şi Utopii performative – Artişti radicali ai scenei americane în secolul 21.

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a publicat o carte utilă pentru cunoaşterea teatrului postcomunist în Estul european şi raportarea teatrului românesc la contextul zonal. Editată de criticul Iulia Popovici, într-o colecţie coordonată de Ioana Mălău, Noi practici... este un volum hibrid care mixează scanări ale realităţii spectaculare realizate de critici autohtoni din zece ţări (Bulgaria, Cehia, Croaţia, Republica Moldova, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Slovenia, Ungaria) cu interviuri cu artişti (dramaturgi, regizori, actori) importanţi ai scenelor locale. Există un capitol separat pentru Ucraina, unde incendiul politic al începutului de an, nestins încă, domină peste preocupările teatrale, astfel încît, pentru a nu fi absent, teatrul ucrainean este prezent printr-un interviu realizat de Iulia Popovici cu Viktor Sobiianskyi, critic şi manager cultural. Se asigură, în acelaşi timp, o viziune obiectivă şi subiectivă asupra scenei din fiecare ţară, căci intenţia de inventariere detaşată a preocupărilor teatrale este „viciată“ de interioritatea privirii – este interesant cum criticii străini văd realitatea teatrală, din altă parte, mai bună decît cea de acasă, semn că pesimismul se accentuează de la exterior către interior. În plus, interviurile descoperă perspectivele artiştilor direct implicaţi în noul teatru european. Trebuie subliniat că unii dintre artiştii vizaţi de această carte au fost invitaţi la FITS (Handa Gote, Oliver Frlji´c, Ivan Vîrîpaev). Volumul este bilingv, româno-englez, prin urmare se deschide, ca informaţie şi perspective, şi publicului străin. Se remarcă un eclectism al scenei est-europene, aflată în proces de căutare a identităţii, întîi prin separarea de formatul clasic, sovietic, cu tematici nesociale şi spectacole ample în teatre de repertoriu – un sistem care se autoconservă, refractar la inovare. Ceea ce este viu în teatrul postcomunist vine ca răspuns la această conservă teatrală. Reacţiile sînt diferite, unele vizează cu precădere mesajul politic, altele lucrează insistent la formă, fie pentru a o simplifica, fie pentru a livra un conţinut social într-o estetică personală elaborată (Béla Pintér: „...niciodată nu forţez aspectul social sau politic: dacă el apare, pentru că e în aer, nu-i întoarcem spatele“).

Toţi vorbesc despre istoria recentă, prezentul tumultuos şi un viitor incert, toţi reclamă dificultăţi de finanţare şi management, uneori şi de apropriere a publicului care, obişnuit cu un singur format teatral, are reticenţe faţă de noile formule. Sînt şi alte dificultăţi. În Ungaria, una dintre cele mai dezvoltate scene off din Estul european, vocea teatrului independent nu reuşeşte să se facă auzită în timpul regimului Orbán. Se ridică astfel o întrebare: teatrul poate schimba lumea?

Acesta este motivul care străbate şi cartea Cristinei Modreanu, Utopii performative – Artişti radicali ai scenei americane în secolul 21. Bazat pe experienţa americană a autoarei, volumul oferă informaţii despre limbajele performative de pe scenele americane din afara sistemului comercial, acolo unde se găsesc formule revoluţionare estetic care conţin, de ce mai multe ori, întrebări esenţiale despre societate şi despre formele şi rolul spectacolului în această societate (pentru o bună informare există note cu linkuri către spectacolele prezentate şi bibliografie). Început cu un capitol dedicat artiştilor americani notorii, precum Robert Wilson, Marina Abramovic, Laurie Anderson, volumul continuă cu spectacolul străzii – fenomenul occupy şi performativitatea sa – şi cu avangarda americană care obligă la schimbarea grilelor de receptare a spectacolului (Lee Breuer: „...avangarda e grupul de oameni pe care-i pui în faţa trupelor, să fie împuşcaţi, pentru ca armata să nu fie împuşcată“). Cristina Modreanu încearcă o viziune multiperspectivată, citînd alţi critici şi pe artişti, dar cartea reprezintă perspectiva personală a autoarei asupra scenei americane şi procesul de construire a acestei perspective.

Cele două volume oferă viziuni asupra teatrului contemporan, una despre teatrul european, văzut de europeni – o necesară autoevaluare şi un schimb util de informaţii despre ceea ce sîntem, ce facem, ce gîndim – şi alta despre teatrul american, prea departe şi diferit, conceptual şi estetic, de cel european pentru a fi perceput altfel decît prin icon-urile sale, teatru văzut de o singură persoană care încearcă să-l sistematizeze, să-l teoretizeze şi, mai ales, să-i descifreze noile limbaje. Europa de Est este preocupată de conţinut, America – de formă, dar ambele scene au viziuni sociale, extrag şi chestionează problemele Cetăţii. Estul european se luptă pentru separarea de trecut, ca estetică şi ca sistem, dar mai ales ca tematică, pledează pentru o retorică politică, în timp ce americanii îşi concentrează forţele pe găsirea unor noi expresii performative şi, în subsidiar, pe eludarea sistemului comercial dur în care trebuie să supravieţuiască.

Cărţile sînt necesare specialiştilor, dar în egală măsură ele se adresează publicului pe care îl ajută să înţeleagă performance-ul contemporan şi să pună în context ceea ce se vede pe scenele din România.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: J. Marcus, R. Bălan

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Cristi Chivu (Facebook) jpg
Traian Băsescu FOTO Mediafax
Băsescu dezvăluie adevăratul obiectiv al lui Putin și motivul pentru care negocierile de pace vor eșua
Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a comentat la Digi24 perspectivele unor eventuale negocieri de pace între Ucraina și Rusia, exprimându-și scepticismul cu privire la șansele ca acestea să ducă la un acord real.
Adolescentul a murit la circa două sau trei luni după atacul leului (© Veselin Danov)
Un schelet descoperit în Bulgaria dezvăluie un secret șocant: Tânărul care a supraviețuit atacului unui leu
În urmă cu aproximativ 6.200 de ani, un adolescent a supraviețuit unui atac brutal al unui leu, deși găurile adânci din craniul tânărului arată că i-a fost grav afectat creierul, dezvăluie un schelet descoperit în Bulgaria.
rodica stanoiu si partenerul ei marius FOTO Cancan
Misterul morții Rodicăi Stănoiu: apropiații reclamă că nu a fost efectuată autopsia. Vila fostului ministru, vandalizată
Moartea fostului ministrul al Justiției, Rodica Stănoiu ridică tot mai multe semne de întrebare, după ce apropiați ai acesteia au susținut că ar fi avut urme de violență pe corp și ar fi fost înfometată înainte să moară.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni FOTO presidency.ro
Nicușor Dan: Războiul din Ucraina se va încheia când Rusia nu și-l va mai permite economic
Președintele Nicușor Dan a vorbit despre condițiile în care ar putea lua sfârșit războiul din Ucraina și despre miza majoră a acestui conflict pentru ordinea internațională. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”.
sticle coca cola shutterstock 1280723917 jpg
Ce se întâmplă în organism după o doză de Coca-Cola
Coca-Cola se află în centrul unor noi avertismente lansate de specialiști, care atrag atenția asupra riscurilor pentru sănătate asociate consumului frecvent al băuturii.
BeFunky collage   2025 12 14T201653 072 jpg
Cel mai rapid și delicios desert de iarnă. Budincă de fidea cu portocale, rețeta căreia nimeni nu îi poate rezista. VIDEO
Pentru zilele reci de iarnă, când timpul este limitat, dar pofta de ceva dulce rămâne, există soluții simple și eficiente. Una dintre ele este budinca cu fidea și portocale, un desert care se pregătește rapid, într-un singur bol, și nu necesită tehnici complicate sau ingrediente greu de găsit.
Judecătoarea Raluca Moroșanu FOTO Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Judecătoarea Raluca Moroșanu, noi declarații despre situația din justiție. „Nu pensiile speciale sunt problemele reale ale Justiției”
Raluca Moroșanu, judecătoare la Curtea de Apel București, lansează acuzații grave la adresa actualei conduceri a instanței, într-un interviu acordat Recorder. Magistrata susține că independența judecătorilor este afectată și că deciziile se iau netransparent.
consult freepik1 jpeg
Afecțiunea tot mai comună care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența la un loc. Este ucnoscută drept „boala tăcută”
Atunci când vine vorba despre cele mai periculoase boli care afectează omenirea, cei mai mulți dintre noi ne vom gândi la cancer, demență, sau diverși viruși periculoși. Însă, medicii avertizează că există o cu totul altă boală care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența împreună.