Noi, ceilalţi

Publicat în Dilema Veche nr. 747 din 14-20 iunie 2018
Noi, ceilalţi jpeg

● 3 Milioane, regia: Adina Lazăr, dramaturgia: Alexandra Felseghi, scenografia: Silviu Medeșan. Distribuţia: Diana Buluga, Emanuel Cifor, Lucia Mărneanu, Denisse Moise, Lucian Rus. Animații: Paul Mureșan. Documentare: Diana Meseșan. ­Create.Act.Enjoy, Cluj. 

Acţiune care a bulversat societatea românească, iniţiativa Coaliţiei pentru Familie privind schimbarea definirii familiei în Constituţie, din uniunea între ­soţi în uniunea între un bărbat şi o femeie, a generat o serie de luări de poziţii, pro sau contra. Opiniile sînt, de regulă, vehemente (consecinţa iniţiativei este drastică: odată modificată în acest sens Constituţia, dispare posibilitatea legalizării ulterioare a căsătoriilor între persoane de acelaşi sex). În ciuda discursurilor ce reclamă ocrotirea familiei tradiţionale (care nu se află în nici un pericol), demersul nu este defensiv, ci agresiv: „tradiţionaliştii“ atacă un drept egal cu al lor, viitor şi ipotetic, al altor persoane. Nu protejăm ce avem, ci le luăm altora ce nu au încă.

Spectacolul 3 Milioane, regizat de Adina Lazăr la compania Create.Act.Enjoy din Cluj, schimbă perspectiva obişnuită asupra temei – de a face cunoscut universul LGBT – şi oferă spaţiu de (auto)prezentare cîtorva dintre cele aproape trei milioane de persoane care susţin modificarea Constituţiei (audiatur et altera pars). Cine sînt semnatarii iniţiativei CpF, care sînt motivaţiile şi contextele în care au semnat, dacă au fost manipulaţi şi de către cine/ce – sînt întrebări pe care spectacolul le ridică, căci dacă nu se ştie mare lucru despre viaţa, problemele, nevoile persoanelor LGBTQ+, nici susţinătorii familiei tradiţionale nu sînt mai bine cunoscuţi, dincolo de prejudecăţi, tipare şi etichete.

Bazat pe o documentare realizată de jurnalista Diana Meseşan prin interviuri cu persoane care s-au pronunţat public în favoarea demersului CpF, dar şi cu „anonimi“, textul Alexandrei Felseghi este structurat într-o serie de portrete (impersonări ale semnatarilor, construite din discursul lor, minim ficţionalizat şi parodiat). Actorii (excelenţi Diana Buluga, Emanuel Cifor, Lucia Mărneanu, Denisse Moise şi Lucian Rus) folosesc jocul ca formă de teatralitate – trag la sorţi „personajele“ reale pe care urmează să le ipostazieze, ca la loterie – pentru a prezenta situaţii concrete care au dus la semnarea iniţiativei CpF şi informaţii obiective referitoare la temă, mai ales în raport cu afirmaţiile personajelor. 3 Milioane nu este un spectacol nici pro, nici contra iniţiativei CpF, ci unul de investigare a actanţilor în această dispută. Să ştim cine sîntem noi şi cine sînt adversarii şi să înţelegem că, privit din partea opusă, noi sîntem ceilalţi.

Există diferite motivaţii care determină oamenii să semneze „pentru familia tradiţională“, iar în unele cazuri, deloc puţine, nu este vorba despre convingerile semnatarului privind căsătoria sau persoanele LGBT. Meciul se joacă, de fapt, pe alt teren, iar homosexualii sînt doar pretextul pentru „joc“.

Adina Lazăr prezintă cîteva caractere şi situaţii concrete care au valenţe de a reprezenta tipologii şi tipare: Călin Mărincuş (activist homofob, a agresat-o pe actriţa Oana Mardare la Pride Cluj 2017), Ana-Corina Săcrieru (avocată, purtător de cuvînt al Coaliţiei pentru Familie, a încercat să oprească o conferinţă despre discriminare şi egalitatea de gen, organizată de liceeni din Focşani), Virgil Gheorghe (autorul cărţii Faţa nevăzută a homosexualităţii) sau, de partea cealaltă, judecătorul Cristian Danileţ (s a declarat public împotriva demersului CpF), dar şi persoane mai puţin cunoscute (precum elevul din Bacău care a încercat să oprească acţiunea unei profesoare de a cere elevilor să semneze în favoarea referendumului, deşi aceştia nu au drept de vot). Aceste cazuri au cîteva elemente comune, vizibile în spectacol şi datorită desenelor comic-amărui ale lui Paul Mureşan: un tip de discurs conservator care se asociază cu naţionalismul (familia tradiţională dă impuls sentimentului patriotard, deşi nu există un model de familie specific românilor) şi misoginismul (stereotipuri de gen în familie, cu femeia redusă la rolurile de mamă şi gospodină), conectarea discursului homofob intern cu unele internaţionale (ale unor radicali de dreapta şi/sau fanatici religioşi precum americana Kim Davis, care a conferenţiat în România în 2017), vehicularea unor informaţii „ştiinţifice“ aberante (precum dovada unor „vindecări“ de homosexualitate).

Implicaţiile pe care le ridică aceste situaţii converg într-un punct: relaţia cu autoritatea. Toate personajele prezentate – unii au semnat pentru „familia tradiţională“ pentru că le-a cerut preotul, deşi nu sînt de acord sau nu au nici o părere despre referendum, alţii sînt homofobi, iar mulţi se află în diferite stadii între aceste extreme – vor să se integreze într-o societate şi să fie recunoscute ca făcînd parte din ea (sentimentul apartenenţei la o comunitate ca element definitoriu în crearea identităţii). Relaţia lor cu autoritatea – campania Bisericii în favoarea referendumului a fost amplă, abilă şi eficientă, s-a folosit de prestigiul preoţilor şi a mizat pe contactul om cu om care inhibă refuzul – este de subordonare fără analiză. În lipsa unei educaţii care să formeze gîndirea critică (şi nu reproducerea mimetică a ideilor standard), românii nu sînt obişnuiţi să chestioneze autoritatea şi legitimitatea ei sau să i se opună. Opiniile personale şi argumentate sînt puţine, cele mai multe sînt constructe de stereotipuri generale, luate de-a gata şi asumate ca atare. Nu recunoaştem cultura diversităţii (frica de cel diferit se traduce prin furie) căci ne e mai uşor să stigmatizăm în cor decît să încercăm să înţelegem de unul singur. Sîntem toleranţi doar dacă sîntem forţaţi: Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis săptămîna trecută, într-un caz autohton (Adrian Coman și americanul Robert Claibourn Hamilton au cerut recunoaşterea în România a căsătoriei lor, oficializată la Bruxelles), că statele membre trebuie să recunoască căsătoriile între persoane de acelaşi sex încheiate în alt stat.

Cu mult umor şi fără înverşunare, spectacolul Adinei Lazăr arată nu (doar) gîndirea îngustă a unei părţi din populaţie, exacerbarea naţionalismului şi a fanatismului religios pe fondul intoleranţei faţă de persoanele atipice în raport cu tiparul social agreat, ci (şi) eşecul nostru ca naţiune, încă o dată divizată de propria neştiinţă. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Ioana Ofelia

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Drumeție montană ghidată prin Anii Drumeției în Sibiu Sursă Colaj Anii Drumeției
Descoperă comoara ascunsă a României: peste 800 km de trasee spectaculoase în Munții Făgăraș, Cindrel și Lotru
Pe 11 decembrie, întreaga lume celebrează Ziua Internațională a Muntelui, un prilej perfect pentru a redescoperi comorile naturale ale României. Cu o treime din suprafața sa acoperită de munți și sute de kilometri de trasee spectaculoase, țara noastră se impune ca o destinație de vis pentru iubitori
sarmale freepik jpg
Rețeta tradițională de sarmale folosită de gospodinele din Maramureș! Vor fi perfecte pentru masa de Crăciun
Deja ne apropiem cu pași repezi de sărbătorile de iarnă, iar mulți dintre noi ne vom dori să pregătim sarmalele într-un mod cât mai tradițional și mai gustos! Din fericire, rețeta folosită de gospodinele din Maramureș este perfectă în acest scop!
bilet avion jpeg
Zboruri deasupra Rusiei: companiile aeriene chineze câștigă piața, cele europene pierd. Cu cât s-au scumpit biletele de avion
Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, pe măsură ce tot mai multe companii aeriene anulează rute — dar companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.
AA1vAzLr jpg
Un chatbot i-a sugerat unui adolescent să-și ucidă părinții pentru că îi restricționau timpul pe telefon
Părinții a doi adolescenți din Texas au intentat proces companiei Character.AI, susținute de Google, acuzând faptul că boții, ce pot lua chipul unor personaje sau persoane reale, le-au abuzat copii, relatează presa americană.
horoscop jpeg
Horoscop joi, 12 decembrie. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă
Horoscopul zilei de joi, 12 decembrie, anunță o zi importantă pentru cele 12 semne zodiacale. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă. Lorina, astrologul Click!, a realizat predicții complete pentru fiecare semn zodiacal.
Pierdere in greutate FOTO Shutterstock jpg
Cum se pot pierde 10 kilograme în 9 săptămâni cu ajutorul tehnologiei, fără diete drastice
Tehnologia joacă un rol tot mai important în sănătate, iar integrarea unor dispozitive inteligente poate fi un aliat eficient în procesul de pierdere în greutate.
amza Pellea Caotura TVR jpg
12 decembrie, ziua în care a murit Amza Pellea. Controversa legată de cauza decesului marelui actor
La 12 decembrie 1983 a murit celebrul actor Amza Pellea, iar în 2021 poetul şi publicistul Lucian Avramescu. Tot într-o zi de 12 decembrie s-au născut Frank Sinatra și Monica Bîrlădeanu.
Banner Annes
Ce vedete au defilat pe podium în prima seară de Bucharest Fashion Week. Annes, preferata designerilor
Prima seară de Bucharest Fashion Week a avut loc aseară, în prezența a numeroase vedete și creatori de modă dar și fotbaliști, pentru că a avut loc totodată și Gala Fotbalului Românesc.
inchisoare medievala jpg
De ce erau temnițele medievale comparate cu Iadul. Ce secrete macabre ascundeau
În inima cetăților medievale, în spatele zidurilor groase și întunecate, temnițele serveau drept martori tăcuți ai cruzimii și disperării. Aceste încăperi, destinate celor condamnați, au fost comparate adesea cu Iadul însuși, datorită condițiilor de detenție infernale și pedepselor de o brutalitate