Naufragiul navei-mamă

Publicat în Dilema Veche nr. 808 din 15-21 august 2019
Naufragiul navei mamă jpeg

● Pentru binele tău de Pier -Lorenzo Pisano. Traducerea: Florin Galiș. Adaptarea şi regia: Zoltán Balázs. Decorul: Constantin Ciubotariu. Costumele: Andrada Chiriac. Muzica și sound design: Cezar Antal. Cu: Cezar Antal, Ioan Batinaș, Cătălina Mustață, Paula Niculiță, Simona Popescu, Eduard Trifa, Silvian Vâlcu. Teatrul Odeon. Spectacolul este produs în cadrul proiectului european „Fabulamundi. Playwriting -Europe“, ediția a treia, co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020. 

Ultima premieră din stagiunea trecută a Teatrului Odeon are la bază un text contemporan al dramaturgului italian Pier Lorenzo Pisano, Pentru binele tău, care abordează vasta temă a familiei din perspectiva unor traume neverbalizate, a tensiunilor cotidiene, a dificultăţii de a convieţui şi a (dez)echilibrului de putere dintre membrii ei. Desprinderea generaţiei tinere de mediul familial presupune clarificarea relaţiilor cu părinţii: ca să mergi pe drumul propriu, trebuie să fii împăcat cu trecutul.

Personajele sînt identificate prin poziţia pe care o au în cuibul familial şi prin raportare la personajul-narator, Fiul: Tatăl, Mama, Bunica, Fratele, Unchiul, Fata (iubita Fratelui). O familie normală, iar prin „normală“ nu înţeleg fericită, ci integrată în norma universală a nefericirii. Mama este castratoare, obsedată de control, ceea ce sterilizează personalităţile celor din jur, în special pe a Tatălui, reprezentat în text doar printr-o păpuşă: o prezenţă de formă, o absenţă de fond. Bunica reprezintă un univers casnic, în care copiii se refugiază din calea certurilor părinteşti. Fiul cel mare, naratorul, este destinatarul principal al afecţiunii – atîta cîtă există – materne, dar şi al frustrărilor generate de dezamăgirile pe care le provoacă. Mezinul, „invizibil“ ca urmare a apariţiei sale neintenţionate pe lume, este un copil „tolerat“, prin urmare, în timp ce fratele său este copleşit de atenţia toxică a mamei, el suferă de o cruntă lipsă de atenţie. El avansează în ierarhia familială atunci cînd fratele său părăseşte cuibul matern, dar constată că mai multă atenţie nu înseamnă neapărat şi mai multă iubire. Însă iubirea nu îl ocoleşte: mezinul se îndrăgosteşte şi are şansa de a-şi construi un alt cuib. În jurul acestei familii gravitează un personaj misterios, Unchiul/Necunoscutul, un posibil agresor „intern“ (există o sugestie de pedofilie în care victima ar fi unul sau amîndoi fraţii), dar şi un fel de înger (mai degrabă demon) al destinului (de regulă, moartea şi experienţele negative sînt aduse/vestite de străini). Întregul univers familial este afectat de lipsa comunicării (cît comunicăm în mod real în familie, în afara conversaţiilor rutinate ale cotidianului casnic?) şi de aici se dezvoltă scriitura dramaturgului: sincretică, redusă la replici scurte, eliptice, repetitive, care redau sintagme din universul familial. Este o scriitură care face economie de emoţie, lăsînd spectatorul să reconstituie puzzle-ul naraţiunii şi să se recunoască în frînturile de fraze (un stil specific dramaturgiei scandinave, lui Jon Fosse, de exemplu).

19 foto 5 mihaela tulea jpg jpeg

Zoltán Balázs, directorul companiei independente de teatru Maladype din Budapesta, creatorul spectacolului Gardenia, tot la Odeon, a imaginat un spectacol puternic expresionist, a amplificat simbolistica textului şi a redus replicile la accidente stinghere de cuvinte printre imagini şi muzică. Familia este materializată printr-o corabie (decor: Constantin Ciubotariu), o arcă a lui Noe care navighează către un potop (destrămare) previzibil şi de care doar Fiul (Silvian Vâlcu) s-a desprins deocamdată, găsindu-şi echilibrul în afara mediului nociv de acasă (încolăcit pe o ancoră ca un cordon ombilical, el e stabil în afara familiei, dar nu prea departe de ea). Mama (Cătălina Mustaţă) îşi aruncă remarcile otrăvite dintr-o colivie suspendată. Poziţia ei la înălţime este dominatoare: ea are ocheanul şi decide cursul navei-matcă. Chimonourile suprapuse ale Bunicii (Paula Niculiţă) ascund veséla, inclusiv cuţitele pe care membrii familiei le vor folosi, metaforic şi practic, pentru a-şi rezolva disputele. Deşi e o bunică-cocon, cu care copiii se simt în siguranţă, şi ea, şi Mama reclamă „sacrificiul de a fi părinte“, iar frustrarea generată de renunţarea la sine se transformă în furie împotriva copiilor. Spre deosebire de text, Tatăl este încarnat în spectacol (Ioan Batinaş), în costum de comandant de navă, însoţit de două copii (păpuşi în mărime naturală) ale sale, a căror paloare cadaverică subliniază mortificarea personajului. Iubita Fratelui, Fata (Simona Popescu), o sirenă, vine din mare (lume) să-l ademenească pe mezin în afara navei-închisoare. Fratele pare un argonaut (poate rolurile lui Eduard Trifa din spectacolul Medea’s Boys – un argonaut şi Medeea – să fi condus la această senzaţie, susţinută şi de frunzele de laur aurite pe care le poartă pe cap), a cărui plecare de pe corabia-familie provoacă scufundarea acesteia. Unchiul/Necunoscutul (Cezar Antal), cu un costum şi un machiaj extrem de bogate (costume: Andrada Chiriac), este un Poseidon care potenţează naufragiul. În intestinele corăbiei dezmembrate, o cină în familie sfîrşeşte în sînge: asistăm la o crimă asupra sinelui, la nivel individual, dar şi la una asupra familiei, ca grup. Desprinderea de matcă este dureroasă. Orice copil este un „asasin“ al părinţilor săi.

Pentru binele tău (se recunoaşte în titlu motivaţia generală pe care o dau părinţii atunci cînd impun ceva copiilor) este un spectacol complicat pentru că stilul sintetic şi forma incantatorie ale textului sînt îmbrăcate într-o scenografie şi o regie baroce, pline de simboluri (există aluzii la personaje antice, precum Penelopa şi Medeea, în timp ce textul conţine şi similitudini cu personaje clasice precum cele din Hamlet). Pe de o parte, spectacolul pare un poem semimuzical (coloana sonoră a lui Cezar Antal conţine muzică clasică şi operă rock şi se deschide, sugestiv, cu un recviem) la care spectatorul se poate conecta empatic. Pe de altă parte, el este atît de criptic încît înghite textul (care era şi el non-narativ şi avea o doză semnificativă de lirism), riscînd să devină opac pentru public. Problema ţine de echilibrul între expresia artistică – şi tendinţa de a folosi toate resursele avute la dispoziţie – şi coerenţa ei. Uneori, prea mult înseamnă, pur şi simplu, prea mult. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihaela Tulea

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Semnalul de alarmă tras de un economist de top: mai puțini bani europeni, mai mulți pensionari. Ce soluții propune României
Economistul Radu Crăciun avertizează asupra turbulențelor economice care ne așteaptă în următorii ani. El susține că România va traversa inevitabil o perioadă mai delicată, din 2027, când începe un prim val de pensionare a „decrețeilor”, cu urmări asupra pieței muncii, iar PNRR va lua sfârșit
image
Sclavia, din nou la modă în România. „Este atât de sumbru și de macabru modul în care se întâmplă lucrurile”
Avem cei mai mulți cetățeni exploatați prin muncă forțată, cele mai multe femei și cei mai mulți minori traficați pentru exploatare sexuală, comparativ cu celelalte state membre. Iar pentru asta este vina statului, atrag atenția experții, care spun că tinerii români cresc pentru a deveni victime.
image
Capcana din pachetele de țigări. De ce ajung unii să fumeze 20 de țigări pe zi
Fumatul a devenit un viciu tot mai răspândit, care debutează la vârste din ce în ce mai fragede, susțin specialiștii. Astfel, foarte multe persoane ajung să fumeze chiar și 20 de țigări pe zi.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.