Munca nu îl mai face pe om

Publicat în Dilema Veche nr. 764 din 11-17 octombrie 2018
Munca nu îl mai face pe om jpeg

● Work in progress, un spectacol de Gianina Cărbunariu, scenografie: Mihai Păcurar, mișcare scenică: Alessandro Sciarroni, pregătire muzicală: Cristina Renzetti. Cu: Francesca Camurri, Enrico Caroli Costantini, Roberta De Stefano, Vladimir Doda, Luigi Feroleto, Michele Galasso, Mattia Giordano, Leo Merati, Federica Ombrato, Giulia Quadrelli, Chiara Sarcona, Maria Vittoria Scarlattei, Giacomo Stallone, Marco Trotta, Valentina Vandelli, Maria Luisa Zaltron. Emilia Romagna Teatro Fondazione – Teatro delle Passioni Modena, Italia, cu sprijinul Fondazione Cassa di Risparmio di Modena. Proiect cofinanțat de Fondo Sociale Europeo. Partener: Festivalul de Teatru Piatra Neamț. 

O succesiune de crize economice a degradat grav piaţa muncii în ultimii ani. Globalizarea şi-a arătat reversul: colapsul economic din 2008, deşi declanşat în SUA, a avut efecte în întreaga lume. Migraţia economică din Estul Europei către Vestul european sau american a mărit presiunea pe piaţa muncii, iar valurile de refugiaţi din Orientul Apropiat au adîncit criza. Afluxul de străini în Europa, Canada şi SUA a determinat recrudescenţa intoleranţei, acutizarea rasismului şi a xenofobiei. Revenirea naţionalismului în politicile de stat, ca pretins antidot pentru globalizarea incapabilă să propage un model viabil de trai pentru toată lumea – ca să fie valabil, discursul pro-drepturi, toleranţă şi respectul celuilalt trebuie susţinut la nivel economic – şi a retoricii patriotarde, care parazitează toate straturile societăţii, este o reacţie la dezechilibrul dintre cerere şi ofertă pe piaţa muncii („românii fură locurile de muncă ale englezilor, spaniolilor etc.“). Sîntem ceea ce muncim, dacă avem ce munci. Acesta este fundalul pe care regizoarea Gianina Cărbunariu a construit un spectacol, Work in progress, în Modena, oraş dintr-o regiune „norocoasă“ a Italiei (aşa l-au caracterizat actorii, referindu-se la prosperitatea zonei). Prezentat în cadrul Festivalului de Teatru de la Piatra Neamţ şi apoi la Iaşi, în deschiderea Festivalului pentru publicul tînăr, Work in progress este bazat pe 100 de interviuri pe care cei 16 actori (în România au venit numai 15, unul fiind bolnav, motiv pentru care spectacolul a fost ajustat) le-au făcut cu diverşi oameni (ai muncii), imigranţi sau nu, descoperind latura mai puţin norocoasă a oraşului. Spectacolul nu este un documentar veritabil, ci unul ficţionalizat, în care poveştile reale sînt metaforizate prin integrarea temei într-o perspectivă mai largă, intimă şi dureroasă. Este vorba despre aspiraţiile personale ale individului, de scopurile existenţiale pe care le stabileşte singur şi de aşteptările, realiste sau nu, pe care le are de la viaţă. Încorporate astfel în intimitatea viselor, rateurile reale – munci sub nivelul educaţiei, prost plătite, abuzuri (nereguli contractuale, muncă la negru, încărcarea cu ore suplimentare neplătite, discriminări etc., în general, forme de profit bazate pe exploatarea celor aflaţi în situaţii vulnerabile) – dau măsura unei realităţi dureroase, în care munca devine o constrîngere care împovărează, pînă la anihilare, identitatea umană. Interesant este cum diferite munci grele, umilitoare, făcute de nevoie şi susceptibile de abuz, sînt reconfigurate la nivelul visului în domenii de lucru mai „norocoase“ precum baletul (două balerine redau relaţia pacient vîrstnic – îngrijitoare/badante), fotbalul etc. Am pus ghilimele pentru că şi în aceste domenii, relaţiile de muncă pot avea laturi deziluzionante, lucru pe care spectacolul îl tratează explicit (se pare că ideea că artistul trebuie să muncească gratis „pentru că îi place ceea ce face“ se propagă cu viteză în Europa şi contaminează şi alte domenii, nu neapărat vocaţionale). În spatele, pe fondul şi în paralel cu degradarea muncii, creşte apetenţa pentru discriminare, uneori explicită, alteori cosmetizată sub aparenţa bunelor intenţii şi a obişnuinţelor sociale. Scena interviului de angajare, cu candidata în centru şi angajatorii aşezaţi în cerc, este similară unui interogatoriu, atît ca tehnici de intervievare, cît şi ca tactică (intimidare prin poziţionarea „evaluatorilor“). Şi „suspecta“ chiar are ceva de ascuns: este de etnie Sinti (populaţie romă, stabilită în Italia şi în centrul Europei de cîteva sute de ani, dar încă neintegrată în societate). Construit coral, Work in progress este un spectacol neliniştitor despre realitatea care ne zgîndăre: renaşterea radicalismelor politice pe fondul sărăcirii. 

rosencrantz2 foto marius sumlea jpg jpeg

● Colibri de Garret Jon Groenveld, regia: Daniel Popa. Cu: Daniel Popa și Irina Margareta Nistor. Teatrul LUNI & Doctor’s Studio. 

Un alt spectacol din Festivalul de Teatru de la Piatra Neamţ, Colibri, prezintă exact viitorul distopic care se prefigura în prezentul neliniştitor din Work in progress. Reluat după o primă montare în 2012 (regia Florin Piersic Jr., cu Daniel Popa şi Laurenţiu Bănescu), de data aceasta cu Daniel Popa ca regizor şi actor şi cu Irina Margareta Nistor ca special guest, textul lui Garret Jon Groenveld previzionează un viitor sumbru pe turnanta care uneşte distopia de pe piaţa muncii (unde muncile vor fi obligatorii şi aproape letale) şi o dictatură subminată, mai degrabă haotic decît eficient, de terorism. Revenirea instrumentelor poliţiei politice ca elemente de bază pentru autocraţia din Colibri permite un joc interesant: Daniel Popa apelează la Irina Margareta Nistor pentru rolul de Big Brother, supraveghetorul-Dumnezeu. Scenic, miza este folosirea pe post de personaj a unei voci celebre şi prin urmare recognoscibile, ea căpătînd corporalitate în imaginarul public. Mai mult, este un joc al simbolurilor: prezenţa unei voci reprezentative pentru o formă de rezistenţă în perioada dictaturii comuniste este asociată cu libertatea, iar familiaritatea ei adoarme atenţia spectatorului, care nu percepe semnele (încă o dată) neliniştitoare ale inchiziţiei futuriste. Colibri este un duet performativ, cu un actor, Daniel Popa, profund ludic, care îşi construieşte personajul prin suprapunerea mai multor straturi de cinism, ironie, autoironie, furie, frică şi revoltă, şi o voce care se foloseşte de modul în care este percepută la nivel public pentru a deveni, pe scenă, exact contrariul. Dincolo de conexiunea tulburătoare dintre text şi realitate, Colibri este un spectacol cu o teatralitate inteligentă. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Marius Şumlea

958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.
958 17 Breazu jpeg
Un bricolaj reușit
Așa se face că cel mai proaspăt release, Boulder Blues, înregistrat între 2020 și 2022 în Israel, Marea Britanie, Mexic și Germania – locurile în care trăiesc astăzi cei nouă componenți ai grupului și muzicienii invitați la conceperea noului album –, conține toate detaliile plastice amintite
AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.

Adevarul.ro

image
Cu cât vor creşte salariile bugetarilor. OUG cu majorări şi sporuri a fost retrasă, un nou proiect a fost publicat de Ministerul Muncii
Ministerul Muncii a publicat, miercuri, în dezbatere publică un nou proiect de ordonanţă de urgenţă, care prevede majorarea salariilor tuturor bugetarilor, începând din luna august, cu un sfert din diferenţa dintre salariul prevăzut pentru anul 2022 în legea salarizării bugetare şi cel din luna decembrie 2021.
image
Fetiţa luată de curenţi la Vama Veche, salvată de Salvamar. Plutea pe o saltea pneumatică, spre Bulgaria
Salvatorii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) al Judeţului Constanţa au fost solicitaţi pentru salvarea unui minor care plutea pe o saltea pneumatică pe mare.
image
Misterul decesului unui opozant al lui Putin, găsit mort în SUA. Soţia neagă varianta sinuciderii, susţinută de o jurnalistă rusă
Dan Rapoport (52 de ani),  un om de afaceri cu dublă cetăţenie letonă / americană, care a făcut o mulţime de bani în Rusia înainte de a deveni un critic al lui Vladimir Putin, a fost găsit mort în SUA.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.
image
Iuliu Maniu, „un om de extremă rigiditate morală, în timp ce partidul s-a arătat dispus la tranzacţii“
Cea mai mare provocare politică internă PNŢ a primit-o nu de la muncitorii nemulţumiţi de scăderea salariilor și de șomaj sau de la opoziţia liberală, ci de la fostul principe Carol, îndepărtat de la tron prin actul din 4 ianuarie 1926.