Maşini de spălat vise (II) – Copii teribili

Publicat în Dilema Veche nr. 582 din 9-15 aprilie 2015
Maşini de spălat vise (II) – Copii teribili jpeg

● Bizoni – Fabula urbană #2, după Pau Miró, traducere: Luminiţa Voina-Răuţ, regie, univers sonor, concept video: Radu Afrim, scenografia: Dragoş Buhagiar, coregrafia: Andreea Gavriliu. Cu: Vlad Bîrzanu / Cristina Timbuş, Iustinian Turcu, Ali Deac, Cendana Trifan / Maria Soilică, Ioan Paraschiv, Raluca Iani, Dana Maria Lăzărescu şi actorii din Girafe: Marius Turdeanu, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Ioan Savu.  

Cu

şi

, două piese din

a catalanului Pau Miró, Radu Afrim face la Sibiu o sinteză a stilisticii proprii. Nu este o simplă inventariere a temelor şi simbolurilor obsedante în spectacolele sale, ci o investigare analitică a universului artistic personal. Folosind complementaritatea celor două texte, regizorul a creat un diptic performativ în care subiectele şi esteticile sale se potenţează reciproc, fiecare este negativul celuilalt. Deşi funcţionează independent, spectacolele au un cordon ombilical comun şi acţionează ca un catalizator unul pentru altul. De altfel, personaje dintr-un spectacol se prelungesc în altul: girafele invadează

într-o scenă şi bizonii tulbură fantomatic

în alta. Copiii, bătrînii, femeile însingurate, animalele-păpuşi (forme care concentrează fricile, deopotrivă ale copilăriei şi maturităţii), poematica suprarealităţilor, toate aceste mărci distincte ale regizorului se regăsesc aici într-un context care le descoperă conexiunile şi facilitează explorarea vizualului afrimian. 

Dacă, în

, relaţiile şi grotescul dominau scena, tuşate neliniştitor de apariţia bizonilor – o haită flămîndă care însîngerează un travestit –, în

predomină corporalitatea şi poemul vizual, secţionat de parada unor „girafe“

. Părinţii sterili din

sînt înlocuiţi de orfani. Se predă ştafeta, de la generaţia care trăieşte după canoane (de unde şi necesitatea revoltei) la cea haotică, fără reguli, de la încorsetarea socială a individului la abandonarea lui de către societate. Patru fraţi (Vlad Bîrzanu, Iustinian Turcu, Ali Deac, Cendana Trifan) cresc într-o familie care se descompune după moartea unui copil.  După încercări nereuşite de a accepta pierderea, mama se sinucide, iar tatăl se claustrează cu chitara lui electrică. Copiii trebuie să-şi găsească singuri punctele de reper existenţiale şi explicaţiile pentru toate cîte se întîmplă, aşa că îşi construiesc lumi imaginare în care lucrurile insuportabile din realitatea imediată sînt explicabile şi devin acceptabile (orice poveste este o formă de explicare a realităţii pe înţelesul copiilor). Fraţii dezvoltă un spirit de solidaritate în faţa unui inamic comun (leii – simbol al exteriorului ameninţător –, care fac subiectul celei de-a treia părţi a Trilogiei fabulelor urbane), apar relaţiile competitive în grup, se disociază poziţiile şi se clarifică ierarhia. Abandonaţi de mama (Raluca Iani) care nu face faţă suferinţei şi de tatăl (Ioan Paraschiv) care nu face faţă responsabilităţii, copiii cresc împreună, dar însinguraţi, învaţă să supravieţuiască, nu şi să trăiască. Povestea lor este spusă retroactiv, din perspectiva adulţilor eşuaţi în care s-au transformat, însă rădăcinile acestor ratări sînt în copilărie. Afrim creează destine concrete copiilor: un travestit, o prostituată, un cerşetor. Oameni care nu se (mai) văd, care se dizolvă în peisaj. Această dezagregare identitară la maturitate este surprinsă de proiecţiile din fundal (concept video şi filmări: Radu Afrim, montaj video: Costin Chesnoiu), în timp ce haita copiilor stă în centrul scenei, grupată, împuţinîndu-se treptat. Se pun faţă în faţă două vîrste, una a copilăriei, alta a maturităţii eşuate, cauză şi efect în acelaşi plan. Prezentul conţine trecutul şi viitorul deopotrivă, este o condensare temporală. 

Tribulaţiile bizonilor (unul dintre fraţi desenează copii fără cap) între moartea fratelui, depresia mamei şi tăcerea tatălui sînt intuite printre maşinile de spălat, în penumbra care oferă siguranţă şi care este o formă de intimitate în care fraţii se strîng ca într-o vizuină. Aici intervine rolul major al coregrafei Andreea Gavriliu (a cărei muncă la ambele spectacole este remarcabilă), care dă zvîcniri de animal tînăr corpurilor contorsionate de durere şi reconstruieşte subiectiv repere ale copilăriei, precum cadrele metalice pe care bizonii se caţără cu agilitate sau pe care le folosesc ca leagăn (formule de eliberare a amintirilor şi angoaselor). În fundal curg proiecţiile rotunde, supradimensionate printr-o lentilă, cu fotografii de familie din care nu zîmbeşte nimeni. Trauma familiei-cuşcă a tristeţii produce o inversare în evoluţia „bizonilor“: vînători sălbatici în copilărie (violul travestitului intră în logica exersării instinctului de supravieţuire), ei devin pradă la maturitate. 

Tuşa

a

este constituită dintr-o paradă ironică de personaje care trimit la diverse repere ale realităţii şi ficţiunii. Apare aici cuplul din

, dar şi personajul din

(mai degrabă din spectacolul sibian al lui Radu Nica decît din film), o musulmană care aduce la spălătorie un covor persan etc. Sînt personaje inventate în joacă de actori şi regizor cu o frenezie specifică lui Afrim, căruia îi place la nebunie să propună în spectacole momente cu hemoragii de personaje/situaţii care explorează limitele unui detaliu aparent minor. Este deopotrivă o testare a actorilor (imaginaţia), a publicului (mentalităţile şi gusturile), a spectacolului (rigiditatea/flexibilitatea) şi o necesitate personală a regizorului de a sparge convenţii, inclusiv pe cele stabilite de el însuşi. 

Cu trupa sibiană, rodată în multiple estetici şi metode de lucru, Afrim şi-a reafirmat încă o dată capacitatea de a descoperi actori – Iustinian Turcu, extrem de pictural în copilul-travestit din

, sau Ioan Savu, de o vulnerabilitate bizară în fratele retardat din

– şi de a-i pune pe cei cunoscuţi în posturi surprinzătoare, precum Ioan Paraschiv, care experimentează fragilităţi diferite în cele două spectacole, sau Ali Deac şi Cendana Trifan, care funcţionează foarte bine şi în relaţii, şi în corporalitate. La fel se întîmplă cu Mariana Mihu, Marius Turdeanu şi Raluca Iani, provocaţi să renunţe la propriile formule de joc şi să găsească alte resurse expresive. Se adaugă trupei sibiene Vlad Bîrzanu, excelent în multiple roluri (delicioasă scena de seducţie cu Ioan Paraschiv din cafeneaua pariziană în

), un actor ale cărui mijloace de lucru se află în continuă maturizare. Actorii se susţin unii pe alţii, cei din prim plan în

devin secundanţi în

şi invers. 

afrimiene alcătuiesc un diptic despre dinamica generaţiilor. Girafele – generaţiile conservatoare – sînt devorate de bizoni, noul val anarhist. Esenţializat, girafele sînt părinţii, bizonii sînt copiii. Şi copiii îşi „ ucid“ mereu părinţii. Spectacolele pot fi văzute separat, dar şi împreună ca o epopee suprarealistă despre însingurarea din sînul familiilor şi ruptura dintre generaţii.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: R. Afrim

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Gheorghe Hagi, „fiert“ din cauza lui Ianis: întrebarea care l-a iritat după România – Ucraina
Fostul căpitan al tricolorilor a asistat din tribune la marea victorie a naționalei.
image
Cântărețul Florin Decuseară a căzut de la înălțime la Centrala de la Cernavodă. Șanse minime de supraviețuire
Un bărbat de 46 de ani este în stare gravă, la spital, după ce a căzut de la 10 metri înălțime la Unitatea 3 a Centralei Nucleare de la Cernavoda, în timpul serviciului. Victima este Florin Decuseară, un cunoscut cântăreț local.
image
Scăldătoarea ursului din Parcul Național Retezat. Imagini rare surprinse în sălbăticia munților VIDEO
Temperaturile ridicate de la începutul verii au fost resimțite și în Munții Retezat, unde animalele sălbatice au căutat locuri de scăldat pentru a se răcori. Camerele de monitorizare a faunei au surprins în imagini un urs, bucurându-se de o baie într-un ochi de apă.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.